Stranica 41 od 269

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 00:06
od methane.master
nikaragva napisao:A zakljucak bi mogao da glasi, kraaaaaajnje nepotrebna radnja, ako se koristi sintetika, a cak i ako se koristi mineralno :)
Upravo tako. Neće motoru biti ništa ako se promeni na 2-3000, ali je malo van pameti. Menjao sam ulje na 3000+, ali je to urađeno nakon godinu dana, što je preporuka za vremenski interval zamene, što je pak drugi aspekt priče o zameni.

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 09:46
od DS9
Potrošnja ulja je vrlo varijabilna stvar i zavisi od gomile faktore.
Onaj koji savetuje da se ulje menja čim se konstatuje potrošnja ulja - negira preporuke proizvođača koji u servisnim knjižicama i/ili u servisnim dokumentacijama navode da je dolivanje sasvim normalno, uobičajeno i preporučljivo tokom intervala, odnosno između dve zamene.
Navedeni primeri da se u drugoj polovii intervala konstatuje veća potrošnja ulja imaju sasvim logično objašnjenje koje se tiče umanjenja koncentracije određenih supstanci. Dolivanjem se oni vraćaju na nivo koji je blizak početnom. Za duže intervale zamene se može kod motora koji konstantno troše ulje - učiniti to da se ulje višekratno doliva u manjim količinama. Tipa na svakih 1000-2000 km po npr. 0.1 L ulja (naravno da postoje komplikovanije šeme toga od ove jednostavne varijante, a koje po tačnoj računici potrošenih aditiva uzimaju u obzir količinu dolivenog ulja. Recimo, Stalker je to dobro objasnio na svom blogu).

Činjenica je da se i posebno iskusni serviseri drže stavova koji su bili važeći od pre dvadesetak ili tridesetak godina. A ti stavovi su išli u prilog češćeg menjanja ulja radi veće margine u zaštiti motora. Ali ulja od pre dvadesetak godina većim udelom nisu bila toliko kvalitetna kao što su danas. Po servisima na zapadu se pak tačno drže propisanih procedura (koje bi takođe mogle da budu diskutabilne), pa je uobičajeno da je auto koji je prešao oko 100,000 km imao tri izmene. Neki kojima je takav auto došao u ruke ovde, bili bi začuđeni da čep kartera nikada nije ni otvaran već se sve odrađivalo vakuumom. Tako nešto i nije škodilo da auto bude korektan za tih 100,000 km, ali teško da takva praksa može da ga učini korektnim za sledećih npr. 200.000 km.

Pri svemu tome kod nekih modela je posebno mali kapacitet tj. količina cirkulišućeg ulja što motor dovodi do samih granica, pa oni koji imaju u svojim automobilima kapacitet koji veći od npr. četiri litre mogu da budu malo opušteniji nego oni čiji auto slične konstrukcije i kubikaže ima manje od toga. Naravno da stoji da su konstruktori sve uzimali u obzir, ali radi generalnih ušteda (npr. smanjenje težine vozila) postoje egzemplari koji ukazuju na to.

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 11:11
od DS9
Markoni napisao:Meni je Motul na Altei posle 6-7000 km pocinjao naglo da trosi. 300V u Golfu mi je jeo bukvalno od starta. Sa Liqui Moly je sve doslo u neku normalu i potrosnja je linearna, iako bi trebalo da bude obrnuto...

Tapatalk Post

Motulova 300V serija sadrži nekoliko različitih ulja različitih viskoznih gradacija. Ako se ima u vidu da je i naglašeno da ta ulja nisu za duže intervale nego da su isključivo koncipirana za sport - onda i nije čudo tvoje iskustvo (dakle prilično očekivano). Neko bi možda rekao da je odlično što je i izdržalo toliko. Navod o gore pomenutom stoji u prvoj rečenici trećeg pasusa na donjem sajtu.
http://www.goapr.com/products/motul_oil_300v.html

Btw, motor koji troši ulje u okviru granice između max. i min. na meraču (šipki) za interval zamene, ukoliko se ne doliva - upravo će i iskazati takvu dinamiku trošenja ulja. Odnosno, prvih par hiljada neće biti primetne potrošnje, a onda sa svakom hiljadom sve više. Za većunu uobičajenih vozača to znači da se trebaju držati onoga što prizvođači savetuju, odnosno periodično merenje i dobra praksa je dolivanje ako padne na ispod sredine.

