Nove ili polovne gume
Poslato: 15 Jan 2012, 14:58
Posto ekonomska kriza uzima maha, vidim da dosta ljudi u mom okruzenju uzima polovne gume. Iskreno mislim da je to jedna od stvari na kojoj ne treba stedeti jer nam je to jedini kontakt sa podlogom. Nisam nikada do sada kupio polovne gume, pa me interesuju vasi razlozi i stavovi za i protiv.
Evo i jedan interesantan text o tome:
Starost gume
Kolika je dozvoljena starost gume kada se kupuje? Ovo je jedno od najčešćih pitanja koja se postavlja prilikom kupovine guma. Odgovor na ovo pitanje jednako je zanimljiv i za kupce i za prodavce. Kupci žele kvalitetan proizvod, a prodavci imaju velike probleme da objasne da gume nisu kvarljiva roba i da ostaju „sveže“ i ako više godina stoje na polici. Starost guma u trenutku kupovine nije nigde zakonski regulisana jer stanje u kome se gume nalaze zavisi od pravilnog skladištenja guma. Zato se propisuju samo uslovi skladištenja i krajnji rok posle koga se gume ne smeju prodavati. Prenosimo preporuke nacionalnih udruženja prizvođača guma iz najrazvijenijih zemalja sveta.
Britansko udruženje proizvođača proizvoda od gume - The British Rubber Manufacturers Association (BRMA) preporučuje svojim članovima da gume koje nisu korišćene ne bi trebalo stavljati u upotrebu ako su starije od 6 godina, a da bi sve gume koje su starije od 10 godina od datuma proizvodnje trebalo zameniti.
Krajnji rok u kome se gume smatraju novim, uz obavezu propisnog skladištenja i kao takve mogu prodavati je 6 godina (Uzanse BS AU 50 Velika Britanija).
Udruženje japanskih proizvođača auto guma (Japan Automobile Tire Manufacturers Association - JATMA) preporučuje kupcima da redovno kontrolišu gume posle 5 godina da bi se utvrdilo da li se i dalje mogu koristiti, a da bi sve gume, uključujući i rezervne gume, koje su proizvedene pre više od 10 godina trebalo zameniti novim.
Gume su nove ako su stare do pet godina kako tvrde: Savez nemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Nemačke. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača.
Ono što je zajedničko svima je važnost uslova u kojima se gume čuvaju. Uslove skladištenja propisuje Evropska tehnička organizacija za gume i felne (European Tyre and Rim Technical Organization). Propisno uskladištene gume ne smeju biti izložene sunčevim zracima, visokim temperaturama, velikim oscilacijama temperature, vlažnosti, agresivnim hemikalijama, uljima, ozonu itd. Gume obično kupujete od vulkanizera koji uglavnom ne drže velike zalihe guma već ih dopremaju iz velikih magacina veleprodavaca. Veleprodavci dobro znaju kako gume treba čuvati i, ako se obratite proverenim vulkanizerima, možete biti sigurni da su gume pravilno skladištene.
Pri kupovini gume, prvo pogledajte datum proizvodnje koji je utisnut na gumi i koji izgleda ovako:
Starost gume
U ovom slučaju DOT 3805 znači da je guma proizvedena u 38. nedelji 2005. godine.
Pošto prodavci guma i vulkanizeri imaju velike probleme prilikom prodaje guma, preporučujemo im da ovaj članak odštampaju i okače na vidno mesto u servisu ili prodavnici.
Još jednom ponavljamo: gume se mogu smatrati novim ako nisu starije od 5 godina, uz uslov da su pravilno skladištene. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača. Sve gume starije od 10 godina od datuma proizvodnje bi trebalo zameniti.
Vidljiva oštećenja gume
Bubrezi i ispupčenja
Ispupčenja i bubrezi obično ukazuju na unutrašnje oštećenje strukture i gumu treba odmah zameniti.
Posekotine
Posekotine koje su toliko duboke da oštećuju unutrašnju strukturu gume čine gumu nesigurnom. Trebalo bi ih zameniti, a ako je moguće, popraviti.
Starenje guma
Vremenom gume propadaju, i ako se desi da ispucaju, to ukazuje da je njena struktura narušena. Gume bi trebalo zameniti.
