Zbog čega dizel motor ima karakterističan zvuk (čekićanje)
Poslato: 30 Jul 2012, 01:55
Ovo je naizgled banalna, ali uvek interesantna tema.
Kod dizel motora se sagorevanje odvija u vise faza. Pri pocetku ubrizgavanja, nesto pre gornje mrtve tacke hoda klipa, mali deo ubrizganog goriva isparava zbog toplote usled kompresije, a sto je duze kasnjenje paljenja, to ce vise vremena biti da gorivo isparava. Ova smesa ce se pomesati sa vazduhom u cilindru i doci ce do brzog sagorevanja kada dodje do paljenja. Rast pritiska se desava u svega nekoliko stepeni rotacije kolenastog vratila, pa se zapremina iznad klipa neznatno promeni, a pritisak se promeni znacajno, zato inzenjeri u zargonu nazivaju dizel motore "motorima konstantne zapremine". Ovakvo sagorevanje ce dovesti do pikova pritiska zbog naglog razvijanja toplote sto dovodi do karakteristicnog zvuka dizel motora. Kako se opterecenje i brzina motora povecava tako ce se kasnjenje paljenja smanjiti i nestace pikovi pritiska, a samim tim i karakteristican zvuk.
U odnosu na benzinske motore, sagorevanje u dizel motorima je sporiji proces. Potrebno je malopre pomenuto vreme da gorivo nakon pocetnog ubrizgavanja ispari, a zatim je potrebno i vreme da se dostigne temperatura paljenja. Tokom trajanja ova dva procesa se gorivo i dalje ubrizgava. Kada se zapali, gorivo prvo brzo sagoreva sa velikim rastom temperature i pritiska u cilindru. Gorivo se i dalje ubrizgava tokom procesa brzog sagorevanja a zatim i na prelazu u period kontrolisanog sagorevanja koji sledi.
Vremenski period izmedju ubrizgavanja i paljenja smese bi trebao da bude sto kraci da bi se sto vise smanjila kolicina nesagorelog goriva u cilindru. Sto je period izmedju ubrizgavanja i paljenja duzi, to su vibracije i buka visi. Ovo je narocito primetno kada je motor hladan.
Evo jos malo materijala:
Pikovi su zaokruzeni
Kod dizel motora se sagorevanje odvija u vise faza. Pri pocetku ubrizgavanja, nesto pre gornje mrtve tacke hoda klipa, mali deo ubrizganog goriva isparava zbog toplote usled kompresije, a sto je duze kasnjenje paljenja, to ce vise vremena biti da gorivo isparava. Ova smesa ce se pomesati sa vazduhom u cilindru i doci ce do brzog sagorevanja kada dodje do paljenja. Rast pritiska se desava u svega nekoliko stepeni rotacije kolenastog vratila, pa se zapremina iznad klipa neznatno promeni, a pritisak se promeni znacajno, zato inzenjeri u zargonu nazivaju dizel motore "motorima konstantne zapremine". Ovakvo sagorevanje ce dovesti do pikova pritiska zbog naglog razvijanja toplote sto dovodi do karakteristicnog zvuka dizel motora. Kako se opterecenje i brzina motora povecava tako ce se kasnjenje paljenja smanjiti i nestace pikovi pritiska, a samim tim i karakteristican zvuk.
U odnosu na benzinske motore, sagorevanje u dizel motorima je sporiji proces. Potrebno je malopre pomenuto vreme da gorivo nakon pocetnog ubrizgavanja ispari, a zatim je potrebno i vreme da se dostigne temperatura paljenja. Tokom trajanja ova dva procesa se gorivo i dalje ubrizgava. Kada se zapali, gorivo prvo brzo sagoreva sa velikim rastom temperature i pritiska u cilindru. Gorivo se i dalje ubrizgava tokom procesa brzog sagorevanja a zatim i na prelazu u period kontrolisanog sagorevanja koji sledi.
Vremenski period izmedju ubrizgavanja i paljenja smese bi trebao da bude sto kraci da bi se sto vise smanjila kolicina nesagorelog goriva u cilindru. Sto je period izmedju ubrizgavanja i paljenja duzi, to su vibracije i buka visi. Ovo je narocito primetno kada je motor hladan.
Evo jos malo materijala:
Pikovi su zaokruzeni