Vazduhoplovi
Re: Vazduhoplovi
etiopski dreamliner ima redovnu liniju preko nas...
Re: Vazduhoplovi
Kako to čudo izgleda na radaru, s obzirom da nije ceo od metala, već je delom napravljen od kompozitnih materijala?
Ђенерал Јанковић
Re: Vazduhoplovi
to od cega je napravljen nema veze sa tim kako ce biti prikazan na ekranima kontrole letenja jer se kod nas uglavnom koristi signal sa sekundarnog radara. izgleda kao i svaki drugi avion...
e, sad, prica oko vrste radara i njihove namene je podugacka, u principu postoje primarni i sekundarni radari, primarni funkcionisu po sistemu da antena odasilje signal u odredjenom pravcu i ceka odredjen vremenski period da se taj signal ( em talas ) vrati ( ukoliko u vazdusnom prostoru postoji nesto od cega ce se on odbiti i vratiti ) i na osnovu proteklog vremena izmedju slanja i prijema siglana nazad, i parametara antene, odredjuje poziciju u prostoru tog predmeta od koji se signal odbio...ovo je generalno nacin funkcionisanja vojnih radara...
kod sekundadnih radara pored sistema na zemlji mora postojati i transponder u vazduhu za celu pricu, i u tom slucaju antena odasilje signal sa zemlje, prijemnik u vazduhoplovu primi taj signal i vrati drugi signal prema anteni sa odredjenim podacima i na osnovu toga se kreiraju pozicija i parametri leta odredjenog "cilja"...
u osnovi podaci koji se prenose signalom su mod A ( squawk - jedinstvena cetvorocifrena oznaka odredjenog aviona sa zanimljivom istorijom nastanka iz 2. sv. rata ) i mod C ( visina leta koja se uzima sa instrumenata u vazduhoplovu), medjutim sve vise se koriste i neki drugi modovi koji prenose vece kolicine podataka u tom impulsu kojim komuniciraju odasiljac sa zemlje i transponder sa vazduhoplova...
koji modovi ce se koristiti zavisi od mogucnosti samih uredjaja i softvera koji se koristi, i da sad ne duzim, duga je prica, evo par zanimljivih clanaka o tome -
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_traffi ... con_system
http://en.wikipedia.org/wiki/Controller ... unications
itd...
e, sad, prica oko vrste radara i njihove namene je podugacka, u principu postoje primarni i sekundarni radari, primarni funkcionisu po sistemu da antena odasilje signal u odredjenom pravcu i ceka odredjen vremenski period da se taj signal ( em talas ) vrati ( ukoliko u vazdusnom prostoru postoji nesto od cega ce se on odbiti i vratiti ) i na osnovu proteklog vremena izmedju slanja i prijema siglana nazad, i parametara antene, odredjuje poziciju u prostoru tog predmeta od koji se signal odbio...ovo je generalno nacin funkcionisanja vojnih radara...
kod sekundadnih radara pored sistema na zemlji mora postojati i transponder u vazduhu za celu pricu, i u tom slucaju antena odasilje signal sa zemlje, prijemnik u vazduhoplovu primi taj signal i vrati drugi signal prema anteni sa odredjenim podacima i na osnovu toga se kreiraju pozicija i parametri leta odredjenog "cilja"...
u osnovi podaci koji se prenose signalom su mod A ( squawk - jedinstvena cetvorocifrena oznaka odredjenog aviona sa zanimljivom istorijom nastanka iz 2. sv. rata ) i mod C ( visina leta koja se uzima sa instrumenata u vazduhoplovu), medjutim sve vise se koriste i neki drugi modovi koji prenose vece kolicine podataka u tom impulsu kojim komuniciraju odasiljac sa zemlje i transponder sa vazduhoplova...
koji modovi ce se koristiti zavisi od mogucnosti samih uredjaja i softvera koji se koristi, i da sad ne duzim, duga je prica, evo par zanimljivih clanaka o tome -
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_traffi ... con_system
http://en.wikipedia.org/wiki/Controller ... unications
itd...
Re: Vazduhoplovi
Dragane, hvala, mislio sam da se vidi i slika sa primarnog radara. Sad vidim da u članku o B787 na Wikipediji piše da su premazani i nekim provodnim slojem da bi bili bezbedniji u slučaju udara groma... to bi značilo da se i na primarnom radaru vide normalno. Mada ne sumnjam da su kompozitni materijali našli primenu u smanjivanju radarskog odraza kod vojnih aviona. 

