Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21786
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza »

Teško da za bilo koji turbak 2000+. godište treba sipati 10w-XX ulje?
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24656
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl »

najbolje pogledati sta proizvodjac preporucuje.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
milekmilek
Reactions:
Postovi: 445
Pridružio se: 12 Sep 2017, 14:29

Re: Motorna ulja

Post od milekmilek »

Napisah već, proizvođač preporučuje 5w30 i 5w40 gradaciju. Mislim da je 5w40 najbolji izbor za njega.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24656
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl »

I Shell preporucuje 5W. Valjalo bi u tom slucaju sto pre sipati odgovarajuce ulje.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12127
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Motorna ulja

Post od Bax »

Sad vidim da je za moju 1.7 CDTI 80ks, mogla da ide i 10w40 na Eneos konfiguratoru

b. Alternative recommendations, All temperatures: A3+B3 0W-30; A3+B3 0W-40
c. Alternative recommendations, <10°C: ENEOS HYPER 5W-40; A3+B3 5W-50
d. Alternative recommendations, >-20°C: A3+B3 10W-30; ENEOS HYPER 5W-40 / ENEOS PRO 10W-40; A3+B3 10W-50


Za ovaj o kome pricamo sledece su preporuke Astra H 2005 1.7 cdti:

Engine (D)
Recommendation
1 ENEOS HYPER 5W-30
ENEOS HYPER 5W-30
Click to Enlarge

Oil Change Intervals
Km Max 50000
Months Max 24
Capacity
5.0 (ltr)

Notes
a. Alternative recommendations: EO GNM DEX2 0W-30; EO GNM B025 0W-30; EO GNM B025 0W-40; EO GNM B025 5W-30; EO GNM B025 5W-40
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
milekmilek
Reactions:
Postovi: 445
Pridružio se: 12 Sep 2017, 14:29

Re: Motorna ulja

Post od milekmilek »

Trebalo bi gledati uputstvo proizvođača, pre tih konfiguratora proizvođača ulja, nekako mi se čini da ponekad proguraju i varijante koje baš i nisu preporučljive (konkretno ovde mislim na 10w40, mada, ako se dobro sećam piše da je i ova gradacija dozvoljena ali ne i preporučljiva). Dakle, idu 5w30, 5w40 i zaboravih napisati gore, 0w30 i 0w40. S obzirom na starost motora i stanje km, 5w40.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk



ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj »

shadow35 napisao: 02 Mar 2023, 11:00 Bliži mi se mali servis na Astri H 2005 1.7cdti 74kw. Auto ima oko 270.000km i prethodni vlasnik mi je rekao da je sipao 10W40.
Pitaj ga zšto je sipao baš to ulje, koji je razlog.
Pa onda dalje videti...ali možda je motor pohaban pa zato, možda iz neznanja , možda zbog niže cene ulja?

Dizeli su generalno osetljivi na gušće ulje, više im prijaju lakotekuća ulja.
5W30 bih ja išao, ako može motor da otrpi, ako ne 5W40.
Ako je i to problematično u smislu potrošnje ulja tog motora onda 10W40 dok ne stigne do generalke...mada mnogo toga zavisi od gore navedenog saznanja zašto je bivši vlasnik koristio baš njega.
Korisnikov avatar
shadow35
Reactions:
Postovi: 16
Pridružio se: 06 Avg 2022, 18:52
Garaža: Astra H 1.7 cdti 74kw

Re: Motorna ulja

Post od shadow35 »

ljubitelj napisao: 02 Mar 2023, 19:21
shadow35 napisao: 02 Mar 2023, 11:00 Bliži mi se mali servis na Astri H 2005 1.7cdti 74kw. Auto ima oko 270.000km i prethodni vlasnik mi je rekao da je sipao 10W40.
Pitaj ga zšto je sipao baš to ulje, koji je razlog.
Pa onda dalje videti...ali možda je motor pohaban pa zato, možda iz neznanja , možda zbog niže cene ulja?

