SAAB predstavio novu generaciju Gripena
Kako prenosi T6

Gripen E i F imaju drugačiji položaj nogu i kućišta glavnog stajnog trapa što je omogućilo da ove verzije nose više goriva i da imaju dva podtrupna nosača
Švedska kompanija SAAB predstavila je juče u svom pogonu u gradu Linköping novu generaciju višenamenskog borbenog aviona Gripen.
Reč je o varijantama jednoseda JAS-39E i dvoseda JAS-39F. S obzirom na stepen pretrpljenih izmena i modernizacija u odnosu na modele C i D nove verzije bile su poznate i po oznaci Gripen NG (New Generation). Konkretno na jučerašnjoj ceremoniji prokazan je jednosed Gripen E odnosno avion za testiranje 39-8.
Događaju su prisustvovali zvaničnici švedske avio-industrije, njihovih domaćih i inostranih kooperanata, komandanti pojedinih Ratnih Vazduhoplovstava, važne političke i vojne ličnosti iz nekoliko država kao i predstavnici medija.
Prisutnima se obratio komandant RV Švedske koji je nakon kratkog podsećanja istorije upotrebe Gripena objasnio zašto je rađeno na razvoju nove varijante ovog aviona naglasivši pre svega da je to urađeno kako bi Gripen NG mogao da ostane u naoružanju i da bude konkurentan na tržištu narednih 30 i više godina.
Potom je komandant RV Brazila general Nivaldo Luiz Rossato obrazložio zašto je ta država izabrala novu verziju Gripena za opremanje svojih avijacijskih jedinica. Napomenuo je da je SAAB imao najbolju ponudu vrlo savremenog aviona koji će u potpunosti zadovoljiti brazilske potrebe a veliku korist od ovog posla imaće kako brazilska vojna tako i duge grane industrije.

Najuočljivija razlika između Gripena E i Gripena C na prvi pogled je infracrveni sistem za za traganje i praćenje (IRST) koji se nalazi ispred vetrobranskog stakla
Predstavnik SAAB-a objasnio je kako je Gripen evoluirao u novu verziju. Tu su pre svega jači motor i veća količina unutrašnjeg goriva – samim tim je povećan dolet i borbeni radijus, povećana je nosivost spoljnjeg tereta a tu je i šira lepeza naoružanja. Prvi će nositi raketu vazduh-vazduh Meteor, imaće potpuno novu avioniku koja podrazumeva fuziju senzora, poboljšana je situaciona svest pilota a tu su i unapređen sistem za protivelektronska dejstva, data link, sistem za komunikaciju sa kriptozaštitom.
Članovi Gripen tima pojašnjavali su da je SAAB jedna od retkih firmi koja kupcu isporučuje kompletan sistem koji osim aviona uključuje obuku, simulatore i kompletnu logistiku koja se pažljivo razrađuje u skladu sa željama korisnika. Za novu varijantu istaknuto je da je postojao mali rizik razvoja, da su mogućnosti dalje modernizacije velike, da je smanjena cena i unapređena tehnologija proizvodnje, razvijeni novi alati a da su sadašnji i budući korisnici aviona deo evolucije Gripena. Njima se ujedno nudi uvid u sklapanje i proizvodnju, u tehnologije i mogućnosti.
Prikazani avion je jedan od tri opitna koji bi trebalo da bude predat na ispitivanja na leto a prvi let se očekuje krajem godine. Preostala dva primerka nalaze se u različitim stadijumima sklapanja. Jedan avion za testiranje biće izrađen i za Brazil i on će oko godinu dana biti ispitivan u Švedskoj a zatim će biti predat Brazilu tj. kompaniji Embraer koja je partner u ovom programu.

