Tesla automobili

Opšte diskusije o markama i modelima automobila
Odgovori
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Tesla automobili

Post od Laki021 »

Ji 4Tze napisao:Laki, toliko pričaš o efikasnosti ovog ili onog a voziš najneefikasniji mogući agregat, atmo benzinac :mrgreen:

Nego da pitamo nekog po beogradskim JKP, šta ih više košta - torkmaster trola ili bus? :mrgreen:
Nisam znao da vozim atmo motor, to je nesto novo :)
Korisnikov avatar
bane valjevo
Reactions:
Postovi: 3224
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:57
Garaža: Hyundai Getz 1.3b
Lokacija: Beograd-Valjevo

Re: Tesla automobili

Post od bane valjevo »

Cekam ko ce prvi da spomene dinosaurse, i tropske sume iz doba Jure koje su umrle za nase grehe... Pardon za naftu i ugalj...
http://www.felicity.edu.rs" onclick="window.open(this.href);return false;
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21824
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Tesla automobili

Post od nidza »

Nafta i ugalj ti ne ginu u svakom slučaju, koji god da voziš.

Barem zasad...
Korisnikov avatar
Velja
Banned
Reactions:
Postovi: 12135
Pridružio se: 06 Avg 2013, 18:43

Re: Tesla automobili

Post od Velja »

I uranijum :)
Korisnikov avatar
Nemanja987
Reactions:
Postovi: 429
Pridružio se: 28 Mar 2013, 20:46
Lokacija: DE/Novi Sad

Re: Tesla automobili

Post od Nemanja987 »

nidza napisao:A taj ugalj se sam iskopa, obradi, isecka, ili šta mu se već radi, i sam se ubaci na kamion i ode do termoelektrane da se podloži? ;)
Ne ali je ekonomičnije. Diskutovali smo, da se ne ponavljamo.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Tesla automobili

Post od ljubitelj »

AcaKayak napisao:Ja sam citao da su elektrane 3 puta efikasnije od motora (a I zasto ne bi bile, da je motor efikasniji napravili bi ljudi elektranu od malih motora) tako da moguce da je tu odgovor :)
Treba da citas nesto iz oblasto termodinamike pa bi znao iz osnova rada obe toplotne masine zasto si citao neke besmislice.
SUS motor ima eta oko 0.40 pa ni matematicki ne moze da bude to sto si napisao. Ni u masti.

Problem sa termo elektranama na fosilna goriva je proces izdvajanja uglja iz zemlje koja se kopa.
Jedna poseta povrsinskom kopu i gledanje procesa kako nastaje ugalj kao gorivo je dovoljno da se shvati da elektrana ne moze da bude efikasnija od SUS motora pri pogonu tockova automobila.

AKo i kada struja se konvertuje iz neceg drugog a ne uglja ima smisla govoriti o elektro vozilima kao razumnom resenju za masovnu primenu.
ftj
Reactions:
Postovi: 13970
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Tesla automobili

Post od ftj »

Npr. nuklearna elektrana? najbezbednija, najmanji uticaj na okolinu, najvise se struje dobija... jbg postoji taj deo da oko otpada i da moze da se desi sranje ili da isis zauzme neku i sl. al do sad je statistika vise nego sjajna u poredjenju sa termo i hidroelektranama.
Korisnikov avatar
Ji 4Tze
Reactions:
Postovi: 8231
Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
Lokacija: Beograd

Re: Tesla automobili

Post od Ji 4Tze »

Laki021 napisao: Nisam znao da vozim atmo motor, to je nesto novo :)
Ok, izvini, mislio sam da je neki šestak atmo unutra.
Boringly average, but also perfect for school run mums
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Tesla automobili

Post od ljubitelj »

Dzoni_m napisao:
ljubitelj napisao: Fundamentano tacno u opstem slucaju danasnjih elektro javnih sistema. Svaka proizvodnja struje iz fosilnih goriva a pogotovu iz udaljenih elektrana na ugalj je manje efikasna u konverziji energije do pogona tockova od SUS motora a time automatski emituje vise CO2.
I to je prosto tako i nema veze sa elektropogonom vozila.
Ajde brojkama potvrdi ovo. Interesuje me tvoj racun. Uzmi kompletan ciklus u obzir.

