WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 32466
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Ako izuzmemo ono što je navedeno za EU, obzirom da nismo deo iste, koliko sam ja razumeo naši uvoznici imaju jednu drugačiju obavezu. Ukratko, da navedu efikasnost po klasama, kao što to sada mamo i na drugim proizvodima tehničke namene.
У Републици Србији је 2022. године донешен Правилник о подацима о економичности потрошње горива и емисијама СО2 из нових путничких возила ("Службени гласник РС", број 107 од 16. септембра 2022.), према којем сваки добављач нових путничких возила намењених за продају у Републици Србији морају на сваком продајном месту, укључујући изложбене просторе и сајмове и електронске медије, дати податке о потрошњи горива и специфичним емисијама СО2 нових путничких аутомобила.
3.2.1 Ознака економичности потрошње горива, емисијама СО2 и емисијама загађујућих материја у ваздуху
Добављач је дужан за сваки модел новог путничког возила, који ставља на српско тржиште ради продаје или давања на лизинг, изради ознаку економичности потрошње горива, емисијама СО 2 и загађујућих материја у ваздух. Ознака мора бити постављена на предње лево бочно стакло сваког новог путничког возила који се налази на продајном месту, или постављена највише 50cm од путничког возила. Садржај обрасца ознаке је прописан Правилником о подацима о економичности потрошње горива и емисијама СО2 из нових путничких возила, а образац се може преузети на порталу Агенције за безбедност саобраћаја.
- nisam našao ovaj obrazac da vidimo šta tamo piše -
3.2.2 Oдређивање класе ефикасности СО2
Спектар класификација се креће од зелене класе ефикасности А+, што значи, „веома ефикасан“, до црвене класе G, која означава „мање ефикасно“. У обзир се узимају и електрична возила и алтернативни облици погона. Приликом процене ефикасности СО 2 , емисије угљен диоксида се постављају у односу на тежину возила. Да би се одредила класа ефикасности, стварне емисије СО2 модела, морају се упоредити са утврђеном референтном вредношћу. У зависности од одступања од референтне вредности, возилу се додељује једна од класа ефикасности СО2 . Класе А+ до D се додељују возилима чија је емисија СО2 нижа од референтне вредности. Возила чија емисија СО2 одговара или прелази референтну вредност добијају класе ефикасности Е,F или G. Ова референтна вредност служи као мерило за поређење емисија СО2 одреженог возила, узимајући у обзир његову тежину, са емисијом СО 2 „просечног“ новог аутомобила. Што је аутомобил тежи, то је већа референтна вредност. Произвођач возила мора навести СО2 ефикасност возила навођењем класе ефикасности СО2. Да би то урадио, он мора да одредиодступање званичне специфичне емисије СО2 од референтне вредности специфичне за возило. Референтну вредност треба одредити на следећи начин: Категорије ознака се израчунавају коришћењем формуле за одређивање процената одступања од референтне вредности.
У Републици Србији је 2022. године донешен Правилник о подацима о економичности потрошње горива и емисијама СО2 из нових путничких возила ("Службени гласник РС", број 107 од 16. септембра 2022.), према којем сваки добављач нових путничких возила намењених за продају у Републици Србији морају на сваком продајном месту, укључујући изложбене просторе и сајмове и електронске медије, дати податке о потрошњи горива и специфичним емисијама СО2 нових путничких аутомобила.
3.2.1 Ознака економичности потрошње горива, емисијама СО2 и емисијама загађујућих материја у ваздуху
Добављач је дужан за сваки модел новог путничког возила, који ставља на српско тржиште ради продаје или давања на лизинг, изради ознаку економичности потрошње горива, емисијама СО 2 и загађујућих материја у ваздух. Ознака мора бити постављена на предње лево бочно стакло сваког новог путничког возила који се налази на продајном месту, или постављена највише 50cm од путничког возила. Садржај обрасца ознаке је прописан Правилником о подацима о економичности потрошње горива и емисијама СО2 из нових путничких возила, а образац се може преузети на порталу Агенције за безбедност саобраћаја.
