Ne brže od života!

Primena propisa, crna hronika
Odgovori
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11717
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od ljubitelj »

ftj napisao: 19 Dec 2024, 21:15 Dobro mu nisi reko da nije prilagodio brzinu uslovima puta. Sigurno da to jeste krajnji rezultat kako obicno i biva u vecini policijskih izvestaja medjutim mora biti i nekih drugih uticaja koji su ovde kumovali poput tik vlaznog asfalta uzrokovanog maglom. Da je padala jaka kisa vrlo moguce da ne bi bilo takvog klizanja.
Pa brzina i nije prilagodjena uslovima puta definitivno, fizikla je neumoljiva po tom pitanju i to nema veze sa ovim ili onim izveštajem.
A pošto znam tačno o kom mestu se radi shodno tome sam i napisao jer izgled kružnog toka povuče da se nastavi prethodnom brzinom a to je veoma oštra krivina jer je mali prečnik i očas posla se predje limit.
I dalje nije napisao kojom je brzinom išao a ja znam da se i meni dogodi ako se opustim da krene prednji kraj na 307ici, prosto tako mora (fizika i prednji pogon) ako nije do 40tak km/h i to kada nije klizavo usled vlage asfalta, nije magla, itd...

Na samom asfaltu svakako ima svega od ostataka guma, kapi ulja, čadji iz auspuha dizela, od kočnica prašina itd i to je tako uvek, svaki dan ima toga.
To se podrazumeva sve na javnom putu, zato sam i naveo neku brzinu kod koje već može da krene gubitak trenja, naravno ima milion faktora od temperature asfalta, temperature gume, vrste smese gume, samog vozila, od vozača koliko stiska gas koliko okreće volan u tom trenutku i sve to i ti znaš da je od uticaja na brzinu prolaska kroz krivinu.

Moguće je da po jakoj kiši se spere asfalt i bude za nijansu moguća veća brzina ali ja se ne bih opuštao i "kladio" da će biti dovoljno trenja nego u TOM kružnom toku smanjio brzinu.

Ovo je mali KT, tj oštra krivina i prosto zahteva manje brzine, poenta zašto se olako zezne ko nije navikao pa nastavi prethodnom brzinom kretanja.
Poslednja izmena od ljubitelj u 20 Dec 2024, 09:36, izmenjeno 1 put ukupno.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11717
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od ljubitelj »

Gazu napisao: 19 Dec 2024, 23:06 Pa Duke i nije prilagodio brzinu uslovima puta - a sad to što nije mogao znati da je to parče klizavo, izeš ga.😁
Al zar ne bi trebalo da je baš prednja vuča manje rizička u krivini u odnosu na zadnju vuču?
Ne, prednja vuča "troši" trenje na bočno držanje, to je to da ne proklizava u krivini i dodatno na podužno. pogon točkova koji vuku, i time uvek ima više rizika u krivini u odnosu na zadnju vuču.
I uvek je tako, nema trika da bude drugačije u kružnom kretanju dok postoji pogon ili kočenje istovremeno sa okretanjem volana.

pogledati https://www.google.com/search?q=tire+tr ... s-wiz-serp

Naravno, pri identičnim brzinama, prečniku krivine itd...uslovima koji su isti pri poredjenju.

Dodatno, auti sa prednjim pogonom imaju disbalans masa pa su time još osetljiviji na kretanje po kružnici.

Bilo nekada,sada je i biće....postoji ESP koji upravo služi da ukoči točak koji treba i time promeni putanju kretanja, vrati vozilo koje otklizava.
Ali ni ESP nije svemoćan ako nema dovoljnog trenja sa podlogom za datu brzinu ( i težinu) vozila.

Ne treba zaboraviti da je težina vozila promenljiva (sila, vektorska veličina) i da zavisi od ugla nagiba puta.
Korisnikov avatar
OMP
Reactions:
Postovi: 9319
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: Giulietta TB
Lokacija: Krusevac

Re: Ne brže od života!

Post od OMP »

Kruzni tokovi su projektovani sa kontra nagibom puta sto dodatno povecava klizanje auta ako se pretera ili ako je asfalt klizav
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11717
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od ljubitelj »

Ovde je dodatno što je kružni odmah ili sa autoputa kada sidješ ili sa širokih bulevara i onda se opustiš jer ti je 60-70-80km/h pre toga (ako si npr došao autoputem 80 i ne osetiš da je toliko) i onda uletiš u maleni kružni (veoma oštra "krivina" jer je poluprečnik mali pa moraš točkove da prilično zakreneš) eto preduslova da bude prevelika brzina.

