Dusan napisao:Jel ti stvarno tvrdis da ako je namena vozila neka vrsta sportske voznje vaznije da ima veci obrtni moment nego snagu?
Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
zex, napravio si toliki edit da ja ne mogu da editujem svoje odgobor ali nema veze pitanje i dalje stoji,
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Одг: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni mome
Odgovoricu ti sa pitanjem, zasto kada se obore obrtaji motora snaga smanjuje uz nepromenjen obrtni moment? 
Послато са GT-I8190 користећи Тапаток 2

Послато са GT-I8190 користећи Тапаток 2
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Povecanjem snage motora, povecavas i moment...Ono sto je osnovno pitanje ovde je da veliku snagu mozes ostvariti na nekoliko nacina...Povecanjem rpm, stepena kompresije i kolicinom goriva...Svaki od ovih nacina ima svoje limite...Dusan napisao:I ako izuzmemo F1, isto je. Jel ti stvarno tvrdis da ako je namena vozila neka vrsta sportske voznje vaznije da ima veci obrtni moment nego snagu?
Povecanje snage se vrsi da bi se poboljsale karakteristike samog vozila...Dobilo bolje ubrzanje izmedju ostalog, ali i max brzina...
Sam menjac ima veliki uticaj na ponasanje vozila.
Pogledaj link http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=186329
koji ce ti reci da veyron ima 1250 Nm momenta na 2200 do 5500 rpm, da mu je max snaga 1001 ks na 6000 rpm, da mu je precnik klipa isti kao hod 86 mm...
Ubrzanje od 0-100 km/h 2.7 sec...Znaci u I brzini ide 100 km/h
Za sportske automobile, odnosno motore, brzohodnost je jako bitna...Sto pre i sto duze pik momenta, bolje ubrzanje...
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
ako ga ubacis u 6. brzinu jer ce mu i tad biti ubrzanje 2.7 0-100km\h
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
@zex,
Auto bez obrtnog moze da bude brz, ali bez snage ne. Tako da nema potrebe da stavljas primer veyrona koji ima 1000ks.
Ne mogu da verujem da i dalje tvrdis da je moment vazniji od snage sto se brzih automobila tice.
Auto bez obrtnog moze da bude brz, ali bez snage ne. Tako da nema potrebe da stavljas primer veyrona koji ima 1000ks.
Ne mogu da verujem da i dalje tvrdis da je moment vazniji od snage sto se brzih automobila tice.

There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Ti si sam dokazao da si zalutao u ovu tematiku, taman je bilo nade da ces nesto ukapirati ali si ovim postom dodatno pojacao utisak da se lazno predstavljas nekakvom akademskom titulom tehnickih nauka. I stil komunikacije, u nedostatku validnih argumenata pokazuje tvoj nivo.Laki021 napisao:Kakav si ti car, potpuno dokazemo cvrstim dokazima da je sve sto si rekao netacno, onda kad ostanes potpuno bez argumenata, tiho pokupis prnje, nestanes na par dana pa se vratis kao da se nista nije desilo...
E sad valjda ces pre ili kasnije shvatiti da se MxW zove snaga a da se u cilindrima ne oslobadja moment...
Dede, jel i tebi obrtni moment isto sto i energija?
Imas dat matematicki oblik osnova, imas dijagrame, kada to savladas mozda jednog dana shvatis besmislice svojih "teorija" rada SUS motora.
Pa ti ni dijagrame ne umes da citas, ne znas skalare i vektore, brkas pojmove statike i dinamike tela....a kamoli da procenjujes tacnost bilo cega.
U cilindrima se oslobadja mudrost koju tako nesebicno prosipas