- nisam našao ovaj obrazac da vidimo šta tamo piše -
3.2.2 Oдређивање класе ефикасности СО2
Спектар класификација се креће од зелене класе ефикасности А+, што значи, „веома ефикасан“, до црвене класе G, која означава „мање ефикасно“. У обзир се узимају и електрична возила и алтернативни облици погона. Приликом процене ефикасности СО 2 , емисије угљен диоксида се постављају у односу на тежину возила. Да би се одредила класа ефикасности, стварне емисије СО2 модела, морају се упоредити са утврђеном референтном вредношћу. У зависности од одступања од референтне вредности, возилу се додељује једна од класа ефикасности СО2 . Класе А+ до D се додељују возилима чија је емисија СО2 нижа од референтне вредности. Возила чија емисија СО2 одговара или прелази референтну вредност добијају класе ефикасности Е,F или G. Ова референтна вредност служи као мерило за поређење емисија СО2 одреженог возила, узимајући у обзир његову тежину, са емисијом СО 2 „просечног“ новог аутомобила. Што је аутомобил тежи, то је већа референтна вредност. Произвођач возила мора навести СО2 ефикасност возила навођењем класе ефикасности СО2. Да би то урадио, он мора да одредиодступање званичне специфичне емисије СО2 од референтне вредности специфичне за возило. Референтну вредност треба одредити на следећи начин: Категорије ознака се израчунавају коришћењем формуле за одређивање процената одступања од референтне вредности.
Posetite www.garaza.rs !
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Drugim rečima, WLTP standard je kod nas samo preporuka, a ne obaveza. Ako sam dobro shvatio.
Имам једно потпитање...
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Da je WLTP standars u nas, onda bi ga navodili, ovako kinezi koriste rupu u zakonu.
Sent from my SM-S926B using Tapatalk
Sent from my SM-S926B using Tapatalk
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 32466
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Možda ja pogrešno tumačim. Ne nađoh taj obrazac da vidimo šta piše.
Posetite www.garaza.rs !
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Nije problem u obrascu, imaš ovde pravilnik i sve priloge. Nigde se ne spominje WLTP.
https://pravno-informacioni-sistem.rs/e ... /107/1/reg
https://pravno-informacioni-sistem.rs/e ... /107/1/reg
- trojanac
- Editor in Chief
- Postovi: 32466
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
- Garaža: KIA Ceed JD 1.4
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
To je to, hvala. Nema preciziranog standarda.
Sent from my 2201116SG using Tapatalk
Sent from my 2201116SG using Tapatalk
Posetite www.garaza.rs !
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Kopam sad malo dublje, Zakon o klimatskim promenama na osnovu kojeg je donet taj Pravilnik.
https://pravno-informacioni-sistem.rs/e ... 1/26/1/reg
Значење израза
Члан 5.
3) водич о економичности потрошње горива јесте скуп података о званичној потрошњи горива и званичној емисији CO2 за сваки модел расположив на тржишту нових путничких возила;
8) званична потрошња горива јесте потрошња горива из прилога Европске комисије о уверењу о хомологацији типа путничких возила или из потврде о саобразности xу складу са важећим прописима. Када се неколико варијанти и/или верзија наводи под истим моделом, вредност потрошње горива која се за тај модел наводи заснива се на варијанти и/или верзији модела са највишом званичном потрошњом горива унутар те групе;
9) званичне специфичне емисије CO2 јесу измерене емисије за дато путничко возило из прилога Европске комисије о уверењу о хомологацији типа путничких возила или из потврде о саобразности у складу са важећим прописима. Када се неколико варијанти и/или верзија наводи под истим моделом, вредности CO2 које се за тај модел наводе заснивају се на варијанти и/или верзији модела са највишом званичном емисијом CO2 унутар те групе;
10) званични податак о специфичним емисијама загађујућих материја у ваздух (у даљем тексту: вредности специфичних емисија загађујућих материја у ваздух) јесу вредности азотних оксида (NOx), угљен моноксида (CO), укупног угљеноводика (THC) и суспендованих честица (PM) из прилога Европске комисије о уверењу о хомологацији типа путничких возила или из потврде о саобразности у складу са важећим прописима. Када се неколико варијанти и/или верзија наводи под истим моделом, вредности емисије поједине загађујуће материје у ваздух које се за тај модел наводе заснивају се на варијанти и/или верзији модела са највишом званичном емисијом те материје унутар те групе;
28) потврда о саобразности јесте писмени доказ издат од стране произвођача за свако возило произведено у складу са шемом хомологације типа целог возила. Подаци наведени у Потврди о саобразности представљају декларацију произвођача;
Водич о економичности потрошње горива и емисијама CO2 и загађујућих материја у ваздух
Члан 21.
Добављач мора у електронском облику најкасније до 31. децембра текуће године Агенцији за безбедност саобраћаја слати листу модела свих нових возила које продаје на територији Републике Србије са подацима на прописаном обрасцу.
Агенција за безбедност саобраћаја објављује на својој интернет страници:
1) листу свих модела нових путничких возила који се у току године продају у Републици Србији, састављену по азбучном реду марки путничких возила са подацима из става 1. овог члана, и
2) листу десет модела нових путничких возила са најекономичнијом потрошњом горива, поређаним према растућим вредностима специфичних емисија CO2 за сваку врсту горива са подацима из става 1. овог члана.
