horvat napisao: 14 Mar 2023, 13:31
Nevezano za konkretni primer, da li uopste na bilo kojem motoru ima smisla koristiti guscu "hladnu" gradaciju, a istu "toplu"?
Uglavnom/najčešće ne, rekoše već dragvort i nidza - međutim da iz te priče ne bi bilo pogrešnih zaključaka, daću par napomena.
Recimo, to da li je neko ulje nekakva sintetika sa manje ili više sintetskih komponenti - u današnje vreme gubi na značaju jer je trend da je aditivacija ključna, a sastav baznog ulja praktično prilagođen da bude adekvatan rastvarač aditiva, Najjednostavnije rečeno - gledaj da zadovoljiš normu, a to da li je ulje nekakva manje ili više sintetika, iako za određene slučajeve ume da bude (donekle) bitno, je sekundarna stvar.
U praksi, npr. PSA je za svoje neke motore vrlo široko postavila preporuke za izbor motornih ulja (npr. za godišta tipa 2000-2010), dok je za novija godišta to učinila znatno striktnije - logično, zbog konstrukcije motora. Slično bi moglo da se kaže i za mnoge druge proizvođače motora. Sad, svaki motor je slučaj za sebe, prvo u smislu njehove tačne preporuke za izbor motornih ulja od strane njegovog proizvođača, a u okviru toga i konkretnih njegovih uslova eksploatavije.
Hocu da kažem, da npr. ne možemo generalizovati stvar za npr. dizel ili benzinac 2.0 od PSA, Renault, VW i MB - jer je svaki od tih proizvođača za svoj konkretni 2,0 motor stvari oko propisanih ulja zvanično postavio drugačije. Možemo da razmatramo samo svaki pojedinačni slučaj, u okviru njegovih zvaničnih preporuka.
Recimo, gore je pomenut 1,6 blue HDI i po zvaničnoj preporuci njemu sleduju ulja koja imaju odobrenje po jednoj jedinoj normi, dakle vrlo striktno. Sa druge strane, ranijim varijantama istog motora je znatno širi izbor - i onda oko toga može da se diskutuje šta je za konkretne uslove eksploatacije optimalan izbor među poprilično različitim.
Uz sve to želeo bih da napomenem da npr. iako većina 0W-30ica po svim temperaturama (od niskih do visokih/radnih) ima veću tečljivost (tj. tanje je) od većine 5W-30ica - to nije uvek pravilo, a to da nije pravilo se vidi iz specifikacija ulja.
Na primer, totalovo ulje Quartz Ineo Efficiency 0W-30, za koje sam često navodio da je koncepcijski izuzetno urađeno - je na radnoj temperaturi deblje/viskoznije od 5W-30ice koje ima odobrenje po normi PSA B71 2290, kakvo je npr. Ineo ECS 5W-30
Logično, jer je Efficiency koncipirano oko norme ACEA C3, dok je ECS koncipiran oko ACEA C2 (potonje podrazumeva tanja ulja na radnoj t. u odnosu na ACEA C3).
Ineo First 0W-30 https://total-cdn-lmdb.afineo.io/ORIGIN ... 1655916052
Ineo Efficiency 0W-30 https://total-cdn-lmdb.afineo.io/ORIGIN ... 1671099394
Ineo ECS 5W-30 https://totalenergies.com.au/system/fil ... 009_en.pdf
Da me je neko bitan pitao (kao i što nije jer bi bilo bez veze pored ozbiljnih stručnjaka za to) - ja bih za HDI dizele bez dpf odredio da koriste ovo Ineo ECS koje je kreirano najpre za HDI dizele sa DPF, a za HDI sa dpf odredio ovakva kakvo je Ineo Efficinecy, upravo jer su nešto deblja a HDI sa dpf preživljavaju aktivnu regeneraciju koja eventualno može da dovede do razređenja ulja gorivom (što se i dešavalo u praksi).
To gore bih rekao nekom PSA zvaničniku (kada bih imao čast da mi dođe ili budem pozvan na ručak sa njim), a npr. slično zaduženog Renault zvaničnika bih pitao zašto su u servisnim knjižicama izjednačavali ACEA A3/B4 i ACEA A5/B5 sa svojim namenskom normom RN 700 dok su u PSA baš isticali da ulja koja imaju odobrenje po PSA normama(PSA B71 2296, 2290, 2312) - imaju bolje karakteristike od onih utvrđenih u normi ACEA. VW-ovca ili BMW-ovca bih tek imao svašta da pitam oko njihovih preporuka za maziva, a pogotovu bih se dobro koncentrisao da čujem/shvatim odgovor zvaničnika Volvo-a zašto se njihove preporuke za izbor motornog ulja razlikuju bitno od PSA-ovih, za Volvo vozila koja imaju PSA motore. FIAT mi sigurno ne bi odgovorio zašto samo Selenia ulja imaju odobrenja po fiat normama, tj. koliko je malezijski Petronas platio fiatu da samo on ima odobrenja po FIAT odgovarajućim normama.
Ja ovim gore nisam želeo baš toliko da širim priču - nego baš da je suzim, u smislu da donekle nešto možemo da generalizujemo (tipa radiće motor sigurno bolje i sa kao najgorim uljem - nego da nema ikakvog ulja), al` od_nekle to ne možemo, nego moramo da se držimo onoga što je on (pro)pisao. U okviru toga možemo da razmišljamo o alternativama - a ako ćemo sasvim da odstupimo od onoga što je on propisao, onda moramo dobro da razmislimo/znamo zašto to činimo.
Za sve pomenuto - može, a ne mora, da ima (odgovarajućeg) reziona. Samo, zavisi o kom se konretnom motoru radi, konkretnog stanja/pohabanosti, konkretnih mu uslovima eksploatacije, i konkretnim prioritetima onog koji plaća za održavanje, njega mu.