Dizeli su generalno osetljivi na gušće ulje, više im prijaju lakotekuća ulja.
5W30 bih ja išao, ako može motor da otrpi, ako ne 5W40.
Ako je i to problematično u smislu potrošnje ulja tog motora onda 10W40 dok ne stigne do generalke...mada mnogo toga zavisi od gore navedenog saznanja zašto je bivši vlasnik koristio baš njega.
Auto je kupljen pre nekog vremena, i nazalost nisam puno ispitivao oko ulja koje je korisceno, moja gresko oko toga. Pritom je imao i servisnu gde je pisalo da je 5w30 zadnji put sipano pre vise godina na znatno nizoj kilometrazi, i posle sve 10W40. Ulje u njemu je Mobil 2000, do dana danas jos uvek ni gram motor nije potrosio, niti se ponasa lose u radu, a kod mene je vec skoro godinu i po. Moje poznavanje ulja je donekle da posle nekih 200.000km je pozeljno da predju na gusca ulja, sa sintetike na polusintetiku. Pritom ako mozes da mi objasnis tacnu razliku 5w30 i 5w40 gradacije
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24656
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl »

Nemoj citirati post neposredno iznad, podrazumeva se da odgovaras na njega.

Razlika izmedju 5W30 i 5W40 je viskoznost na vruce, to ti je broj iza W, generalno, za bilo koje multigradno ulje. Sto veci broj, to viskoznije (nepravilno cesto se kaze "gusce"). Broj ispred W je viskoznost na hladno. Sto je manji broj, to je manji viskozitet na hladno.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

shadow35 napisao: 02 Mar 2023, 11:00 Bliži mi se mali servis na Astri H 2005 1.7cdti 74kw. Auto ima oko 270.000km i prethodni vlasnik mi je rekao da je sipao 10W40. Medjutim, meni je rečeno da je to pogrešno i da striktno sipam GM 5W30. Da li sme ili da li je poželjno da se motor vrati sa polusintetičkog na čisto sintetičko ulje, i pritom kakvo je GM jer uglavnom sam slušao loše o njemu. Usput bih zamenio i ulje u menjaču ali tu se baš nimalo ne razumem a na svakom mestu mi kažu drugo ulje.
U Astra H 1,7 cdti 74 kW iz 2005. godine (kodna oznaka motora Z17DTH) ugrađivano su dva tipa menjača, sa pet brzina F23, i sa šest brzina m32 - s tim što im je najverovatnije GM/Vauxhall/Opel koristio isto ulje.

Tu sada nastaje problem u zaključivanju jer ko bude upotrebio mazivne selektore (preporuke proizvođača maziva/ulja) dobiće vrlo različite preporuke za oba menjača. Neki renomirani preporučuju 75W-80, drugi 75W-90, a razlika u viskozitetu na radnoj temperaturi između te dve gradacije je velika.
Mobilov, totalov i npr. motulov selektor daju preporuku isključivo 75W-90, dok npr. ravenol pominje i 75W-85 kao i 75W-80. Za neupućene, na hladno, sve tri gradacije su sličnog viskoziteta, ali na vruće tj. na 100 C varijanta 75W-80 ima kinematički viskozitet oko 8mm2/s, 75W-85 oko 11 mm/s. a 75W-90 oko 15 mm2/s. Veća vrednost znači da je ulje viskoznije ili kako se često kaže "gušće". Iz toga vidimo da je varijanta 75W-80 otprilike na sredini po radnom viskozitetu u odnosu na dve ostale gradacije

Milekmilek je već naveo da je najzgodnije originalno GM ulje, a sasvim bih se složio da su odgovarajuće alternative ulja gradacije 75W-85, koja su na žalost znatno manje zastupljena na tržištu od ostale dve pomenute gradacije. Ipak ima ih, pa je malekmalek već naveo Tutela varijantu, a ja sam viđao i Mannol 75W-85.


Na kraju, zakleo bih se da je tim menjačima propisano ulje po GM/Vauxhall/Opel kataloškoj oznaci 93165290. tj. ovo ulje dole. Najjednostavnije rečeno - prvo treba tražiti to, pa ako ne može da se nađe, onda varijante 75W-85. Koliko sam video u određenom (nekompletnom) servisnom dokumentu tehničkih karakteristika F23 menjača - i jeste propisano/navedeno ulje gradacije 75W-85, uz normu API GL-4.

Slika

***

Što se tiče odgovarajućeg motornog ulja, za 2005. godište Astre H - to piše u servisnoj knjižici, za razliku od mlađih godišta Astre gde se taj podatak može nači u korisničkoj knjižici.