Nakon ceremonije predstavljanja Gripena E prisutni su ispred pogona SAAB-a mogli da uživaju u letu jednog Gripena C RV Švedske a mogli su i da vide jedan izloženi avion koji je modernizovan na operativni standard MS20 koji obuhvata i novo naoružanje, do 16 malogabaritnih vođenih bombi Boeing GBU-38 i rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa MBDA Meteor.
Još 2007. je za potrebe daljeg razvoja aviona Gripen, naručena izrada tehnološkog demonstratora koji je označen kao “Gripen Demo“. Reč je o dvosedom primerku koji je služio za ispitivanje novih različitih modifikacija predviđene za primenu na novoj generaciji JAS-39. Ovaj demonstrator dobio je novi jači motor General Electric F414G koji predstavlja dalji razvoj motora F414-GE-400 sa aviona F/A-18E/F “Super Hornet“.
Promenom položaja glavnog stajnog trapa povećana je količina unutrašnjeg goriva za čak 40 posto. Istovremeno je omogućeno da se ispod trupa doda još jedan nosač spoljnjeg tereta. Masa aviona povećana je za oko 2 tone. Umesto radara PS-05/A ugrađen je moderan AESA radar Selex ES Raven ES-05.
Prvi let Gripena Demo izveden je 27. maja 2008. a već 21. januara 2009. godine ovaj avion je leteo brzinom od 1,2 maha bez uključivanja dodatnog sagorevanja motora čime je pokazao spsosbnost tzv. superkrstarenja. Švedska vlada je 2010. godine sa kompanijom SAAB potpisala četvorogodišnji ugovor o unapređenju radara, elektronske opreme, integraciji savremenog naoružanja, i smanjenju troškova proizvodnje. Septembra 2015. SAAB Aeronautics je objavio da je u toku razvoj specijalne opreme za elektronsko ratovanje koja će biti ugrađena u dvosed Gripen F.
17. januara 2013. odobrena je nabavka 60 aviona JAS-39E i F za potrebe RV Švedske sa prvim isporukama 2019. godine. Sklapanje prvog razvojnog aviona, jednoseda Gripen E započelo je jula 2013. Proizvođač tvrdi da za sada nema kašnjenja, da budžet nije probijen a da će kompletan razvoj, zajedno sa proizvodnjom tri opitna aviona koštati manje od dve milijarde dolara. Početna operativna sposobnost trebala bi da bude dostignuta 2021. a dve godine kasnije i puna borbena sposobnost.
Nakon više od 13 godina od početka procesa nabavke, Brazil je 18. decembra 2013. objavio da je za svoj novi borbeni avion izabrao upravo Gripen NG. Ugovor vredan 5,44 milijarde dolara za nabavku 36 aviona (28 JAS-39E i 8 JAS-39F) potpisan je 24. oktobra 2014. Rok isporuke je period od 2019-2024. sa logistikom do 2050.
Konačna cena ovog posla je za milijardu dolara veća u odnosu na cenu koja se spominjala u pregovorima zato što je Brazil tražio dodatne modifikacije i unapređenje aviona po svojim specifikacijama. Dogovoren je i ofset program ulaganja švedskih firmi u brazilsku privredu koji je vredan čak 9 milijardi dolara.
Brazilske kompanije biće uključene u proizvodnju aviona a za sada je dogovoreno da bar 15 jednoseda bude sklopljeno u njihovim pogonima. Prva dva brazilska pilota započela su obuku na Gripenu novembra 2014. Moguće je da bi Brazil, u zavisnosti od pre svega ekonomske situacije, mogao da nabavi ukupno 108 Gripena E i F.
Do danas su Gripen su osim Švedske (204 aviona, trenutno koristi 98 JAS-39CD) nabavile Češka (14 iznajmljenih JAS-39C/D), Mađarska (14 iznajmljenih JAS-39C/D), Južnoafrička Republika (26 JAS-39C/D) i Tajland (12 JAS-39C/D).
Švajcarska je 30. novembra 2011. izabrala novu generaciju Gripena za zamenu ostarele flote lovaca F-5 ali su glasači na organizovanom referendumu 18. maja 2014. glasali protiv plana nabavke pa je ona zamrznuta. Smatra se da će uskoro ponovo biti pokrenut proces nabavke novog aviona za RV Švajcarske i da je će glavni favorit opet biti švedski avion.
SAAB veruje da će za vreme trajanja programa Gripen NG na tržištu biti potencijala za prodaju 400-450 ovih aviona a lista mogućih budućih korisnika je prilično velika. Za nove Gripene E i F ali i polovne modele C i D zainteresovane su Belgija, Bugarska, Finska, Hrvatska, Indija, Kolumbija, Malezija, Slovačka i Vijetnam.
Lepa prezentacija novog Gripena
https://www.youtube.com/watch?v=KaiSA5GKMaA