Stranica 22 od 43
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 15:17
od ljuba
Evo kada pricate o kucnim punjacima. Moja sestra je imala jedan od prvih kucnih punjaca u Holandiji pre 10 godina, pa sve do punjaca koje smo instalirali u firmi pre nekih 5 godina (na kojima sam ja punio svog GTE-a godinu i nesto). Sve problem do problema. Nista ne ide lepo. Ispada auto sa punjaca samo tako, struja punjenja cesto minimalna (ne max za koju je deklarisan punjac) i sl. A da ne pricam da cesto punjac izbaci glavni osigurac onda i firma / stan nemaju struju

Najveci problem za mene je kad punjac a ni auto ne javi (preko aplikacije na telefonu) da ne puni a ti mislis sve u redu pa kada krenes da ga vozis ono cvrc. I to mi se nije samo jednom desilo (na zalost). Plus zima i sve zaledjeno... Kacenje i otkacivanje auto sa punjenja (van garaze) plus stabilnost struje. Mala oscilacija sve se resetuje (citaj ne puni auto ili izbaci osigurac prvi (od samog punjaca) ili od kuce...).... Jednom reciju brdo problema koji umeju ozbiljno da zagorcaju zivot ....
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 16:48
od sebekkg
Upravo to jer kao sto ljubitelj kaze, da ti ne bi se patila elektro instalacija i da ne punis auto 10 sati, moras uvesti dodatnu instalaciju kako bi rasteretio mrezu. O tome niko ne misli. Samo ovaj globalni trend guranja ev kao najbolje ideje jos od tocka. Ogromna je to investicija i uticaj na elektro infrastrukturu drzave.
Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 17:23
od Ji 4Tze
Na kućnom punjaču preko noći ne bi trebalo da bude nikakvih problema, a 5 ili 10 godina u EV svetu je baš prilična razlika
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 17:55
od nidza
Užasno opterećenje od 637 dinara više na računu ako se puni kod kuće noću za 1500km mesečno. Licitirao sam plavu tarifu, gde upada većina nas kapiram.
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 20:23
od Heinz
Imaš 25 A po fazi za celu kuću, 11 kW punjač ti noću srče valjda 16A ako je trofazni. Ostaje ti 9A po fazi, dakle bojler se uključi i ćao sa tom fazom.
Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 20:29
od ftj
Da ne pominjemo fire hazard. Evo u vijetnamu u stambenoj zgradi se zapalilo elektro skuter i 56 ljudi stradalo.
https://vietnamnews.vn/society/1594039/ ... olice.html
edit: ipak je skuter na benzin al se zapalio zbog elektroinstalacija
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 20:35
od aboki
ljubitelj napisao:
Sve baterije su DC (jednosmerne) i svi punjači istih su stoga DC. i Ti AC na kraju pune DC (jednosmernom) strujom pa je ispravnije da se kaže AC-DC punjač.
Ispravno je nazvati punjace onako kako jesu, a mogu biti ili AC ili DC punjaci. Jedini je tacno da se baterija puni jednosmernom strujom i zato svaki auto ima inverter, koji pretvara AC u DC struju.
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 21:11
od carov2
ljuba napisao:Evo kada pricate o kucnim punjacima. Moja sestra je imala jedan od prvih kucnih punjaca u Holandiji pre 10 godina, pa sve do punjaca koje smo instalirali u firmi pre nekih 5 godina (na kojima sam ja punio svog GTE-a godinu i nesto). Sve problem do problema. Nista ne ide lepo. Ispada auto sa punjaca samo tako, struja punjenja cesto minimalna (ne max za koju je deklarisan punjac) i sl. A da ne pricam da cesto punjac izbaci glavni osigurac onda i firma / stan nemaju struju

Najveci problem za mene je kad punjac a ni auto ne javi (preko aplikacije na telefonu) da ne puni a ti mislis sve u redu pa kada krenes da ga vozis ono cvrc. I to mi se nije samo jednom desilo (na zalost). Plus zima i sve zaledjeno... Kacenje i otkacivanje auto sa punjenja (van garaze) plus stabilnost struje. Mala oscilacija sve se resetuje (citaj ne puni auto ili izbaci osigurac prvi (od samog punjaca) ili od kuce...).... Jednom reciju brdo problema koji umeju ozbiljno da zagorcaju zivot ....
Interesantno iskustvo, koje se teško može negde naći/pročitati.
Sent from my LE2121 using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 20 Sep 2023, 23:07
od kami
Ji 4Tze napisao:Na kućnom punjaču preko noći ne bi trebalo da bude nikakvih problema, a 5 ili 10 godina u EV svetu je baš prilična razlika
Ma moze, ne pitaj kako znam. Loši trafoi, slab napon i odmah ga iskljucuje.
