Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka
Poslato: 07 Sep 2020, 10:08
Planiram da kupim svoj prvi automobil ali nemam iskustva oko procedure i kako to sve izgleda u praksi. Kupio bih polovnjak od fizickog lica (C segment, 3500-4000e), placeve bih zaobisao. Uradio bih odmah prenos vlasnistva i gledacu da kupim auto iz mog grada (BG) da bih imao manje birokraskih komplikacija. Procitao sam na netu kako to sve okvirno funkcionise ali imam par nedoumica.
Mozda ce neka od ovih pitanja zvucati malo smesno ali ja stvarno nemam nikog iskusnijeg uzivo da pitam pa moram ovako.
1. Kad padne konacna odluka da kupim konkretan automobil, u kom trenutku ja treba da dam pare (gotovina) vlasniku? Da li pre sklapanja kupoprodajnog ugovora ili posle overe ugovora kod notara ili kad? Da li je potreban svedok za tu primopredaju (npr. notar)? Licno ne volim da nosim gotovinu sa sobom i mozda bih radije preneo novac preko racuna (fizicko lice ka fizickom licu), ali ne znam ima li to nekih dodatnih peripetija?
2. Kad ja vlasniku dam pare, on meni treba da preda sledece:
- dva kljuca
- saobracajnu dozvolu
- polisu osiguranja
Da li je to sve? U vezi dva kljuca, kako ja da znam da ne postoji treci kljuc kojim se moze auto otkljucati i ukrasti?
3. U kom trenutku ja postajem formalno vlasnik vozila? Overom ugovora kod notara ili dobijanjem od MUP-a nove saobracajne dozvole na moje ime ili...?
4. Kada kupim taj auto, da li ja smem po zakonu da ga vozim na staru saobracajnu dozvolu (pod uslovom da registracija jos nije istekla) dok se ne zavrsi sva birokratija (poreska uprava izda resenje o placenom porezu i MUP izda novu saobracajnu dozvolu)? Ili auto mora da mi bude parkiran dok se sve to ne zavrsi? Ovo pitam jer cujem da izdavanje poreskog resenja moze potrajati par nedelja + jos nedelju dana za izdavanje nove saobracajne dozvole (pricam za BG).
5. Kakva je situacija ako postoje neke prepravke na automobilu koje bi mogle biti problem na tehnickom pregledu? Npr. ugradjivanje ksenona, zatamnjivanje stakala i sl. Da li da izbegavam takva vozila ili je to sve ok ako mi vlasnik da dokumentaciju (atest i sta vec treba) za te stvari? Kako da proverim da li je atest regularan? Da li je to sto je automobil trenutno registrovan sa takvim prepravkama dovoljan dokaz da nece biti problema na sledecem tehnickom pregledu za registraciju?
6. Svakako bih pre kupovine doterali auto majstoru da pregleda na dizalici pa me zanima koliko detaljno se taj pregled vrsi? Sta to okvirno majstor pregleda a sta da ne ocekujem da mi moze reci (kapiram da se ne radi otvaranje motara i slicne komplikovane stvari)? Koliko otprilike traje takav jedan pregled? I da li je ok da trazim majstoru (koji mi nije drugar) i da provoza auto (ako vlasnik pristane) i kaze misljenje iz voznje?
I par pitanja iz prakse a u vezi cenjkanja (priznacu nisam neki pregovarac) posto vidim da za vecinu oglasa cena nije fiksna:
7. Ako recimo majstor utvrdi da ima nekoliko stvari za popravku ili zamenu, da li je uobicajeno da od vlasnika trazim da spusti cenu za to koliko bi okvirno kostala ta ulaganja? Ili je cesce praksa da se ti troskovi podele jednako?
8. Posto sam procitao da je uobicajena praksa da kupac placa porez na prenos vlasnistva, da li se u praksi to koristiti za cenjkanje, tipa da se spusti cena auta za polovinu tog iznosa kako bi deo poreza pao na prodavca?
Hvala unapred na odgovorima, a ako imate jos neki savet za nekog ko prvi put ovo sve radi rado bih ga procitao.
Mozda ce neka od ovih pitanja zvucati malo smesno ali ja stvarno nemam nikog iskusnijeg uzivo da pitam pa moram ovako.
1. Kad padne konacna odluka da kupim konkretan automobil, u kom trenutku ja treba da dam pare (gotovina) vlasniku? Da li pre sklapanja kupoprodajnog ugovora ili posle overe ugovora kod notara ili kad? Da li je potreban svedok za tu primopredaju (npr. notar)? Licno ne volim da nosim gotovinu sa sobom i mozda bih radije preneo novac preko racuna (fizicko lice ka fizickom licu), ali ne znam ima li to nekih dodatnih peripetija?
2. Kad ja vlasniku dam pare, on meni treba da preda sledece:
- dva kljuca
- saobracajnu dozvolu
- polisu osiguranja
Da li je to sve? U vezi dva kljuca, kako ja da znam da ne postoji treci kljuc kojim se moze auto otkljucati i ukrasti?
3. U kom trenutku ja postajem formalno vlasnik vozila? Overom ugovora kod notara ili dobijanjem od MUP-a nove saobracajne dozvole na moje ime ili...?
4. Kada kupim taj auto, da li ja smem po zakonu da ga vozim na staru saobracajnu dozvolu (pod uslovom da registracija jos nije istekla) dok se ne zavrsi sva birokratija (poreska uprava izda resenje o placenom porezu i MUP izda novu saobracajnu dozvolu)? Ili auto mora da mi bude parkiran dok se sve to ne zavrsi? Ovo pitam jer cujem da izdavanje poreskog resenja moze potrajati par nedelja + jos nedelju dana za izdavanje nove saobracajne dozvole (pricam za BG).
5. Kakva je situacija ako postoje neke prepravke na automobilu koje bi mogle biti problem na tehnickom pregledu? Npr. ugradjivanje ksenona, zatamnjivanje stakala i sl. Da li da izbegavam takva vozila ili je to sve ok ako mi vlasnik da dokumentaciju (atest i sta vec treba) za te stvari? Kako da proverim da li je atest regularan? Da li je to sto je automobil trenutno registrovan sa takvim prepravkama dovoljan dokaz da nece biti problema na sledecem tehnickom pregledu za registraciju?
6. Svakako bih pre kupovine doterali auto majstoru da pregleda na dizalici pa me zanima koliko detaljno se taj pregled vrsi? Sta to okvirno majstor pregleda a sta da ne ocekujem da mi moze reci (kapiram da se ne radi otvaranje motara i slicne komplikovane stvari)? Koliko otprilike traje takav jedan pregled? I da li je ok da trazim majstoru (koji mi nije drugar) i da provoza auto (ako vlasnik pristane) i kaze misljenje iz voznje?
I par pitanja iz prakse a u vezi cenjkanja (priznacu nisam neki pregovarac) posto vidim da za vecinu oglasa cena nije fiksna:
7. Ako recimo majstor utvrdi da ima nekoliko stvari za popravku ili zamenu, da li je uobicajeno da od vlasnika trazim da spusti cenu za to koliko bi okvirno kostala ta ulaganja? Ili je cesce praksa da se ti troskovi podele jednako?
8. Posto sam procitao da je uobicajena praksa da kupac placa porez na prenos vlasnistva, da li se u praksi to koristiti za cenjkanje, tipa da se spusti cena auta za polovinu tog iznosa kako bi deo poreza pao na prodavca?
Hvala unapred na odgovorima, a ako imate jos neki savet za nekog ko prvi put ovo sve radi rado bih ga procitao.