NAVAK - obuke (treninzi)

Primena propisa, crna hronika
Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 25120
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: Honda Civic EU8 1.6 VTEC
Lokacija: Beograd
Kontakt:

NAVAK - obuke (treninzi)

Post od trojanac » 27 Jun 2012, 23:50

Ova tema je namenjena prvenstveno za iznošenje iskustava sa raznih treninga u centru NAVAK-a, kao i razmena mišljenja o ovim i sličnim treninzima koji su nam dostupni.
Ovde nemojte pisati o sponzorima NAVAK-a, finansiranju i reklamiranju jer to ovde nije tema.

http://youtu.be/OUohd9XArm8

Šta je to trening bezbedne vožnje?

Na bazi najboljih evropskih iskustava, ali i višegodišnjih istraživanja opasnosti na putevima Balkana, razvijeni su posebni programi ubrzanog sticanja dragocenog iskustva i znanja koje čuva život. Kroz niz praktičnih vežbi na našem poligonu, koje se izvode vožnjom realnim brzinama, upoznaćete granice sopstvenih sposobnosti i razumeti da samo 10 km/h više može da znači razliku između života i smrti.
U pratnji profesionalnih trenera, proći ćete i kroz simulator čeonog sudara, simulator prevrtanja, ali i testirati brzinu svojih reakcija na specijalnom trenažeru za vozače Formule 1.
Videćete i lično probati sve ono što u saobraćaju predstavlja najveću opasnost i naučiti kako da je izbegnete.

Najvažnije postavke treninga
- Kompletan program održava se na specijalizovanim poligonima Nacionalne vozačke akademije, sa zatvorenim salama za predavanja i asfaltnim stazama
- Trening se obavlja na školskim vozilima pa nema potrebe za angažovanjem vozila klijenta
- Posle završene obuke izdaje se sertifikat
- Tokom treninga su obezbeđeni hrana i bezalkoholno osveženje (celodnevni treninzi), koji su uračunati u cenu
- Najveći broj polaznika u grupi – od 8 do 12 (zavisno od tipa treninga)
- Minimalan broj polaznika u grupi – 6 (ako grupa nije popunjena, trening će biti pomeren za drugi odgovarajući datum)


Za sve ostale informacije: http://www.navak.rs/
Posetite Garaža blog !

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 25120
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: Honda Civic EU8 1.6 VTEC
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od trojanac » 28 Jun 2012, 01:04

Započeo sam ovu temu jer sam imao priliku prošle nedelje da pohađam početni trening bezbedne vožnje u NAVAK centru.
Prvo moram da se javno zahvalim Rakhilu koji mi je omogućio ovaj trening. :doubleup: :pivo:

Kao prvo, na mene je celokupna organizacija ostavila odličan utisak, a sam trening mi i sada, 5 dana kasnije, diže adrenalin kad pomislim na sve što smo radili na stazi.
Sam trening se sastoji iz 2x1 sat predavanja i 2x1 sat u automobilu, praktične vežbe (naglo kočenje i upravljanje, naglo izbegavanje prepreke). Meni su i predavanja bila vrlo zanimljiva, a mogu reći da su predavači jako dobri, vrlo dobro pripremljeni i kompletna prezentacija teorijskog dela sadrži dosta zanimljivih i korisnih informacija. U tom teorijskom delu, pored samog predavanja prolaze se i razni simulatori, što je opet posebno interesantno, pogotovo za one koji se nisu sa time susretali ranije (na Sajmu automobila npr.).
Na BATAK trenažeru sam ostvario najviše poena (34 / 30 sekundi) tj. najbrže vreme reakcije. Još jedan dečko je imao 34, dok su svi ostali imali manje.

http://youtu.be/cyy4lqRERJM

Naravno, najinteresantniji deo je praktični, koji se odvija na određenom delu staze. Polaznici su sami u automobilu, a u pitanju su nove Toyote Auris, 1.6 benzinci, sa pređenih manje od 10k. Meni je to baš odgovaralo jer je u pitanju ista klasa i motorizacija kao moj privatni auto pa sam bar približno stekao sliku kako bi sve to izgledalo sa mojim automobilom. Jedina razlika je kod druge vežbe koju smo imali, a to je naglo izbegavanje prepreke, gde se u prvom delu vežbe koristi ESP koji ja nemam na Civic-u, ali se u drugom delu vežbe ESP isključuje i tu se vidi kako bi se ponašao auto bez ESP-a.

