Stranica 1 od 1

Sirotinjska dijagnostika - greškom sam prespojio 85 i 86 kontakte na relejnoj ploči u pokušaju da pokrenem ventilator

Poslato: 30 Sep 2025, 21:28
od lafux
Pozdrav svima, nov sam član. Vozilo je Opel Combo C, 2009. godište na benzin/metan (Z16YNG motor). Primetio sam da se vozilo zagreva brže nego inače. Na dijagnostici, poznanik je ustanovio da prva i druga brzina ventilatora ne rade kad ih aktivira preko dijagnostičkog uređaja. Treća radi i kada se aktivira putem tog testa i prilikom rada vozila. Ja sam nastavio da čačkam u narednim danima, zaključno sa današnjim danom, i na ploči gde su releji i osigurači našao 3 zelena releja koji su prema šemi zaduženi za ventilator. Pošto očito nisam dovoljno dobro razumeo princip rada releja i čitavog kola, napravio sam grešku. Izvadio sam prvi a zatim i drugi zeleni relej i pokušao da ih "zaobiđem" umetanjem parčeta žice u nadi da će se ventilator aktivirati. Primeri toga se mogu naći na mreži, sirotinjska dijagnostika za komponente kao što je pumpa za gorivo, starter, ventilator... Ali ja sam prespojio žicom kontakte koji kada se utakne relej odgovaraju brojkama 85 i 86 (to su namotajni kontakti, elektromagnetni kalemni kontakti) a trebalo je da prespojim kontakte 87 i 30 (protočni kontakti, da ih tako nazovem). Pošto me sada strah i paranoja parališu, ne mogu sa sigurnošću reći, ali mislim da sam prvi relej probao tako prespojiti sa ključem u OFF poziciji a ovaj drugi relej sam tako prespojio sa ključem u poziciji ignition ON. Naravno, u oba slučaja se ništa nije desilo. Osim što sam možda spržio ko zna koji deo elektronike i naterao sebi još veću bedu na vrat. Vratio sam releje na svoja mesta i tad sam sirotinjskom dijagnostikom broj 2 - kočnica i gas do dole, ignition ON i čitaš broj treptanja - identifikovao kodove 1481, 1483. (Vidim na mreži različite opise ali svi ukazuju na probleme sa ventilatorom odnosno nekim delom tog kola - open circuit, low voltage)
Pitanje glasi:
1. Koliku i kakvu štetu sam napravio/mogao napraviti time što sam spojio 85 i 86 kontakte?
2. Da li bi se eventualna šteta već pokazala u radu vozila i vožnji? Vozilo ide kao i pre - nema check engine lampice, a zagreva se relativno brzo kao i dosad, a nikad ne stigne do 100 C, jer su kraće destinacije a i hladnije je ovih dana. Svetla rade, žmigavci, radio. To sve još moram proveriti detaljnije. Danas sam ustanovio da se ventilator ne pali ni kad uključim klimu. A na više mesta sam pročitao da mora da se uključi kad radi klima. Mada, to još uvek nisam dokučio zašto. S tim u vezi, recimo, relej i osigurač za klimu nisam ni proveravao. Pa ću i to morati da uključim u jednačinu.
3. Pokušao sam da "resetujem" ove nove kodove skidanjem obe kleme sa akumulatora na nekoliko minuta. Ali i dalje ih detektujem testom sa kočnicom i gasom. Ima li nekog pouzdanog načina da "obrišem" te kodove odnosno da resetujem sistem računara da bih video da li će se ponovo pojaviti? Možda moram duže da držim akumulator diskonektovan?

Ovaj poznanik sa dijagnostikom bio je drugim povodom, obrisani su bili svi kodovi nakon njegovog odlaska. Ali ja sam eto bio budala, radoznalost ubila zeca i gotovo sam siguran da su se ovi kodovi (1481, 1483) pojavili tokom ili nakon mog majstorisanja. Sad jako oprezno pokušavam unimerom da krenem od baterije do kutije sa relejima/osiguračima i dalje, ka samom ventilatoru, iako mi je taj poznanik rekao da je verovatno reostat u kvaru (objasnio mi je šta je to, kasnije sam dočitao). A sad sam možda još nešto oštetio. A fali mi znanja i pomoći. Tražim voltažu, kontinuitet i otpor, ispravnost releja/osigurača, žica i kontakata. Možda neko ima iskustva s ovakvim pojavama, ili da da svoje nepopovno viđenje :), bio bih zahvalan.

Re: Sirotinjska dijagnostika - greškom sam prespojio 85 i 86 kontakte na relejnoj ploči u pokušaju da pokrenem ventilato

Poslato: 30 Sep 2025, 22:26
od Bax
Moja Astra G 1.6 xep ne pali ventilator kad upalis klimu, tj pali, ali povremeno u nekom ritmu. Tako je oduvek.

Re: Sirotinjska dijagnostika - greškom sam prespojio 85 i 86 kontakte na relejnoj ploči u pokušaju da pokrenem ventilato

Poslato: 01 Okt 2025, 01:13
od ljubitelj
Tako je na svim kolima sa ekspanzionim ventilom i kompresorom fiksnog protoka.
Ventilator se pali u funkciji pritiska u kondenzatoru (izmenjivaču koji je ispred hladnjaka napred), bllo da ima analogne presostate bilo digitalni senzor pritiska pa ECU aktivira ventilator (po brzinama promenljivo).

Na pitanje i naslova teme, ništa se verovatno nije desilo, obično driver za relej (ako je ECU, masom se komanduje relejem ) je zaštićen elektronskli od kratkog spoja.
Ili ako je klasičan sistem (sa 12V se komanduje relejem) onda osigurač pregori pa se prosto zameni.

Radio sam elektriku Zafire sa tim motorom fabrički na CNG i elektrika je raziličita od ostalih Opela u dosta toga pod haubom...neophodna je shema ako se nema iskustva jer ne postoji zaseban CNG ECU kao pigtail nego je integrisan CNG uz beniznski ECU. I sistem je zaključan, nema dijagnostike univerzalnim dijagnostičkim alatima. Inače Landi italijanski.

Doduše ova Zafira je imala negde 470,000km na satu pa je bilo i raznih drugih iznenadjenja ispod haube ali to je već druga tematika.