Stranica 356 od 899

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 10:03
od Paja
http://avijaticar.net/zahtevamo-novu-istragu-udesa/

Cosmo da li je tačno da je dežurni helikopter bio Mi8, a ne Mi17 koji se srušio i da je letelica zamenjena u poslednjem trenutku?

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 10:09
od zuzazu
Cozmo, nije mesto za ovaj forum, ali posto si bivsi iz struke da ti objasnim:

Postoje dispatch release zahtevi (dok je vazduhoplov na zemlji i dok nije zapoceo let) i in flight requirements zahtevi (kada je vazduhoplov u letu).

Baza i vidljivost se gledaju u dispatch release a kada si vec u letu, tj. prilazu, vodece merilo je samo vidljivost.

Zbog toga u marginal conditions nikad neces cuti da pilot pita koja je baza, vec koja je official visibility.

O bazi moze da se razgovara za VMC.

Opet govorim za zakonom propisane procedure.

Mi8 je jedini helikopter za traganje i spasavanje. Zato su i cekali da dopreme O2 boce na Mi17. Ali Mi8 nema odredjene instrumente koji su bili potrebni za izvodjenje leta te veceri. Kaubojstina teska.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 10:16
od NexT
cozmo napisao: Tad je vidljivost bila odlicna i horizontalna i vertikalna, samo je vetar bio problem, i zbog jakog vetra nisu smeli da rizikuju let do Bataje zbog jako redukovane snage helikoptera, pa su tu sleteli. Da je bilo kao vece 13.03. ko zna sta bi se i tu desilo.
Poenta je bila helikopter je morao da sleti, i nasli su prvo odgovarajuce mesto.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 10:26
od cozmo
zuzazu napisao:Cozmo, nije mesto za ovaj forum, ali posto si bivsi iz struke da ti objasnim:
Postoje dispatch release zahtevi (dok je vazduhoplov na zemlji i dok nije zapoceo let) i in flight requirements zahtevi (kada je vazduhoplov u letu).
Baza i vidljivost se gledaju u dispatch release a kada si vec u letu, tj. prilazu, vodece merilo je samo vidljivost.
Pricao sam sa pilotima, Mi-17 ne sme leti u oblaku. Ako je njemu vertikalna vidljivost 60m, odnosno ako je u oblaku na 60m i navise, nisu ispunjeni minimumi za letenje. Gazela cak i NE SME uopste da ulece u oblak. Dakle, po propisima, on ne bi smeo da leti kada je baza oblaka ispod 200m. Nikako. Tako mi rekose. Samim tim to vece je bilo neuslovno za letenje. Njemu ne znaci nista 800m RVR koji je tad bio, njemu je bitna baza oblaka, koja je bila ispod svih mogucih minimuma (ne znam zasto, tako kazu piloti, sad izem li ga da li se to nesto razlikuje od pilotiranja avionom u takvim uslovima). Neko pita sto nije sleteo ipak na VMA. Pitah i to. Neuslovno je bilo, zbog baze oblaka. Takodje, oni reflektori na VMA (ili oni sto su posle palili na stadionu) u tim uslovima bi samo pogorsali stanje. To je ono sto piloti kazu. Kada je bio na 140m visine iznad piste on zivo nista nije video jer je bio u oblaku. Stvarno ne znam, eto tako su mi rekli. Ne sme da leti uopste kada je baza ispod 200m.

Apropo alkohola, kazu lekari, ako je bilo 0,68 promila u trenutku obdukcije, pre poletanja je bio relativno mortus pijan (ako je po tim podacima), sto je potpuno van pameti. Vec rekoh da ih pregleda lekar pre dezurstva. Problem te nedelje je bio taj sto je veliki deo eskadrile (i Bandic) bio na odmoru, tj. na rekreativnoj koju vojska placa. Te su Mehic i ostali cele nedelje bili na stand by, a ne klasicno dezurstvo jer je smanjen broj ljudi.

@Paja:
Ovaj Mi-17 je bio opremljen za spasavanje ovakve vrste (oba Mi-17 su samo za to, zato sto imaju potrebnu opremu, plus sto je drugi kabriolet sa uzetom za podizanje, tj cekrkom). Samo sto je to vece bio dezuran Mi-8, ali se helikopteri angazuju po potrebi, zavisno od situacije. Ovaj Mi-17 jeste bio ispravan, nemojte da citate medije i slicno, zato sto znam ljude koji su zaduzeni za to. Takodje, ovo je najbolji helikopter koji smo imali, bas je bio opremljen za sve. Mi-8 je bio neupotrebljiv u ovoj situaciji. Pretpoletni pregled se radi obavezno, Mehic ne polece nikad sa neispravnim helikopterom.

