Stranica 353 od 899

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 04 Apr 2015, 21:16
od cozmo
kvcali napisao:jel postoji negde tonski zapis komunikacije pilota sa nekim ko mu izdaje uputstva u toku leta , ne iz crne kutije nego na zemlji sa "magnetofona"
pretpostavljam da i ako ima da je obrisan
Audio zapisi sa kontrole letenja ne smeju da se brisu ni pod razno.

Sto se tice vojske, ne znam.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 04 Apr 2015, 21:22
od BAJKER
nikaragva napisao:Da, ali neko je morao direktno da im naredi da urade to sto su uradili. O tome se radi. Ma koliko da je posada helikoptera kriva za udes, neko je morao da im naredi da lete. Nije to privatni helikopter, da lete kada hoce.
Pa u sustini tacno se zna redosled od prvog ko je pomenuo da vojska moze to da obavi dakle od nadredjenih do podredjenih u komandnom lancu, Bandica bih izdvojio jer je napomenuo predpostavljene da se krsi procedura (ili slicno), takodje i civilni sektor treba doobro preispitati pogotovo ministre koji su to vece kontaktirali medju sobom kao i sa vojnim vrhom.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 04 Apr 2015, 21:33
od Paja
BAJKER napisao:Na zalost mnogo propusta je bilo + splet lose meteroloske situacije. Inace mislio sam da su oba pilota helikoptera bili obuceni da lete u losim meteo uslovima a ispostavilo se je da je samo Mehic bio osposobljen dok kopilot nije. Dikovićeva komisija je, međutim, ustanovila da je u vreme pripreme za poletanje baza oblaka na aerodromu Batajnica bila ispod meteorološkog minimuma za helikopter Mi-17 i pilota prve kategorije osposobljenosti (a samo Mehić je imao taj rang), što znači da letelica, prema pravilima letenja, nije trebalo da bude podignuta. Komisija je utvrdila da je i u predviđeno vreme sletanja meteo-situacija bila ispod granice vidljivosti.
Ako je ovo tačno, a i ja isto shvatam onošto je napisano u izveštaju, apsolutno je kriv onaj ko je naredio da se letelica digne u vazduh.
Verujem da je Mehić imao ovlašćenje da odbije zadatak, ali to nije smelo da bude njegova odluka iz više razloga, a u najkraćem jer on nije naviknut da kaže ne, školovan je da kaže da i jer je važio za najboljeg, a to sigurno u potsvesti stvara sliku svemoćnosti.
Odluku o letu mora da donese neko hladne glave, neko ko ostaje na zemlji, ko zna propise, ko je svestan svih vrlina i malna letelice i posade....

Zuova priča o dozvolama je jako bitna, ali meni nije od suštinske važnosti. Bitna je jer pokazuje koliko je vojno vazduhoplovstvo mimo pravila koja su vrlo striktna i koja su građena godinama i menjana posle svake veće nesreće, međutim ako pođemo od tih propisa ispada da svi vojni piloti ne smeju da lete. To ne rešava ovaj slučaj.

Moje iskustvo sa vojskom je da civilni propisi u vojsci ne važe. Ko je polagao vožnju u vojsci, video kako se nekada produžavala registracija vozila na vojne tablice, kako su se upisivale kategorije u vozačke dozvole.... zna o emu pričam.

Da bi sistem funkcionisao on mora biti primenjiv na sve - i na civilne i na vojne pilote, vozače, vozila....

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 04 Apr 2015, 23:03
od nidza
Laičko pitanje, je'l moguće da pilot koji leti decenijama ne zna da koristi instrumente? Zar to nije deo neke najosnovnije obuke, orijentacija letelice u prostoru?

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 04 Apr 2015, 23:41
od dragan
@zuzazu - nisam mislio na tvoj komentar vec na delove vise razlicitih clanaka gde se iznosi otvorenije ili manje kako ga je maltene kontrolor primorao da sleti na surcin...

isto tako, s tim u vezi, drugari koji su danas bili na skupu, iz zelje da uprostim pricu spomenuo sam rezoluciju radara, a sam termin nije bio bas odgovarajuci. rezolucija jednog radara je jedna stvar, a tacnost prikazivanja pozicije na monitoru u kontroli letenja je druga, a zapravo sam na to mislio. poenta je da kako god okrenes nijedan kontrolor niti moze niti sme da sugerise pilotu da se nalazi iznad piste, jer ne moze na prvom mestu iz tehnickih razloga da tvrdi da je u ovom slucaju helikopter bio iznad objekta sirine 60m u prirodi. dakle ko god je to napisao imao je napad kreativnosti...

