16_Valve_ napisao:
Ne razumem konstataciju da ce turbo motor biti superiorniji u odnosu na atmo priblizne snage? Iz licnog iskustva u trkanju koje je sve samo ne malo, jedino sto pije vodu je odnos kg/ks. Uzmi konkretan primer te alfe koju sam naveo. 1.9 JTDm 150ks, i moj auto 2.0 16v 150ks koji ima maltene duplo manje obrtnog momenta. Malo sam laksi, i taman toliko sam i brzi, sto ukazuje opet na odnos kg/ks, a ne na obrtni moment i na to sto on ima turbo a ja nemam... Ili drugarova Civic VTI 1.6 160ks i Lancia Delta 2.0T 186ks, brzi je Civic... A ne znam da li je potrebno porediti obrtni kad VTI ima samo 150nm...
Mitsu Evo turbo benzin i Stilo atmo benzin nisu ni priblizno iste snage.
Turbo rupa ne postoji na civilnim motorima i vozilima vec vise od 20 godina.
Evo je ekstrem, specijalne namene i mora specijalno da se vozi. Ono sto su uradili je plasticno pokazivanje kako i zasto, i odlicni prikaz da motor mora da se drzi u optimalnom radnom opsegu obrtaja.
U konkretnom slucaju pri datim brzinama kretanja i prenosnim odnosima Stilo 1.6 16V ima bolji odnos KS/kg na tocku i stoga ima bolje perfomanse u tom opsegu brzina i polozaju rucice menjaca.
Upravo tako treba da bude u praksi, na osnovu teorije.
Menjac je vazan sklop vozila i kada se ne primenjuje kako je predvidjeno taman se dobije taj smesan scenario.
I jeste bitno KS/Kg - pri xx rpm. Upravo je to razlog zasto je turbo motor superiorniji, ima vise KS/kg pri xx rpm.
Konkretanj primer, Alfa ce razbiti tvoj auto, i to zbog toga sto navodis da ima duplo vise KS/kg. (procitati do kraja objasnjenje, zasto to nije izrazeno u praksi)
Ti si u svakom slucaju sporiji ali, ono sto moze da te zbuni je sto motor ne pokrece direktno tockove vec postoji sklop menjac+ diferencijal koji bitno menja odnos KS/kg (ili Nm na tocku ako je lakse) tj vucnu silu.
Vucna sila je ono sto te pokrece.
I u drugom primeru, Civic je sporiji.
Naravno, moraju se izjednaciti svi ostali parametri ako se zeli poredjenje, pa Civic i Delta moraju imati identican ceoni otpor (tj identicnu vrednost otpora kretanja koju savladjuje motor).
Da se vratim na pitanje o konstataciji zasto je turbo motor sueprioran u odnosu na atmo istih maksimalnih KS.
Turbo motor postize 150KS pri nekim obrtajima, recimo da je to u slucaju Alfe 4000 rpm (za primer zakonitosti nije bitna apsolutno tacna cifra).
Atmo motor postize 150 KS pri opet nekim obrtajima, recimo da je u slucaju 16V strukture motora 6000 rpm.
E sad, auto se ne moze voziti tako da se motor stalno i konstantno vrti na 4000 odnosno 6000rpm , osim u slucaju upotrebe prenosa sa beskonacnim brojem brzina (CVT).
Turbo motor se vozi od 1000-4000 rpm, atmo od 1000-6000.
Turbo motor razvija recimo 100KS pri 2000 rpm, atmo motor razvija recimo 60KS pri 2000 rpm.
Ako imaju identican prenos, (menjac plus dif) jasno je da je odnos na tocku 100/60 za isti broj obrtaja.
Dalje, turbo motor razvija 120 KS pri 2200 rpm, atmo 70KS pri 2200p rpm.
Pa opet, turbo 140KS pri 3500 rpm, atmo 110 KS pri 3500 rpm.
Dalje, turbo 150KS pri 4500 rpm, atmo 140KS pri 4500 rpm.
ITd.
Da ponovim konkretne brojke nisu bitne, bitan je medjusobni odnos.
Da bi tako drasticni korisni opseg obrtaja korigovali radi bolje vozljivosti stavice se veci prenosni odnos zupcanika na atmo motor sto ce omoguciti veci moment na tocku.
Upravo medjusobni prenosni odnos (atmo u odnosu na turbo) dovodi do povecanja momenta na tocku za atmo a smanjenja momenta na tocku za turbo.
Turbo ima tzv duzi prenos, duze brzine za iste obrtaje, elasticniji je.
Da se vratimo na pocetno pitanje.
Kako se auto vozi dinamicki kroz neko vreme, tako mu se i dinamicki menjaju KS kroz vreme.
Atmo motor NEMA 150KS kroz celo to vreme, sve dok ne dostigne zonu max obrtaja., turbo motor NEMA 150KS kroz celo to vreme, sve dok ne dostigne zonu max obrtaja.
Mnogo je jasnije kada se gleda grafikon KS prema obrtajima kroz vreme kretanja.
Ono sto motor pruza je deo ispod krive KS. Taj deo je znatno veci kod turbo motora.
Dakle, sam motor daje dosta vise KS, time i bolje perfomanse.
E sad dolazi prica sa menjacima, ako se stavi neoptimalno odmeren prenosni odnos moze se desiti da motor ne radi najveci deo vremena u opsegu kada pruza najvise, i da ceo auto ne moze da postigne ocekivane (prema max KS na papiru) perfomanse.
Stoga je za poredjenje ipak jasnije kada se porede 2 vozila prema KS/kg kroz vreme i to mereno sve na tocku (nakon prenosnih odnosa).
Dakle, kada se porede Alfa turbo od 150KS i neki atmo od 150KS menjac je taj koji treba da omoguci atmo motoru da se vrti u opsegu od 4000-6000 rpm da bi zaista razvio sto pribliznije tih 150KS i auto treba voziti tako da se stalno salta a motor odrzava u tim obrtajima.
U praksi, medjuubrzanje je dinamicki rezim prelaska iz ravnomernog kretanja u ubrzano kretanje. U tom aspektu turbo motori po pravilu uz dobro odmeren prenos razbijaju atmo motor jer odmah imaju bolji KS/kg dok atmo motoru treba neko vreme u sekundama da dostignu visoke obrtaje kada mogu da pariraju sa KS/kg, u tipicnoj voznji.
Jedini slucaj kada je atmo motor brzi je kada se drzi pri ravnomernom kretanju sa recimo 4500 rpm a turbo motor na 2000 rpm i istovremeno krene naglo ubrzavanje. Ko ce biti brzi u ubrzavanju zavisi tada pretezno od sposobnosti vozaca atmo motora da salta kroz brzine odrzavajuci motor u opsegu 4000-6000.
Kao sto motocikl ima motor relativno skromnih Nm ali ima veoma sirok opseg obrtaja i za perfomanse njegov motor treba dobro da se vrti. 10.000 rpm je sasvim ok.
Ako je prica o motoru, nema dileme da turbo razbija atmo u svakom pogledu u nabrojanim modelima vozila. Ako je prica o ukupnom vozilu sve je moguce, zavisno od prenosa koji je upotrebljen.
U profi namenama se prenosni odnos odabire prema stazi na kojoj se vozi, radi optimizacije dinamike vozila prema obrtajima motora.
Jedan kontra primer, atmo benzinski motor od 150KS 2 litra i turbo benzinski motor od 150KS 2 litra, sta mislis koji odnosi pobedu.
Oba su iste zapremine i oba iste maksimalne snage.
Nikada se u prici o motorima i dinamici auta ne sme zaboraviti na uticaj faktora vremena.