Isplativost električnih vozila
Re: Isplativost električnih vozila
A o tom uvodjenju nameta se malo priča kada se propagira EV a pogotovu nema garancije na buduće cene koštanja.
Čitam pre neki dan da od aprila 2024. na NZ uvode taksu na predjeni kilometar za EV (razlog slabiji priliv u budžet kažu) za vozila do 3,5t a od 2026. i za ona 3,5t+.
Taksa se naplaćuje putem vodjenja dnevnika (loga) vožnje koji po poreskim propisima svaki vlasnik mora da vodi, prijavi i plati mesečno (naravno pod pretnjom krivične i materijalne odgovornosti za podatke).
Slično kao u državi Vikorija u AUS.
Nekih 12% svih vozila su već EV a kako opada prihod od SUS vozila država rešila da uzme koliko misli da joj treba.
To je slično kao ta ideja u Holandiji da se i od EV uzimaju adekvatni porezi tj da ne bude više jeftinije (po državu) zamena goriva kao proces.
Vidim u dodatom da je baš "zakuvano" u Holandiji oko solarnih panela, neverovatno čega su se sve setili
Čitam pre neki dan da od aprila 2024. na NZ uvode taksu na predjeni kilometar za EV (razlog slabiji priliv u budžet kažu) za vozila do 3,5t a od 2026. i za ona 3,5t+.
Taksa se naplaćuje putem vodjenja dnevnika (loga) vožnje koji po poreskim propisima svaki vlasnik mora da vodi, prijavi i plati mesečno (naravno pod pretnjom krivične i materijalne odgovornosti za podatke).
Slično kao u državi Vikorija u AUS.
Nekih 12% svih vozila su već EV a kako opada prihod od SUS vozila država rešila da uzme koliko misli da joj treba.
To je slično kao ta ideja u Holandiji da se i od EV uzimaju adekvatni porezi tj da ne bude više jeftinije (po državu) zamena goriva kao proces.
Vidim u dodatom da je baš "zakuvano" u Holandiji oko solarnih panela, neverovatno čega su se sve setili
Poslednja izmena od ljubitelj u 26 Sep 2023, 11:13, izmenjeno 1 put ukupno.
Re: Isplativost električnih vozila
Aposlutno, tu i njamnje trosi, a o udobnosti da ne pricam… Muzika radi, ti opusten ides kroz guzvu milimetar po milimetar zaista je ultra superioran…. Dok ne udje grejanje u racunicu onda samo gledas kako ti pada skala na bateriji samo tako - pricam o autu bez toplotne pumpe…
- pedja
- član 001
- Postovi: 14263
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:52
- Garaža: SX4 1,6/120 TNG
- Lokacija: Beograd
Re: Isplativost električnih vozila
Davnih dana, na Diskaveriju, ili tako nekom kanalu, gledao sam emisiju o rafinerijama.
Ukoliko se dobro sećam, od sirove nafte se dobija koješta. Počinje sa gasom, preko benzina (više vrsta), dizela, a zatim slede bitumen i sl, kao i sirovine za većinu proizvoda koji nas okružuju. Tu pre svega mislim na razne plastike, ali nisu one jedino što se od nafte dobija.
E sad, 70 ili 80% ide na goriva, ostalo na dalju preradu. Dakle, taj ostatak je 20-30%
Da pretpostavimo da svi sutra pređemo na električna vozila, te da neki sitan mali deo industrije i vozila ostane na benzinu/dizelu, dolazimo do matematike da će biti iskorišćena 1/4 (neka bude i trećina, pa i polovina) sirove nafte. Šta ćemo sa ostatkom? Uništavanje?
Sa obzirom da se cena sirove nafte mora negde isplatiti, da li to znači da će ona četvrtina sirovina, proizvoda koji nam trebaju, poskupeti x4 + troškovi uništavanja viškova goriva? Ili će ti viškovi biti korišćeni za stvaranje el.energije, što sigurno neće doprineti ekologiji.
Da li sam sam dobro razumeo? Ima li ko iskustava sa načinom rada rafinerija?
TapaT
Ukoliko se dobro sećam, od sirove nafte se dobija koješta. Počinje sa gasom, preko benzina (više vrsta), dizela, a zatim slede bitumen i sl, kao i sirovine za većinu proizvoda koji nas okružuju. Tu pre svega mislim na razne plastike, ali nisu one jedino što se od nafte dobija.
E sad, 70 ili 80% ide na goriva, ostalo na dalju preradu. Dakle, taj ostatak je 20-30%
Da pretpostavimo da svi sutra pređemo na električna vozila, te da neki sitan mali deo industrije i vozila ostane na benzinu/dizelu, dolazimo do matematike da će biti iskorišćena 1/4 (neka bude i trećina, pa i polovina) sirove nafte. Šta ćemo sa ostatkom? Uništavanje?