Total recimo navodi u svom FAQ da je idealan nivo blizak maximumu - a to ima i opravdanje imajući u vidu (vrlo bitnu) ulogu ulja u hlađenju unutrašnjih delova koje rashladna tečnost i ne može toliko brzo da ohladi (iako naravno da generalno učestvuje u održavanju niže temperature od kritične).

Sad, konkretan primer tipa altea vs golf i motul vs liqui moly - bi zahtevali da se tačno zna koja su ulja i viskozne gradacije u pitanju. Takođe bi bilo zgodno kad se to već navodi da se znaju oznake motora, odnosno tip i godište tih vozila, jer može da ima veze, a biće i informativnije. Mislim, hvala ti na informacijama.

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 11:54
od Uroš S.
Šta mislite o aditivima za benzin, za čišćenje sistema? Vidim LM ih ima dosta, Castrol, ozbiljni brendovi, a s druge strane na više mesta sam pročitao da su nepotrebni, čak kontraproduktivni?

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 12:52
od nikaragva
KDman napisao:Moj prijatelj koji drži servis kaže da čim se poveća potrošnja ulja treba odma da se menja ulje. Valjda počinje da se raspadaju sastojci. Na kojoj kilometraži ne znam.
To zavisi u vecoj meri od samog motora, a ne (samo) od ulja. Ali jasno je da ce isti motor razlicita ulja trositi razlicito brzo.



Neko je gore naveo da veliki igraci imaju razlicita ulja istog imena, koja sadrze razlicite karakteristike na razlicitim trzistima. Mada verujem da takve razlike nisu mozda ni bitne pomena, ali mislim da mogu upravo da se izbegnu kupovinom ulja malih (a odlicnih) igraca, kao sto su Motul, LM, ..., Modrica.

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 13:02
od DS9
Uroš S. napisao:Šta mislite o aditivima za benzin, za čišćenje sistema? Vidim LM ih ima dosta, Castrol, ozbiljni brendovi, a s druge strane na više mesta sam pročitao da su nepotrebni, čak kontraproduktivni?
Ovih dana sam pominjao to na nekim od foruma koje sam naveo u prethodnim mojim postovima.

Recimo, za citroene sa VTi motorima Citroen pod svojim kataloškim brojevima predviđa određene aditive koji se sipaju u rezervoar. Za HDi, tj. dizele sam proverom sastava koji je naveden u bezbednosnim listovima (tzv. MSDS) našao da njih za citroen proizvodi Baradhl.
Generalno su jeftini, teško da će da škode, pa može da se proba. Ima naučnih radova koji afirmišu poboljšanje kvaliteta goriva u cilju boljeg rada motora i to je dosta dobro dokumentovano (ali je opet pitanje konkretne upotrebne vrednosti za neki određeni slučaj).

Naravno, ima i onih koji navode da je u pitanju placebo. Znam za jedan slučaj HDi motora kod koje čovek navodi da je upotreba tog aditiva koji je kupio u ovlašćenom citroen servisu njegovom motoru pomogla tako da je nakon toga nestala knedla pri ubrzavanju, i generalno prema njegovim rečima bolji rad motora.

Meni je zapalo za oko da sam juče video K-2 aditive u malim bočicama na nis pumpama. Ako bih birao, siguran bih bio sa varijantama od Liqui Moly ili Bardahl koji su poznati najpre po aditivima.

E da, Wynns tretmani gde se njihova mašina povezuje sa sistemom ubrizgavanja se smatraju efikasnijim. Ko o aditivima razmišlja, verovatno bi mogao potraži neki od servisa gde se ovo radi.
U svoj auto (citr. c3 1.4 hdi 8v) sam jedanput sipao wynns bočicu od 300 ml koja se predviđa za rezervoar. Nisam primetio neke bitne razlike (posle trošenja rezervoara sam privezao na namensku dijagnostiku Lexia i očitao korekcije dizni, pa su one bile na sličnom nivou kao pre) ali se auto generalno dobro i potpuno ekonomično ponaša tako da je i pitanje da li sam i mogao nešto da uočim, ili da li je uopšte imalo efekta.

Ali jesam mnogo kasnije uočio da moj motor ima drugačiji tj. mirniji zvuk kada sam umesto na nisovoj sipao ecto disel sa lukoila. Od tada gorivo sipam tu, a na nisu pumpam gume jer imaju digitalne kompresore.