Dubina šare gume
Preporuka vodećih proizvođača automobila: zamenite gumu kada dubina šare padne ispod 3mm
Testiranje guma u vožnji po mokrom putu pokazuje da gume treba zameniti kada dubina šare padne ispod 3mm. Testiranje koje je sprovela nezavisna asocijacija Motor Industry Research Association (MIRA) u Velikoj Britaniji 2004. god još jednom nam dokazuje da istrošene gume povećavaju šansu da doživite saobraćajnu nezgodu na mokrom putu jer se produžava zaustavni put kočenja.
Iako je zakonski minimum za dubinu šare u većini evropskih zemalja 1.6mm, testovi pokazuju da guma sa dubinom šare od 3mm ima 25% bolje performanse prilikom kočenja na mokrom putu nego ona sa dubinom šare od 1.6mm. To znači celih 8m kraći zaustavni put prilikom kočenja pri brzini od 80km/h! Ako se uporedi nova guma sa šarom dubine 8mm i guma sa šarom od 1.6mm razlika u zaustavnom putu je 13m pri istoj brzini.
Zato vodeći evropski proizvođači automobila preporučuju da gume zamenite kada dubina šare bude manja od 3mm.
Izbor odgovarajućih guma
Izbor odgovarajućih guma za vaše vozilo je veoma važna odluka od koje zavisi vaša bezbednost i uživanje u vožnji. Postoji veliki broj faktora koji utiču na izbor i treba dobro razmisliti pre kupovine. Nadamo se da će vam ovi saveti pomoći prilikom donošenja odluke o kupovini.
Kada zameniti gumu?
Po zakonima većine evropskih zemalja gume su istrošene kada preostali deo gazećeg sloja ima dubinu manju od 1,6mm (kod nas još uvek 1mm). Da bi pomogli vozačima da uoče da su gume istrošene proizvođači unutar gazećeg sloja utiskuju indikator istrošenosti koji postaje vidljiv kada se šara istroši.
Iako je zakonski minimum u EU 1,6mm testovi pokazuju da je guma sa dubinom šare 3mm daleko sigurnija. Prema tome, zamenite gume kada dubina šare padne na 3mm!
Vodite računa o zakonskom minimumu jer možete platiti kaznu, a u slučaju saobraćajne nezgode osiguravajući zavod može odbiti da plati štetu. Gubitak svojstava gume usled istrošenosti posebno je izražen na kiši i snegu. Sa istrošenim gumama na snegu ste u velikoj opasnosti.
Koliko guma vam treba?
Samo jedna guma?
Ako je šara na vašoj gumi malo istrošena, a pretrpela je takva oštećenja da ne može da se popravi, trebalo bi da je zamenite novom. Izaberite gumu istog proizvođača, istu šaru, dimenzije i brzinske indekse. Možda će to biti skuplje, ali nemojte na tome štedeti jer gume moraju biti iste.
Dve gume?
Ako su šare na dve gume malo istrošene, a vi treba da zamenite druge dve zato što su oštećene ili istrošene, zamenite ih sličnim gumama. Poželjno je da gume budu iste, ali nije pogrešno da ih zamenite gumama drugog proizvođača istog tipa i dimenzija.
Sve četiri gume?
Ako imate sreće da su vam se sve četiri gume jadnako istrošile zamenite sve četiri odjednom. Ako ste zadovoljni gumama koje ste koristili zamenite ih istim takvim novim gumama.
Koja je odgovarajuća dimenzija?
Najjednostavnije je kada se na vozilu nalaze gume iz prve ugradnje, tada je dovoljno videti oznaku dimenzije na gumi i kupiti iste takve.
Osnovna funkcija gume je da nosi težinu vozila. Kada birate gumu morate biti sigurni da će moći da izdrži opterećenje. Indeks opterećenja u oznaci gume će vam to pokazati.
Maksimalnu brzinu koju guma može da izdrži pri dozvoljenom opterećenju pokazuje indeks brzine. Za vožnju po našim putevima sasvim je dovoljno imati gume sa brzinskim indeksom V jer nećete imati mogućnosti da vozite brže od 240 km/h. Ako idete u inostranstvo u zemlje koje imaju bolje puteve moraćete da se pridržavate uputstava proizvođača.