Ђенерал Јанковић
Re: Vazduhoplovi
na pokazivacu u kontroli letenja se avion moze ( ako gledas kontekst ove price ) prikazati na 3 razlicita nacina -
kao odraz dobijen od primarnog radara
kao odraz dobijen od sekundarnog radara
i kao odraz dobijen od oba istovremeno ( simbol tackice koja prikazuje avion ima 3 razlicita izgleda )...
( kad kazem radara mislim od celog radarskog sistema, ne samo od jednog radara tj antene da uprostim, jer jedan cilj uvek zahvata vise radarskih stanica koje realno ne mogu da ga uvek smeste u potpuno identicnu poziciju u prostoru pa se onda upotrebom posebnih algoritama "zakljucuje/pretpostavlja" koja je njegova najpriliznija pozicija ).
sa stanovista kontrole letenja podatak od primarnog radara je nedovoljan i neprecizan, i neophodan je podatak sa sekundarnog radara, posebno podatak o squawku na osnovu kojeg se identifikuje i podatak o visini koji je dovoljno tacan za potrebe kontrole letenja ( kazem dovoljno jer nije apsolutno tacan ali se sve ostalo bazira na odredjenom kriterijumu njegove tacnosti koja je mnogo veca nego tacnost pozicije u horizontalnoj ravni, o cemu dovoljno govori i sam podatak da je minimum razdvajanja 2 vazduhoplova po vertikali 1000ft tj 300m a u horizontalnoj razvni 5nm tj nesto preko 9km, a da sad ne sirim pricu u tom smeru ako nije potrebno )...
mi imamo obe vrste radara umrezene u nas sistem s tim sto je prekrivanje sekundarnim radarom potpuno ( pocev od nekih visina ) dok pokrivanje primarcem nije...
kao odraz dobijen od primarnog radara
kao odraz dobijen od sekundarnog radara
i kao odraz dobijen od oba istovremeno ( simbol tackice koja prikazuje avion ima 3 razlicita izgleda )...
( kad kazem radara mislim od celog radarskog sistema, ne samo od jednog radara tj antene da uprostim, jer jedan cilj uvek zahvata vise radarskih stanica koje realno ne mogu da ga uvek smeste u potpuno identicnu poziciju u prostoru pa se onda upotrebom posebnih algoritama "zakljucuje/pretpostavlja" koja je njegova najpriliznija pozicija ).
sa stanovista kontrole letenja podatak od primarnog radara je nedovoljan i neprecizan, i neophodan je podatak sa sekundarnog radara, posebno podatak o squawku na osnovu kojeg se identifikuje i podatak o visini koji je dovoljno tacan za potrebe kontrole letenja ( kazem dovoljno jer nije apsolutno tacan ali se sve ostalo bazira na odredjenom kriterijumu njegove tacnosti koja je mnogo veca nego tacnost pozicije u horizontalnoj ravni, o cemu dovoljno govori i sam podatak da je minimum razdvajanja 2 vazduhoplova po vertikali 1000ft tj 300m a u horizontalnoj razvni 5nm tj nesto preko 9km, a da sad ne sirim pricu u tom smeru ako nije potrebno )...
mi imamo obe vrste radara umrezene u nas sistem s tim sto je prekrivanje sekundarnim radarom potpuno ( pocev od nekih visina ) dok pokrivanje primarcem nije...
Re: Vazduhoplovi
Na ovom B787 su gorele baterije u avionici i delu koji napaja APU. Izuzetno opasno. Cak su i eksplodirale posle.
Zamislite da se ovo desilo u toku leta, katastrofa u najavi.
Ovo je vec 4 ili 5. incident sa strujom u ovom avionu.
Sad vec ne moze da se kaze da je u pitanju "decija bolest".
Nesto opasno ne valja, JAL je najavio inspekciju.
Vise volim Boeing, ali Airbus je ovog puta uradio bolju stvar sa A380, kao i buducim A350 jer se zadrzao manje-vise na klasicnim sistemima napajanja.
Zamislite da se ovo desilo u toku leta, katastrofa u najavi.
Ovo je vec 4 ili 5. incident sa strujom u ovom avionu.
Sad vec ne moze da se kaze da je u pitanju "decija bolest".
Nesto opasno ne valja, JAL je najavio inspekciju.
Vise volim Boeing, ali Airbus je ovog puta uradio bolju stvar sa A380, kao i buducim A350 jer se zadrzao manje-vise na klasicnim sistemima napajanja.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Re: Vazduhoplovi
Drugi Dreamliner sa problemima.

http://www.bbc.co.uk/news/business-20950287
http://www.reuters.com/article/2013/01/ ... NH20130108

http://www.bbc.co.uk/news/business-20950287
http://www.reuters.com/article/2013/01/ ... NH20130108
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...