Jos nesto za sve koje zanima (van teme o Mi-17):

http://www.airplanesmovie.com/photos/

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 10:46
od zuzazu
Cozmo, babe i zabe. Babe i zabe.

Helikopter, tacno je ne sme da ulazi u oblak. Zasto, ako ima instrumente, ne znam?

Ako je leteo po IFR pravilima letenja, odnosno ako je tako upisano u planu leta, a koliko znam ni to nije vec je bio S-VFR (special VFR) i ako vrsi prilaz po uslovima smanjene vidljivosti, on je vec u oblaku (il ja nesto kanda gresim?)

Prema tome, citaj pazljivo napisano U PRILAZU, ponovicu ti jos jednom U PRILAZU (ne znam da li osecas razliku), vodeca komponenta je vidljivost. Tako kaze Zakon.

U tekstu http://avijaticar.net/zahtevamo-novu-istragu-udesa/ se pojavljuje ono sto ja od pocetka pricam. Posada nije imala dozvolu za ovu vrstu prilaza. Jer oba pilota, vazduhoplov i aerodrom moraju da ispune odredjene uslove. Takodje se spominje ostvareni nalet posade u proslom period jer posada nije mogla da ima zadovoljavajuci broj poletanja i sletanja u losim (ili simuliranim) vremenskim uslovima.

Intrigantno je sto pilot nije odleteo do Banjice i proverio da li su meteo uslovi odgovarajuci za sletanje, vec je okrenuo vazduhoplov sa rute prema Banjickom Visu ka Batajnici nakon sto mu je kontrolor saopstio da vremenski uslovi nisu pogodni.

U razgovoru sa kolegama, iskustveno se zna da je u pitanju "navlaka". Od koga su dobijeni meteo podaci sa Banjice ili je u pitanju bila odokativna sacometrija?

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 11:37
od cozmo
Zuzazu, stvarno ne znam, eto tako su rekli da ako je baza oblaka ispod 200m on ne sme da leti, slece, polece, sta god. Nesto pricaju o vertikalnoj vidljivosti pri sletanju, odnosno nema veze za prilazenjem aerodromu vec sa samim sletanjem. Videcu da ih propitam malo detaljnije. Kada je onakvo vreme, ne leti se. Ako sam dobro skapirao mogao je da izvrsi prilazenje ali ne i sletanje zbog toga.

Stvarno ne znam razlike, ali kazu da se sve drasticno razlikuje od letenja i sletanja avionom.

I, naravno, govorimo o vojsci.

Meteo podatke dobija od sinopticara koga zove telefonom. Tako je i uradio i pre poletanja. Vec rekoh da njima taj meteo izvestaj kad dodju na dezurstvo u 17h nista ne znaci, pogledaju ga, i niko to i ne potpise jer se sinopticar konsultuje pre zadatka. Ono sto je receno od strane sinopticara je da postoje uslovi za sletanje u Raskoj kao i na marsruti.

E sad, kakva je dalja telefonska komunukacija posle, pitanje je da li cemo mi saznati.

Ono sto je tacno je da komanda i operativni centar u svakoj sekundi mogu imati uvid u tok letenja ili izvrsenja zadatka.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 12:12
od zuzazu
@Cozmo, Zakon, u minimumima za sletanje i poletanje. Pravilima letenja, i bilo cemu sto ja citam vec 30 godina, ne pravi razliku izmedju helikoptera i aviona.

U koliko postoje pravila letenja u RV ona moraju biti unutar Zakonom propisanih pravila i ja bih jako voleo da vidim crno na belo (a ne pricam ti pricu), sta su minimumi.

Vojni vazduhoplov, helikopter, balon, dirzabl, koji vrsi ovakvu vrstu letenja u vazdusnom prostoru u kome je ovaj vazduhoplov leteo odgovara CIVILNIM PRAVILIMA LETENJA.

I opet da se vratim na pocetak. Bojim se da se na istu stvar gleda 180 stepeni razlicito iz vojnog i civilnog ugla.

Ne bih vise da rasclanjujem o ovome.

Pritisak je postojao nesumnjivo. Voleo bih da znam telefonsku konverzaciju pilota sa Nekim, i ko je taj Neko ko je kontroloru nalozio da pilota navede da sleti na NT?

