shadow35 napisao: 02 Mar 2023, 11:00
Bliži mi se mali servis na Astri H 2005 1.7cdti 74kw. Auto ima oko 270.000km i prethodni vlasnik mi je rekao da je sipao 10W40. Medjutim, meni je rečeno da je to pogrešno i da striktno sipam GM 5W30.
Da li sme ili da li je poželjno da se motor vrati sa polusintetičkog na čisto sintetičko ulje, i pritom kakvo je GM jer uglavnom sam slušao loše o njemu. Usput bih zamenio i ulje u menjaču ali tu se baš nimalo ne razumem a na svakom mestu mi kažu drugo ulje.
U Astra H 1,7 cdti 74 kW iz 2005. godine (kodna oznaka motora Z17DTH) ugrađivano su dva tipa menjača, sa pet brzina F23, i sa šest brzina m32 - s tim što im je najverovatnije GM/Vauxhall/Opel koristio isto ulje.
Tu sada nastaje problem u zaključivanju jer ko bude upotrebio mazivne selektore (preporuke proizvođača maziva/ulja) dobiće vrlo različite preporuke za oba menjača. Neki renomirani preporučuju 75W-80, drugi 75W-90, a razlika u viskozitetu na radnoj temperaturi između te dve gradacije je velika.
Mobilov, totalov i npr. motulov selektor daju preporuku isključivo 75W-90, dok npr. ravenol pominje i 75W-85 kao i 75W-80. Za neupućene, na hladno, sve tri gradacije su sličnog viskoziteta, ali na vruće tj. na 100 C varijanta 75W-80 ima kinematički viskozitet oko 8mm2/s, 75W-85 oko 11 mm/s. a 75W-90 oko 15 mm2/s. Veća vrednost znači da je ulje viskoznije ili kako se često kaže "gušće". Iz toga vidimo da je varijanta 75W-80 otprilike na sredini po radnom viskozitetu u odnosu na dve ostale gradacije
Milekmilek je već naveo da je najzgodnije originalno GM ulje, a sasvim bih se složio da su odgovarajuće alternative ulja gradacije 75W-85, koja su na žalost znatno manje zastupljena na tržištu od ostale dve pomenute gradacije. Ipak ima ih, pa je malekmalek već naveo Tutela varijantu, a ja sam viđao i Mannol 75W-85.
Na kraju, zakleo bih se da je tim menjačima propisano ulje po GM/Vauxhall/Opel kataloškoj oznaci 93165290. tj. ovo ulje dole. Najjednostavnije rečeno - prvo treba tražiti to, pa ako ne može da se nađe, onda varijante 75W-85. Koliko sam video u određenom (nekompletnom) servisnom dokumentu tehničkih karakteristika F23 menjača - i jeste propisano/navedeno ulje gradacije 75W-85, uz normu API GL-4.
***
Što se tiče odgovarajućeg motornog ulja, za 2005. godište Astre H - to piše u servisnoj knjižici, za razliku od mlađih godišta Astre gde se taj podatak može nači u korisničkoj knjižici.
Međutim, dok GM nije kreirao prvobitnu Dexos2 normu, dizelskim opelima je (na evropskom tržištu) bilo propisano ulje po GM LL-025-B normi. koja su po pravilu u 5W-40 gradaciji.
Kada je GM kreirao normu Dexos2 (oko 2010.) koja pdrazumeva ulja u više različitih gradacija. i uglavnom bazirana po ACEA C3 normi, naveo je da su ulja po toj normi odgovarajuča i za starije opele kojima su po knjižici preporučena ulja po GM LL-025-A (za benz. motore) i LL-025-B (za dizelske motore).
To za nas korisnike (a i majstore) znači da možemo imati dilemu šta sve od toga izabrati. Ako imamo servisnu knjižicu - najzgodnije je ispoštovati to što piše u njoj. ali neće biti greška i ako za tu Astru H izaberemo neko ulje koje zadovoljava Dexos 2 normu. Ostaje pitanje koju gradaciju izabrati - tj. da li ići na npr. 5W-40 ili na 5W-30.