Desilo se i meni par puta leti samo blago a po kiši ili magli ili ovako kada su opisani mogući uslovi klizavosti samo je na korak od toga što je kolega opisao da je doživeo.
Zato sam i pitao o kojoj brzini ulaska u kružni se radi ali odgovora nema... koja god da je tada bila brzina je prevelika i to je osnovni uzrok.
Korisnikov avatar
DukeNS
Pobednik Garaža - Head 2 Head lige
Reactions:
Postovi: 7751
Pridružio se: 26 Nov 2012, 17:07
Lokacija: Ravnica

Re: Ne brže od života!

Post od DukeNS »

Ne može ovde ne znam kakvom brzinom da se uđe ni da se hoće. Iz pravca stanice imaš pešačke prelaze i ležeće policajce. Pritom, tim kružnim tokom prolazim bar jednom nedeljno već nekoliko godina, tako da nije ni imalo šta da me iznenadi, a ovako nešto mi se prvi put desilo.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11717
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od ljubitelj »

Pa eto ja sam prolazio tuda "milion" puta otkad je napravljeno pa mi se desi da se zanesem, ne obratim pažnju na brzinu i udjem brže nego što bi trebalo.
Ili pričam telefonom i ne obratim dovoljnu pažnju na brzinomer.

Nije dobro, izbegavam da gubim punu koncentraciju ali dešava se srećom retko da me osećaj brzine prevari.

Mislim da može da se udje i iz tog pravca stanice sasvim dovoljno brzo da bude prebrzo za tu krivinu...tu puno ljudi prosto seče kroz obe trake kada je prazno upravo zbog toga da ne smanjuje bitnije brzineu sa kojom su ušli.
Autobusi redovno seku kružni tok koliko sam primetio.

Obratiću pažnju sledeći put kada budem tuda išao kojom brzinom nailazim iz pravca stanice onako kako inače vozim.

I sa koliko km/h se to dogodilo prvi put tebi? Otprilike ako si ispratio.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21740
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Ne brže od života!

Post od nidza »

Odličan za zanošenje. Ja to namerno tu. Retko gde mogu da zabacim dupe tako lako da mora kontra.
Korisnikov avatar
DukeNS
Pobednik Garaža - Head 2 Head lige
Reactions:
Postovi: 7751
Pridružio se: 26 Nov 2012, 17:07
Lokacija: Ravnica

Re: Ne brže od života!

Post od DukeNS »

ljubitelj napisao: 20 Dec 2024, 20:18

I sa koliko km/h se to dogodilo prvi put tebi? Otprilike ako si ispratio.

Nisam ispratio. Ne verujem da je bilo više od 45, al' to samo nagađam...
Korisnikov avatar
Gazu
Reactions:
Postovi: 2698
Pridružio se: 08 Feb 2022, 00:31
Garaža: Opel Astra G 1.6i-16V
Lokacija: Novi Sad

Re: Ne brže od života!

Post od Gazu »

Hvala na odgovorima.

Mada ne mogu baš da se složim - čime ne kažem da niste u pravu, samo ne razumem;
- ako je zadnja vuča, ona gura auto, pa ako je auto u skretanju, ona može da auto zanese;
- ali ako je prednja vuča, ona vuče auto kuda motam, pa treba da ona ne može tako lako da napravi problem. Zato bi trebalo da u nekim prilikama sa prednjom vučom stvar može da se koriguje baš dodavanjem gasa (to mi deluje da bi bilo pri izlasku iz krivine)!

Osim u slučaju ako napravimo ono što Englezi zovu "overcorrection"...

Da se razumemo, jasno mi je da, kad dođe do klizanja, zašto pomaže oduzimanje gasa, ali ne vidim zašto je prednja vuča gora od zadnje. Zar nije u teoriji zadnja vuča bolja prvenstveno zbog ubrzanja: što kočenju se jače spušta prednji kraj, a pri ubrzanju zadnji, pa time zadnja vuča ima veće trenje pri ubrzanju...

Sent from my Motorola Edge 50 Fusion using Tapatalk

Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21740
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Ne brže od života!

Post od nidza »

Lakše se zeznuti sa zadnjom vučom, posebno ako nema LSD, a 99.9% nema. ESP i još stroža elektronika danas to sve malo izjednačilo, pa uglavnom ne može ni da se primeti razlika, dok se debelo ne pređe granica.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11717
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od ljubitelj »

DukeNS napisao: 20 Dec 2024, 20:58
ljubitelj napisao: 20 Dec 2024, 20:18

I sa koliko km/h se to dogodilo prvi put tebi? Otprilike ako si ispratio.