Mislim,definitovno stoji da je za rad motora najključnije gorivo i da njegov veći kvalitet najbolje štiti motor.

Re: Motorna ulja

Poslato: 02 Apr 2014, 14:50
od dragan
kad smo kod aditiva, a tema je o uljima, neki komentar na ovo?

http://www.motori.hr/motorcoat-ls-27-us ... -mjerenja/

uz komentar rezultata merenja, pogotovo razlike na renou i hondi?
DS9 napisao: Btw, motor koji troši ulje u okviru granice između max. i min. na meraču (šipki) za interval zamene, ukoliko se ne doliva - upravo će i iskazati takvu dinamiku trošenja ulja. Odnosno, prvih par hiljada neće biti primetne potrošnje, a onda sa svakom hiljadom sve više. Za većunu uobičajenih vozača to znači da se trebaju držati onoga što prizvođači savetuju, odnosno periodično merenje i dobra praksa je dolivanje ako padne na ispod sredine.
jos jedna stvar je zanimljiva kod te konstrukcije i dolivanja - renoov 1.4 16v recimo proguta 4,8-4,9l ulja, a raspon na sipci izmedju min i max je preko 1,5l... u fordov 1.6 16v staje nesto preko 3l ulja, uz raspon min-max od ako se dobro secam samo 0,3l... zanimljivi podaci sa stanovista kolicine ulja, koriscenja ulja u svrhe u koje se koristi, i osetljivosti motora na trosenje istog...
u rs197 staje cak preko 5l ulja, mislim 5,15l...

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 09:42
od DS9
U vezi tog aditiva, pa ne znam šta da kažem.
Jednostavno nisam obrazovan za oblast mašinske nauke. Trenje je dobro izučena stvar pa ako mašinci oko ovog imaju podeljena mišljenja ne bih da dajem svoje nedovoljno potkovane utiske. Cela stvar se tiče tribohemije - i neki navodi su tu odavno poznati. Od takve priče je pre pedesetak godina Liqui Moly napravio firmu uspevši da molibden-disulfid disperguje u motorno ulje, pa da se njegovi sastojci vezuju za metal i time smanjuju trenje. Slična stvar je i sa ZDDP, takođe slična sa nekim dugim metalima koje koristi npr. Castrol kao i druge firme koje imaju jake razvojne centre.

O ovoj stvari ima gomile napisanih radova, nekoliko svetskih naučnih časopisa se bavi time. Ako to radi posao, ovaj čovek će postati bogataš ukoliko je već uložio gomilu novca u patentna prava, i verovatno će prestati time da se bavi jer će mu patent neko već otkupiti - ukoliko se radi o originalnoj formulaciji. Ali nije velika verovatnoća da je tako. To je otprilike kao da sad neki nepoznati košarkaški klub iz hrvatske pobedi NBA ekipu. Sve je moguće. ali je malo verovatno.

Ono što je očigledno sumnjivo, jer se radi očigledno o reklamnom članku - to je da piše da se ne poništava garancija. Iako mislim da i ne bi imalo uticaja za tako nešto - jasno je da su neki proizvođači automobila, tj motora, jasni u navodima da se u motor ne sipaju nikakvi dodatni aditivi. Ako je tako onda bi ovaj morao da priloži dokaz io tome, tako da je ovo samo prazna izjava koju bi lako pobio neki od advokata proizvođača motora.

Ako je neko od mašinaca raspoložen da se u ovo udubljuje, bilo bi interesantno videti stavove. Ukratko, ovakve stvari tj supstance koje smanjuju trenje se već odavno (decenijama) standardno koriste kao aditivi baznom ulju, tako da to i nije ništa nepoznato. Pitanje je samo da li je taj efekat toliki koliko se navodi. Ako jeste čovek koji je to učinio je pronicljiviji od timova inženjera i tribohemičara svetske slave.

***

Ovo sa razlikom između min max na meraču ume da bude vrlo zanimljiva priča, ali je suština da se u tu razliku bude siguran na osnovu podatka iz servisne dokumentacije ili eventualno preoverene merenjem. Npr. kod nekih vozila PSA grupe ista vozila sa različitim podvarijantama motora (npr. citroen c2), tj. različitog godišta imaju isti kapacitet kartera (3.75 L) ali različitu razliku između min i max (1.5 ili 1.8 L) To je karakteristično za njihove 1.4 hdi motore, dok kod benzinaca različiti benzinski motori imaju različit kapacitet kartera (3.0 ili 3.25) ali istu razliku kod obe varijante (1.5 L).