Sent from my SM-N9860 using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 21 Sep 2023, 10:17
od nidza
Heinz napisao: 20 Sep 2023, 20:23
Imaš 25 A po fazi za celu kuću, 11 kW punjač ti noću srče valjda 16A ako je trofazni. Ostaje ti 9A po fazi, dakle bojler se uključi i ćao sa tom fazom.
Da li ima potrebe za 11kW noću, ako imaš 8h za bateriju od 50-60kWh? Najčešće će da se puni do 70-80% kako ne bi imala merljivu degradaciju, plus ti ne treba svaki dan 300km. Kako god, 52kWh na ZOE može dosta slabijom strujom (6,5<9A) da se napuni za 8h kad je potpuno prazna, a to jedno - dva punjenja mesečno možeš i da razvučeš do skupe tarife, pa pukneš još 20-30 dinara preko.
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 21 Sep 2023, 10:23
od ljubitelj
aboki napisao: 20 Sep 2023, 20:35
ljubitelj napisao:
Sve baterije su DC (jednosmerne) i svi punjači istih su stoga DC. i Ti AC na kraju pune DC (jednosmernom) strujom pa je ispravnije da se kaže AC-DC punjač.
Ispravno je nazvati punjace onako kako jesu, a mogu biti ili AC ili DC punjaci. Jedini je tacno da se baterija puni jednosmernom strujom i zato svaki auto ima inverter, koji pretvara AC u DC struju.
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Napisao sam kako jesu punjači, i šta je DC a šta je AC (skraćenice).
Inverter pretvara DC u AC, dakle obrnuto.
Svaki auto ne mora da ima ispravljanje AC u DC, ispravljač. I to je onda to punjenje sa jednosmernog (DC) punjača gde već u lazi u auto ispravljen tj jednosmerni DC.
To da li je DC ili AC je sporedno, ono bitno je snaga izražena u kW i struja izražena u Amperima za koju je predvidjena infrastruktura.
To 11 i 22kW su stari sistemi sa početaka EV od pre 20 godina, današnji i punjači i auti su takvi da se barata sa 10 puta većim vrednostima.
A na malim naponima kakav je 400V (ili 230V) su jako zahebane stvari sa strujama jačine potrebne za 50kW potrošača, da i ne govorimo o jačim.
Negde i celi industrijski pogon je zadovoljen sa 50 do 100kW snage.
I gomila zaštitnih mera koja je obavezna a koje ne postoje po kućama i stanovima. Jedna od tih su i posebni utikači i utičnice koji su u obavezi da se primenjuju.
Ja imam prilično iskustva sa 18kW i 22kW elektro motorima i njihovom pratećom instalacijom i znam dobro da tu nema improvizacija i igranja a cene sklopki i ostale "zaštite" zna da košta ko jedan običan SUS polovan auto kakvih je najviše kod nas.
Treba baratati makar osnovnim pojmovima...
Apropo punjenja sa "štekera" kučnog od 16A, to me podseća kada neko napravi olimpijski bazen u dvorištu kuće a onda ga puni vodom na pipu od baštenske česme...i to trajeeeee.
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 21 Sep 2023, 10:30
od Heinz
nidza napisao: 21 Sep 2023, 10:17
Da li ima potrebe za 11kW noću, ako imaš 8h za bateriju od 50-60kWh? Najčešće će da se puni do 70-80% kako ne bi imala merljivu degradaciju, plus ti ne treba svaki dan 300km. Kako god, 52kWh na ZOE može dosta slabijom strujom (6,5<9A) da se napuni za 8h kad je potpuno prazna, a to jedno - dva punjenja mesečno možeš i da razvučeš do skupe tarife, pa pukneš još 20-30 dinara preko.
Generalno pišem, jer noću je struja 4x jeftinija nego danju, da se mora voditi računa o radu ostalih uređaja.
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 21 Sep 2023, 10:38
od ljubitelj
Upravo tako, plus noću se pune akumulacije za grejanje, bilo klasične TA peći bilo toplotne pumpe (bafer).
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 21 Sep 2023, 11:06
od aboki
ljubitelj napisao: 21 Sep 2023, 10:23
aboki napisao: 20 Sep 2023, 20:35
ljubitelj napisao:
Sve baterije su DC (jednosmerne) i svi punjači istih su stoga DC. i Ti AC na kraju pune DC (jednosmernom) strujom pa je ispravnije da se kaže AC-DC punjač.
Ispravno je nazvati punjace onako kako jesu, a mogu biti ili AC ili DC punjaci. Jedini je tacno da se baterija puni jednosmernom strujom i zato svaki auto ima inverter, koji pretvara AC u DC struju.