Добављач најмање једном годишње о свом трошку обезбеђује водич о економичности потрошње горива, емисијама CO2 и загађујућих материја у ваздух (у даљем тексту: водич), који садржи и листе из става 2. тач. 1) и 2) овог члана.
Добављач водич објављује на својој интернет страници, а његову електронску верзију бесплатно доставља продавцу и Агенцији за безбедност саобраћаја.
Продавац мора обезбедити да је последња компактна верзија водича на његовом продајном месту у писаном преносивом електронском облику бесплатно доступна потрошачу на његов захтев.
Министар ближе прописује образац са подацима из става 1. овог члана као и садржај водича из става 3. овог члана.
Naredno pitanje je kako se kod nas uvoze kineska vozila i šta im je potrebno za potvrdu o saobraznosti, tj kako je dobiju ako nemaju WLTP podatke.
UN Regulation No. 154 je za WLTP.
https://unece.org/transport/documents/2 ... icles-test
Međutim, nešto ga nema na spisku da se primenjuje u Srbiji.
https://www.amss-cmv.co.rs/sektor-za-vo ... obraznosti
https://www.abs.gov.rs/rsl/unece-pravil ... ici-srbiji
https://pravno-informacioni-sistem.rs/e ... 1/26/1/reg
Значење израза
Члан 5.
3) водич о економичности потрошње горива јесте скуп података о званичној потрошњи горива и званичној емисији CO2 за сваки модел расположив на тржишту нових путничких возила;
8) званична потрошња горива јесте потрошња горива из прилога Европске комисије о уверењу о хомологацији типа путничких возила или из потврде о саобразности xу складу са важећим прописима. Када се неколико варијанти и/или верзија наводи под истим моделом, вредност потрошње горива која се за тај модел наводи заснива се на варијанти и/или верзији модела са највишом званичном потрошњом горива унутар те групе;
9) званичне специфичне емисије CO2 јесу измерене емисије за дато путничко возило из прилога Европске комисије о уверењу о хомологацији типа путничких возила или из потврде о саобразности у складу са важећим прописима. Када се неколико варијанти и/или верзија наводи под истим моделом, вредности CO2 које се за тај модел наводе заснивају се на варијанти и/или верзији модела са највишом званичном емисијом CO2 унутар те групе;
10) званични податак о специфичним емисијама загађујућих материја у ваздух (у даљем тексту: вредности специфичних емисија загађујућих материја у ваздух) јесу вредности азотних оксида (NOx), угљен моноксида (CO), укупног угљеноводика (THC) и суспендованих честица (PM) из прилога Европске комисије о уверењу о хомологацији типа путничких возила или из потврде о саобразности у складу са важећим прописима. Када се неколико варијанти и/или верзија наводи под истим моделом, вредности емисије поједине загађујуће материје у ваздух које се за тај модел наводе заснивају се на варијанти и/или верзији модела са највишом званичном емисијом те материје унутар те групе;
28) потврда о саобразности јесте писмени доказ издат од стране произвођача за свако возило произведено у складу са шемом хомологације типа целог возила. Подаци наведени у Потврди о саобразности представљају декларацију произвођача;
Водич о економичности потрошње горива и емисијама CO2 и загађујућих материја у ваздух
Члан 21.
Добављач мора у електронском облику најкасније до 31. децембра текуће године Агенцији за безбедност саобраћаја слати листу модела свих нових возила које продаје на територији Републике Србије са подацима на прописаном обрасцу.
Агенција за безбедност саобраћаја објављује на својој интернет страници:
1) листу свих модела нових путничких возила који се у току године продају у Републици Србији, састављену по азбучном реду марки путничких возила са подацима из става 1. овог члана, и
2) листу десет модела нових путничких возила са најекономичнијом потрошњом горива, поређаним према растућим вредностима специфичних емисија CO2 за сваку врсту горива са подацима из става 1. овог члана.
Добављач најмање једном годишње о свом трошку обезбеђује водич о економичности потрошње горива, емисијама CO2 и загађујућих материја у ваздух (у даљем тексту: водич), који садржи и листе из става 2. тач. 1) и 2) овог члана.
Добављач водич објављује на својој интернет страници, а његову електронску верзију бесплатно доставља продавцу и Агенцији за безбедност саобраћаја.
Продавац мора обезбедити да је последња компактна верзија водича на његовом продајном месту у писаном преносивом електронском облику бесплатно доступна потрошачу на његов захтев.
Министар ближе прописује образац са подацима из става 1. овог члана као и садржај водича из става 3. овог члана.