Ali ako ste kupili polovna kola ne možete biti sigurni da je prethodni vlasnik montirao odgovarajuću gumu. Pogledajte u priručnik koji ide uz automobil koja je prava dimenzija.
Letnja, zimska ili guma za sve sezone?
Želili bismo da vam preporučimo ono što je za vas najbolje, a u krajnjoj liniji i najisplativije – 4 letnje leti i 4 zimske zimi, ali stanje u novčanicima većine naših vozača je takvo da ne bi mogli izdržati ove troškove.
Razlike u klimatskim uslovima utiču na izbor guma. Gume moraju odgovarati najlošijim klimatskim uslovima u toku godine. Ako vozite letnje gume preko cele godine, performanse guma biće najlošije u najlošijim klimatskim uslovima, po snegu i ledu. Ako imate sreće da zima bude blaga možete proći sa letnjim gumama sa neistrošenom šarom. Mnogi zaboravljaju da se zimske gume ne stavljaju samo zbog snega i leda već zato što letnje gume gube svojstva kad temperatura padne ispod +7°C. U krajevima gde su zime blage, a temperatura retko pada ispod nule, gume za sve sezone (all-season) mogu biti dobar izbor.
Koliko kilometara prelazite?
Ako prelazite 5000 km godišnje, vozite po gradu i nikada niste vozili brže od 160 km/h standardne gume srednjeg ili nižeg kvaliteta biće verovatno sasvim dobar izbor.
Ako imate nameru da prodate auto sigurno vam neće trebati skupa premium brand guma koja prelazi više od 100 000 km.
Performanse guma
Prema performansama gume se dele uglavnom na tri tipa:
Standardne - rade se u brzinskim indeksima S,T,(H) i prečnicima od 13"-15"
Gume visokih performansi (High performance – HP) - rade se u brzinskim indeksima H,V,(W) i prečnicima od 15"-17"
Gume ultra visokih performansi (Ultra high performance – UHP) - rade se u brzinskim indeksima W, Z i ZR i prečnicima od 16"-20"
Nivo kvaliteta guma
Ne treba mešati performanse i nivo kvaliteta. U okviru svakog od tri tipa guma postoje različiti nivoi kvaliteta od najnižeg do najvišeg kvaliteta. Na primer, gume visokih performansi proizvode i Tigar i Michelin, ali je kvalitet Michelinovih guma daleko viši.
Brandovi koji se izdvajaju najvišim kvalitetom (premium brandovi) su: Michelin, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Continental i Dunlop.
Gume srednjeg nivoa kvaliteta čine najširu grupu. Svaki premium brand ima u vlasništvu brand srednjeg kvaliteta: Michelin – BF Goodrich, Bridgestone – Firestone
Good Year – Fulda itd.
Vodeći proizvođači imaju u svom vlasništvu i brandove iz segmenta nižeg kvaliteta: Good Year – Debica, Bridgestone – Dayton itd.
I u okviru guma srednje i niže klase postoje podele na višu i nižu srednju odnosno nižu klasu, ali jasne granice se ne mogu povući. Ako ne možete ni po čemu da ih razlikujete cena će vam pokazati gde pripadaju.
Rezultati testova
Rezultati testova koje sprovode auto magazini mogu biti odlučujući faktor za bizbor gume. ADAC motorwelt je najpoznatiji i najčitaniji auto magazin na svetu. Poznat je po savesnosti i nezavisnosti programa za testiranje koje sprovodi tim profesionalaca. Testovi ostalih nemačkih magazina kao što su Auto Bild, Auto motor und sport, Test stiftung warentest itd. po objektivnosti ne zaostaju mnogo. Kada nekoliko magazina da najvišu ocenu nekoj gumi budite sigurni da nećete pogrešiti ako je izaberete za svoj automobil.
Pitajte vulkanizera
Videli ste koliko faktora utiče na izbor prave gume i da nije nimalo jednostavno izabrati. Saveti koje ste pročitali mogu vam koristiti, ali ništa ne može zameniti savet iskusnog i dobronamernog vulkanizera u koga imate poverenje. Dobar vulkanizer je onaj koji će vam uvek biti na raspolaganju da vam da dobar savet.
