Električna energija preko solarnih panela i dalja prodaja EPS

Razne teme, pitanja, iskustva
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14289
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od Saša »

Na to sam i mislio ("prozjumer" proizvođač-kupac struje).

Moj gospođa neće/ne voli podno grejanje tako da to otpada. Opcija sa klimama mi se najviše sviđa jer su vrlo ekonomične, jednostavne za ugradnju (nema akanja sa njima kao što ima sa priključkom za plin, nema bušenja bunara i drugih zezancija sa TP) i nema oko njih nikakvog posla, a možeš sve da podešavaš na daljinu. No videću još, laik sam u svemu tome, moram se prvenstveno dobro informisati... No plan je da imam 3 opcije kod kojih mogu da prelazim po potrebi sa jedne na drugu... :)
dgajic
Reactions:
Postovi: 117
Pridružio se: 17 Jul 2012, 21:03

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od dgajic »

:)

Nisko temperaturni sistemi grejanja kao podno i zidno imaju velike prednosti, izmedju ostalog komfor grejanja i hladjenja je neuporediv. Ja imam pa kazem iz prve ruke.

Postoje 3 vrste TP, to sto ti pricas je voda-voda, pogledaj vazduh voda TP, to ti je manje vise inverter (koji je vazduh vazduh). Nadji nekog da ti uradi valjan proracun, nemoj slusati prodavce.

Ubismo temu, sa obzirom na subvencije, ja ne verujem da ce na domacem trzistu biti bolje ponude od pande.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od ljubitelj »

Ako dobro tumačim, plava boja je potrošnja. Jel stvarno potrošeno u januaru 4,600+ kWh struje? Ako jeste kako tako mnogo, vidim na slikama da su 3 zgrade u pitanju pa jel to zbirno potrošnja za sve 3 zgrade?
I ako nije problem da se javno kaže, kako stoji matematika u novcu za isporuku ka EPSu (i PDV da je obračunat) , za preuzetu od EPSa struju (opet sa svim taksama, porezima itd).
Nešto sam razmatrao ali mi je dobijena matematička procena dosta pesimistička.

Inače, zar nisu te navedene snage panela za tu dimenziju date kao nominalno Wp a ne W proizvodne struje?
Svi proizvodjači panela navode Wp podatak koji se odnosi na posebne - idealne uslove a ne ono što se praktično dobije u našim geografksim uslovima.

Ove PV elektrane koje sam obilazio su sve na oko 250-300W efektivno po tom jednom panelu od približno 2kvadrata, kada se uproseči na duži period korišćenja od više meseci, ne računajući jesen zimu 6 meseci.

Što će reći 6-8 kvadrata za 1kW struje premeštene u baterije, uz pravilan razmak radi hladjenja i čišćenja je njima bio potreban prostor.
I pri montaži svaka treća kolona odmaknuta za širinu hodanja po krovu, dakle 70-80cm da bi mogli paneli da se čiste od snega i pre svega od prljavih padavina svih vrsta.

Poslednje ponude što sam gledao su reda 650-700 evra po kW odnosno oko 550evra po kWp, sa tendencijom pada cena.

Ovih 800evra po kW plaćaju firme-pravna lica i u tu cenu ulaze svi troškovi od projektantskih usluga, gradjevinske dozvole, taksi i naknada EPSu itd. Cena iz maja ove godine, gledao fakture.
Garancija na panele u smislu efikasnosti je uglavnom 25+godina, retko više koji proizvodjač daje manju garanciju (od ovih iz Tier1 grupe).

Problem je cena baterija za PV elektranu, oko 15,000-25,000 evra je neki početni nivo ulaganja u akumulaciju da bi PV pokrivao 24h potrošnje.

Bez baterija proračuni za 2 elektrane (sušara mesa i proizvodnja mesa) kažu oko 15 godina ROI bez baterija i po sadašnjim troškovniku-cenama za 49kWp (realno manje).

Krov hale unapred namenski pravljen za težinu panela pa nije bilo troškova prepravki krova (što kažu da je potebno za obično gradjenu privatnu kuću projektovanu bez panela na krovu).

