Od 1.maja 2021. godine stupa na snagu nova uredba o označavanju pneumatika. O ovoj novoj uredbi odlučila je Evropska unija, a njen cilj je da pruži veću vidljivost potrošačima kako bi im se omogućilo da odaberu pneumatike koje odgovaraju njihovim potrebama - bezbednije, sa većom uštedom goriva i tiše.
U nastavku izvod iz Evropske uredbe koja se odnosi na obaveze distributera pneumatika. Ova nova uredba primenjivaće se od 1. maja 2021. godine.
Ona uvodi brojne promene na oznaci za performanse pneumatika, konkretno:
- QR kôd koji omogućava pristup evropskoj bazi podataka o proizvodima (EPREL), klasifikaciji pneumatika i povezanim tehničkim informacijama.
- Dizajn etikete je redizajniran sa dodatnim ikonicama koje se odnose na emisije buke, a broj talasa zamenjen je slovnom ocenom (kao za otpor kotrljanju i prianjanje na vlažnom kolovozu). Informacije o proizvodima su standardizovane i omogućavaju jednostavno poređenje pneumatika.
- Uvođenje priktograma za date pneumatike, kao što je „P3PMSF“ („3-Peak Mountain SnowFlake“, oznaka koja ukazuje na to da pneumatik garantuje bezbednost i pokretljivost na snegu) i „Ice Grip“ koji potvrđuje minimalni nivo performansi na ledu (za kategoriju C1).
- Izbrisane su najniže klase ekonomične potrošnje goriva (F i G) da bi se poboljšala čitljivost i jasnoća skale za ocenjivanje.
Nove oznake su obavezne na pneumaticima proizvedenim posle aprila 2021. godine, tako da će nove oznake početi postepeno da se pojavljuju na pneumaticima u prodaji. Univerzalni pneumatici, letnji pneumatici i zimski pneumatici bez šiljaka koji se prodaju u EU dobili su prve EU oznake 2012. godine. Do sada su oznake bile obavezne na pneumaticima za putnička vozila, SUV i kombi vozila, a neophodne informacije uključivale su otpor kotrljanja, mokro prianjanje i spoljašnju buku usled kotrljanja. Oznake se sada menjaju tako da informacije moraju da pokriju i prijanjanje na snegu i ledu, uz obnovljenu prethodnu skalu i dodat QR kod. Ovaj zahtev se ne odnosi na zimske pneumatike sa šiljcima.
Novi sistem označavanja može da usmeri odlučivanje i na poslovnom nivou, jer se zahtevi sada proširuju i na pneumatike za kamione i autobuse.
Oznake pneumatika će u budućnosti biti dodatno proširene i na njima će biti navedena abrazija, to jest habanje pneumatika, i kilometraža, to jest radni vek pneumatika na putu. Odluka je već doneta, ali utvrđivanje metoda testiranja potrajaće nekoliko godina.
Nadam se da ove informacije mogu biti od koristi.