Prva vežba je bila naglo kočenje sa 80 i 100km/h, naravno uz korišćenje ABS-a jer su svi automobili opremljeni ovim sistemom. Poenta vežbe je da se ukaže na mogućnost upravljanja automobilom i tokom kočenja, jer ABS to omogućava. Tako da smo u određenom momentu, dok kočimo, morali naglo da skrenemo levo ili desno, zavisno od komande instruktora. Interesantno je da komandu ne dobijemo pre polaska, niti u toku vožnje, već u momentu kad treba zakočiti instruktor javi preko radio veze "levo" ili "desno" i onda se naglo pritiskaju kočnica i kvačilo, a maltene istog trenutka se mora odreagovati i volanom, te skrenuti levo ili desno, a odmah zatim i ispraviti vozilo u pravcu kretanja, tj. ostati u traci pored, a ne sleteti sa puta. Iako se u prvi mah, tokom demonstracije od strane instruktora, čini da je to prilično teško, nije uopšte. Nisam imao većih problema prilikom ove vežbe, mada ne uspe baš uvek idealno, ali bilo je i polaznika koji su imali većih problema. Ono što je najbitnije je da je sve bezbedno, niko te cima oko toga kako voziš kola, čak što više traže od vas da maksimalno iskoristite mogućnosti automobila, u svakom smislu.

Druga vežba je zahtevnija i to ne samo u smislu da je teže uraditi sam manevar, već je nezgodno što mi refleksno u takvim situacijama kočimo, a ovde se zahteva da se kočnica ne koristi ni najmanje, osim na kraju kad se sve odradi, da bi se zaustavili. U pitanju je vežba izbegavanja pešaka, kad naglo iskoče ispred vas, a nemate vremena za kočenje već je jedina opcija izbegavanje. Naravno pod uslovom da imate slobodan prostor, u ovom slučaju traku za suprotan smer. Vežba se radi samo uz puštanje pedale gasa i okretaje volana. U ovome sam bio uspešan jer nisam ni jednom pipuo kočicu. Naravno, odmah se mota kontra i automobil se vraća u svoju traku. Brzine za ovu vežbu su 55 i 65km/h. Uz korišćenje ESP-a, sa 55km/h se ovo dosta lako savlada, ali već pri brzini od 65km/h vreme reakcije je dosta kraće i samim tim vežba je dosta teža. Isto je kao i kod prve vežbe, čeka se komanda instruktora, dakle nema procene polaznika kad pušta gas, nego čeka na komandu. Jedino što se uvek zna u koju stranu se skreće. Kad se isključi ESP, pri manjoj brzini auto se jedva malo zanese i lako se kontroliše, ali sa 65km/h zna da "zapleše" samo tako, ako vozač kontrira volanom, što se meni desilo pri zadnjem prolasku, a ranije sam i pri toj brzini uspevao da ga kontrolišem i bez ESP-a. Inače je bilo svega, pa i okretanja i izletanja, sve u svemu ni malo jednostavno. Odličan pokazatelj zašto je dobro voziti u gradu po ograničenju jer se pri manjim brzinama daleko lakše manevriše automobilom. Nije uvek bitno zakočiti jer se nekad nema vremena za to.

Ukupan utisak, odličan. Pre svega, iako su samo 2 praktične vežbe bile u pitanju, dosta dugo traju i svako prođe desetak prolazaka, po nekoliko sa istom brzinom, tako da nije samo reda radi, da se prođe po jednom i to je to, kao što sam očekivao. Uopšte, ceo trening je daleko profesionalniji nego što sam zamišljao. Nisam imao priliku da pohađam neki sličan trening, ni kod nas, a posebno ne u inostranstvu, ali verujem da je sve ovo na dosta visokom nivou, bar znajući iskustva sa našim auto školama i uopšte institucijama koje su vezane za saobraćaj, gde se obično sve svodi da se prođe što jeftinije i što lakše.

Na kraju, preporuka svima koji uplaćuju kasko osiguranje, da uplate preko DDOR-a i iskoriste mogućnost da besplatno pohađaju neki od treninga u centru NAVAK. Čak i za osnovno auto osiguranje se dobija trening pod nazivom "Dozvola plus" koji je prvenstveno namenjen manje iskusnim vozačima i koji predviđa čak 3 sata vežbe na stazi, a samo sat vremena teorijske nastave u učionici.
Posetite Garaža blog !

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 8978
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: Honda Civic 1.8 2014., Nissan QashQai 1.3t 2019

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od dragan » 28 Jun 2012, 06:07

odlicna reportaza, ja sam osigurao u ddor bas zbog toga ali nikako da zakazem voznju.
sad si me dodatno stimulisao... :D

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 25120
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: Honda Civic EU8 1.6 VTEC
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od trojanac » 28 Jun 2012, 07:54

Računaj da se vožnje zakazuju i do 2 meseca unapred, tako da će ti verovatno isteći vaučer pa ćeš morati da ideš u DDOR da ti zamene za novi.
Posetite Garaža blog !

Korisnikov avatar
RINGE
Postovi: 382
Pridružio se: 06 Jun 2012, 08:52
Garaža: Suzuki SX4 GS

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od RINGE » 28 Jun 2012, 08:59

Jako zanimljivo, i sam sam razmisljao da se prijavim.

