Re: Ratna tehnika
Poslato: 25 Feb 2016, 22:37
Crna Gora prodaje avione svog vojnog vazduhoplovstva, dugoročno ulaže u helikoptere
Na upravo završenoj konferenciji za medije crnogorske Vlade, najavljena je prodaja četiri aviona G‐4, tri laka školska aviona UTVA‐75, jednog simulatora leta za avion G‐4 i značajna količina rezervnih delova, opreme, motora i alata za njihovo održavanje.

– Strategijskim pregledom odbrane Crne Gore, iskazano je opredeljenje Ministarstva odbrane da Ratno vazduhoplovstvo Crne Gore razvija helikopterske snage, a da se suverenitet nad vazduhšnim prostorom obezbedi kroz izgradnju održivog sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima – izjavio je komandant Vazduhoplovstva Crne Gore, pukovnik Živko Pejović.
Procenjeno je da zadržavanje ovih vazduhoplova nije racionalno s obzirom na njihove mogućnosti, troškove obuke, eksploatacije, održavanja aviona i naoružanja kao i ograničen vek upotrebe. Ujedno je odlučeno da se suverenitet nad vazdušnim prostorom obezbedi kroz održivu izgradnju sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima, objasnio je Pejović.
Odluka o prodaji aviona opravdana je i time što na tržištu još uvek postoji interesovanje za avione G-4 i Utva-75 kao i njihove rezervne delove, alate i opremu.
Na konferenciji je rečeno da će sredstva koja bi se dobila prodajom svega navedenog upotrebila u cilju nabavke novih srednjih višenamenskih helikoptera koje Crna Gora danas ne poseduje i za kojima ima potrebe.
Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore danas nema adekvatne helikoptere za zadatke traganje i spasavanja, medicinske evakuacije, transporta kopnenih snaga vojske, podršku civilnim strukturama u vanrednim situacijama. Postojeće Gazele imaju vrlo ograničene mogućnosti za pomenute zadatke.
Njihovo Ministarstvo odbrane je 24. juna 2015. formiralo interresornu komisiju koja je izvršila procenu početnih cena 4 avona G-4, tri aviona Utva-75, simulator leta za avion G-4 kao i 3789 pozicija (287910 komada) pripadajućih rezervnih delova, opreme i alata neophodnih za njihovo održavanje. Ministarstvo finansija je 19. januara ove godine dalo pozitivno mišljenje o ovoj informaciji koju je sačinila komisija.
Četiri aviona G-4 procenjena su na oko 4,27 miliona evra, simulator za G-4 milion evra, 18 motora Viper 632 na 600 hiljada evra a ukupna cena svega što se prodaje je oko 15,35 miliona evra.
Nakon osamostaljenja Crne Gore 2006. godine na aerodromu Golubovci kod Podgorice ostalo je 17 aviona G-4 “Super Galeb“ i 4 školske Utve-75. Prvo je aprila 2010. postignut sporazum sa Srbijom koji je podrazumevao razmenu dobara i kompenzaciju, u međudržavnom sporazumu u kome se našlo 6 G-4 koji su u oktobru iste godine preleteli na aerodrom Batajnica.
Nakon toga je 7 aviona prodato hrvatskoj privatnoj firmi ZPZ Aerospace koja je krenula sa remontom dva aviona koji su se nalazili na slovenačkom aerodromu Brnik, gde se i nalazil sedište firme koja se bavi održavanjem vazduhoplova.
Preostalih 5 je bilo uskladišteno na aerodromu Lučko kod Zagreba. Postojale su informacije da će ta firma ponuditi RV Hrvatske iznajmljivanje dva aviona ali se verovatno radilo o pokušaju komercijalizacije vojnih aviona. Posao do danas nije realizovan.