Šta znam, sve to lepo radi ali je početno ulaganje prilično zahtevno finansijski po mom shvatanju ako nema subvencije države. (bilo grant jednokratno bilo kredit na par decenija sa fiksnom kamatom).
dgajic
Reactions:
Postovi: 117
Pridružio se: 17 Jul 2012, 21:03

2024 Fiat Grande Panda

Post od dgajic »

Dva objekta su u pitanju, kuca od oko 150m2 sa TP od 10kW i bazen (zatvoren) koji greje TP od 16kW. Taj objekat je 75m2 i ima i sauna (7kW), greje se voda (40m3), prostorija i odvlazivac koristi energiju od TP.

Zimu sam docekao sa 4.5MWh ustedjenih koje sam koristio tokom novembra i decembra. Januar sam koristio skoro 0 kW iz solara. Posledica je da je decembarski racun bio 31k a januarski 108k, vrlo slicna potrosnja. To ti je za ilustraciju, kada povlacis kW koji si pohranio u mrezu mislim da je 1/6 cene.

To je naravno zbog peglanja crvene zone, uzeo sam jos jedan prikljucak pa cu da razdvojim, 12.5kW panela za kucu i 9.2kW za bazen.

Mogu ti poslati racune ako hoces da se udubis, bolji su uslovi nego na pocetku, u grupi sam prozjumera - postoje ljudi koji guraju i pregovaraju sa drzavom.

Sto se tice snage i proizvodnje, to jeste maksimalna snaga panela - ali kolicina proizvedene energije zavisi od mnogo faktora pa nista drugo i nema smisla. Evo kako to kod mene izgleda u toku dana:

Slika


Pri cemu secem izlaznu snagu na 10kW, jedna TP je trenutno iskljucena pa nemam dovoljnu potrosnju ali ide preko 15kW u piku.

Sto se tice godisnje proizvodnje, nema tu sta, evo za 2023 izmereno (12.5kW u panelima):

Slika

Otprilike 1kW panela daje 1MW godisnje. Meni tu malo fali jer nisu idealno postavljeni, plus sam izgubio 2 nedelje kada je bila ona oluja prosle godien (nismo imali jednu fazu skoro 2 nedelje pa elektrana nije radila). I ovo je Novi Sad, juznije bi trebalo da je jos bolje :)

Ova nova elektrana od 9.2kW je idealno postavljena, juzna strana pa cemo videti, mislim da ce raditi bolje.

Sto se tice cena, ja sam platio 800e po kW pre 2 nedelje, pre 2 godine je bilo 1000. Dosta zavisi sta uzimas, kinezi su jeftiniji. Ja imam Fronius inverter, canadian i exe panele, smart meter i to sve utice na cenu.

Baterije su skroz druga prica, ovo je ongrid sistem. Hibridni sistem zahteva taj nivo investicije koji si rekao za oko 30kWh, treba inverter (i baterija) koja mogu da daju 17.5kW itd…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Korisnikov avatar
carov2
Reactions:
Postovi: 4961
Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
Garaža: Audi A4
Lokacija: Pirot, Kladovo
Kontakt:

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od carov2 »

ljubitelj napisao:Zašto je tako skupa Panda, duplo skuplja od cene BYD i ostalih glavnih proizvodjača?
Čeka se Tesla 2, neka cena o kojoj se priča je kao očekivnaoj je reda 15,000 +- dolara (kada se preračuna), očekuje se na jesen preciziranje nakon prezentacije i početka ponude..

Panda realno rteba da košta oko 10-11,000 evra, minus 5,000 subvencija...koliko i reicmo konkurentni Seagull koji je sličnih kapacaiteta baterije, motora, veličine, i nešto bolje opremljen. Drugi manje poznati brendovi su ispod 10,000, mislim da kreće ponud a od 7,000 ebrta za taj Pandin segment. malih gradskih.

Baterije su imale pad cena 50% u toku 12 meseci, manje više, i tendencija je da cena i dalje opada kako raste ponuda a fabrike baterija niču po Aziji samo tako.