Sa obzirom da je taj motor poprilično prošao - verovatno je najzgodnije upotrebiti ulje u 5W-40 (ili 0W-40) gradaciji koje zadovoljava Dexos normu. Ako se eventualno uspostavi da motor i ne troši više od npr. 1 L ulja za pređenih 10000-15000 km, moglo bi usledećoj izmeni da s proba i teljivija varijanta tj. ulje u gradaciji 5W-30 kom stoji da zadovoljava Dexos2
Inače zvanična aktuelna Dexos 2 lista je ovo
https://www.gmdexos.com/brands/dexos2/index.html
***
U vezi pitanja da li sme sa polusintetičkog da se vrati na čisto sintetičko, recimo da je najkraći odgovor - sme, vrlo.
Oko toga postoje i zvanične tvrdnje proizvođača maziva pa se to može i naći na njihovim sajtovima pod Q&A (pitanja i odgovori).
To naravno nije čudo, jer su automativna mašinska ulja, pogotovu ona koja zadovoljavaju istu klasu normi - međusobno sasvim mešljiva.
Osim toga, ulje u motoru je nakon npr. par hiljada km ili na kraju intervala toliko zagađeno produktima sagorevanja i donekle izmenjenog (zbog čega je njegov sastav prilagođen da može adekvatno da podmazuje mašinu i takvo zagađeno) - da teško može (tj. ne može) da mu smeta odgovarajuće/propisano ulje ukoliko je ono nešto drugačijeg sastava.
Suština je da motoru u raznim intervalima (bez ikakvog problema) mogu da se koriste različita ulja - ali samo ona koja su (odgovarajućim standardima/normama) propisana za konkretni motor. To što su istom motoru propisana ulja različitih gradacija i normi - samo i znači da nema problema da se upotrebljava jedno pa drugo. Obaška što su neki od nasza svoje dizele (npr. ja) činili i nepreporučivu stvar - tj. pomešali ulja različitih gradacija pa to sipali u svoj motor. Samo, to je bila mešavina od ulja koja su zadovoljavala istu tj. ACEA C3 normu/standard.
***
U vezi kritika tj. slušanja loše o GM/Opel uljima, koliko se sećam te su kritike bile po internetu u vreme kada su ta ulja imala vrlo povoljnu cenu tj. među najjeftinijim. Verujem da su kritičari svoje mišljenje formirali najpre zbog cene - jer da bi se neko ulje okarakterisalo kao loše, taj koji to tvrdi treba da priloži bar jednu laboratorijsku analizu svežeg, a i korišćenog ulja.
Kad god sam to tražio od "kritičara" - muk. Osim, te troši se, te ovo. te ono.
Jedino što se fenomeni
troši,
ovo i
ono - mogu vezati za gomilu faktora koji su nezavisni od sastava samog ulja.
Btw, koliko se sećam nekoliko članova, najverovatnije ovog foruma, a možda i CFS-a (srpski nezavisni foru ljubitelja citroena) je redovno koristilo GM/Opel ulje, između ostalog i jer im je bilo ekonomično, i nisu imali primedbe, čak šta više.
Ja ga lično ne bih koristio da imam tu Astru H, jer sam recimo fan/ljubitelj biranja maziva koja se proizvode na domaćem tržištu - kada su ona odgovarajuća za konkretnu mašinu. Konkretno - za taj 1,7 cdti bih otišao na NIS pumpu i uzeo 5 L Nisotec Autoline 5W-40, a možda i Nisotec 5W-30.
Lično najpre ovo drugo, za slučaj da se ta astra najviše maltretira po (Beo)gradu u kaćim gradskim vožnjama - pa bih tek kada/ako bi se uspostavilo da se takvo ulje previše troši, upotrebio 5W-40 varijantu. Al` to bi bio moj lični izbor.
Inače bih razmislio i npr. Galax Syntec
http://www.rnb.rs/wp-content/uploads/20 ... 0-2019.pdf
ili o npr. Galax Racing Plus
http://www.rnb.rs/wp-content/uploads/20 ... S-5W40.pdf
i pandanima u xW-30 gradaciji
Kao što rekoh, to bi bili moji lični izbori. Izvan toga - sve bitno za tu Astru piše u servisnoj knjižici, a gore su ljudi već naveli većinu toga.
Srećno