U Crnoj Gori je tako ostalo 4 aviona G-4 (avioni 23647, 23690, 23692, 23729) koja su bila u najboljem stanju a dva su jedno vreme bila pod upravom Aero kluba “Naša krila“. Avion 647 proizveden je 1986, avioni 690 1987, 692 1988. godine a primerak 729 je proizveden 1991. Dva crnogorska aviona letela su sve do 2012. – oktobra iste godine donesena je odluka da se i oni prodaju ali su avioni do danas ostali na Golubovcima.
Od 6 aviona koji su stigli u Srbiju do danas je remontovan samo jedan avion a na remontu se nalaze još dva. RV i PVO Vojske Srbije poseduje 22 aviona ovog tipa među kojima se nalazi i jedan tegljač meta N-62T. Avioni su proizvedeni u periodu od 1980-1991. a trenutno se može računati na manje od deset aviona od kojih je većina remontovana u proteklih nekoliko godina.

Stajanka aviona G-4 koji su stigli iz Crne Gore na aerodromu Batajnica nakon dolaska dva poslednja aviona, oktobar 2010.
U vazduhoplovnom zavodu ‘’Moma Stanojlović’’ ima aviona koji su na remontu i poslednjih godina je sa radova godišnje izlazio po jedan avion. Životni vek ovog tipa aviona je 30 godina ali je pre izvesnog vremena produžen za 8 godina i trebalo bi da služi do perioda od 2018. do 2029. godine. Ukoliko bi avioni bili modernizovani mogli bi ostati u upotrebi i do perioda 2030-2035.
Za Super Galeba je odavno predviđena modernizacija i to na standard G-4MD gde bi bila modernizovana pre svega elektronska oprema a projekat je više puta odlagan usled nedostatka finansijskih sredstava ali i volje. Prvobitno se spominjalo 14-15 aviona da bi poslednja informacija govorila o svega 9 modernizovanih aviona.
Realizacija projekta je nekoliko puta odlagana iz mnoštva razloga a rebalans budžeta i preusmerenje sredstava su uglavnom redovno sprečavali početak modernizacije. U budžetu za ovu godinu takođe se nalaze izdvojena sredstva za modernizaciju ovog aviona.
Na upravo završenoj konferenciji za medije crnogorske Vlade, najavljena je prodaja četiri aviona G‐4, tri laka školska aviona UTVA‐75, jednog simulatora leta za avion G‐4 i značajna količina rezervnih delova, opreme, motora i alata za njihovo održavanje.

– Strategijskim pregledom odbrane Crne Gore, iskazano je opredeljenje Ministarstva odbrane da Ratno vazduhoplovstvo Crne Gore razvija helikopterske snage, a da se suverenitet nad vazduhšnim prostorom obezbedi kroz izgradnju održivog sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima – izjavio je komandant Vazduhoplovstva Crne Gore, pukovnik Živko Pejović.
Procenjeno je da zadržavanje ovih vazduhoplova nije racionalno s obzirom na njihove mogućnosti, troškove obuke, eksploatacije, održavanja aviona i naoružanja kao i ograničen vek upotrebe. Ujedno je odlučeno da se suverenitet nad vazdušnim prostorom obezbedi kroz održivu izgradnju sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima, objasnio je Pejović.
Odluka o prodaji aviona opravdana je i time što na tržištu još uvek postoji interesovanje za avione G-4 i Utva-75 kao i njihove rezervne delove, alate i opremu.
Na konferenciji je rečeno da će sredstva koja bi se dobila prodajom svega navedenog upotrebila u cilju nabavke novih srednjih višenamenskih helikoptera koje Crna Gora danas ne poseduje i za kojima ima potrebe.
Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore danas nema adekvatne helikoptere za zadatke traganje i spasavanja, medicinske evakuacije, transporta kopnenih snaga vojske, podršku civilnim strukturama u vanrednim situacijama. Postojeće Gazele imaju vrlo ograničene mogućnosti za pomenute zadatke.