Re: Vazduhoplovi
787, buduci "Hanger Queen" 

"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Re: Vazduhoplovi
Za razliku od Airbus koji ulaze ogroman novac da bi prikrio mane svoga megalomanskog mezimceta A380, Boeing ne krije mane koje prate njihove avione.
Americka svest o civilnom vazduhoplovstvu daleko je ispred evropske.
A380 u sali zovu A180, jer cim poleti odmah zbog nekog kvara mora da napravi zaokret od 180 stepeni i vrati se nazad. Javna je tajna da u Emirates A380 vise vremena provodi na zemlji nego u vazduhu. Nije mnogo bolje ni u Singapore Airlines. Posle incidenta u Singapuru, kenguri su prizemljili celu flotu A380...
Posle niza godina ovo je prva da je Boeing primio vise narudzbina od Airbus, ukupno 1030 sto je i rekord za ovu fabriku. Normalno, najveci deo su 737.
Americka svest o civilnom vazduhoplovstvu daleko je ispred evropske.
A380 u sali zovu A180, jer cim poleti odmah zbog nekog kvara mora da napravi zaokret od 180 stepeni i vrati se nazad. Javna je tajna da u Emirates A380 vise vremena provodi na zemlji nego u vazduhu. Nije mnogo bolje ni u Singapore Airlines. Posle incidenta u Singapuru, kenguri su prizemljili celu flotu A380...
Posle niza godina ovo je prva da je Boeing primio vise narudzbina od Airbus, ukupno 1030 sto je i rekord za ovu fabriku. Normalno, najveci deo su 737.
Re: Vazduhoplovi
Sve je super samo sto ovi gore, curi im gorivo sto nije bas za igranje.
Sa strujom se ne igra, kao ni sa vatrom, to je prvo sto naucis kad si mali zar ne.
A380 barem ima "normalne" kvarove koji ne ugrozavaju direktno zivote putnika.
E sad, ako JAL bude zahtevao od FAA da preduzme akciju svi su grounded. A to nije bas dobro za biznis kaj ne.
A koliko je A380 "los" pokazuje ovo:
http://www.bloomberg.com/news/2013-01-0 ... nsion.html
I jos jedan citat:
"The B787 has had far more issues since its EIS than the A380."
Nasli su na vise 787 POGRESNO povezane instalacije koje mogu da dovedu do pozara. Neje bas prijatno.
(I to kod dve razlicite kompanije United i JAL).
Sa strujom se ne igra, kao ni sa vatrom, to je prvo sto naucis kad si mali zar ne.
A380 barem ima "normalne" kvarove koji ne ugrozavaju direktno zivote putnika.
E sad, ako JAL bude zahtevao od FAA da preduzme akciju svi su grounded. A to nije bas dobro za biznis kaj ne.
A koliko je A380 "los" pokazuje ovo:
http://www.bloomberg.com/news/2013-01-0 ... nsion.html
I jos jedan citat:
"The B787 has had far more issues since its EIS than the A380."
Nasli su na vise 787 POGRESNO povezane instalacije koje mogu da dovedu do pozara. Neje bas prijatno.
(I to kod dve razlicite kompanije United i JAL).
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Re: Vazduhoplovi
Da, da... Svakako...cozmo napisao:A380 barem ima "normalne" kvarove koji ne ugrozavaju direktno zivote putnika

Ne tako davno: http://www.youtube.com/watch?v=6Yne1Rx6yaU
http://www.youtube.com/watch?v=q6yCiqfKsSE
A ako mu u isto vreme ne eksplodira motor, otkazu bremze, flapsovi, napajanje gorivom, hidraulika, generator, uvlacenje stajnog trapa - onda mu se malo jave naprsline na krilu...
http://www.reuters.com/article/2012/02/ ... DI20120208
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24657
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Vazduhoplovi
Ovaj se bas dobro udesio. Ne bih voleo da sam bio na mestu pilota, a ni putnika. Ipak pilotu
.


Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Vazduhoplovi
Od danas vise ne letim sa A-380.
Honda Undetected Garage
https://www.facebook.com/profile.php?id ... &ref=br_tf
https://www.facebook.com/profile.php?id ... &ref=br_tf
Re: Vazduhoplovi
Dragane, da li je bilo nekih problema sa šeikovim avionom ? Mislim zbog veličine. 



Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...



Re: Vazduhoplovi
nije taj avion bas toliko velik, i veci su sletali na surcin...i to vise njih, kacio sam vec sliku para 747 na stajanci...mislim da je na surcin sletao i an124, a i a380 ne bi trebao imati problema da sleti, jedino ne znam kako bi dalje opsluzivanje aviona islo, u to se ne razumem, zuzazu sigurno zna vise o tome...