Sve ovo je strasno. Ukupno uzevsi sta se izdogadjalo, pre i posle udesa.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 12:50
od Geza
Imam jedan snimak od prošle godine na kome se vidi visina na kojoj obično lete. Inače tih dana kad se desio pad su leteli baš često.

https://www.youtube.com/watch?v=bNb0VI0K2lM

https://www.youtube.com/watch?v=-f29NCNZzRE

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 14:09
od cozmo
zuzazu napisao:@Cozmo, Zakon, u minimumima za sletanje i poletanje. Pravilima letenja, i bilo cemu sto ja citam vec 30 godina, ne pravi razliku izmedju helikoptera i aviona.
U koliko postoje pravila letenja u RV ona moraju biti unutar Zakonom propisanih pravila i ja bih jako voleo da vidim crno na belo (a ne pricam ti pricu), sta su minimumi.
Vojni vazduhoplov, helikopter, balon, dirzabl, koji vrsi ovakvu vrstu letenja u vazdusnom prostoru u kome je ovaj vazduhoplov leteo odgovara CIVILNIM PRAVILIMA LETENJA.
Evo ovde pise (ja imam podatak da je taj minimum baza oblaka od 200m, od pilota koji lete na Mi-17). da su uslovi bili ispod propisanih minimuma za taj tip letelice:

Slika

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 17:52
od zuzazu
Procitah sada ova dva komentara na T6 pa rekoh, da ih prenesem, jer mi se cini da ima dosta istine:

1: Ovaj let i pad helikoptera je u suštini slika Srbije danas, i nas kao naraoda, načina na koji živimo i funkcionisemo. Ceo ovaj poduhvat je izveden u totalnom rasulu, kršeći sve moguće procedure, čak i one jadne koje postoje. Na stranu što zvanična procedura za ovakv let ne postoji. Sve je organizovano putem mobilnog telefona po prinicpu – e bato jel može ovo, može bato će da sredimo. Nije ovde bilo nikakvih pritisaka ni od koga, ovo je slika kako stvari funkcionišu. I uvek su tako funkcionisale, tojest nisu funkcionisale, samo se sada tragično završilo pa isplivalo u javnost. Ministar i komandant jedinice koji je na odmoru organizuju let preko mobilnog. Dežurna posada nije na aerodromu već sede u blizini i piju pivo. Dolaze i menjaju helikopter (dežurni MI-8 za MI-17) po sugestiji pilota. Nema dokumenta da je helikopter ispravan. Ne proveravaju vremensku prognozu pre poletanja. Drugi pilot nije obučen za let u složenim uslovima (da je pokojni Mehić slučajno doživeo recimo srčani udar, ko bi spustio onda taj helikopter??). Kažete poleteli su pod pritiskom iako nije bilo uslova za let. Pa šta su svi oni bili, samoubice po vama. Uplašili se ministra odbrane i svog komandanta, pa hajde da poletimo da se poubijamo. Ma da nije. Ne insistira posada da sleti na VMA, jer plan leta ni ne postoji, oni po automatizmu pretpostavljaju da trebaju da idu na VMA, jer nose bolesnu bebu. Histerija po novinama da su novinari i ministar čekali na aerodromu NT da se slikaju. Pa gde su ti novinari silni, jel ima neki da se javio da kaže – evo ja sam bio na aerodromu sa ministrom i kamerama i čekao helikopter. Nema. Da neće neko da kaže da je svim tim novinarima i kamermanima silnim zabranjeno da govore. Ajde budimo realni. To što su imali alkohol u krvi ne znači da su bili pijani, i ne vidim da iko to pokušava da predstavi kao uzrok pada helikoptera. Uzrok pada je totalni amaterizam, diletantizam, neozbiljnost i neoodgovornost nadležnih i posade, tojest potpuno nefunkcionisanje sistema. I to je to, To je čista istina, sviđala vam se ili ne. Mogli su da slete i da sve bude OK da su imali sreće. Al tako kod nas to funkcioniše, aj da probamo pa valjda će da prođe. I ovaj put nije prošlo.


2: Na zalost , mogu samo da se slozim sa vama.
Cela operacija je TOTALNA KAUBOJSTINA, pocev od ponasanja ministra , visokih oficira , zakljucno sa pilotima ovog zlosrecnog helihoptera.
Promena helihoptera iz MI8 u Mi17 se dogodila zato sto MI8 nema opremu za instrumentalno letenje , dok MI17 ima (VOR, DME , ILS) - ali i pored toga pilot Mehic - prijavljuje VFR let !?!?!?
Nasa celokupna javnost ne razume neke osnovne stvari u Avijaciji. Na stranu alkohol u krvi i totalno nepostovanje operativnih i komandnih procedura - ALI PRIJAVITI I LETETI VFR U IMC USLOVIMA JE TOTALNO SULUDO.
Nemam detalje - ali mozda su trazili SPECIAL VFR ? Ne znam ni da li to postoji kod nas.