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Problem sa fizikom je sto to nije demokratija, i to sto ste se vas nekoliko slozno navrzmali na mene apsolutno ne znaci da imate pojma o cemi pricate. Videlo se jasno da se ovde tokom teme pojavilo par ljudi kojima je tematika zaista jasna, rekli svoje misljenje i otisli, samo sam ja ispao dovoljno glup da se vama nadalje isterujem i ispravljam vase besmislice.
EDIT by mod: obrati paznju na izrazavanje, pokupi prnje je potpuno neadekvatan nacin obracanja prema ostalim clanovima!
EDIT by mod: obrati paznju na izrazavanje, pokupi prnje je potpuno neadekvatan nacin obracanja prema ostalim clanovima!
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Laki, naravno da nije demokratija - zato nema smisla postavljati glasanje "da li je obrtni moment isto što i energija". 
U istoriji fizike se dešavalo da se i poznati naučnici ne slažu oko nekih fundamentalnih stvari. To nije ništa loše, diskusija nam pomaže da "osvetlimo" neku temu sa više strana i tako je bolje razumemo. Npr. rasprava od pre 100-200-300 godina da li je svetlost čestične ili talasne prirode i silni eksperimenti koji su potvrđivali jednu ili drugu teoriju. Na kraju se ispostavilo da su svi bili u pravu i da su u pitanju samo dve strane jednog istog fenomena.
Jedino što nije trebalo da počinjete sa ličnim uvredama, mada se i to kroz istoriju fizike dešavalo dosta često.
Što se tiče pitanja da li je moment sile isto što i energija, mislim da zbrka nastaje zbog toga što se jedinica za ugao (radijan) u SI sistemu implicitno podrazumeva, tj. ne pravi se razlika (u jedinicama) između x i x*rad. Kod nekih drugih jedinica gde ne figurišu uglovi, da, jednakost jedinica bi trebalo da znači da je reč o istoj fizičkoj veličini, kao što je to zaključio Zex.
Evo novog pitanja: na kom principu leti avion? I odmah odgovor (da se ne biste pobili
): klasično objašnjenje o potrebnom profilu krila (gornja ivica duža od donje), i razlici pritisaka između gornje i donje strane nije tačno. Razlika pritisaka je samo posledica kretanja aviona, a ne uzrok. Avion leti zato što vazduh prati konturu gornje strane krila i skreće prema zemlji (tzv. Koanda efekat - Henri Coanda, rumunski naučnik koji se bavio avionima). Dokaz br. 1 - akrobatski avioni imaju potpuno simetričan profil krila, da bi jednako dobro mogli da lete "okrenuti na leđa" . Dokaz br. 2 - moguće je napraviti avion čije je krilo ravna ploča, uslov je samo da je nagnuto u odnosu na uzdužnu osu aviona.
Većina naučnika i inženjera je od nastanka aviona pa do današnjih dana objašnjavala let aviona pogrešnom teorijom. Ali to im nije smetalo da ih konstruišu i njima lete. Albert Ajnštajn je takođe bio ubeđen u tačnost pogrešne teorije.

U istoriji fizike se dešavalo da se i poznati naučnici ne slažu oko nekih fundamentalnih stvari. To nije ništa loše, diskusija nam pomaže da "osvetlimo" neku temu sa više strana i tako je bolje razumemo. Npr. rasprava od pre 100-200-300 godina da li je svetlost čestične ili talasne prirode i silni eksperimenti koji su potvrđivali jednu ili drugu teoriju. Na kraju se ispostavilo da su svi bili u pravu i da su u pitanju samo dve strane jednog istog fenomena.
Jedino što nije trebalo da počinjete sa ličnim uvredama, mada se i to kroz istoriju fizike dešavalo dosta često.

Što se tiče pitanja da li je moment sile isto što i energija, mislim da zbrka nastaje zbog toga što se jedinica za ugao (radijan) u SI sistemu implicitno podrazumeva, tj. ne pravi se razlika (u jedinicama) između x i x*rad. Kod nekih drugih jedinica gde ne figurišu uglovi, da, jednakost jedinica bi trebalo da znači da je reč o istoj fizičkoj veličini, kao što je to zaključio Zex.
Evo novog pitanja: na kom principu leti avion? I odmah odgovor (da se ne biste pobili

Većina naučnika i inženjera je od nastanka aviona pa do današnjih dana objašnjavala let aviona pogrešnom teorijom. Ali to im nije smetalo da ih konstruišu i njima lete. Albert Ajnštajn je takođe bio ubeđen u tačnost pogrešne teorije.