Mislim, ovo je čisto primer koji ukazuje da ukoliko neko hoće da bude siguran u kapacitete, ili eventualno da meri potrošnju ulja (sa greškom od oko +/- 0.1 L) mora da zna tačno koliki su kapaciteti i razlike.

Ovo naglašavam jer sam sretao ljude koji su po defaultu smatrali da je razlika kod njihovog automobila 1 L. Ume da bude, ali često nije tako.

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 11:44
od Markoni
DS9 napisao: Sad, konkretan primer tipa altea vs golf i motul vs liqui moly - bi zahtevali da se tačno zna koja su ulja i viskozne gradacije u pitanju. Takođe bi bilo zgodno kad se to već navodi da se znaju oznake motora, odnosno tip i godište tih vozila, jer može da ima veze, a biće i informativnije. Mislim, hvala ti na informacijama.
Altea je sa 1.9 TDI PD105 BXE agregatom. 2008 godiste. Sada je na satu 105.000 km pravih. Kupio sam je sa oko 50.000 km i u nju prvo sipao originalno VW Special Plus 5W40. Potrosnja izmedju intervala je bila oko 0.5 lit. (10.000km). Posle toga sam presao na Motul, iako sam originalnim bio zadovoljan.
Od Motula sam koristio X-Clean 5W40, posle toga Specific 505.01. Kod oba ulja sam imao to da potrosnja ulja naglo krene posle 6-7.000 km. I od tad pa do kraja intervala potrosi litar. Takodje je doslo i do vidljivog dima na auspuhu pri naglom dodavanju gasa, sto se ranije retko desavalo, samo kada se auto vozi bas lagano neko vreme i to samo taj prvi jaci gas. Posle svega toga sam od Motula odustao. Onda sam kupio Repsol Elite 505.01 5W40 cisto znatizelje radi. Sa njim sam se vratio na staru potrosnju od 0.5 lit. za ceo interval. Takodje je dim nestao. Zadnja 2 servisa sipam Liqui Moly Top Tec 4100 5W40 i isto je stanje regularno.

Sto se Golfa tice, u pitanju je 2.0 TFSI200 AXX agregat. Sipano je Motul 300V Power 5W40. Potrosnja je bila oko 0.4-0.5 lit. / 1000 km i njega sam posle 4-5.000 km zamenio. Sipao sam Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 koje nije toliko cesto, i navodi se da da je potpuno sinteticko. Sa njim mi je potrosnja manje oko 0.2 lit. / 1000 km i sve deluje OK...

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 17:24
od DS9
Zanimljiva priča, hvala ti na informacijama. :thumbup:
Da kažem nešto više nije ni potrebno, većina je rečena.
Ipak, naglasiću da to što postoje razlike u trošenju ulja (kod altee) pa one mogu da ukazuju na nekakve razlike - da ni ta potrošnja nije kritična. Osim naravno u slučaju 300V u golfu, gde je sipano sportsko ulje. Pošto ne poznajem ponašanje takvih ulja voleo bih da čujem objašnjenje onih koji su ga koristili, ali mi je ipak previše, tj. ne baš očekivano, posebno kada se pročita u specifikaciji da je kod tog ulja posebno snižena njegova isparljivost pa se garantuje manja potrošnja ulja.

Biće da se oštro vozi taj golf, posebno kada se za njega biralo ulje za sportska takmičenja. Ovo LM Synthoil je pravo full-saps ulje koje ima odlične osobine pa nije čudo za njega. Motul 300V ima nižu viskoznost, 13.6 cSt na 100 C u odnosu na Synthoil 14.1 cSt, ali mi ipak to ne objašnjava veću nego duplu potrošnju.

Btw, ovako kako si naveo da je Altea TDI trošila motulova ulja - sličnom dinamikom je ulje trošio moj citroen c3 1.4 hdi 2006.I to Quartz 9000 5W-40, a posle njega FAM Fenix Premium 5W-40. Dakle, do oko 7000 troši se minimalno, prvih par hiljada gotovo kao da nema potrošnje ali se oko 7000 km može konstatovati da je potrošeno oko 0,5 L.

