Najstariji živi pilot bivšeg JAT: Prvi sam pilotirao boingom iz Njujorka
"Novosti" sa Avramom Avramovićem (93), koji je 1970. upravljao avionom na liniji iz Sjedinjenih Država: Ponosan sam što smo obnovili let za SAD.
PRE tačno 46 godina kapetan Avram Avramović je dovezao prvi "boing B707" iz Njujorka za Beograd i upisao se u istoriju Jugoslovenskog aerotransporta. Danas ovaj pilot ima 93 godine i sa nestrpljenjem iščekuje 23. jun, kada bi trebalo da njegov kolega Davor Mišeljić "erbasom A330" ponovo poleti za Sjedinjene Američke Države. Najstariji živi pilot "Jata", je tokom četrdesetogodišnje karijere sakupio više od 22.000 sati letenja, što znači da je u vazduhu proveo skoro dve i po godine!
Iako je čitav život krstario nebeskim visinama u privatnom životu Avramović je uvek čvrsto bio na zemlji. Nije voleo da se eksponira, i o tome najbolje svedoči činjenica da nikada nije dao nijedan intervju za medije. Držao se principa da nema priče izvan kokpita, iako su putnici uvek želeli da saznaju ko je i kakav im je kapetan. Pristao je da za "Novosti" kaže nekoliko reči, pre svega u čast velikog poduhvata za koji se pripremaju kolege u njegovoj nekadašnjoj firmi.
- Ponosan sam i srećan što "Er Srbija" ponovo čini taj veliki iskorak i leti za Njujork - rekao nam je Avramović. - Voleo bih da kompanija dostigne i prestigne uspehe koje je nekada davno ostvario "Jat".
Avramović i dalje kontaktira sa kolegama iz kompanije u kojoj je proveo radni vek. Redovan je gost i na svim njihovim proslavama, a pozvan je i na let za Njujork, do kojeg je preostalo još samo nekoliko dana. Nije mogao da prihvati poziv, ali mu je drago što ga kolege nisu zaboravile. Još čuva maršrute koje je crtao rukom tokom priprema za prekookeanske letove.
Koliko je skroman svedoči i podatak da nije učestvovao u ceremoniji ni nakon što je 19. maja 1970. godine, kao šef pilota, uveo u flotu prvi avion za interkontinentalne letove, "boing B707". Umesto njega, političari su se slikali i davali izjave o velikom uspehu. Stručnjaci tvrde da je tada, razvojem dugolinijskog saobraćaja, započeo najuspešniji period u istoriji nacionalne avio-kompanije.
Kapetan Avramović iz mlađih dana Foto Milan Melka
Do tog trenutka je najveći avion bio "karavela", koji je primao 80 putnika, a u novu letelicu moglo je da sedne 180 ljudi.
Avramović se seća da je "Jat" od male kompanije, trudom i zalaganjem postigao takav uspeh da je imao svakodnevne letove za Njujork, Čikago, Toronto, Sidnej... Posle devedesetih godina i sankcija, kako kaže, politički direktori su urušili ovu kompaniju. Raduje se novim uspesima nacionalne avio-kompanije, a svojim kolegama želi vedro nebo na putu za Njujork.
TREĆA LETELICA ZA NjUJORK
"ERBAS A330" je treći tip aviona u floti nacionalne avio-kompanije u istoriji, koji je namenski nabavljen za prekookeanske letove. U njega može da se smesti 254 putnika, od kojih 18 u biznis klasi, a 236 u ekonomskoj. Pre njega su za SAD leteli "boing B707" i DC-10. Poslednji let za Njujork iz srpske prestonice obavljen je 1992. godine.
Avram Avramović sa mlađim kolegom Davorom Mišeljićem
AUKCIJE U VAZDUHU
AVION koji je zamenio "boing B707" je bio DC-10 i u flotu "Jata" je stigao početkom 1979. godine. U njemu je zabeležen do tada neviđen događaj, o kojem se i danas priča u poslovnim krugovima. Organizovana je aukcija vrednih slika tokom leta, koju je osmislila Dragica Maleš, tadašnji šef prodaje u predstavništvu "Jata" u Zagrebu. Licitacija umetničkih dela koju su vodili najpoznatiji TV voditelji, odvijala se u "galeriji nad Atlantikom", što je i zapisano na poleđini svake slike, uz podatke o broju leta i visini na kojoj se avion nalazio u vreme prodaje. Organizovano je desetak ovakvih aukcija, koje predstavljaju najuspešniji marketinšku aktivnost u istoriji "Jata".
http://www.novosti.rs