TE na ugalj 4 primarne jedinice energije na 1 potrosenu, SUS motor 3 primarne na 1 potrosenu pa do 2,5 primarne na 1 potrosenu. (benzin-dizel)
ljubitelj napisao: Sta sa upotrebom zimi?
Sta sa bitnim smanjenjem autonomije u losijim vremenskim uslovima?
Sta je sa upotrebom zimi? Zasto je problem? Znas li koliko je to smanjenje autonomije? U realnom koriscenju? Imas iskustva korisnika, posebno jednog na uzorku od >150 000 kilometara u ostrim uslovima zime (Norveska). Autonomija nije bitno narusena. Tacno postoji smanjenje, ali ne pravi problem ni u najavi.

Da imam iskustva korisnika u vidu. Smanjenje autonomije je od 50-80% u odnosu na idelane prolecne temperature pri zimskih -10C.
ABB, Asea Brown Boveri je uradila komplet elektro sistem pogona za Mitsubishi Miev, ceo projekat su vodili.
Imao sam prilike da pricam i da dobijem iz prve ruke od razvojnih inzenjera podatke.
To je iskustvo citave flote vozila, ne jednog.
Zimi je potebno za zagrevanje kabine oko 20kWh za malecni gradski auto, oko 30kWh za velicinu kabine Tesle.
Ili prevedeno 100km voznje samo za grejanje kabine,

Drugi mnogo veci problem je usporenost hemijske reakcije u akubaterijama zimi na niskim temperaturama sto je opsti problem svih baterija svih hemijksih procesa koji su do sada izmisljeni.
Osim toga baterija ne sme na niskim temperaturama da se prazni do istog stepena kao leti.
Ne postoji baterija kojoj raste kapacitet za smanjenjem temperature a kada raste potreba za potrosnjom. Ovo nema veze sa Teslom, to je prosto tako kod svih elektro vozila..
ljubitelj napisao:Neresen problem energetskog debalansa pri jednovremenoj upotrebi punjaca velike snage (tzv brzo punjenje) u vecem broju. Energija u javnoj elektro mrezi se ne moze efikasno akumulirati i ceo sistem se bazira na balansu trenutne proizvodnje i potrosnje.
Sa vecim brojem punjaca nuzno mora da se ogranici sloboda izbora kada, gde i koliko dugo ce se moci puniti na taj nacin jakih punjaca.
Ne razumem sta ovime hoces da kazes. Sta zelis da ogranicis? Prosto i jednostavno: superpunjaci RADE i nema problema sa elektro-energetskim sistemom. Kada bude vise vozila na ulicama, menjace se i sistem distribucije.

Ne rade nigde jednovremeno veci broj superpunjaca. Ne radi se o distribuciji vec samom nacinu proizvodnje u elektranama. Postoji konacan i vrlo ogranicen faktor koji se zove angazovana snaga. Problem naravno postoji.
Super punjac je veliki potrosac kao i svaki drugi pa su i isti problemi ukljucivanja jednovremeno ekstra velikih potrosaca. Kod nas se to zove angazovana snaga i zasebno se placa na racunu (cena se daje za kW dakle snaga a ne kWh dakle energija).
Ne postoji varijanta da ukljucis 250.000 super punjaca na elektranu koja u peak-u moze da proizvede struje za 60.000 jednovremeno ukljucenih.
Ne mozes ni da napravis elektranu koja ce imati marginu sigurnosti da podmiri peak od 250.000 koji visestruko nadmasuje prosecnu angazovanu snagu.
To niko do sada na planeti nije radio, i nece jer onda trosak rada takve elektrane eksponencijalno raste.
Zato i postoje sistemi umrezavanja gde se struja "seta" po distributivnom sistemu tj elektrane se medjuosovno ispomazu.