sva komunikacija u kontroli letenja se snima, i zemlja-vazduh i zemlja-zemlja, radio i telefonska, a na radnim pozicijama imamo i ambijentalne mikrofone, tako da nema sanse da nesto kazes i prodje neopazeno, i obrnuto. svi snimci se cuvaju nekoliko meseci i potpuno su dostupni u ovakvim slucajevima, ali ja nesto ne verujem da bi se ista naslo na njima, jer je mnogo bitnije a nije snimljeno, sta se odvijalo preko mobilnog...

neko je pitao, ovo danas smo imali softverski problem, malo neuobicajen, resen je restartom sistema, valjda :)
sve je proslo ok, i bolje sto se desilo u aprilu predvece nego u julu u podne, ako je bas moralo...

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 00:10
od zuzazu
Koliko sam moga da shvatim pricu ovih "mojih" iz NATO, a nema ih puno kosi su leteli helikopter, to je potpuno drugacija vrsta letenja. I mnogo zahtevnija od letenja aviona.

Koja je komanda za sta u helikopteru, to znam, ali kako to rade pojma nemam.

Takodje, iz onoga sto slusam ovih dana, barem kod nas, helikopter se leti vizuelno, znaci po orijentirima u okolnom prostoru.

Kako je to odradjeno na drugim modernijim helikopterima, apacima, pumama ili sl. ne znam ali sam shvatio da imaju i auto pilot kao i da mogu da lebde uz pomoc istog sto na MI17 nije moguce.

Upravo zato u poslednjoj fazi prilaza, pilot nije mogao da lebdi, a potom spusti helikopter na nize jer mu je bio potreban bilo kakav vizuelni reper koji gleda, da bi odredio polozaj letelice, a sto on nije mogao videti nocu i u magli.

Kao sto sam pisao, instrumentalno letenje se vezba, isto kao sto se vezba i vizuelno letenje, sto su dve potpuno razlicite stvari.

Ne pominjem sve vreme dozvolu i ovlastenje bez veze. Posedovanje istih znaci da je imao odredjen broj sati instrumentalnog letenja, da je zadovoljio provere na simulatoru i avionu sa instrumentima, da je prosao razlicite vezbe po Zakonom propisanom programu i da mu je potpisom to overio zaduzeni instruktor a drzava izdala dozvolu (koja ce vaziti samo godinu dana pa Jovo na novo).

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 00:49
od zuzazu
Miroslav Lazanski, Milan Babić i Sabahudin Tufekčić VZ Studio na YT

https://www.youtube.com/watch?v=pjGPcCF3gAk

Od 11.50 odgovori na mnoga pitanja postavljena ovde na forumu.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 02:12
od NexT
http://www.srbijadanas.net/piloti-prastajte/

Kad sam procitao danas da je Mehic navodno imao 0.8 promila u krvi i 1.3 u urinu. :o
I takav je poleteo, odleteo do Raske, sleteo, poleteo ponovo, stigao do Bg, normalno komunicirao, isao pravilno na dva prilaza i onda je zbog alkohola prostorno dezorijentisan srusio helikopter?

Pa jebemumater, zar je moguce da sva ta go*na u Nemanjinoj nemaju miligram casti, postenja, osecaja odgovornosti... Niko ne ocekuje ostavke, ipak je ovo srbistan, ali da blate pilote...

Ne mogu da zamislim kako se osecaju njihove porodice posle ovih izvestaja.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 09:53
od Heinz
Ispada da je počeo da cirka tu oko Surčina.

TT

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 10:24
od starac vujadin
Pa javili su mu da je helikopter sleteo, da je beba spašena i počeo čovek prerano da slavi... :ludilo:

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 10:45
od robbief
starac vujadin napisao:Pa javili su mu da je helikopter sleteo, da je beba spašena i počeo čovek prerano da slavi... :ludilo:
To je to, bravo za komentar.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 10:48
od zuzazu
Paja napisao:Zuova priča o dozvolama je jako bitna, ali meni nije od suštinske važnosti. Bitna je jer pokazuje koliko je vojno vazduhoplovstvo mimo pravila koja su vrlo striktna i koja su građena godinama i menjana posle svake veće nesreće, međutim ako pođemo od tih propisa ispada da svi vojni piloti ne smeju da lete.
Ovo je , Pajo, najbitnije. Jer se vojni vazduhoplov nasao u civilnoj misiji i leteo je u vazdusnom prostoru u kome vaze civilna pravila letenja. Ako nema dozvolu, on tu ne sme da se nadje.