Nakon toga, ukoliko se ne doliva - za sledećih 3000-4000 km potroši oko 0,7-1 L, pri čemu je naravno najveća potrošnja u vrelom julu, i avgustu. Kada se u decembru/januaru posle oko godinu dana dolije litar ulja, sledećih hiljadu km se ne konstatuje potrošnja. Ali je ovo poslednje uglavnom do pothlađenog motora. Za nijansu je manje potrošio famov fenix, ali bi verovatno isto bilo da je prvo on išao, pa posle njega totalov quartz. Taj auto je inače dokumentovano imao u francuskoj u prvih 90,000 km - tri izmene ulja.

I pošto su servisne PSA preporuke za motorna ulja za ta godišta bila takva kakva jesu (pa dozvoljavala i polusintetiku za 30,000 km) sva je verovatnoća da mu je u tim izmenama sipano i ne baš previše kvalitetno ulje. Ipak, preživeo je pa mu se sada vrlo pazi na ulje, a on se savim ekonomično ponaša u smislu potrošnje goriva.

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 17:32
od Uroš S.
Markoni jel to Leichtlauf High Tech 5W-40 u lila flaši?

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 17:44
od nidza
DS9 napisao:
Ovo ima veze vrlo i sa dobrom filtracijom, S tim što se taj navedeni efekat teško uočava kod dizela jer kod njih vrlo brzo ulje postane gotovo zift crno. Mislim da si naveo primer alfe koja se vozi na benzin ili na tng.
JTDm. Nije zift crno ni posle 15.000km, nego tamni karamel recimo.

Ni na Stilu koji je kod nas već mnogo godina nikad nije bilo sasvim crno, tj sasvim je providno prvih 3-4-5 hiljada km. Kad je sasvim hladno onda se i vidi neki pigment, ali ako se izvadi šipka na vruć motor, na šipci kao da ga nema. Kačio sam slike koliko je blago žuto, jedva primetno, posle 4000km na Alfi.

Takođe ima razlike u koje ulje je sipano, Selenia WR 5w-40 brže potamni od Selenire WR p.e. 5w-30. Novo, modernije ulje, takođe ni posle dugog stajanja ne sklizne sa šipke, nego stoji vezano za metal. Stara WR se slegne u potpunosti preko noći. To može da bude mali hint svakome ko ima dilemu koje ulje da sipa u JTD(m). Ja bih uvek išao na ovo novije, iako je skuplje, jer ukoliko se na šipci ovako lepo drži vezano za metal, pretpostavljam da značajno olakšava hladan start motora u odnosu na bilo koje drugo ulje koje se slegne.

Moje iskustvo sa dva automobila koja posedujem je da ne mora nužno da bude crno kako se generalizuje kad su dizel motori u pitanju.

Tapatalk 4

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 18:07
od ftj
tdi pd posle 50 km crno skroz kolko se secam.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Re: Motorna ulja

Poslato: 03 Apr 2014, 18:42
od Markoni
Uroš S. napisao:Markoni jel to Leichtlauf High Tech 5W-40 u lila flaši?
Zove se bas ovako kako sam napisao. Jeste lila flasa ali je drugo ulje.

Slika

Tapatalk Post

Re: Motorna ulja

Poslato: 04 Apr 2014, 01:24
od dragan
DS9 napisao: Mislim, ovo je čisto primer koji ukazuje da ukoliko neko hoće da bude siguran u kapacitete, ili eventualno da meri potrošnju ulja (sa greškom od oko +/- 0.1 L) mora da zna tačno koliki su kapaciteti i razlike.

Ovo naglašavam jer sam sretao ljude koji su po defaultu smatrali da je razlika kod njihovog automobila 1 L. Ume da bude, ali često nije tako.
posto sam sam radio servis na 1.4 16v, i bio dovoljno dokon, ovo je iskustveno ispitana cinjenica. za ford je podatak iz tehnicke dokumentacije, mislim da je tacan...

i, ako sam te dobro razumeo, znatna je razlika u potrosnji ulja zima leti, tj leti je mnogo veca zbog veceg isparavanja iako je zimi zbog nize temperature pri startu zazor izmedju karika i cilindara veci ( ili nije, ne znam kakve su osobine materijala od kojih se pravi jedno i drugo, ali bih rekao da je zbog smanjenja trenja pri hladnom startu toplotna dilatacija karika veca )... nisam masinac, samo pokusavam da razmisljam, pa mozda i gresim...?