Ђенерал Јанковић
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Naravno da nece i u tome i jeste stvar koju pokusavam da vam objasnim vec jako dugo...menjacem se transformise (povecava) momenat a snaga ostaje ista jer pada broj pbrtaja, odnosno ugaona brzina...kapor napisao:ako ga ubacis u 6. brzinu jer ce mu i tad biti ubrzanje 2.7 0-100km\h
Motor SUS bez menjaca nije upotrebljiv.
Ponovo se, vracamo na pocetak, snaga odredjuje max brzinu...Ubrzanje i vreme ubrzanja odredjuje obrtni moment.
Nenad, koji vam je pricao o tome, ako vec ne verujete meni, je asistent na tom predmetu pa valjda verujete njemu. Ono sto neki ovde ne shvataju i nikada nece shvatiti a to su procesi sagorevanja, sta oni daju...
Sagorevanje oslobadja toplotnu energiju, usled cega raste pritisak a kao osnovni rezultat javlja se sila. Nikako snaga.
Osnovno pravilo je da bi se nesto obrnulo, potreban je moment, a brzina kojom se nesto okrece, je snaga...
Ubrzanje, svakome ko zna nesto iz mehanike, vezano je za silu i masu, a nikako za snagu...
Akos e setite Newtonovog zakona da je sila proizvod mase i ubrzanja, onda je valjda sve jasno...
Iz primera koji sam vam dao, vezano za veyrona vidite da rani pikovi momenta daju jako veiko ubrzanje i jako malo vreme ubrzanja.
Snork, razlika je samo u tome sto je moment vektorska velicina i kao dan secam se predavanje kad nem je objasnjavana ta situacija da je ostao Nm da se ne bi pravio problem...
Cist primer je u sledecem...Isti rad izvrsite bez obzira da li spustate teret mase 1kg sa visine 1 m ili ga dizete jer je to skalarni proizvod, ali smer momenta kojim vucete koturacu na kojoj visi teg nije isti...
Zato sam i pomenuo onu pricu o kWh i J jer su to u osnovi iste stvari, samo su konvencije to drugacije definisale...Ili, banalnost, zasto u apoteci kupujete toplomer, kad je toplota energija i nju ne mozete meriti a metite temperaturu i trebalo bi da kupite termometar. Ako to uradite, dace vam sobni termometar.
Ali da ne sirimo pricu dalje, vratimo se motorima...
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
@snork - usao si u zavrzlamu oko onoga sa krilom, neke stvari si malo "labavije" formulisao. ima tu mnogo price koja nije za ovu temu... ali je dobra prica...
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
@zex,
Slazem se ja sa tobom da je snaga izvedena velicina, to je tacno. Isto tako smo ustanovili da su snaga i moment nerazdvojne velicine kod motora sus. Ali ne razumem smisao tvog posta. Razumem ja sta je obrtni moment nema potrebe da pojasnjavas to, mene zanima samo, posto se prica povela oko toga sta je vaznije tj. ja bih rekao kakav setup je bolji za brzu voznju, motor sa vise snage ili vise momenta? Ja i dalje tvrdim da je za takvu namenu vozila snaga vaznija od momenta, naravno kazem da je i moment vazan i najbolje bi bilo do nema manjka ni jednog od ta dva, ali ako moras da biras izmedju motora sa niskim momentom ili niskom snagom mislim da je jasno sta bi izabrao.
Slazem se ja sa tobom da je snaga izvedena velicina, to je tacno. Isto tako smo ustanovili da su snaga i moment nerazdvojne velicine kod motora sus. Ali ne razumem smisao tvog posta. Razumem ja sta je obrtni moment nema potrebe da pojasnjavas to, mene zanima samo, posto se prica povela oko toga sta je vaznije tj. ja bih rekao kakav setup je bolji za brzu voznju, motor sa vise snage ili vise momenta? Ja i dalje tvrdim da je za takvu namenu vozila snaga vaznija od momenta, naravno kazem da je i moment vazan i najbolje bi bilo do nema manjka ni jednog od ta dva, ali ako moras da biras izmedju motora sa niskim momentom ili niskom snagom mislim da je jasno sta bi izabrao.
There's nothing worse than making your hand and losing it all, because you were drawing dead to start with.
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
dragane,
snork je u pravu, jer avion leti na razlici protoka vazduha ispod i iznad krila. Vazduh ispod krila tece sporije od vazduha iznad krila i javlja se sila uzgona jer postoji razlika pritisaka. Bernulijeva jednacina za dve strujnice...
Mislim da je osnovni problem ovde poistovecivanje ubrzanja i vremena ubrzavanja...Novinari vam kazu da je ubrzanje od 0-100 km/h npr 5 sekundi. Nije to ubrzanje, vec vreme ubrzanja.
Ubrzanje j prirast brzine u jedinici vremena...Fakticki, za koliko vam se brzina promeni za 1 sec...Ako zamislite da je automobil telo mase m, kada je ubrzanje najvece? Kada imate najvecu silu...Kada imate najvecu silu? Kada je moment najveci, jer je sila moment /poluprecnik tocka...
Ako govoris o izboru auta za trku od 0-100 km/h, definitivno auto sa sto visim momentom. Nijednom nisam rekao da brzohodnost motora ne igra bitnu ulogu. Zato sam i postavio primer veyrona, izuzetan automobil, izuzetno brz i jak sa neverovatnim obrtnim momentom pri rpm skoro na leru...On izlece kao iz katapulta...
Do brzine od oko 120 km/h dominantni otpor kretanju automobila predstavlja inercijalna sila, dok kasnije tu ulogu preuzima otpor vazduha. Zato i predmet koji bacite sa 10.000 m visine ubrzava do konacne brzine a zatim iako postoji ubrzanje sile zemljine teznje g=9.81m/s^2, brzina ostaje konstantna...
snork je u pravu, jer avion leti na razlici protoka vazduha ispod i iznad krila. Vazduh ispod krila tece sporije od vazduha iznad krila i javlja se sila uzgona jer postoji razlika pritisaka. Bernulijeva jednacina za dve strujnice...