Ne zaboravite: Pitajte vašeg vulkanizera!
izvor: http://www.4gume.com
Evo i jedan interesantan text o tome:
Starost gume
Kolika je dozvoljena starost gume kada se kupuje? Ovo je jedno od najčešćih pitanja koja se postavlja prilikom kupovine guma. Odgovor na ovo pitanje jednako je zanimljiv i za kupce i za prodavce. Kupci žele kvalitetan proizvod, a prodavci imaju velike probleme da objasne da gume nisu kvarljiva roba i da ostaju „sveže“ i ako više godina stoje na polici. Starost guma u trenutku kupovine nije nigde zakonski regulisana jer stanje u kome se gume nalaze zavisi od pravilnog skladištenja guma. Zato se propisuju samo uslovi skladištenja i krajnji rok posle koga se gume ne smeju prodavati. Prenosimo preporuke nacionalnih udruženja prizvođača guma iz najrazvijenijih zemalja sveta.
Britansko udruženje proizvođača proizvoda od gume - The British Rubber Manufacturers Association (BRMA) preporučuje svojim članovima da gume koje nisu korišćene ne bi trebalo stavljati u upotrebu ako su starije od 6 godina, a da bi sve gume koje su starije od 10 godina od datuma proizvodnje trebalo zameniti.
Krajnji rok u kome se gume smatraju novim, uz obavezu propisnog skladištenja i kao takve mogu prodavati je 6 godina (Uzanse BS AU 50 Velika Britanija).
Udruženje japanskih proizvođača auto guma (Japan Automobile Tire Manufacturers Association - JATMA) preporučuje kupcima da redovno kontrolišu gume posle 5 godina da bi se utvrdilo da li se i dalje mogu koristiti, a da bi sve gume, uključujući i rezervne gume, koje su proizvedene pre više od 10 godina trebalo zameniti novim.
Gume su nove ako su stare do pet godina kako tvrde: Savez nemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Nemačke. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača.
Ono što je zajedničko svima je važnost uslova u kojima se gume čuvaju. Uslove skladištenja propisuje Evropska tehnička organizacija za gume i felne (European Tyre and Rim Technical Organization). Propisno uskladištene gume ne smeju biti izložene sunčevim zracima, visokim temperaturama, velikim oscilacijama temperature, vlažnosti, agresivnim hemikalijama, uljima, ozonu itd. Gume obično kupujete od vulkanizera koji uglavnom ne drže velike zalihe guma već ih dopremaju iz velikih magacina veleprodavaca. Veleprodavci dobro znaju kako gume treba čuvati i, ako se obratite proverenim vulkanizerima, možete biti sigurni da su gume pravilno skladištene.
Pri kupovini gume, prvo pogledajte datum proizvodnje koji je utisnut na gumi i koji izgleda ovako:
Starost gume
U ovom slučaju DOT 3805 znači da je guma proizvedena u 38. nedelji 2005. godine.
Pošto prodavci guma i vulkanizeri imaju velike probleme prilikom prodaje guma, preporučujemo im da ovaj članak odštampaju i okače na vidno mesto u servisu ili prodavnici.
Još jednom ponavljamo: gume se mogu smatrati novim ako nisu starije od 5 godina, uz uslov da su pravilno skladištene. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača. Sve gume starije od 10 godina od datuma proizvodnje bi trebalo zameniti.
Vidljiva oštećenja gume
Bubrezi i ispupčenja
Ispupčenja i bubrezi obično ukazuju na unutrašnje oštećenje strukture i gumu treba odmah zameniti.
Posekotine
Posekotine koje su toliko duboke da oštećuju unutrašnju strukturu gume čine gumu nesigurnom. Trebalo bi ih zameniti, a ako je moguće, popraviti.
Starenje guma
Vremenom gume propadaju, i ako se desi da ispucaju, to ukazuje da je njena struktura narušena. Gume bi trebalo zameniti.