Ako ne razumes na primeru stuje sa jednovremenim angazovanjem strujnih potrosaca probaj da sebi predstavis ekvivalent naplatne stanice na autoputu koja ima konacan oganicen broj jednovremene naplate i veliku kolonu vozila koja u istom trenutku dodje, ili telefonski set linija koji imaju konacan ogranicen broj jednovremenih razgovora ili bilo koji sistem sa ogranicenim jednovremenim pristupom datom resursu.
Pogledati pojam Erlang, i proracun takvijh dogadjaja matematicki.
ljubitelj napisao:Da bi elektro automobil bilo koji bio profitabilan mora da bude masovne proizvodnje i koriscenja, i to ce se sigurno dogoditi jednog dana. Danas lideri u elektro automobilima sa najvecim trzisnim ucescem su van SAD.
Koji su to i gde?

BYD je visestruko veci proizvodjac od Tesle. Kina. Kineski proizvodjaci su globalni lideri u EV industriji po obiimu proizvodnje, a tamose masovno rade laka komercijalna vozila za dostavu na elektro pogon.
SAD dosta kasne kao i Evropa.
ljubitelj napisao: Slazem se za ovaj deo oko politicara ali ajde da vidimo tu racunicu oko ukupnog energetskog ciklusa. Imas post gde je Nemanja okacio racunicu, kreni od toga. Sta ti tu ne valja.
Poenta i jeste ukupan ciklus od izvora energije do potrosnje. Imas primer neposredno kod nas, TE ima oko 0.20 do 0.25 koeficijent iskoristivosti do uticnice sa pretecim gubicima.
Neto sama elektrana je tek oko 0.35 koefiocijent.
To su neke opste vrednosti koje se ne menjaju decenijama, termo elektrane koje prave samo struju nisu napredovale zadnjih 50godina tehnoloski. Kogenrativne elektrane su nesto drugi i nisu tema.
Za razliku SUS motori a narocito sa uvodjenjem direktnog ubrizgavanja u clindar su imali buran razvoj zadnjih 20tak godina.

Racunica je dosta prosta u globalu danas, SUS motor je efikasnija toplotna masina od parnog kotla termoelektrane.

Dizel nesto efikasniji, benzinac nesto manje.
Dodatno cesto termo elektrane imaju potrosnju energije koja se koristi za pogon reverzibilne hidroelektrane koja ima vaznu ulogu u amortizovanju promene opterecenja potrosaca. To je mana nacina rada javne elektro mreze i to je prosto tako. U svakom javnom sistemu postoji neki proizvodni kapacitet kojim se regulise promena opterecenja od strane potrosaca, i to su po pravilu hidro elektrane jer su one upravljive brzo.

Kod auta je vrlo predvidljivo ponasanje motora, kada zatreba vise snage moze ekspresno brzo da se to sprovede sagorevanjem potrebne vece kolicine fosilnog goriva. Pedala gasa je ono sto odnosi prevagu da je SUS motor efikasniji sveukupno od TE na fosilna goriva. Uz povratnu spregu, lambda sistem koji efikasno upravlja gorivom smesom prema trenutnim uslovima.
Kod termoelektrane se ne zna kakve su potrebe potrosaca i TE ne moze da se brzo odaziva na promene, niti da pojaca niti da smanji rad. Niti ima uporavljanja potrosnjom na bilo koji nacin jer je nepoznat zahteva potrosaca.

Turbina TE mora da se okrece tacno definisanom, sto stabilnijom ugaonom brzinom jer je to sinhroni sistem generatora.
Kod SUS to nije bitno.

Ukratko, SUS motor moze da se upravlja i da trosi tacno onoliko koliko trenutno ima potrebe i vrlo lako se prigusi rad na minimum (ler gas) dok kod TE to nije moguce i ne radi se regulacija ni priblizno na takav nacin. Nema doziranja rada prema trenutnim potrebama, nema povratne sprege od potrosaca. Visak energije mora u nesto da se ponovo transformise ili posalje nekom drugom pa cak i vrlo udaljenom potrosacu (time i vrlo veliki transportni gubitak).