Sa obzirom da se cena sirove nafte mora negde isplatiti, da li to znači da će ona četvrtina sirovina, proizvoda koji nam trebaju, poskupeti x4 + troškovi uništavanja viškova goriva? Ili će ti viškovi biti korišćeni za stvaranje el.energije, što sigurno neće doprineti ekologiji.
Da li sam sam dobro razumeo? Ima li ko iskustava sa načinom rada rafinerija?
TapaT
Re: Isplativost električnih vozila
Teško. Savremen život i napredak je nezamisliv bez fosilnih goriva. EV su beznačajan udeo ukupnog uticaja na to, međutim jako su značajna lokalno gde je najgušće naseljeno.
Re: Isplativost električnih vozila
Kako se u priči na temu "isplativosti električnih vozila" ceni i u novcu izražava pitanje gubitka vremena na organizovanje punjenja baterija i vreme samog punjenja?
Ne mislim na ono kada neko koristi EV isključivo za gradsku vožnju, a ima punjač u svojoj garaži (ili besplatan punjač na poslu), pa ga sve to vremenski skoro uopšte dodatno ne košta.
Već mislim na ono kada korisnik EV-a nema te predispozicije, pa bi bio upućen na (uslovno rečeno) besplatne javne punjače. Poput onog u BG u garaži "Obilićev venac", gde otprilike treba da platiš dva sata parkinga da bi svoj EV besplatno dopunio za oko 100 km vožnje. Pod uslovom da toliko struje zadovoljava tvoje potrebe za vozilom za taj dan ili dva. Tj, ako ne misliš tim vozilom nigde iz grada.
Mislim, sve je lako ako ti imaš toliko viška vremena. Ali, ono čega najmanje imamo je (slobodno) vreme. I ono novcem ne može da se plati.
A bojim se da se taj detalj dosta zanemaruje kada se priča o "isplativosti". Nekome jeste "isplativo". Nekome i nije.
Sve je stvar ličnog ugla posmatranja.
Ne mislim na ono kada neko koristi EV isključivo za gradsku vožnju, a ima punjač u svojoj garaži (ili besplatan punjač na poslu), pa ga sve to vremenski skoro uopšte dodatno ne košta.
Već mislim na ono kada korisnik EV-a nema te predispozicije, pa bi bio upućen na (uslovno rečeno) besplatne javne punjače. Poput onog u BG u garaži "Obilićev venac", gde otprilike treba da platiš dva sata parkinga da bi svoj EV besplatno dopunio za oko 100 km vožnje. Pod uslovom da toliko struje zadovoljava tvoje potrebe za vozilom za taj dan ili dva. Tj, ako ne misliš tim vozilom nigde iz grada.
Mislim, sve je lako ako ti imaš toliko viška vremena. Ali, ono čega najmanje imamo je (slobodno) vreme. I ono novcem ne može da se plati.
A bojim se da se taj detalj dosta zanemaruje kada se priča o "isplativosti". Nekome jeste "isplativo". Nekome i nije.
Sve je stvar ličnog ugla posmatranja.
Re: Isplativost električnih vozila
Koliko je teška tj laka instalacija zidnog punjača u garaži gde postoji trofazna utičnica?
Ne bih da 'štemujem' tek gotovu kuću, ako ne moram - jedva sam se izborio sa majstorima
Ne bih da 'štemujem' tek gotovu kuću, ako ne moram - jedva sam se izborio sa majstorima
Re: Isplativost električnih vozila
Ako imam garažu u stambenoj zgradi (dole ispod platoa zgrade je oko 30 pojedinačnih garaža i oko 40 garažnih mesta), a u mojoj garaži imam samo zajedničku (monofaznu) struju, koliko može okvirno koštati da LEGALNO dovedem trofaznu struju u moju garažu ?
Recimo da imam oko 30-50 metara do "table" gde je strujomer garaže.
Koliko je to, u hiljadama evra ?
Da li mi za to ( dozvole, materijal, oprema, radovi ) treba 2 ili 5 hiljada, karikiram ?
Pa, plus na sve to posle i punjač.
Recimo da imam oko 30-50 metara do "table" gde je strujomer garaže.
Koliko je to, u hiljadama evra ?
Da li mi za to ( dozvole, materijal, oprema, radovi ) treba 2 ili 5 hiljada, karikiram ?
Pa, plus na sve to posle i punjač.