Njihovo Ministarstvo odbrane je 24. juna 2015. formiralo interresornu komisiju koja je izvršila procenu početnih cena 4 avona G-4, tri aviona Utva-75, simulator leta za avion G-4 kao i 3789 pozicija (287910 komada) pripadajućih rezervnih delova, opreme i alata neophodnih za njihovo održavanje. Ministarstvo finansija je 19. januara ove godine dalo pozitivno mišljenje o ovoj informaciji koju je sačinila komisija.
Četiri aviona G-4 procenjena su na oko 4,27 miliona evra, simulator za G-4 milion evra, 18 motora Viper 632 na 600 hiljada evra a ukupna cena svega što se prodaje je oko 15,35 miliona evra.
Nakon osamostaljenja Crne Gore 2006. godine na aerodromu Golubovci kod Podgorice ostalo je 17 aviona G-4 “Super Galeb“ i 4 školske Utve-75. Prvo je aprila 2010. postignut sporazum sa Srbijom koji je podrazumevao razmenu dobara i kompenzaciju, u međudržavnom sporazumu u kome se našlo 6 G-4 koji su u oktobru iste godine preleteli na aerodrom Batajnica.
Nakon toga je 7 aviona prodato hrvatskoj privatnoj firmi ZPZ Aerospace koja je krenula sa remontom dva aviona koji su se nalazili na slovenačkom aerodromu Brnik, gde se i nalazil sedište firme koja se bavi održavanjem vazduhoplova.
Preostalih 5 je bilo uskladišteno na aerodromu Lučko kod Zagreba. Postojale su informacije da će ta firma ponuditi RV Hrvatske iznajmljivanje dva aviona ali se verovatno radilo o pokušaju komercijalizacije vojnih aviona. Posao do danas nije realizovan.
U Crnoj Gori je tako ostalo 4 aviona G-4 (avioni 23647, 23690, 23692, 23729) koja su bila u najboljem stanju a dva su jedno vreme bila pod upravom Aero kluba “Naša krila“. Avion 647 proizveden je 1986, avioni 690 1987, 692 1988. godine a primerak 729 je proizveden 1991. Dva crnogorska aviona letela su sve do 2012. – oktobra iste godine donesena je odluka da se i oni prodaju ali su avioni do danas ostali na Golubovcima.
Od 6 aviona koji su stigli u Srbiju do danas je remontovan samo jedan avion a na remontu se nalaze još dva. RV i PVO Vojske Srbije poseduje 22 aviona ovog tipa među kojima se nalazi i jedan tegljač meta N-62T. Avioni su proizvedeni u periodu od 1980-1991. a trenutno se može računati na manje od deset aviona od kojih je većina remontovana u proteklih nekoliko godina.

Stajanka aviona G-4 koji su stigli iz Crne Gore na aerodromu Batajnica nakon dolaska dva poslednja aviona, oktobar 2010.
U vazduhoplovnom zavodu ‘’Moma Stanojlović’’ ima aviona koji su na remontu i poslednjih godina je sa radova godišnje izlazio po jedan avion. Životni vek ovog tipa aviona je 30 godina ali je pre izvesnog vremena produžen za 8 godina i trebalo bi da služi do perioda od 2018. do 2029. godine. Ukoliko bi avioni bili modernizovani mogli bi ostati u upotrebi i do perioda 2030-2035.
Za Super Galeba je odavno predviđena modernizacija i to na standard G-4MD gde bi bila modernizovana pre svega elektronska oprema a projekat je više puta odlagan usled nedostatka finansijskih sredstava ali i volje. Prvobitno se spominjalo 14-15 aviona da bi poslednja informacija govorila o svega 9 modernizovanih aviona.
Realizacija projekta je nekoliko puta odlagana iz mnoštva razloga a rebalans budžeta i preusmerenje sredstava su uglavnom redovno sprečavali početak modernizacije. U budžetu za ovu godinu takođe se nalaze izdvojena sredstva za modernizaciju ovog aviona.