Oštećenja kočionih diskova ("krivi" diskovi)
Poslato: 23 Jan 2012, 22:55
Kočni diskovi su komponente o kojoj najčešće ne razmišljamo kao o potencijalnom izvoru problema,no oni se ipak događaju. Počevši od vibracija i škripanja pri kočenju, preko smanjenjakočnih performansi, pa sve do najopasnijeg – loma diska za vreme kočenja.
Mehanizmi koji dovode do različitihvidova oštećenja su brojnii manje ili više složeni. U osnoviuglavnom leže razni mehanički i termičkiprocesi. No u ovom tekstu nećemodetaljno ulaziti u opis i analizu tih mehanizama,već ćemo prikazati neke konkretneprimere iz prakse uz kratak opisuzroka i posledica oštećenja.Osnovni vidovi oštećenja koje diskmože pretrpeti mogu se svrstati u sledećekategorije: promena geometrije diska,promena strukture materijala, različitividovi habanja, naprsline, lom. Zahvaljujućidanašnjim metodama obezbeđenjai kontrole kvaliteta, greške na diskovimanastale u proizvodnji su veoma retke,svega par desetih delova procenta. Najčešćiuzročnici oštećenja diskova stogapotiču od propusta u postupcima montaže,upotrebe i održavanja.Kao i kod gotovo svih vidova kvarova,značajno oštećenje diska retkokad nastaje odjednom, većse na početku pojavljujumanje ili više bezopasnemanifestacije koje nanjega ukazuju. Ako muse pažnja ne posvetina vreme, oštećenjeraste i, neretko,pokreće drugemehanizme koji uzrokujudodatna pogoršanja.Buka i vibracijeprilikom kočenja običnosu prvi jasan znak postojanjanekog problema. U zavisnosti od uzroka,tokom vremena može doći do razvojaoštećenja do nivoa na kom ono ozbiljnonarušava ili onemogućava funkciju kočnogsistema.Ispitivanje različitih slučajevaoštećenja diskova pokazujeda je većina njihmogla biti izbegnutada je procesu montažediska na voziloposvećena odgovarajućapažnja. Ovo seodnosi ne samo naodgovarajuća merenjaveć i na proste vizuelneanalize komponenata.Pažljiv vizuelni pregleddiskova i okolnih komponenataje, takođe, uvek dragocen izvorinformacija o njihovom stanju odnosnosveukupnom stanju kočnog sistema.Kako su vidovi oštećenja diska suvišebrojni da bi bili opisani u jednom tekstu,navešćemo samo nekoliko karakterističnihprimera.
OŠTEĆENJA USLED NEPRAVILNE MONTAŽE Nepravilno pritezanjeFormiranje naprslina na prirubnici u zoni kontak¬ta sa glavčinom ukazu¬je na to da u ovom slu¬čaju redosled pritezanja nije poštovan, pri čemu su uz to još primenje-ni i nedovoljni momenti pritezanja. Deformacija prirubnice prouzrokuje vibracije pri kočenju od samog početka upotre¬be. Disk treba zameniti.Preveliki momenti pritezanjaNeadekvatno veli¬ki momenti pritezanja zavrtanja za montažu diska doveli su do unu¬trašnjeg naprezanja u materijalu diska toliko velikog da se prirubni-ca odvojila tj. odlomila od kočne površine dis¬ka. Defekat se mani-festuje kroz izraženo "struganje" a posledica je drastična - nemoguć¬nost ostvarenja kočnog momenta na točku.Preteranopritezanjezavrtanja zapozicioniranjediskaFunkcija zavrtanja za pozicioniranje je u skla¬du sa nazivom - oni slu¬že samo da obezbede pravilan položaj diska. Preterivanje sa momen¬tima pritezanja kod njih ima za posedicu kriv¬ljenje prirubnice koje može dovesti i do loma. Javljaju se ozbiljne vibracije i bacanje.Nečistoće na glavčiniPrilikom montaže dis¬ka korozija i nečisto¬će nisu propisno odstra njene sa glavčine, što izaziva bacanje novog diska. Nakon većeg bro¬ja kočenja javljaju se vibracije koje se u toku vremena pojačavaju. Dolazi do neravnomer-nog habanja diska.OŠTEĆENJA USlLED UPOTREBE I POSLEDICE HABANJAOdsustvo uhodavanjaProces uhodavanja nije poštovan od strane korisnika. Defekatse vizuelno manifestuje kroz varijaciju boja i odsja¬ja površine diska. Ovo je rezultat pro-mene strukture materijala usled pre¬grevanja. Pojavljuju se lagane vibracije koje se s vremenom pojačavaju.Prekomerno habanjePrekomerno smanjenje debljine diska dovodi do pojave naprslina. koje su pre svega termičkog porekla. Trošenje materijala za posledicu ima otežano odvo¬đenje toplote. pa lakše može doći do pregrevanja. Lokalne mrlje nastale usled promene strukture materijala zbog lokalizovanog pregrevanja su upozorenje da sledi dalja pojava i širenje prslina. Ovo često predstavlja i znak da je disk intenzivno korišćen u ekstremnim uslovima (sportska vožnja). Ekstremna pro-mena geometrije ugrožava i pravilno funkcionisanje kočnih čeljusti. Početne posledice su buka i vibracije, sledi pogoršanje kočnih performansi. Formiranje prslina može izazvati lom.UTICAJ OSTALIH KOMPONENATA KOČNOG SISTEMANeravnomerno habanjekomponenataOvo oštećenje može se manifesto-vati na različite načine. Jedan od mehanizama koji može biti uzroč-nikjeste. na primer. blokiranje kli¬pa unutar čeljusti usled čega se kočne obloge ne odvajaju od dis¬ka. Posledica ove pojave je ekstre¬mno habanje obloga, kao i intenziv¬no habanje diska. Manifestuje se kroz vibracije, produžen hod pedale kočnice, ali i kroz pogoršanje koč-nih performansi, što se pre svega ogleda u produženju puta zaustav¬ljanja vozila.Postakljivanje kočne površineOvaj efekat izmene strukture mate¬rijala posledica je prisustva fine naslage frikcionog materijala na površini diska. Navedena pojava je uzrokovana pre svega neadekvat¬nom strukturom i osobinama mate¬rijala frikcionih obloga. Tada pri kočenju dolazi do efekta "polira-nja" površine. U kasnijoj fazi napre-dovanja oštećenja korozija može izazvati delimično odvajanje sloja materijala diska. Efekat dovodi do drastičnog pogoršanja kočnih per¬formansi.Delimično habanje kočnih površinaZnaci habanja prisutni su samo na spoljnom delu površine diska, što ukazuje na neravnomeran kontakt diska i obloge. Kao dodatni znak ove pojave tu je i prisustvo korozi¬je na unutrašnjem segmentu povr¬šine. Uzroci za ovo mogu biti loša montaža čeljusti, gubitak dela frik¬cionog materijala usled oštećenja, ili montaža neadekvatnih kočnih pločica. Performanse kočenja se pogoršavaju, zbog smanjenja povr¬šine kontakta dolazi do pregreva-nja što može dovesti do ubrzanog nastanka daljih vidova oštećenja.