nikaragva napisao:G-Energy ulja bi trebalo da si za nijansu bolja od Nisotec. Kakva su u odnosu na FAM ulja? (pitam zbog dostupnosti, jer koliko sam video ima ih na svakoj NIS pumpi)
Ah, ko će to znati.
Jedno mogu da budu specifikacije, a drugo ono što je u pakovanju. Bez laboratorijskih analiza sve je u domenu pretpostavki - koje doduše mogu da se donekle potvrde ili eventualno demantuju ukoliko se recimo probaju ulja u konkretnom motoru, mada je i to sasvim diskutabilno.
Ne znam baš zašto su sa ruskim parama u NIS-u unapredili (drastično) proizvodnju blendare u Novom Sadu ako će sada rusi da im svojom ponudom na nisovim pumpama oduzimaju deo kolača.
Ovo je kao da npr. Eko ili OMV pusti da se Castrol prodaje na njihovim pumpama. Možda su G-energy ulja bolja od NIS-ovih, ali to meni nije toliko bitno koliko mi je bitno da su nisova dovoljno dobra. Posle toga mi je bitno da veći deo novca ostane nekom srpskom npr. inženjeru/hemičaru koji je dizajnirao mazivo, nego nekom ruskom menadžeru.
Ovde postoji višedecenijska tradicija u razvoju i proizvodnji sasvim kvalitetnih maziva - pa mi i nije baš drago da zbog uvoza neko ostaje bez posla ili ima manju platu. Zbog toga ću kada domaće ulje zadovoljava norme primarno birati njega, makar znajući da ima drugih koja su bolja.
A inače ne znam da su bolja - osim što neko to pretpostavlja.
Lično ne verujem da su mnogo bolja, jer su im specifikacije takve da mogu biti uporediva. Ipak, definitivno su im šarenija pakovanja po kojima se vidi da su rusi shvatili da tržište treba napadati onako kako čine i svi drugi veliki (Mobil, Castrol, Shell...). Ako već pominjemo ruse na našem tržištu, onda bih se dobro razmišljao i o Lukoil Genesis varijanti.
FAM? Onaj koji u Srbiji mora da razmišlja o podmazivanju postrojenja koja vrede stotinama miliona evra (npr. turbine đerdapske hidrocentrale ili kakvih industrijskih čuda koja se podmazuju stotinama kila masti) prvo će da razmišlja o tome kako da od fama nabavi ono što bi mu uvozom bilo znatno skuplje a diskutabilno bolje.
Iz neuspešne privatizacije ponovo su u državnim rukama pa polako uspevaju da se uspešno bore za tržište u kome najpre imaju ulogu Davida koji se bori protiv nekoliko Golijata, dok ovi potonji raspolažu sa dovoljno para da podmazujui čitave vlade država ako im je to u strateškom interesu.
Njihova ulja sam počeo da koristim jer mi je dosta bilo onih koji nemaju kontakt sa mozgom ali su se smatrali dovoljno kompetentnim da na neviđeno pljuju po kvalitetu domaćih ulja. Kada čovek vidi kako izgledaju famova postrojenja, ili kada sazna kakva je obrazovna struktura njihovog kadra - onda će steći drugačiji utisak, ukoliko nije upoznat ili je imao rezerve. A sve je to dostupno iz kompjutera sa kakvih većina nas u današnje vreme saznaje dešavanje oko sebe. Mislim sve to ima na netu.
Ako npr. castrol-ove ljude nije blam da naprave takvu reklamu za ulje - koja može da vređa nečiju intelegenciju, neće ni mene biti blam da platim fanmovo ulje i skuplje nego što mi nekakav uvoznik nudi castrolovo, ili mobilovo, ili....
Ono što jeste danas realan problem FAM-a je taj što oni nemaju slobodu da dampiguju cene da bi osvajali tržište, već za njega moraju da se bore kvalitetom a pri tome praktično nemaju distributivnu mrežu, odnosno i ta koju su imali (npr. NIS pumpe, ili neke privatne) na drugim uljima imaju bolju zaradu.
Recimo, žao mi je što u famu nisu uradili ono što je modriča učinila, otvorivši kuću ulja u Beogradu
http://optimamodricabg.rs/
To u praksi znači da onaj kome brzo treba da kupi ulje to neće baš lako moći u Srbiji. Oni koji žive u državama gde fam ima predstavništva ume da bude to mnogo lakše. Recimo jedina pumpa u kojoj sam video da se nudi kvalitetna famova sintetika je SLAP kod plavog mosta u Beogradu i to Fenix 504/507 namenjen novijim VW dizelima sa DPF.(cena oko 850 din za 1 L). Po ostalim pumpama sam viđao da su te pumpe stavljale enormno visoke cene za famove polusintetike (bm extra 10W-40) sasvim favorizujući ponudu drugih ulja koje nude (to je npr. slučaj sa Vuk Petrol).
Ako mi je mnogo lakše da za svoj auto kupim totalovo ulje nego famovo (jer ovo prvo mogu da kupim na pljuvomet, i praktično svuda) pa se nadam da će se neko oko toga uzeti u pamet.
Što se samog ulja tiče, meni bolje ne treba. Probao sam totalovo preporučeno u 5W-40 gradaciji, nakon toga famovo u istoj gradaciji pa su pokazali identičnu potrošnju ulja. Polse toga sam sipao znatno skuplje ulje koje je fam koncipirao za novija PSA vozila (u 5W-30 gradaciji) i sve što mogu da kažem je da više neću da menjam tipa ulja.
Dobru analizu ulja neko može i da lažira (mada je malo verovatno kada je u pitanju licencirana laboratorija, pa još uz potpis ovlašćenog rukovodioca laboratorije) - ali ne može da lažira moje uši tj. sluh koji mi kaže da motor dobro funkcioniše, i da sa tim uljem recimo nije opadao pritisak ni u najzahtevnijim uslovima vožnje.