Dizel SUS danas je u okolini koeficijenta 0.40, to je za TE nedostizno.

Ono gde je prednost elektro pogona je sto postoji perfektna moc regulacije i sto elektro motor moze da se zaustavi kada nema potrebe za kretanjem i time prakticno trosi 0, nula, energije.
SUS motor ne moze da se zaustavi, i kada nema kretanja on je potrosac.

Isti problem je sa turbinom elektrane, ona ne moze i ne sme da se zaustavi cak i kada nema nikakve potrebe za potrosnjom.
Sve je jos gore sa atomskim elektranama, po pitanju regulacije.

Ako zelis brojke radi poredjenja.
1 jedinica energije koju potrosi elektro auto zahteva 4 jedinice pocetne energije.
1 jedinica energije koju potrosi SUS motor zahteva 3 jedinice pocetne energije.
Kako god da postavis i bilo ko da bilo gde pravi korektnu racunicu elektro pogon na TE iz uglja nije nista efikasniji od SUS motora u idealnim okolnostima kreni stani gradske voznje kada je EV u najvecoj prednosti a pri voznji pod opterecenjem kao sto je autoput na duze staze EV se niti ne priblizava efikasnosti jednog dizel SUS motora.

Zato je hibrid udruzio pozitivne osobine EV i SUS motora.

Tako je sada sto ne znaci da nece biti razvoja EV a pogotovu boljih sistema za akumulaciju u javnoj elektro mrezi i time dovodjenje proizvodnje termo elektrana u optimalni radni rezim svih 24 sata.

Situacija se drasticno menja sa upotrebom hidro elektrana za pogon elektro vozila dok foto naponske ploce nisu nista efikasnije (jos uvek iako i one mnog onapreduju) od elektrane na ugalj osim sto su ekoloski neuporedive.

Brazil koristi od 70tih SUS motore na alkohol dobijen iz secerne trske, dakle ekoloski mozda i najpovoljnije.
u Brazilu su zabranjeni dizel motori, prakticno posto je secerna trska obnovljivi proizvod moze se reci da Brazil ne koristi SUS motore na fosilna goriva.

Ima toga jos, uglavnom u proizvodnji struje iz elektrane se uzima u proracunima odnos 1 na prema 3 u svim relevantnim inzenjerskim energetskim proracunima. Ili 0.33 do uticnice od primarne energije na ulazu u elektranu.
Dizel motor je oko 0.40 od primarne energije koja se sipa u rezervoar.

Elektro vozila imaju jos oko 20% gubitaka na punjenju baterija, sto je neizbezno pa je ukupno koeficijent cak i nesto manji, blizu 0.25 u praksi.

Kako bi ti zamislio termo centralu koja se sastoji od "milion" malih SUS motora koja je sinhrono prikopcana na distributivnu mrezu zajedno sa drugim elektranama.

Ne sme se nikako zaboraviti da je javna mreza po principu naizmenice struje i da je frekkvencija zakovana na 50 odnosno 60Hz odnosno ne sme da se menja. Promena frekvencije dovodi do lancanog pada elektrana u sistemu.

U autu se danas najcesce koristi jednosmerna struja i jednosmerni motori. To nije slucajno.

ftj napisao u medjuvremenu. Struja iz atoma i jeste alternativa uglju kada se prica o izuzetno velikim potrosacima kao sto bi bilo automobili koji se danas koriste na fosilna goriva kada bi presli svi ili vecina na elektro pogon.

Da dodam, Kalifornija je jako los uzor za generalizaciju na globalnom nivou za planetu, pre svega klimatsko geografski spada u vrlo povoljno podrucje.
Korisnikov avatar
Nemanja987
Reactions:
Postovi: 429
Pridružio se: 28 Mar 2013, 20:46
Lokacija: DE/Novi Sad

Re: Tesla automobili

Post od Nemanja987 »

Primer Brazila jeste dobar ali je isto tako zanemarljivo mali u odnosu na ceo svet. Ogromna zemlja a relativno malo automobila. Kada bi ceo svet vozio na trsku trebala bi nam još jedna planeta za plantaže - trske.