Nisam ispratio. Ne verujem da je bilo više od 45, al' to samo nagađam...
Sasvim dovoljno brzo da se to desi.
Korisnikov avatar
dunx81
Reactions:
Postovi: 5690
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:20
Garaža: Civic 1.8
Lokacija: Zrenjanin

Re: Ne brže od života!

Post od dunx81 »

Markoni napisao:Nekada je zimi baš na tim temperaturama gde pomisliš da si potpuno bezbedan (6+C) kolovoz drastično klizaviji nego na minusu ili potpuno mokrom. Napravi se taj neki sluzavi sloj od vlage, magle, štroke, ni sam ne znam već čega, i to jako zna da iznenadi. I tako jeste ovih dana.

Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk
Ova situacija je bila juče po zr, baš je klizalo.
2 čukanja sam video u intervalu od sat vremena. Može se provaliti po izgledu asfalta,deluje nekako usijano ali koliko vidim većina to ne konta.
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11717
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od ljubitelj »

Gazu napisao: 20 Dec 2024, 21:19 - ako je zadnja vuča, ona gura auto, pa ako je auto u skretanju, ona može da auto zanese;
- ali ako je prednja vuča, ona vuče auto kuda motam, pa treba da ona ne može tako lako da napravi problem. Zato bi trebalo da u nekim prilikama sa prednjom vučom stvar može da se koriguje baš dodavanjem gasa (to mi deluje da bi bilo pri izlasku iz krivine)!

Osim u slučaju ako napravimo ono što Englezi zovu "overcorrection"...

Da se razumemo, jasno mi je da, kad dođe do klizanja, zašto pomaže oduzimanje gasa, ali ne vidim zašto je prednja vuča gora od zadnje. Zar nije u teoriji zadnja vuča bolja prvenstveno zbog ubrzanja: što kočenju se jače spušta prednji kraj, a pri ubrzanju zadnji, pa time zadnja vuča ima veće trenje pri ubrzanju...

Sent from my Motorola Edge 50 Fusion using Tapatalk
Ako je zadnji pogon u skretanju on ne zakreće točkove (specijalan slučaj je volan na 4 točka ali to su retki automobili) i time ima pri jednolikom kretanju maximum od 100% trenja na raspolaganju.
Ujedno i prednji točkovi (nemaju silu pogona) takodje imaju maximum od 100% dostupnog trenja sa podlogom.

AKo je prednji pogon koji istovremeno vuče i zakreće točkove onda ima <maximuma tj < zadnjeg pogona na raspolaganju. Deli se 100% trenja na 2 dela, recimo 30 % ukupnog trenja na pogon/ vuču auta/ a 70% na volan tj upravljanje putanjom.

Kada prokliza ne vuče prednji pogon tamo gde motaš nego vozilo nastavlja kao sanke pravo i lako napravi problem,

Pogledaj neka od objašnjenja na linku koji sam dao gde je lepo objašnjeno zašto je tako uvek.

Suprotno od toga što misliš dodavanjem gasa prednji pogon još više gubi na stabilnosti i još više proklizava, proanaliziraj raspoloživo lateralno trenje na krugu koje se smanjuje što više dodaješ gas.

Dodavanje gasa u krivini na prednjem pogonu je recept za izletanje sa puta.
Dodavanje gasa u krivini na zadnjem pogonu koriguje putanju i "namešta" auta na bolju putanju izlaska iz krivine ako se dozira adekvatno.

Auto sa zadnjim pogonom je pri istoj brzini primetno stabilniji u krivini od auta sa prednjim pogonom. Važno- pri istoj brzini prolaska kroz krivinu.

To što pominješ promenu težine auta na prednjoj i na zadnjoj osovini dodavanjem gasa na zadnjem pogonu jeste tačno a zavisi puno od rasporeda masa i samog vešanja koliko dozvoljava prenos težine sa prednjeg dela auta na zadnji deo auta.

Ne treba zaboraviti da je masa fiksna veličina a da je težina promenljiva dinamički (pedalom gasa menjaš težinu na prednjoj odnosno zadnjoj osovini).

Ako preneseš težinu na zadnje pogonske točkove naravno da će imati onda veće trenje pozadi i zato je ubrzanje gotovo uvek bolje kod zadnjeg pogona.

Ali to nije tema kada se priča o stabilnosti u krivini, krug trenja jasno objašnjava kakva je medjuzavisnost sila u podužnom i poprešnom pravcu u odnosu na osu vozila-putanju kretanja.

