Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
cozmo
Reactions:
Postovi: 5200
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo »

Isto to se desilo na jednom ANA Boeingu 787 ali tokom rulanja posle sletanja. Ne moze se odmah optuziti pilot. Sumnjam da bi jaoanci namerno to uradili (mislim na slucaj ANA).


Sent from my iPhone using Tapatalk
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Korisnikov avatar
blaugrana
Reactions:
Postovi: 7272
Pridružio se: 26 Jan 2012, 17:08
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od blaugrana »

@zuzazu e, nazdravlje!
Bas cudan splet okolnosti. Pogotovo gde ima taj zub koji treba da se "preskoci".
Nadam se samo da nece nekom u kuci naci simulator kao onom iz Malezije.

Jel postoji neko pravilo za kopilote kada smeju da predju na te duge letove? da li uopste postoje takva pravila ili ide random?

Gesendet von meinem Blauwei mit Tapatalk

zuzazu
Reactions:
Postovi: 4636
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Ovo je prosto neverovatno da je neko namerno iskljucio motore.
Nekakav glitch ne moze da bude jer crna kutija belezi fizicko pomeranje start rucice u cutoff a sam sistem ne moze da iskljuci motore.
Znaci, rucicu moras da povuces (na oprugu je), prebacis preko zuba i stavis u suprotan polozaj.
Moguce je da cemo gledati Stevu Ignjatovica - Genija ili Pericu T6 kako objasnjavaju da je ovaj greskom hteo da uvuce flaps ili tockove, ali zaboravi na takve mozgovne akrobacije.
787 mi je nepoznat - pretpostavljam da ima auto-relight system da sam ustartuje motor. Medjutim, za to je potrebno vreme a oni to nisu imali.
Sto se tice kopilota, ovih dana Ameri "pune" evropske vlasti, jer kod njih pocetnik ne moze da sanja da sedne u regional jet bez 1500h, a ovde si ti baja i letis wide body sa 1000h.
Jeste po zakonu, ali nije bezbedno.

I bice ovog sve vise, to garantujem.

BTW bip je slican slucaj u JAT-u kada je iskusan kopilot (ali dijabola), iskljucio kapetanu IRSove u toku taksiranja. Instrumenti zakovrnuli, kapetan baci pogled iznad glave, kad - OBA IRSa iskljucena. Da bi se iskljucili i njihov selektor je na oprugu, znaci mora da se povuce...
Pita ga: " Djuro, sta uradi ovo?"
Ovaj odgovara: "Nisam ja!"
Normalno, samo njih dvojca u kokpitu.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21777
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Vazduhoplovi

Post od nidza »

Izmasirao sam gpt, nakon što sam ga napunio svim i svačim u vezi incidenta.

Do sada, nije javno zabeležen nijedan prethodni slučaj da su oba prekidača za dovod goriva (“fuel control switches”) nenamerno prešla u CUTOFF tokom poletanja kod Boeing 787 aviona.

Ali postoje dva važna detalja:



1. FAA SAIB iz 2018.
• Upozorenje se formalno odnosilo na Boeing 737, ali je u tehničkoj dokumentaciji jasno navedeno da isti model prekidača (Honeywell 4TL837-3D) koristi i Boeing 787-8, uključujući i konkretni avion VT-ANB iz nesreće.
• Dakle, iako nije bilo prijavljenih kvarova na 787, opasnost je bila poznata i primenljiva na taj tip.



2. Baza događaja i izveštaji (ASRS, EASA, NTSB)
• Nema izveštaja o istovetnom događaju (dual engine shutdown pri poletanju zbog pomeranja prekidača) na 787 u javnim bazama:
• Nema u FAA Service Difficulty Reports (SDR).
• Nema u NASA ASRS (Aviation Safety Reporting System).
• Nema ni u EASA ili NTSB preliminarnim bazama.