Da li znas koliko se placa, s'obzirom da nemam DDOR osiguranje?

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 13582
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Golf; CliffHanger, GRX8
Lokacija: Vulinjak

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od nikaragva » 28 Jun 2012, 09:14

Trojanac, jel se ta obuka dobija za obavezno osiguranje ili za kasko?

ftj
Postovi: 9572
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od ftj » 28 Jun 2012, 10:07

Sa obaveznim osiguranjem se dobija neki skraćeni vid treninga a sa kaskom taj duži deo odnosno intenzivni trening.

Po meni odlična stvar i smatram da bi to trebalo uvesti u obavezan deo obuke u autoškolama. Ja sam u toku moje vozačke karijere doživeo većinu tih simuliranih situacija i u realnom saobraćaju(što namerno što slučajno) ali verujem da većina nije i da bi ovo svakom koristilo. Meni je najjači utisak ostavilo to koja je razlika u kontrolisanju automobila pri 55 i 65 km/h bez pomoći ESP-a, kao i koliko je ESP u suštini bitan i zašto postaje deo obavezne opreme u EU.

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 25120
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: Honda Civic EU8 1.6 VTEC
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od trojanac » 28 Jun 2012, 12:24

Evo ovde piše detaljnije... http://www.sveoosiguranju.rs/?page=115
Mada se svakako treba raspitati direktno u DDOR-u.
Posetite Garaža blog !

Korisnikov avatar
pierre
Postovi: 106
Pridružio se: 18 Feb 2012, 09:54
Garaža: Fiat Punto 1.2
Lokacija: Požarevac
Kontakt:

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od pierre » 01 Jul 2012, 10:03

Imao sam priliku u petak da učestvujem na trenungu ekonomične vožnje, iako je pitanje koliko se to može nazvati treningom, al' obajsniću u daljem tekstu. Ne znam koliko su forumaši upućeni, u toku je akcija za kupljenih 30l evro preijuma na omv pumpama, dobije se 3 pečata kojima se stiče pravo na zakazivanje termina treninga, a termini su 15. i 29.06. i 13. i 14.07. Ovo će, nadam se pomoći onima koji su zakazali trenink 13. ili 14.07. Na treningu se meri potrošnja goriva, i 5oro najboljih koji ostvare najmanju potrošnju dobijaju bonove za gorivo u vrednosti od 100.000, 50.000, 30.000, 20.000 i 10.000 dinara.

"Trening" se sastoji iz predavanja koje traje 1h i tu predavač pomoću slajdova predoči neke glavne cake za uštedu goriva. Koliko je bitna ispravnost vozila, odabir i pritisak vazduha u pneumaticima, uticaj dodatnog trereta na potrošnju. Zatim koliko stil vožnje utiče na potrošnju, koji je optimalni režim vožnje, vreme promene stepena prenosa... i tako dalje. Jako dobro priremljeno predavanje, pokriveni su svi akspekti koji mogu uticati na uštedu goriva. Instukroti su odlični, organizacija na vrhunskom nivu, tu stvarno ne mogu reći ni jednu lošu reč.

Nakon toga dolazi praktični deo, po 2 kandidata u vozilu, voze se 2 kruga po stazi (svaki kandidat po krug) da se upozna staza i vozilo (što je po mom mišljenju daleko od dovoljnog). Tu bi bili u prednosti oni koji već imaju toyotu auris 1.6 (ili neki auto koji se slično ponaša) i već bili nekom drugom prilikom na stazi pa je poznaju bolje od onih koji su tamo prvi put.

Nakon probnog kruga, odaberu se 3 vozila potpuno identična (isti preumatici i pritisak u njima, isti teret u gepeku, ista količina goriva čak i ista težina instruktora sa kojim se vozite). Onda sledi merenje potrošnje. Vozi se jedan krug, na početku se resetuje bord kompjuter u vozilu, instruktor meri vreme (poenta je da se krug izveze za maksimalno 5 minuta, ako se desi da 2 kandidata imaju istu potrošnju (što, s obzirom da bord zaokružuje na jednu decumalu, nije neobično) pobeđuje onaj koji je bio brži). Ko izleti sa staze, isključi motor ili vozi duže od 5 minuta biće diskvalifikovan.

Ono što je meni zasmetalo je što je jedan krug nedovoljno da se upozna staza (gde su krivine, koja krivina je koliko dugačna i oštra, odgovarajuća brzina i stepen prenosa za svaku krivinu) i vozilo (odziv na gas i kočnicu, što je meni predstavljalo problem, jer nikad nisam vozio auto mlađi od 8 godina, a pogotovo ne preko 100KS, pa nisam navikao da na dodir gasa kazakaljna na obrtomeru skače kao luda). Osim toga, jedan krug (oko 3km) definitivno nije dovoljno da se izmeni realna potrošnja, mislim da bi za tako nešto bilo neophodno bar 20km.