Međutim, dok GM nije kreirao prvobitnu Dexos2 normu, dizelskim opelima je (na evropskom tržištu) bilo propisano ulje po GM LL-025-B normi. koja su po pravilu u 5W-40 gradaciji.

Kada je GM kreirao normu Dexos2 (oko 2010.) koja pdrazumeva ulja u više različitih gradacija. i uglavnom bazirana po ACEA C3 normi, naveo je da su ulja po toj normi odgovarajuča i za starije opele kojima su po knjižici preporučena ulja po GM LL-025-A (za benz. motore) i LL-025-B (za dizelske motore).

To za nas korisnike (a i majstore) znači da možemo imati dilemu šta sve od toga izabrati. Ako imamo servisnu knjižicu - najzgodnije je ispoštovati to što piše u njoj. ali neće biti greška i ako za tu Astru H izaberemo neko ulje koje zadovoljava Dexos 2 normu. Ostaje pitanje koju gradaciju izabrati - tj. da li ići na npr. 5W-40 ili na 5W-30.

Sa obzirom da je taj motor poprilično prošao - verovatno je najzgodnije upotrebiti ulje u 5W-40 (ili 0W-40) gradaciji koje zadovoljava Dexos normu. Ako se eventualno uspostavi da motor i ne troši više od npr. 1 L ulja za pređenih 10000-15000 km, moglo bi usledećoj izmeni da s proba i teljivija varijanta tj. ulje u gradaciji 5W-30 kom stoji da zadovoljava Dexos2

Inače zvanična aktuelna Dexos 2 lista je ovo https://www.gmdexos.com/brands/dexos2/index.html

***

U vezi pitanja da li sme sa polusintetičkog da se vrati na čisto sintetičko, recimo da je najkraći odgovor - sme, vrlo.
Oko toga postoje i zvanične tvrdnje proizvođača maziva pa se to može i naći na njihovim sajtovima pod Q&A (pitanja i odgovori).
To naravno nije čudo, jer su automativna mašinska ulja, pogotovu ona koja zadovoljavaju istu klasu normi - međusobno sasvim mešljiva.

Osim toga, ulje u motoru je nakon npr. par hiljada km ili na kraju intervala toliko zagađeno produktima sagorevanja i donekle izmenjenog (zbog čega je njegov sastav prilagođen da može adekvatno da podmazuje mašinu i takvo zagađeno) - da teško može (tj. ne može) da mu smeta odgovarajuće/propisano ulje ukoliko je ono nešto drugačijeg sastava.

Suština je da motoru u raznim intervalima (bez ikakvog problema) mogu da se koriste različita ulja - ali samo ona koja su (odgovarajućim standardima/normama) propisana za konkretni motor. To što su istom motoru propisana ulja različitih gradacija i normi - samo i znači da nema problema da se upotrebljava jedno pa drugo. Obaška što su neki od nasza svoje dizele (npr. ja) činili i nepreporučivu stvar - tj. pomešali ulja različitih gradacija pa to sipali u svoj motor. Samo, to je bila mešavina od ulja koja su zadovoljavala istu tj. ACEA C3 normu/standard.

***

U vezi kritika tj. slušanja loše o GM/Opel uljima, koliko se sećam te su kritike bile po internetu u vreme kada su ta ulja imala vrlo povoljnu cenu tj. među najjeftinijim. Verujem da su kritičari svoje mišljenje formirali najpre zbog cene - jer da bi se neko ulje okarakterisalo kao loše, taj koji to tvrdi treba da priloži bar jednu laboratorijsku analizu svežeg, a i korišćenog ulja.

Kad god sam to tražio od "kritičara" - muk. Osim, te troši se, te ovo. te ono.
Jedino što se fenomeni troši, ovo i ono - mogu vezati za gomilu faktora koji su nezavisni od sastava samog ulja.

Btw, koliko se sećam nekoliko članova, najverovatnije ovog foruma, a možda i CFS-a (srpski nezavisni foru ljubitelja citroena) je redovno koristilo GM/Opel ulje, između ostalog i jer im je bilo ekonomično, i nisu imali primedbe, čak šta više.