Normalno, ovo nije jedini uzrok pada i prvi pasus koji pominjes apsolutno je tacan.

A ni to nije sve.

Znaci tragicno finale je skup vise negativnih faktora.

Navescu jedan primer:

Tamo neke 1985-86-87 dok su se vezbali skolski krugovi na travnatoj pisti 01 u Vrscu, iznenada se pojavio vojni helikopter koji se pojavio u kratkom prilazu, pred pragom piste 01.
U tom momentu je bilo najmanje pet aviona u skolskom krugu.
Lebdeo je neko vreme kabinom okrenut prema tornju, a zatim su ga uspaniceni ljudi sa zemlje "oterali" sa putanje sletanja aviona.
Pomerio se ali su iza njega ostali rotori od izuzetno jakog nisponog strujanja velike elise.
Prva Cesana koja je naisla, na nekih 15tak metara visine je samo izvnuta naopako i zalepljena o zemlju sa nekih 180km/h. Pitomac i instruktor su jedva preziveli. Pitomac se vise nije bavio letenjem a instruktor je kasnije poginuo u Pristini.

Sta se desilo?

Pilot vojnog helikoptera se iz nekog razloga nasao u Vrscu. Pokusao je da ostvari vezu sa tornjem ali na vojnoj frekvenciji. Normalno, nije uspeo. Zato nije cuo kontrolora koji mu je govorio da se hitno sklanja odatle. Zatim je, kako nije uspeo da ostvari vezu, po nekim njihovim pravilima zalebdeo ispred tornja pokusavajuci da uspostavi vizuelni kontakt. Jer tako kazu neka njihova pravila i tako je ucen.

To sto je upao u skolski krug sa pet aviona i sto je mogao da ubije koga je stigao, ko ga hebe?

Prema tome, vojska i vojno letenje ne smeju se mesati sa civilnim letenjem i pravilima civilnog letenja.

Da "zabiberim" situaciju dalje - zasto ne reaguje Komisija za udese naseg Direktorata? Zasto izvestaj daje vojska a ne Direktorat? Pa imamo civilne zrtve, vazduhoplov u civilnoj misiji, na civilnom aerodromu...

Inace, nesto nisu smesne ove posalice oko celokupne tragedije... Suzdrzite se, ako mozete.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 10:59
od starac vujadin
"Pošalica" u sebi sublimira više apsurda koje prati ovaj događaj, a koje je država svojim ponašanjem indukovala i nikoga ne vređa. Nemam nameru da se suzdržim u ukazivanju na budalaštine koje nam se serviraju.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 11:17
od zuzazu
Ako te zabavlja da na ovaj nacin sublimiras indukovane drzavne apsurde, ne suzdrzavaj se - samo nastavi.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Apr 2015, 12:11
od dragan
Izmedju vojnog i civilnog letenja kao takvog razlike su neverovatne. Mnogi postulati bezbednosti u civilstvu u vojsci uopste ne postoje. To ne znaci da su vojni piloti nebezbedne kamikaze nego da se sama priroda tog letenja, potrebe, pa i osobine letelica ekstremno razlikuju. Radi ilustracije, za početak u civilnom vazduhoplovstvu se ubise da naprave sistem pravila i postupaka da se na pisti ni pod razno ne može naci vise od jednog vazduhoplova, dok je kod vojske dozvoljeno i normalno ( ima na yt gomiala i snimaka) da odjednom poleće ili slece vise aviona. Jednostavno su prevelike razlike i to, sto je zuzazu vec spominjao, dovodi i do potpuno drugacijeg nacina razmisljanja.
Zato je mehic i pokusao to sto je pokušao, i zato je uopšte i poleteo na zadatak koji su drugi odbili, na neki nacin sa punim pravom. I zato je meni i najgore sto ga blate sad ovako. Sto rece dag, cak i da je bio pijan to su trebali prećutati, znam da se sa ovim mnogi nece sloziti, ali i ja tako mislim.
Bilo bi zanimljivo sracunati koliko je po njima bio pijan u momentu poletanja sa batajnice, kad je nekoliko sati kasnije imao 0,68... Verovatno je bio na ivici kliničke smrti... I takav poleteo, sleteo tamo, vratio se tek se onda desilo to sto se desilo, kako da ne...