Grubo receno, a tacno je - kriv je pilot.
Kao poslednja karika u lancu, jedino on moze da bude kriv.
Pokusacu da objasnim, mada onome ko nije doziveo, bice neverovatno.
Ako ocekujete neke mambo dzambo stvari, zaglavljivanje pedale, otkaz turbine, kvar ovoga ili onoga, bojim se da to necete naci.
Na T6Blogu postoji nekoliko tema o padu helikoptera od kojih se u jednoj izproseravase da li se naredjenje izdaje ovako ili onako, ko ga je izdao i da li vazi jer je izdato van radnog vremena. To su gluposti koje mase sustinu.
U par diskusija su se javili vojni piloti koji su tiho provukli ono sto je cinjenica:
Piloti vojne avijacije nemaju pilotsku dozvolu!!! To je cinjenica. Vojska pilotima izdaje nekakav papir sa kojim oni mogu da lete u zemlji, ali vazecu dozvolu nemaju. Kako nisu laici vec avijaticari, neko od njih se snadje, polozi ispite pred drzavom, nalet vec ima i dobije vazecu dozvolu.
Vojno i civilno letenje (pravila letenja) nisu ista!!!
Za letenje u slozenim meteoroloskim uslovima na civilnom aerodromu (Surcin) vaze civilna pravila letenja. Za to je potrebno imati ovlastenje, a da bi se imalo ovlastenje, potrebno je imati dozvolu.
U par navrata, kako na TV tako i po diskusijama, piloti VS su provukli da oni to nemaju, moze se naci na YT.
Da bi se ovlastenje odrzavalo, potrebno je izvesti 3 poletanja i sletanja u uslovima smanjene vidljivosti u 90 dana. Ako se to ne ucini, ovlastenje se gubi.
Svi su priznali da pojma nemaju kada su imali trening za letenje u uslovima smanjene vidljivosti jer su instruktori koji to znaju da urade odavno otisli iz vojske a kamo li da pricam da nije imao ovlastenje, dozvolu i zahtevan trening u poslednja tri meseca.
Letenje po uslovima smanjene vidljivosti, u vazduhoplovstvu je sto i mikrohirurgija u medicini.
Aerodrom, vazduhoplov i posada (oba clana) moraju imati vazecu dozvolu i ovlastenje da bi se let izveo legalno.
Ukratko, vazduhoplov prilazi zemlji sa progresivnom brzinom od recimo 150KTS (270kmh), sa poniranjem od oko 800ft (4m/sec), i bazom oblaka na 15metara, a pilot ima manje od sekunde da u koliko dodje do kvara koji ugrozava prilaz, na tih 15metara detektuje vrstu kvara i ucini reakciju da krene u neuspeli prilaz ili sleti.
Vrlo vrlo tesko i zato se vezba.
Da je pilot bio daaalekooo od propisa govori i to da je zapoceo prilaz 3 puta. Propisi su jasni, prilaz se pokusava jednom, i samo ako postoji meteo izvestaj da je izvesno da ce se meteo uslovi poboljsati moze da krene u ponovni prilaz.
Koliko je puta mislio da pokusava? 3? 5? 15? Gde je kraj? Toga nema.
Posto je jedna nesreca samo rezultat vise sranja koja su se nakupljala jod od kuce kada se posekao brijajuci se, pa na dalje, svakako da ovo nije jedini uzrok.
Ovom coveku je neko sedeo na glavi i to tesko. Jednostavno nema logike zasto nije sleteo bilo gde drugo pa cak i na Bataju, koju zna kao svoj dzep, i gde su kontrolori i vojni piloti spoj koji ovo moze da uradi na nacin na koji oni to vezbaju, ili zasto nije otisao gde je vreme bolje - pitanje je.
Sigurno je imao naredjenje da to mora da uradi.
I tu dolazimo do sustine.
Vojnik koji se nasao u civilnim pravilima letenja.
Covek je nesumnjivo bio heroj, dobar pilot, pravi avijaticar ali za ono za sta je skolovan. Od akademije pa na dalje ucili su ga da se zadatak mora izvrsiti. I on to cini! Koja je cena toga, pitanje se ne postavlja.
Civilni pilot je od prvog dana ucen da je bezbednost putnika, posade i vazduhoplova na prvom mestu. I nikakvi eksperimenti, junacenja ili macizam ne dolaze u obzir. Ne postoji sef pilota ili sila koja ce mi narediti da sletim ispod minimuma ili prekrsim zakon. Mogu i otkaz da mi daju, ja to ne cinim. Tako smo skolovani.
Najbolji primer o cemu pricam mozete videti u ovoj emisiji gde se Lazanski (koga postujem) izlupetao za medalju
https://www.youtube.com/watch?v=Mn1EP1Sip0o
Na 25.10 civilni pilot kaze da ce zadatak biti obavljen u koliko uslovi postoje da bi covek vojnog drila (Lazanski) rekao da je to eufemizam za "necu da obavim zadatak"...
To je ono sto ih je ubilo. Razliciti pogled na istu stvar.
Iz tog razloga bivsi vojni pilot ne moze biti saobracajni pilot u Lufthansi, a a ovde radim sa 90% bivsih F4, F16, Casa, pilota koji jesu dobri momci, ali malo ko od njih moze da se prebaci sa vojnog na civilni mod razmisljanja.
To je srusilo Genex na Krku (prva civilna posleratna nesreca, kapetan vojni pilot).
To je (izmedju ostalog) srusilo Turkish u Amsterdamu.
Na YT imate lepo opisano kako rade mozgovi vojaka u civilnom vazduhoplovstvu.
Pad Korean 747 u Londonu (poslednji minuti klipa)
https://www.youtube.com/watch?v=K9ktTIj0xwc
Kao zakljucak, covek je lepo trebao da proceni rizik, zanemari naredjenje ko god mu ga je izdao, po cenu da nakon toga trpi posledice - da gas i ode na bezbedno mesto, cuvajuci zivote putnika.