Kako je moguće da hibrid koji ima i SUS i elektro košta manje??
Šta košta u tih 20,000 za elektro Pandu a koja ima malu bateriju od bruto 44kW..

Ok, ratvoj je skup ali ako naprave 10 miliona komada,u trošak po vozilu i nije baš neka stavka.

A da li se ispllati i u kojim uslovima primene je upitno, kWh struje punjača je 50-70 dinara što je ekvivalent 450 dinara za litar dizela.
Amortizacija EV je oko 3 puta brža-veća nego SUS, što se lepo vidi na primeru Ioniq koji su par postova gore u ponudi.

To sve ako pričamo o profi upotebi vozila, komercijalna upotreba gde je brzp punjenje svakodnevno obaveza koja se podrazumeva...ta dostava i slično.

To punjenj ekući noću satima ne vidim kako bi bilo prihvatljivo osim da ima više rezervnih automobiula koji se pune (dadatni nabavni trošak) od broja realno potebnih za datu službu.

Ja i dalje vidjam trgovaček putnike da pri terenskom radu koriste SUS, vrlo često Reno Clio , VW Up, one male Škode i tako ta vaozila, elektro još nisam uočio u nekom značajnijme broju.
Retki su ovakvi postovi, gde je bukvalno svaka rečenica netačna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od ljubitelj »

NIko ti ne brani da napišeš svoje mišljenje za koje ti misliš da je apsolutna istina.
Makar jedan post.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od ljubitelj »

dgajic, hvala na poučnom i detaljnom objašnjenju rezultata u praksi.
risk
Reactions:
Postovi: 38
Pridružio se: 25 Feb 2024, 08:14

Re: 2024 Fiat Grande Panda

Post od risk »

Saša napisao: 26 Jul 2024, 11:26 Stvarno, koliko kvadrata krova zauzimaju paneli za 10 kW? Ja imam na južnoj strani jedno 50 kvadrata raspoloživog krova... :D
Dimenzije panela nisu sve baš iste, i krovovi umeju da imaju ventilaciju i tako to.

Recimo gledam Jinko 435W N-Type 435W, svaki je 1762×1134 dimenzija, paleta od 36 komada je oko 3000evra.

50 kvadrata je 25 komada, otprilike košta isto. Ali pitanje je da li možeš recimo da stvarima 10kW kao 6*4 block, na dva invertora. I ako panele platiš 3000, računaj invertori 2000, i nosači i kablovi jedno 2000, i majstori jedno 1000-2000 treba ti bar 3-4 različita čoveka za pentranje po krovu i montažu i elektriku.

globalsolaratlas.info kaže da imaš 12.5MWh godišnje od sistema.

8000 evra / 12500 kWh = 64 centa placaš 1kWh godišnje.

Sistem ako traje 20 godina, što je veoma moguće, to je 3.2centa po kWh.

Za ekonomsku isplativost investicije, ja gledam 5 godina maksimalni period otplate, odnosno 16.5c/kWh. (Više mi se isplati da kupim neki ETF na berzi u tom slučaju, i čekam da padne cena panelima, pogotovu baterijama još više).

Ovo za baterije kažem, jer nisam računao u 8k investiciju, a trebaju ti ako ćeš da iscediš svaki dinar i evro iz tih panela. Hibridni invertori koji nisu puno skuplji, mogu da idu direktno na 60V LFP baterije, i vracaju nazad iz baterija u zavisnosti od trenutne potrošnje (CT clamp iza brojila). Naravno imaju životni vek i one, znači da koštaju recimo 5c/kWh koji napuniš danju isprazniš noću.

Dakle, svodi se na to koliko je trenutno placaš struju i da li možda možeš da investiraš u nešto drugo što je isplativije kratkoročni ili dugoročno.
Kabal
Reactions:
Postovi: 3117
Pridružio se: 05 Avg 2015, 10:01
Garaža: Volvo XC60 D5 AWD
Lokacija: Novi Sad

Re: Isplativost električnih vozila

Post od Kabal »

Odgovori