To je kao da sam ja rekao, ej znate, imaju solarni paneli i kad ih naređaš dovoljno voziš na sunce. Jeste, ali nije i neće biti ono što će većina usvojiti.

Još jedna stvar. Termoelektrane na ugalj i sus motore bi bilo fer ovako direktno porediti kada bismo pored rudnika uglja imali rudnike evrodizela, bmb 95, 98. Ono, zakopani kanisteri i samo ih izvadiš i točiš u automobil.

Bez uvrede, ja volim ovako plastično da iznosim svoje mišljenje.
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Tesla automobili

Post od Laki021 »

Vec sam pomenuo, sadasnji elektroenergetski sistem nije sposoban da se izbori sa velikim brojem elektromobila. No to nije neki veliki problem osim potrebe da proboj EV bude lagan i razvucen na dug vremenski rok kako bi se sistem mogao prilagoditi i nadograditi.

Balansiranje snage u svakok trenutku nema nikakve veze sa EV, to se radi od kada sistem postoji i EV nemaju nikakav negativan na to.
I dnasa se potrosnja menja svakog sekunda, ali to nisu promene tipa 10% u sekundi vec lagane promene koje se peglaju sa jednim ili vise generatora u sistemu koji su za to zaduzeni, nije potrebno da bilo ko svaki cas staje krece i sl. Gasno-turbinske i hidro akumulacione elektrane imaju mogucnost da im generatori jako brzo menjaju proizvodnju, prakticno kao SUS motori (ne bas tako brzo ali dovoljno brzo). Konstantna frekvencija sistema ma kolika ona bila je posledica uspesnog odrzavanja balansa u sistemu i to se kako praksa pokazuje uspesno radi.
Daleko veci problem za balans sistema su solarne celije i vetrogeneratori cija proizvodnja se menja bukvalno kako vetar duva.

Danas razlika izmedju maximalne (rani poslepodnevni casovi) i minimalne (noc) iznosi nekoliko puta. Sistem funkcionise tako sto operateri imaju prognozu potrosnje za ceo dan unapred (vrlo tacnu) i za svakih 15min se odredjuje koja elektrana ce proizvoditi i koliko struje. Naravno prognoza nikada nece biti skroz tacna i razlika se u realnom vremenu pegla balansnim generatorima koje sam ranije pomenuo. EV bi identicno uticali u ponadanju potrosnje kao i bilo koji drugi uredjaj danas, i dalhe bi sistem identicno funkcionisao i patern njihovog punjenja bi bio jako precizno poznat.
Zapravo, uz pravilno koriscenje i inteligentan sistem EV mogu jako mnogo i da pomognu sistemu jer bi sa njima balans bilo moguce odrzavati ne samo sa strane proizvodnje kako se danas radi vec i sa strane potrosnje. (Ako nastane problem oni mogu momentalno da se otkace, smanje potrosnju ili cak pocnu da guraju struju u mrezu).


Znaci, problem su iskljucivo max snaga sistema (plus kao sto sam ranije objadnio prljavi i zastareli izvori koji se koriste kada je potrodnja visoka) i distributivni kapaciteti. Ovo nisu neresivi problemi ali je njihovo resavanje dugotrajan proces.
Korisnikov avatar
Nemanja987
Reactions:
Postovi: 429
Pridružio se: 28 Mar 2013, 20:46
Lokacija: DE/Novi Sad

Re: Tesla automobili

Post od Nemanja987 »

A zamisli da postoje masovne i masivne stacionarne baterije koje su u sklopu domaćinstva ili industrije i peglaju te oscilacije.
Pa to bi bilo sjajno.
Čak i elektromobili sa svojim baterijama mogu da posluže pod uslovom da ti nije žao ciklusa.
Ima gubitaka naravno ali bolje gubitak u procentu nego restrikcija.
Mislim da Enkoridž na Aljasci ima neki megagiga ups sistem...
Dzoni_m
Site Admin
Reactions:
Postovi: 1910
Pridružio se: 12 Jul 2013, 12:38
Garaža: BMW 118i, CX-60
Lokacija: DE

