Kuzmanovic napisao:Ali i dalje nismo dosli do odgovora, zasto se na nasim prostorima stojadin zvao 101 tj zasto se to Pezoovo pravilo nije odnosilo na nas?
Zato sto na nasim prostorima nije postojala pravna drzava niti pravni sistem zastite imena, na nacin kako se to podrazumeva u svetu.
Ukratko, Pezo niti je imao kome da se buni, niti je smeo. Odmah bi im bila oduzeta fabrika, tj njihov udeo, u Pristini koju su imali.
Socijalizam je poseban sistem, verujem da ti je tesko i da zamislis a kamoli da razumes kako je SFRJ funkcionisala privredno.
Iz slicnih razloga Zastava nije smela da koristi cetvrtaste farove niti zmigavce kao svi Fiati po licenci sirom planete nego su imali sopsteveno resenje sve do pocetka 80tih kada je Zastava pocela da proizvodi rezervne delove koji su isli u prodaju unutar sistema Fiat i pod imenom Fiat za celu planetu van SFRJ i tzv. kooperativni program za COMECON zemlje.
Poznajem jako dobro i jako dugo coveka koji je radio u Zastavi nekih 30+godina, bas zaduzen za tu takozvanu kooperativnu proizvodnju i dosta dobro poznajem te cudnovate odnose i aranzmane.
Zastava nije imala nikakav svoj izvoz, bilo joj je zabranjeno da prodaje van zemlje kao licenca Fiata a za ino prodaju je bio zaduzen Miki Savicevic tj GENEX sa svojim cerka firmama.
A prodaju u odredjenim kvotama je odobravao Fiat tamo gde je smatrao da mu ne smeta Zastava, kao sto je Egipat, Nigerija i jos neke druge zemlje gde je Zastava odnosno Yugo bio plasiran.
Slicno tome kod nas prodavala Lada ili 125p kao Zastava tj domaci proizvod.
Krusevac pravio zadnje osovine, Trepca akumulatore, Saturnus farove, Ohridska fabrika sedista, Surdulica elektro motore, Pancevo stakla itd itd.
Ostalo mi cak i neke dokumentacije za porudzbinu rezervnih delova, jedan od brojeva u part no, je bio zemlja gde se proizvodi unutar COMECON (iliti SEV) ekonomske zone.
Za Floridu je vezana i posebna prica oko postavljanja proizvodnje nakon osvajanja prototipa i uloge frankfurtsikog GENEXa koji je organizovao tehnicki pregled u Kragujevcu pre napiustanja auta fabricke hale.
I procedura kako su birani radnici koji su na traci sklapali Floridu, poseban nacin organizacije rada tada nevidjen u socijalizmu.
Zastava je izvanredan primer i uspeha i neuspeha tog modela. tj vrlina i mana.
Izvoz na Kipar je isto interesantna prica, i kako je Zastava bila jedno vreme dominantan auto tamo,
A onda Grcka, gde se Fiat prodavao pod markom Seat a Zastavini delovi se svercovali i prodavali na crno u Solunu jer je bio zabranjen uvoz iz Jugoslavije kao tadasnjeg neprijatelja.
Pa je tako za par komada skupljih delova koje se ostave u Solunu moglo da se letuje mesec dana na Halkidikiju
Pa cuvena epizoda Yugo America koja je zaposlila JZ kao nikada do tada.
Ima toliko toga, Zastava je SFRJ privreda u malom, maltene nema sela koje nije nesto pravilo ili ucestvovalo na neki nacin u radu tog SOUR-a.
Drugi slican sistem je bio SOUR Unix iz Sarajeva, isto jako razudjen na celu zemlju sa vrlo sirokim spektrom poslovanja. Od bicikala pa nadalje.