Mislim da je osnovni problem ovde poistovecivanje ubrzanja i vremena ubrzavanja...Novinari vam kazu da je ubrzanje od 0-100 km/h npr 5 sekundi. Nije to ubrzanje, vec vreme ubrzanja.
Ubrzanje j prirast brzine u jedinici vremena...Fakticki, za koliko vam se brzina promeni za 1 sec...Ako zamislite da je automobil telo mase m, kada je ubrzanje najvece? Kada imate najvecu silu...Kada imate najvecu silu? Kada je moment najveci, jer je sila moment /poluprecnik tocka...
Ako govoris o izboru auta za trku od 0-100 km/h, definitivno auto sa sto visim momentom. Nijednom nisam rekao da brzohodnost motora ne igra bitnu ulogu. Zato sam i postavio primer veyrona, izuzetan automobil, izuzetno brz i jak sa neverovatnim obrtnim momentom pri rpm skoro na leru...On izlece kao iz katapulta...
Do brzine od oko 120 km/h dominantni otpor kretanju automobila predstavlja inercijalna sila, dok kasnije tu ulogu preuzima otpor vazduha. Zato i predmet koji bacite sa 10.000 m visine ubrzava do konacne brzine a zatim iako postoji ubrzanje sile zemljine teznje g=9.81m/s^2, brzina ostaje konstantna...
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
Ja prosto ne verujem sta citam...
- bane valjevo
- Postovi: 3224
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:57
- Garaža: Hyundai Getz 1.3b
- Lokacija: Beograd-Valjevo
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

http://www.felicity.edu.rs" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)
jos jedna stvar, sportski automobili su, ako ne govorimo o ekstremima koji imaju 4x4, uglavnom sa zadnjom vucom...iz jednog prostog razloga a to je sto sve sile koje deluju na auto deluju u centru mase, odnosno tezistu tako da opterecuju zadnji, a rasterecuju prednji most...Samim tim dozvoljene su vece pogoske sile, veci pogonski momenti...Zato recimo i postoji ogranicenje od npr 250 ks za prednji pogon...Ako znamo da je sila prijanjanja u stvari sila koja odredjuje koliko motor moze isporuciti snage na podlogu i koliko se moze ostvariti za kretanje, jasno je da zadnji pogon ima velike prednosti kod sportskih automobila...Svi znamo koje su mane u svakodnevnoj upotrebi...