Dubina šare gume
Preporuka vodećih proizvođača automobila: zamenite gumu kada dubina šare padne ispod 3mm
Testiranje guma u vožnji po mokrom putu pokazuje da gume treba zameniti kada dubina šare padne ispod 3mm. Testiranje koje je sprovela nezavisna asocijacija Motor Industry Research Association (MIRA) u Velikoj Britaniji 2004. god još jednom nam dokazuje da istrošene gume povećavaju šansu da doživite saobraćajnu nezgodu na mokrom putu jer se produžava zaustavni put kočenja.
Iako je zakonski minimum za dubinu šare u većini evropskih zemalja 1.6mm, testovi pokazuju da guma sa dubinom šare od 3mm ima 25% bolje performanse prilikom kočenja na mokrom putu nego ona sa dubinom šare od 1.6mm. To znači celih 8m kraći zaustavni put prilikom kočenja pri brzini od 80km/h! Ako se uporedi nova guma sa šarom dubine 8mm i guma sa šarom od 1.6mm razlika u zaustavnom putu je 13m pri istoj brzini.
Zato vodeći evropski proizvođači automobila preporučuju da gume zamenite kada dubina šare bude manja od 3mm.
Izbor odgovarajućih guma
Izbor odgovarajućih guma za vaše vozilo je veoma važna odluka od koje zavisi vaša bezbednost i uživanje u vožnji. Postoji veliki broj faktora koji utiču na izbor i treba dobro razmisliti pre kupovine. Nadamo se da će vam ovi saveti pomoći prilikom donošenja odluke o kupovini.
Kada zameniti gumu?
Po zakonima većine evropskih zemalja gume su istrošene kada preostali deo gazećeg sloja ima dubinu manju od 1,6mm (kod nas još uvek 1mm). Da bi pomogli vozačima da uoče da su gume istrošene proizvođači unutar gazećeg sloja utiskuju indikator istrošenosti koji postaje vidljiv kada se šara istroši.
Iako je zakonski minimum u EU 1,6mm testovi pokazuju da je guma sa dubinom šare 3mm daleko sigurnija. Prema tome, zamenite gume kada dubina šare padne na 3mm!
Vodite računa o zakonskom minimumu jer možete platiti kaznu, a u slučaju saobraćajne nezgode osiguravajući zavod može odbiti da plati štetu. Gubitak svojstava gume usled istrošenosti posebno je izražen na kiši i snegu. Sa istrošenim gumama na snegu ste u velikoj opasnosti.
Koliko guma vam treba?
Samo jedna guma?
Ako je šara na vašoj gumi malo istrošena, a pretrpela je takva oštećenja da ne može da se popravi, trebalo bi da je zamenite novom. Izaberite gumu istog proizvođača, istu šaru, dimenzije i brzinske indekse. Možda će to biti skuplje, ali nemojte na tome štedeti jer gume moraju biti iste.
Dve gume?
Ako su šare na dve gume malo istrošene, a vi treba da zamenite druge dve zato što su oštećene ili istrošene, zamenite ih sličnim gumama. Poželjno je da gume budu iste, ali nije pogrešno da ih zamenite gumama drugog proizvođača istog tipa i dimenzija.
Sve četiri gume?
Ako imate sreće da su vam se sve četiri gume jadnako istrošile zamenite sve četiri odjednom. Ako ste zadovoljni gumama koje ste koristili zamenite ih istim takvim novim gumama.
Koja je odgovarajuća dimenzija?
Najjednostavnije je kada se na vozilu nalaze gume iz prve ugradnje, tada je dovoljno videti oznaku dimenzije na gumi i kupiti iste takve.
Osnovna funkcija gume je da nosi težinu vozila. Kada birate gumu morate biti sigurni da će moći da izdrži opterećenje. Indeks opterećenja u oznaci gume će vam to pokazati.
Maksimalnu brzinu koju guma može da izdrži pri dozvoljenom opterećenju pokazuje indeks brzine. Za vožnju po našim putevima sasvim je dovoljno imati gume sa brzinskim indeksom V jer nećete imati mogućnosti da vozite brže od 240 km/h. Ako idete u inostranstvo u zemlje koje imaju bolje puteve moraćete da se pridržavate uputstava proizvođača.
