OMP napisao: 05 Mar 2025, 14:41
Nisu isti mehanicki u smislu da taj sa 300 ima sigurno pohabanije delove i sklopove koje mi ne vidimo, ma kako bio odrzavan, od onog sa 100
Uopšte nije sigurno iz onoga što sam do sada sretao.
Pogotovu što onaj sa 300k je možda već servisiran kada je trebalo i zamenjeno nešto delova novim a ovaj od 100k ( i manje) ima p'ohabane originalne delove i sada mu je taman vreme za popravke i zamene (one koje je ovaj od 300k već uradio).
Evo nekoliko primera habanja.
Onaj u gradu je imao milion aktivacija kvačila i menjača (ako je manuelac a takvi su još uvek većina) za 100k a onaj sa 300k na otvorenom, auto putu je imao 5-20 puta manje habanje.
Kvačilo ovoga sa 100k je već za neku popravku, možda lamela a ovaj sa 300k je tek na pola radnog veka i ne treba ništa da se radi.
Sledeći primer su spone i letva upravljača.
Okretanje u mestu je veoma žestoko opterećenje za i za 100k po gradu habanje je već izraženo.
Dakle parkiranje kao proces veoma haba auto u svim sklopovima.
Onaj na autoputu sa 300k nema gotovo nikakvo opterećenje jer se nikada ili veoma retko vrti volan dok auto stoji.
Dalje, trapovi. Onaj u gradu sa 100k koji je prešao preko miliona šahtova, šina, ivičnjaka i okretanja volana u mestu je sa habanjem koje se da primetiti. (silent bloka, ležajeva točka, šolje amortizera)
Onaj sa 300k na otvorenom ili autoputu uglavnom nema ništa od takvih prepreka ili ako ima je vrlo malo u toj ukupnoj kilometraži.
Pa idemo dalje, kočnice.
U gradu sa kreni stani i semoforima svako malo je habanje izraženije.
Onaj na autoputu na 300k je možda jednom imao servis kočnica do tada, habanje je minimalno osim kada postoji panik kočenje (npr na autoputu) ali to nije često.
Pa sedišta, brave i šarke vrata, onaj u gradu sa 100k možda dnevno po 5-8 ili čak 10 puta otvori zatvori vrata i uglavljuje se u sedište.
To haba sedište samo tako.
Onaj na autoputu se zavali jednom ili dva puta dnevno.
Itd, toliko ima stvari koje se različito habaju zavisno od načina upotrebe vozila tako da nije sigurno to da je svaki i uvek auto sa 100k više haban od onoga sa 300k.
Jedino ako se znaju uslovi upotrebe auta pa porede iz sličnih načina /sličnih vozača onda važi da je manja kilometraža sigurno i manje habanje.
Ali mi to obično ne znamo pa je time kilometraža kao usamljeni i jedini podatak slaba osnova za procenu pohabanosti.
A vidjao sam aute sa manje od 50k koja su pohabana i urnisana kao da imaju mnogo više od 300k iza sebe.
Dodatno, veoma zavisi izgled auta nakon 100k ili 300k od samog kvaliteta materijala i izrade auta. Neki se auti prosto habaju ubrzano a neki baš i ne.
300k auta iz A ili B segmenta i auta iz D ili E segmenti nisu istih posledica po stanje, uglavnom.
Gledati kilmetražu usamljeno kao procenu stanja je skoro pa besmisleno, može auto sa jako malo kilometara (tipa 20k) da bude urnisan u nekom sudaru i sredjen ali to nije ni približno isto kao onaj koji nije imao ozbiljan sudar pa makar prešao i 300k. I taj iz sudara da eto lepo izgleda na oko i malo prešao...idealna kupovina reklo bi se.
Motori danas uglavnom nisu neki poseban problem ni za 300+k osim kada se zna da je neki motor (serija, godište, verzija) faličan još iz fabrike i sklon problemima.
Npr, PSA Puretech, Ford Eco boost, VW TSI, Pežo Mini BMW THP itd itd. poduža je lista u zadnjih 20tak godina motora koji su slučajno ili namerno konstrisani tako da su rasadnici problema mnogo pre 300k.
A takvi motori su moguće problematični već i sa 100k, nisu više preporuka kao polovni za kupovinu bez obzira na lep izgled tj. estetiku auta.
Zaključak, pravilo je da nema pravila u tome da kilometraža sama po sebi odredjuje stepen pohabanosti auta.