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Napisao sam kako jesu punjači, i šta je DC a šta je AC (skraćenice).
Inverter pretvara DC u AC, dakle obrnuto.
Svaki auto ne mora da ima ispravljanje AC u DC, ispravljač. I to je onda to punjenje sa jednosmernog (DC) punjača gde već u lazi u auto ispravljen tj jednosmerni DC.
To da li je DC ili AC je sporedno, ono bitno je snaga izražena u kW i struja izražena u Amperima za koju je predvidjena infrastruktura.
To 11 i 22kW su stari sistemi sa početaka EV od pre 20 godina, današnji i punjači i auti su takvi da se barata sa 10 puta većim vrednostima.
A na malim naponima kakav je 400V (ili 230V) su jako zahebane stvari sa strujama jačine potrebne za 50kW potrošača, da i ne govorimo o jačim.
Negde i celi industrijski pogon je zadovoljen sa 50 do 100kW snage.
I gomila zaštitnih mera koja je obavezna a koje ne postoje po kućama i stanovima. Jedna od tih su i posebni utikači i utičnice koji su u obavezi da se primenjuju.
Ja imam prilično iskustva sa 18kW i 22kW elektro motorima i njihovom pratećom instalacijom i znam dobro da tu nema improvizacija i igranja a cene sklopki i ostale "zaštite" zna da košta ko jedan običan SUS polovan auto kakvih je najviše kod nas.
Treba baratati makar osnovnim pojmovima...
Apropo punjenja sa "štekera" kučnog od 16A, to me podseća kada neko napravi olimpijski bazen u dvorištu kuće a onda ga puni vodom na pipu od baštenske česme...i to trajeeeee.
https://emobilnost.rs/punjaci
Evo prvo objasnjenje koje mi prvo iskocilo u pretrazi. Bukvalno nista nije tacno sto si napisao, sem one jacine u KW.
Aj daj link od tog auta koji nema ispravljanje AC u DC? Tj koji ima samo DC prikljucak za punjenje.
Re: Isplativost električnih vozila
Poslato: 21 Sep 2023, 12:21
od Dzoni_m
Sta nije tacno napisano?
Receno je da auto NE MORA imati inverter, ne da ga nemaju. Mozes da imas auto bez invertera i bice znacajno jeftiniji, sto ce verovatno biti sledeci "trend". Nidza se uhvatio svog primera od 40km i misli da ceo svet tako funkcionise, i da se samo vozi od kuce do posla i posle parkiras. Meni treba auto vise puta na dan. Kuca-posao, nazad, cesto posle posla "skoknem" 40km u jednom pravcu i dok se vratim, gde da punis? Koliko puta? Najmanje 4 puta godisnje imam ture od 1000-1500km u cugu. Vikendom skitamo, neretko 150km u jednom smeru (dnevni izleti). Ja bih odlepio kada bi morao konstantno da stajem, punim brinem da li punjac uopste radi. O tome da moram da vozim 100km/h da bih imao uopste neki pristojan domet da ne pricam.
Imam dosta kolega koji imaju EV. Uglavnom Tesla (najbolji ambasador za EV) i niko od njih se ne odrice "krsa"/zenomobila koji su vozili pre. CIm idu dalje, ili lete ili "zenomobil". Tesla je kupljena jer je Lizing povoljan, dobijes podsticaje i ne placas porez (samanjeni) a i osiguranje je za nijansu povoljnije. Njihova racunica je jasna. Iskreno pricaju da kod kuce retko ko puni. Prvo sto ne mogu toliko brzo da napune, drugo sto je ugradnja punjaca jako skupa (dozvola, ovlasceno lice itd). Sta jos uvek prolazi su Lidl, Aldi koji imaju besplatne punjace pa to i rade. Ili Type2 javni punjaci. Bilo sta ako poremeti ovu racunicu, auto ide nazad. Zato ih ima polovnih koliko hoces.
"Tehnologija" EV i price o napretku su cista naucna fantastika. Fizika je fizka i mozete da dubite na glavi. Elektro-motor je veoma efikasan i tu napretka nema. Baterije su bolje u smislu da su manje i mozda dugotrajnije, vremenom mozda i cena bude niza, ali ti opet moras da strpas tu energiju u iste. A to mozes samo snaznim punjacima, ako hoces to da uradis u kratkom vremenu. Da bi napunio auto koji ima relativno pristojan domet za vreme za koje napunis obican auto (tipa 500km, za max 10 min) treba ti punjac od >500kW, po vozilu. Za to infrastruktura ne postoji, a pitanje je koliko ce proci vremena da je bude, a o tome koliko je to komplikovano i skupo da bude bezbedno da ne pricamo. To sve neko treba da plati, zasto kada imas bolju alternativu.