Re: Tesla automobili

Post od Dzoni_m »

@ljubitelj, ovo sto nemanja prica redom svi zaborave. Benzin ili dizel se dobija preradom. Ta prerada trosi energiju. Imas vec linkovanu analizu koja kaze da najprljaviji izvor struje (ugalj) koji se koristi za pokretanje EV je jedanko prljav kao kompletan ciklus za ICE. Jebiga za mene je to vise nego dovoljno. Izmestas zagadjenje iz gradova i onda pritiskas da se menjaju izvori dobijanja elektricne energije. Cim se obnovljivi uzvori ukljuce u jednacinu, prednost po EV se povecava.
Uostalom vidis li da razvijenije zemlje samo prelaskom na EV vec imaju benefit bez izmena strukture izvora elektricne energije.
Hibridi su samo prelaz dok tvrdoglavi ne ukapiraju, ali i dobar nacin da proizvodjaci jos malo oderu koze sa ledja kupcima, jer im prodaju teske, nezgrapne i komplikovane automobile koji su samo trenutni odgovor na problem.
Hibird je efikasniji to je ok, ali ti pored vec postojeceg motora, menjaca i ostalih standardnih stvari ICE auta, teglis jos jedan (dva,tri) elektro motora i teske baterije. To je tesko + skupo + razvoj da sve to radi kako treba. Onda da bi olaksali taj tenk, primenis skupe i komplikovane materijale i proizvodne procese. Potpuno sumanuto. Da ne pricam o redovnom i vanrednom odrzavanju koji je kod hibrida jos jedan veeeeeeliki minus.

EDIT: Kinezi http://www.carnewschina.com/2015/07/27/ ... rom-china/ bas orginalan dizajn :kezo:
Poslednja izmena od Dzoni_m u 28 Jul 2015, 09:11, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
Nemanja987
Reactions:
Postovi: 429
Pridružio se: 28 Mar 2013, 20:46
Lokacija: DE/Novi Sad

Re: Tesla automobili

Post od Nemanja987 »

@Dzoni_m

Bravo i hvala.

Apropo izmeštanja zagađenja, ajde malo da uguram svoju struku...
U normalnim i razvijenim zemljama se mnogo više pažnje poklanja farmakoekonomiji, odnosno stavljanju troškova lečenja na papir i određivanju koliko košta život. Tačnije, oni kažu nama život i zdravlje vredi (lupam sad brojku) 10000 funti po godini i toliko imamo da damo za naše osiguranike. Zvuči surovo ali tako oni imaju svotu sa kojom porede razne terapije i odlučuju kako da što racionalnije troše novac iz budžeta države.
E sad, time što recimo velika britanija izbacuje automobile iz centra londona i time smanjuje buku i zagađenje za deset miliona stanovnika i još bar toliko turista, šta postižu? Ljudi su im zdraviji i oni štede novac!
Pa ne guraju se električni automobili samo zbog drag trke ili zato što neko tamo ima vlažne snove na elektromobile.
Već zbog finansijskog interesa.
Oni štede.
Korisnikov avatar
AcaKayak
Reactions:
Postovi: 4865
Pridružio se: 18 Jan 2012, 11:13

Re: Tesla automobili

Post od AcaKayak »

Tu se vec otvara jos mnogo novih tema tipa koliko je ulaganje u sport jeftinije od ulaganja u lecenje (primer izgradnja staze za trcanje gde ce se hiljade ljudi rekreirati a ti ljudi ce kasnije imati nize troskove lecenja).

Svakako nije lose da se zagadjenje rasporedi tako da ga u gradu bude sto manje. Cak I da dodjemo do toga da elektroautomobili isto zagadjuju koliko I benzinci, bar biras gde ce to zagadjenje da se ispusta.
Odgovori