Re: Isplativost električnih vozila
Legalno bih rekao da je to jako tesko izvodljivo i zahtevalo bi pored dozvole epsa/edba i pristanak stambene zajednice, izradu nekoliko projekata i ko zna sta sve jos.
Ono sto se u praksi radi je da ti neki elektricar iz epsa burazerski promeni osigurac na brojilu i sam provuces kabl do mesta bez da obavestis ikoga.
Nije da sam ti nesto pomogao al takva je situacija.
Ono sto se u praksi radi je da ti neki elektricar iz epsa burazerski promeni osigurac na brojilu i sam provuces kabl do mesta bez da obavestis ikoga.
Nije da sam ti nesto pomogao al takva je situacija.
- aboki
- Postovi: 141
- Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
- Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
- Lokacija: Bečej
Re: Isplativost električnih vozila
Treba poseban kabel i fid sklopka za njega. Ne mogu sad da se setim koji je promer kabla. To su meni rekli i tako ugradili, evo 16 meseci šljaka bez problema. Meni je napolju, kisa, sneg...dzonic87 je napisao:Koliko je teška tj laka instalacija zidnog punjača u garaži gde postoji trofazna utičnica?
Ne bih da 'štemujem' tek gotovu kuću, ako ne moram - jedva sam se izborio sa majstorima
Sad za stemovanje, ne znam sta bih ti rekao
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
Znači nemoguće je iskoristiti kabl koji je za trofaznu utičnicu? Bem mu miša, baš sam se ponadao da može bez burgijanja i ponovnog ulaska majstora
- aboki
- Postovi: 141
- Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
- Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
- Lokacija: Bečej
Re: Isplativost električnih vozila
Pa raspitaj se, tvoj je nov, ali pitanje koja debljina.
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
A gde se uopšte raspitati neke preporuke za punjač, kućni, od 11kW?
- aboki
- Postovi: 141
- Pridružio se: 18 Sep 2017, 22:23
- Garaža: Renault Zoe R135, Renault Scenic 2 2.0T
- Lokacija: Bečej
Re: Isplativost električnih vozila
Trebalo bi da bude veci izbor sad nego pocetkom prosle godine Ja sam na kraju uzeo ABB preko Charge and Go-a. Oni su poslali ekipu i instalirali punjac, moje je bilo da izvucem kabel iz sata do mesta gde ce biti punjac.
Desilo mi se da sam zvao uvoznika jednog, da ga ne reklamiram, on nije ni znao da ima punjac u ponudi. Onda razmisljam ko ce mi to ugraditi, a da vazi garancija. Pretpostavljam da ne znaju da preporuce nekog da ugradi, kad ne znaju ni da ih imaju u ponudi.
I tako sam isao linijom manjeg otpora...
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Desilo mi se da sam zvao uvoznika jednog, da ga ne reklamiram, on nije ni znao da ima punjac u ponudi. Onda razmisljam ko ce mi to ugraditi, a da vazi garancija. Pretpostavljam da ne znaju da preporuce nekog da ugradi, kad ne znaju ni da ih imaju u ponudi.
I tako sam isao linijom manjeg otpora...
Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Re: Isplativost električnih vozila
lako se instalira.
Samo zameni utičnicu za industrijsku nazidnu, obična trofazna nije baš predvidjena za višesatni rad (te koje su najčešće i ne baš kvalitetne izrade) i znaju da se greju.
Ne treba štemovanje, ako je instalacija uradjena po standardima struke, 5x2,5.
Preporuka je punjač od 22kW umesto od 11kW (razlika u ceni nije velika) iz više razloga.
Koji ,model-proizvodjač zavisi da li hoćeš odmah, možeš da sačekaš isporuku, hoćeš neki evropski brend ili si spreman i na kineski (ionako se pravi u Kini) i softverske nadogradnje (aplikacija, daljinski nadzor itd), odnosno cena.
Obrati pažnju na FID sklopku da je adekvatna i da je dobro povezana (kvalitetno izvedeno uzemljenje).
I da garaža ima mogućnost ventilacije tj odvodjenja toplote.
Da bi znao koji je kabel ugradjen ili otvori trofaznu utičnicu i pogledaj (ne skidaš žice, samo poklopac) ili u RO (tabli sa osiguračima) skini ukrasni poklopac (4 šrafa) i opet pogledaj bez diranja ičega.
Ili angažuj nekog električara i da premeri, pregleda i posavetuje jer je teško preko foruma a svašta se radi danas čak i u novim objektima (vidjao sam po novim stambenim zgradama u Bgd da se koristi 1,5kvadrat kao kabl za velike potrošače što je van pravila ali eto uštede investitora a ne vidi se).
U privatnim kućama obično se uradi kako treba, makar u tom delu ugradjenog kabla.