📌 Zaključak
• Na 787 seriji nikada ranije nije prijavljeno da su se oba prekidača goriva nenamerno pomerila u CUTOFF — ni u letu, ni na zemlji.
• Ovo je prvi dokumentovani incident takve vrste na 787, i verovatno će poslužiti kao osnova za novu bezbednosnu direktivu (AD), naročito ako se potvrdi mehanička greška u prekidaču/bravi.

Ako hoćeš, mogu da iskopam tačne Honeywell tehničke karakteristike tog prekidača i izveštaje o njegovoj istoriji upotrebe — da vidimo da li su imali sličnih problema u drugim avionima.

@zuzazu
ftj
Reactions:
Postovi: 13914
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od ftj »



Kolko kapiram za sad nema definitivnog zakljucka ni ko je stavio dovod goriva na cutoff ni ko ga je ukljucio ponovo(mozda ista osoba?).

Moja spekulacija je da nije bilo namerno vec neka nesvesna mehanicka radnja uzrokovana ko zna kakvim mentalnim stanjem zbog teskih uslova rada npr.
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48046
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
Heineken
Reactions:
Postovi: 6433
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Vazduhoplovi

Post od Heineken »

zuzazu
Reactions:
Postovi: 4636
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Iskreno, nisam ni znao da postoji neki problem sa fuel switches (na 737 je to start lever), izuzev sto ih od dana 1 ne podnosim. Mali su, i pokret davanja goriva ili gasenja motora je farsican.
I ta rucica ne otvara samo ventile za gorivo, nego u sistemu radi jos sto - sta.
Nebitno.
Sve je krajnje cudno. I ko je to uradio, i kako, i zasto.
Same rucice da su se pomerile jednostavno je nemoguce.

Ono sto mi je fascinantno je broj strucnjaka koji je sebi dao za pravo da se javi i tumaci udes. Sve moj do mojega (ukljucujuci i ovog kapetana odozgo).
Normalno je da vi verujete u receno jer nemate bolje na sta bi se oslonili. Ja kada ih cujem, dodje mi da placem.

Mentour pilot drzi neki nivo.
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21777
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Vazduhoplovi

Post od nidza »

Da li postoji potreba da ta dva prekidača budu tako blizu ostalih komandi, nezaštićeni nekim poklopcem, iako imaju kočnicu, kao rikverc na menjaču u nekim kolima?

Indikativno mi je da su se oba prebacila u milisekundama, praktično istovremeno. Vraćanje u život motora je u sekundama razlike što ima smisla kada neko jednom rukom pali prvi, pa drugi motor. Jedino ta kočnica na oba da je neispravna i slučajno je rukom klepio neko. Masirao sam GPT i Google, nisam našao zabeležen problem, da se ovo ikad desilo. Postoji ovo upozorenje koje sam ranije citirao.
ftj
Reactions:
Postovi: 13914
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Vazduhoplovi

Post od ftj »

Vec je pomenuto vise puta, taj prekidac se ne moze slucajno pritisnuti kao sto slucajno upalis svetlo jer mora da se izvuce i prebaci na dole.

razlika prilikom aktiviranja cutoffa je bila 1 sekunda a prilikom vracanja 4 sekunde. zabagovao covek a ne moze se napraviti guardrail za to. Taj bi i mehanicki skino taj poklopac ili sta god.
Korisnikov avatar
grujicd
Reactions:
Postovi: 9043
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od grujicd »

Sad mi pričao drugar da je video animaciju kako je preživeo onaj čovek - avion se prelomio neposredno ispred njega i on je ispao na krov zgrade koja je u tom trenutku bila na svega metar dva ispod. Sad ne znam kolika je mogla da bude brzina u tom trenutku, stotinjak kilometara na sat? Ali mogao je da se kotrlja i kliza dovoljno ako nije bilo prepreka na krovu. Zato i nije bio zahvaćen eksplozijom. I još je na nogama sišao sa zgrade. Kakav neverovatan splet okolnosti, za Mission Impossible.

Edit: nisam dobro razumeo, još je luđe nego što sam mislio:

Odgovori