LM, ono što bih dao kao savet onima koji idu na trening 13. i 14.07. je da voze sporije (ali ne duže od 5 minuta, jer ako ostvarite potrošnju od 4l nije bitno ako ste vozili 4:58, recimo da ispod 4,5l postajete konkurentni za nagradu), nema potrebe prebacivati u 5. ili 6. stepen prenosta, optimalna brzina je 40 - 60km/h, a broj obrtaja 1.700 do 2.000. Dobro proučite stazu sa neta. Kad god možete, a naročito na pravcu pre poslednje krivine, vozite na kvačilu (kao na leru samo bez izbacivanja menjača iz brzine i bez gasa) jer se niska potrošnja može ostvariti samo na foru. Na pola krivine gas do izlaska iz krivine, pa vožnja na kvačilu do sledeće krivine. Mislim da je to dobitna kombinacija. To je ono što bih ja voleo da mi je neko rekao pre nego što sam otišao tamo.
Slika

Korisnikov avatar
noob
Postovi: 827
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:24
Lokacija: Beograd

Одг: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od noob » 01 Jul 2012, 10:46

Nisam znao za ovu akciju na omv. Hvala za tip.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Vazno da je tvoj auto u top stanju, gram dima ne izbacuje, kocnice guzvaju asfalt, a signalizacija svetli kao svetla stadiona.

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 25120
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: Honda Civic EU8 1.6 VTEC
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od trojanac » 01 Jul 2012, 11:14

Super što si podelio ove informacije sa nama, možda nekom dobro dođe. Koliko je tvoj deo od nagrade? :D

Meni je jedino čudno, ako instruktor sedi sa tobom u autu, da dozvoljava takvu vožnju, sa pritisnutom pedalom kvačila. To se ipak ne može definistati kao normalna upotreba vozila, bez obzira što je cilj ta niska potrošnja. Ali ok, treba probati.
Posetite Garaža blog !

Korisnikov avatar
Markoni
Postovi: 7600
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:47
Lokacija: Београд

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od Markoni » 01 Jul 2012, 12:17

Ja juce u zenin auto sipao 35 lit. europremium-a na OMVu i nisam nista dobio... Koji slepci...

Tapatalk Post

Ogi
Postovi: 10137
Pridružio se: 14 Jan 2012, 23:20
Garaža: Seat Leon 1.2 TSI 2017
Lokacija: Beograd

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od Ogi » 01 Jul 2012, 12:40

Ja idem 14-og u NAVAK na to takmicenje.
Pierre, da li je 5 minuta dovoljno da se izveze krug normalnom, ekonomicnom voznjom ? Koja je bila tvoja potrosnja ?

Inace, NAVAK je vrh, bio sam na pocetnom treningu, bio sam na poslednjem super test danu, imamo samo reci hvale.

Korisnikov avatar
pierre
Postovi: 106
Pridružio se: 18 Feb 2012, 09:54
Garaža: Fiat Punto 1.2
Lokacija: Požarevac
Kontakt:

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od pierre » 01 Jul 2012, 13:37

@trojanac Ma neka samo neko od naših uzme nagradu kad ja nisam uspeo. Pravilo je da ne sme da se ugasi motor. Mislim da je čak dozvoljeno da se izbaci iz brzine, mada ja to nisam radio. Instruktor je pored tebe samo da bi merio vreme i proverio koju je potrošnju bord zabeležio. Način vožnje je tvoja stvar.

@Markoni Treba da tražiš. Ne nude oni sami. Ako si sačuvao račun ja kontam da možeš s njim da odeš na pumpu i verujem da će ti dati. Mada ne znam da li još ima slobodnih mesta.

@Ogi 5 minuta je sasvim dovoljno. Taman da se ne vučes ko crevo po stazi. Ustvari, 3 minuta je neki prosek za stazu, 5 je više nego dovoljno. Ja sam vozio 3:40 što je prebrzo i zabeležio katastrofalnih 5,6l/100km. :uf: U svakom slušaju, bila je dobra zajebancija. Lepo iskustvo. Da su mi dozvolili još jedan krug imao bih drugačiju strategiju.
Slika

Korisnikov avatar
dragan
Postovi: 8978
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: Honda Civic 1.8 2014., Nissan QashQai 1.3t 2019

Re: NAVAK - obuke (treninzi)

Post od dragan » 01 Jul 2012, 15:31

meni su to nudili na omv u j. gagarina. idem i veceras da sipam, pa cu uzeti...
vise bih voleo da odslusam tu teoriju nego sto verujem da je moguce da nesto osvojim, realno, ali ne znam, kolika je guzva?

Odgovori