Ja ga lično ne bih koristio da imam tu Astru H, jer sam recimo fan/ljubitelj biranja maziva koja se proizvode na domaćem tržištu - kada su ona odgovarajuća za konkretnu mašinu. Konkretno - za taj 1,7 cdti bih otišao na NIS pumpu i uzeo 5 L Nisotec Autoline 5W-40, a možda i Nisotec 5W-30.
Lično najpre ovo drugo, za slučaj da se ta astra najviše maltretira po (Beo)gradu u kaćim gradskim vožnjama - pa bih tek kada/ako bi se uspostavilo da se takvo ulje previše troši, upotrebio 5W-40 varijantu. Al` to bi bio moj lični izbor.

Inače bih razmislio i npr. Galax Syntec http://www.rnb.rs/wp-content/uploads/20 ... 0-2019.pdf
ili o npr. Galax Racing Plus http://www.rnb.rs/wp-content/uploads/20 ... S-5W40.pdf
i pandanima u xW-30 gradaciji

Kao što rekoh, to bi bili moji lični izbori. Izvan toga - sve bitno za tu Astru piše u servisnoj knjižici, a gore su ljudi već naveli većinu toga.

Srećno :thumbup:
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Btw, ne mogu da tvrdim za konkretni model astre H iz tog godišta - al` koliko se sećam iz pojedinih informacija, otprilike u to vreme su Opel i Fiat razmenjivali menjače, pa je u Opelima bilo fiatovih menjača (što je u pojedinim slučajevima komplikovalo zamenu seta kvačila). Fiat po pravilu za svoje menjače propisuje Tutela varijantu gradacije 75W-85 - pa je u slučaju eventualne dileme ili nemogućnosti da se nađe ulje po opelovoj kataloškoj oznaci, Tutela varijanta verovatno najsigurniji izbor.
Korisnikov avatar
sebekkg
Reactions:
Postovi: 10888
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Motorna ulja

Post od sebekkg »

Pa da taj m32 se koristio i u alfama tog godista. Uparivan uz 1.9jtd 16v 150ks, a mozda i onaj od 8v od 120ks.

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk

Slika
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24656
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl »

Uz ovaj drugi koliko znam nije. Uz njega ide Getrag 5 brzina.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Korisnikov avatar
Anatoliy
Reactions:
Postovi: 44
Pridružio se: 17 Jan 2021, 00:10
Garaža: Citroen C4
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od Anatoliy »

dzonic87 napisao: 25 Feb 2021, 14:45 Total Ineo ECS (5w-30) ili Total Ineo First (0w-30)... To su "najažurnije" preporuke od PSA grupacije za stariji 2.0HDi. Za ove novije (blue HDI) isključivo Ineo First
Pozdrav svima i @dzonic87 ,

Motor u mom C4 iz 2016 je 1.6 BlueHDi 120HP (88KW). U knjižici je preporuka Total Quartz, Ineo First 0W-30 i to sam ulje do sad sipao.

Sad auto ima 180k km iza sebe i odlično se ponaša a i ja lagano vozim. Ali pošto je već stariji motor preporučno mi je od dva majstora (jedan radio mali servis prošle godine, a drugi proveru pred dug put na more) da pređem na neko 5W-30 ili tako nešto (možda je i 10W-30, ne znam - zaboravio sam). Ideja iza preporuke je bila kako starijem motoru više odgovara ulje druge granulacije ili viskoznosti... tako nešto mi je u sećanju.

Da li i dalje važi ovo podebljano iz citata gore (podebljanje u citatu moje) ili treba razmotriti alternativu preporučenom od Citroen-a? Cena nije faktor.

P.S. Veći deo kilometraže prođemo na otvorenom putu, šesta brzina i kruziranje na optimalnom broju obrtaja. I više se vozimo leti.
dzonic87
Reactions:
Postovi: 1352
Pridružio se: 05 Okt 2016, 18:53
Garaža: Hyundai Tucson 2.0crdi (2016, 4wd)

Re: Motorna ulja

Post od dzonic87 »

Da važi, nemaš potrebe menjati bilo šta dok je potrošnja ulja u granicama normale. Bez obzira na broj pređenih kilometara.
Broj pređenih km uopšte nije merodavan za stanje motora (a ni auta generalno)
Odgovori