Ali ako ste kupili polovna kola ne možete biti sigurni da je prethodni vlasnik montirao odgovarajuću gumu. Pogledajte u priručnik koji ide uz automobil koja je prava dimenzija.
Letnja, zimska ili guma za sve sezone?
Želili bismo da vam preporučimo ono što je za vas najbolje, a u krajnjoj liniji i najisplativije – 4 letnje leti i 4 zimske zimi, ali stanje u novčanicima većine naših vozača je takvo da ne bi mogli izdržati ove troškove.
Razlike u klimatskim uslovima utiču na izbor guma. Gume moraju odgovarati najlošijim klimatskim uslovima u toku godine. Ako vozite letnje gume preko cele godine, performanse guma biće najlošije u najlošijim klimatskim uslovima, po snegu i ledu. Ako imate sreće da zima bude blaga možete proći sa letnjim gumama sa neistrošenom šarom. Mnogi zaboravljaju da se zimske gume ne stavljaju samo zbog snega i leda već zato što letnje gume gube svojstva kad temperatura padne ispod +7°C. U krajevima gde su zime blage, a temperatura retko pada ispod nule, gume za sve sezone (all-season) mogu biti dobar izbor.
Koliko kilometara prelazite?
Ako prelazite 5000 km godišnje, vozite po gradu i nikada niste vozili brže od 160 km/h standardne gume srednjeg ili nižeg kvaliteta biće verovatno sasvim dobar izbor.
Ako imate nameru da prodate auto sigurno vam neće trebati skupa premium brand guma koja prelazi više od 100 000 km.
Performanse guma
Prema performansama gume se dele uglavnom na tri tipa:
Standardne - rade se u brzinskim indeksima S,T,(H) i prečnicima od 13"-15"
Gume visokih performansi (High performance – HP) - rade se u brzinskim indeksima H,V,(W) i prečnicima od 15"-17"
Gume ultra visokih performansi (Ultra high performance – UHP) - rade se u brzinskim indeksima W, Z i ZR i prečnicima od 16"-20"
Nivo kvaliteta guma
Ne treba mešati performanse i nivo kvaliteta. U okviru svakog od tri tipa guma postoje različiti nivoi kvaliteta od najnižeg do najvišeg kvaliteta. Na primer, gume visokih performansi proizvode i Tigar i Michelin, ali je kvalitet Michelinovih guma daleko viši.
Brandovi koji se izdvajaju najvišim kvalitetom (premium brandovi) su: Michelin, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Continental i Dunlop.
Gume srednjeg nivoa kvaliteta čine najširu grupu. Svaki premium brand ima u vlasništvu brand srednjeg kvaliteta: Michelin – BF Goodrich, Bridgestone – Firestone
Good Year – Fulda itd.
Vodeći proizvođači imaju u svom vlasništvu i brandove iz segmenta nižeg kvaliteta: Good Year – Debica, Bridgestone – Dayton itd.
I u okviru guma srednje i niže klase postoje podele na višu i nižu srednju odnosno nižu klasu, ali jasne granice se ne mogu povući. Ako ne možete ni po čemu da ih razlikujete cena će vam pokazati gde pripadaju.
Rezultati testova
Rezultati testova koje sprovode auto magazini mogu biti odlučujući faktor za bizbor gume. ADAC motorwelt je najpoznatiji i najčitaniji auto magazin na svetu. Poznat je po savesnosti i nezavisnosti programa za testiranje koje sprovodi tim profesionalaca. Testovi ostalih nemačkih magazina kao što su Auto Bild, Auto motor und sport, Test stiftung warentest itd. po objektivnosti ne zaostaju mnogo. Kada nekoliko magazina da najvišu ocenu nekoj gumi budite sigurni da nećete pogrešiti ako je izaberete za svoj automobil.
Pitajte vulkanizera
Videli ste koliko faktora utiče na izbor prave gume i da nije nimalo jednostavno izabrati. Saveti koje ste pročitali mogu vam koristiti, ali ništa ne može zameniti savet iskusnog i dobronamernog vulkanizera u koga imate poverenje. Dobar vulkanizer je onaj koji će vam uvek biti na raspolaganju da vam da dobar savet.
Ne zaboravite: Pitajte vašeg vulkanizera!
izvor: http://www.4gume.com