Kao sto ste rekli - do tog dana , sve te kaubojske fore su prolazile i ucinile su svim ucesnicima u ovoj nesreci medvedju uslugu. Imali su lazni osecaj da su nepobedivi i svemocni.
Ali djavo vreba uvek .. i nikad ne spava, za razliku od nas.

Ova nesreca treba da se detaljno analizira (profesionalno) i predaje u svim nasim letackim skolama - kao skolski primer : Uticaja nediscipline, nepridrzavanja procedura i pravila na jednu avio nesrecu.
Takodje ovo nas uci da HRABAR PILOT nije isto sto i BEZBEDAN PILOT.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 18:13
od srdjanyo
Auuu,al je Radić opalio po Vladi na RTV-u!!!

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 18:54
od cozmo
Zuzazu, vecina u ovim komentarima su netacne informacije. Da ne nabrajam. Mi17 naravno ima dokumentaciju da je ispravan, a helikopter je zamenjen za drugi jer Mi8 nije mogao da izvrsi taj let. Za alkohol cu da kazem da ipak sacekate prave informacije. Zuzazu takodje ne razumes mobilne telefone u vojsci, pogotovo dezurnih pilota i komande. Znaci u pitanju su posebno organizovane linije za vojsku i koriste se u lancu komandovanja. Ne mogu da zovu napolje, salju poruke, niti imaju internet,vec je komunikacija ogranicena samo za vojne potrebe. Lakse je nego radio vezom. Jos jednom, postoji striktna dokumentacija za helikopter i on je dokumentovano ispravan. Takodje i pregled kod lekara pre dezurstva. Sve je dokumentovano.

Sent from my LG-D373 using Tapatalk

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 18:57
od Dzoni_m
Da ovo za mob. telefone je tacno i koriste ih i u drugim rodovima. Ja sam se bas cudio kada sam video mog drugara da zove i izdaje naredjenja mob. tel. Isto mi je objasnio da su zasticene linije i da samo rade pozivi.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 19:22
od zuzazu
@Cozmo, ako pazljivo procitas moju prvu recenicu, a ja izuzetno pazim sta pisem, mozes pronaci:

"Procitah sada ova dva komentara na T6 pa rekoh, da ih prenesem, jer mi se cini da ima dosta istine"

Iz toga moze da se vidi da prenosim tudje postove a ne svoje tvrdnje, kao i da kazem DOSTA istine, a ne da je sve istina.

Molim te, nemoj me uciti da li iz aviona moze da se telefonira obicnim mobilnim sa recimo 1000-2000 ft.

Iz izvestaja se moze videti da helikopter recimo nije imao magnetni kompas koji je bio na servisu. Inace, magnetni kompas je osnovno navigaciono sredstvo i NO GO item. Prema tome, nemoj da se uplices u materiju koju ne poznajes jer nisi skolovan da znas sta je ispravan a sta neispravan vazduhoplov i kako se to odredjuje.

Pitanje je kako su i da li su radili neki drugi uredjaji na vazduhoplovu uzimajuci u obzir materijalno stanje naseg vazduhoplovstva.

Takodje, olovka pise srcem, a papir trpi sve...

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 06 Apr 2015, 19:44
od cozmo
Nisam ni mislio na tebe vec sam rekao da komentari nisu tacni. Magnetni kompas spada pod MEL listu, dakle postoje ostali uredjaji na helikopteru koji su ispravni, ILS, NDB, VOR, GPS Garmin sa planom leta. Dakle, po specifikaciji je helikopter ispravan, odnosno to stoji cak i u izvestaju. Elem, dakle vojska isto ima MEL liste i slicno. Pitah bas pilote za magnetni kompas i kazu da su svi uredjaji bili ispravni i da je, po tehnickom pravilniku, helikopter ispravan. Dakle, nemoj pricati o vojsci kao da je civilni.vazduhoplov jer oni slede samo svoje tehnicke propise koji su rigorozni. Dakle ako je helikopter ispravan, ali recimo na pretpoletnom pregledu otkriju da nesto ne radi a nije upisano u listu da moze bez toga, cao nema letenja. Vidi znam ljude koji su zaduzeni za to i odgovorno rade svoj posao i nije pao helikopter dosad zbog toga sto nije bio ispravan na poletanju. Ako to znaci samo dva ispravna, leti se sa dva. Pa nisu ni oni toliki ludaci. Ti ne poznajes materiju o kojoj ja.pricam jer mi je zamenik komandira odmah pored mene i mogu da ga pitam sve. Zao mi je ali se vojno razlikuje od civilnog i to dosta.

Sent from my LG-D373 using Tapatalk