Da rezimiram auto zadnjeg pogona je stabilniji.
Primer praktično šta se dogadja sa povećavanjem brzine kroz krivinu.
Kada voziš u nekoj krivini sa recimo 65km/h auto je stabilne putanje i pri prednjem i pri zadnjem pogonu.
Povećaš u istoj toj krivini u sledećem test prolazu na recimo 70km/h auto sa prednjim pogonom (malo) proklizava i gubi stabilnost dok auto sa zadnjim pogonom ne proklizava i dalje je potpuno stabilne putanje.
Povećavaš dalje u istoj toj krivini pri sledećem test prolazu brzinu na recimo 75km/h.
Prednji pogon je na putanji izletanja nekontrolisano dok auto sa zadnjim pogonom pokazuje prve znake proklizavanja ali je i dalje pod kontrolom volana.

Pri tih imaginarnih 75km/h auto sa prednjim pogonom je završio u jendeku pored puta a auto sa zadnjim pogonom je uspešno prošao kroz krivinu.
Gume identične i na prednjem i na zadnjem pogonu, i sve ostalo od uslova vožnje identično.
I tako je uvek, na svim podlogama a zašto pogledati taj krug trenja (grip circle) vizuelno šta se dogadja sa limitima sila i njihovom raspodelom u krivini na prednjoj osovini u odnosu na raspodelu na zadnjoj osovini.

Što je klizavija podloga to su manje brzine gde ta razlika prednji vs zadnji dolazi do izražaja.

Trik je da kod zadnjeg pogona gas u krivini mora da se adekvatno dozira.
AKo naglo i preterano daš gas biće interesantno ili bil neki rekli zabavno jer može svašta da se desi ako nisi spreman.

Zadnja osovina je ta koja daje stabilnost putanji vozila zato je i bitno da su uvek pozadi dobre (bolje) gume po pitanju trenja u odnosu na prednje nezavisno od prednjeg ili zadnjeg pogona.

Ako zadnji pogon prokliza u krivini može se korigovati putanja volanom a ako prokliza prednjij pogon u krivini ne može se volanom korigovati putanja (za istu brzinu).
Zato se obavezno u krivini sa prednjim pogonom oduzima gasa i smanjuje brzina da bi mogao ponovo da se uspostavi volan kao funkcija korekcije putanje.

Iz svega toga jasno je da je zadnji pogon stabilniji od prednjeg u krivini pri istoj brzini kretanja vozila.

Jedina situacija kada je prednji pogon stabilniji u krivini je nizbrdica usled povoljne promene odnosa težina na prednjoj u odnosu na zadnjiu osovinu.
I tada je potreban dodatni oprez sa zadnjim pogonom.


Još ako imaš ESP dodatno je sve to pod još boljom kontrolom vozača.
Još nešto, ako hoćeš da driftuješ to radiš sa zadnjim pogonom a nećeš uzeti auto sa prednjim.
Korisnikov avatar
Gazu
Reactions:
Postovi: 2698
Pridružio se: 08 Feb 2022, 00:31
Garaža: Opel Astra G 1.6i-16V
Lokacija: Novi Sad

Re: Ne brže od života!

Post od Gazu »

Hvala na odgovorima. Nidžin odgovor se bolje uklapa sa mojim dosadašnjim uverenjima, a za Ljubiteljevo - to je već tema kojoj ću se posvetiti.🙂 Isčitam ja to, al mora da mi se slegne, i da mi se lepo posloži sve u glavi.

Hvala društvo!
Xepoj87
Reactions:
Postovi: 28232
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: Ne brže od života!

Post od Xepoj87 »

Nidza ti nista nije rekao u toj konkretnoj situaciji, niti je ista konkretno izjavio.

Ako se ne dodaje gas ili ne koci motorom u krivini, najbolje je 50/50 odnos mase napred/pozadi. Tu vozila sa zadnjom vucom imaju veliku prednost i vecina je bliza ili na tom odnosu mase.

Ako udjes u krivinu i auto krene da bezi preko nosa, lakse je izvuci se sa zadnjom vucom, mada je i sansa da s eto bezanje desi manja.

Ako ti se guzica zanela, lakse je izvuci se sa prednjom vucom.

Vecina situacija je bezanje prednje osovine, ali je bezanje zadnje opasnije jer se vozilo okrece.

Prednja vuca ima tezak nos i svako dodavanje sile na to samo pogorsava situaciju. Zadnjoj vuci kada dodas gas, zanosis guzicu, a prednji tockovi ostaju sa manjom silom i mogu bolje upravljati.

Nisu slucajno svi sportski automobili kroz istoriju imali zadnju vucu.

Slicna situacija je i sa driftom, driftujes zadnjom vucom jer je proklizavanje kontrolisano, dok sa prednjom auto ne ide tamo gde ti zelis kada mu das gas i pogonski tockovi proklizavaju.

Sent from my SM-S928B using Tapatalk

Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Odgovori