Naredno pitanje je kako se kod nas uvoze kineska vozila i šta im je potrebno za potvrdu o saobraznosti, tj kako je dobiju ako nemaju WLTP podatke.
UN Regulation No. 154 je za WLTP.
https://unece.org/transport/documents/2 ... icles-test
Međutim, nešto ga nema na spisku da se primenjuje u Srbiji.
https://www.amss-cmv.co.rs/sektor-za-vo ... obraznosti
https://www.abs.gov.rs/rsl/unece-pravil ... ici-srbiji
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Kineska vozila koja se uvoze kod nas uglavnom imaju odobrenje tipa za malu seriju. Neka imaju i za veliku seriju. Neka se uvoze na osnovu odobrenja prema UN pravilnicima koji se kod nas primenjuju. Dakle mešano meso. Prošlo je nešto na početku iz male serije prema NEDC-u, ali mislim da zadnjih par godina ništa nije ušlo što nije prema WLTP.
Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk
Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Kog Agencije za bezbednost saobraćaja je za aktuelni Geely Coolray registrovana potrošnja od 7,4 ( po WLTP ), a na sajtu Geely Srbija u cenovniku u specifikacijama piše samo 5,8 ( pri čemu ne piše da je to možda po NEDC ).
Ako to sa podacima sa sajta Geely Srbija nije dovodjenje u zabludu kupaca, ja ne znam šta onda jeste.
Pa, sad, ako je 5,8 ( po NEDC ) zapravo 7,4 ( po WLTP ) ili oko 27,6% više, koliko je, recimo, za novi Starray po WLTP na sajtu Geely Srbija napisanih 8,3 ( po NEDC ) ?
Jedno 10,5 ( oko 27% više ) ?
Ako to sa podacima sa sajta Geely Srbija nije dovodjenje u zabludu kupaca, ja ne znam šta onda jeste.
Pa, sad, ako je 5,8 ( po NEDC ) zapravo 7,4 ( po WLTP ) ili oko 27,6% više, koliko je, recimo, za novi Starray po WLTP na sajtu Geely Srbija napisanih 8,3 ( po NEDC ) ?
Jedno 10,5 ( oko 27% više ) ?
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
O tome i govorim sve vreme. Obmana potencijalnih kupaca koji posle pravdaju svoju kupovinu da je 10l sasvim ok potrošnja 
Sent from my SM-S926B using Tapatalk

Sent from my SM-S926B using Tapatalk
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Ja sad kontam da se priča o potrošnji u katalogu proizvođača. Da je obmana jeste, al da su čisti pred zakonom isto jesu. Niko im nigde ne nalaže u kom će standardu da pišu potrošnju i da li će uopšte da je navode. To mu dođe otprilike kao reklamni prospekt. Kao da se žališ kad kupiš tečnost za sudove kako ne može da opere tanjir kao na reklami.
Koliko sam shvatio @pedalaš oni su u katalogu ABS naveli WLTP vrednosti.

pedalaš napisao: 23 Sep 2025, 10:34 Kog Agencije za bezbednost saobraćaja je za aktuelni Geely Coolray registrovana potrošnja od 7,4 ( po WLTP ), a na sajtu Geely Srbija u cenovniku u specifikacijama piše samo 5,8 ( pri čemu ne piše da je to možda po NEDC ).
Имам једно потпитање...
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Za vozila postoje UN/ECE pravilnici a mi smo potpisnici sporazuma iz beše valjda 1958. Pa tako kod nas su obavezni neki od tih pravilnika, za potrošnju goriva je neki matori, ako se dobro sećam šta sam pre neki dan video na ABS i AMSS.
Imamo stručnjaka iz te oblasti na forumu pa će možda bolje objasniti.
Čuvena homologacija je upravo to, ne sme se prodavati vozilo koje ne ispunjava predviđene norme.
Sent from my SM-S918B using Tapatalk
Imamo stručnjaka iz te oblasti na forumu pa će možda bolje objasniti.
Čuvena homologacija je upravo to, ne sme se prodavati vozilo koje ne ispunjava predviđene norme.
Sent from my SM-S918B using Tapatalk
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Koliko ja znam, i kod nas je zabranjeno obmanjujuće oglašavanje, a prilikom utvrđivanja da li je određeno oglašavanje obmanjuće uzima se u obzir i "svaka informacija koju to oglašavanje sadrži u vezi sa: 1) svojstvom robe ... kao što su: ... specifikacija ... rezultati koji se mogu očekivati od korišćenja robe ..."elMaestro napisao: 23 Sep 2025, 12:51 Ja sad kontam da se priča o potrošnji u katalogu proizvođača. Da je obmana jeste, al da su čisti pred zakonom isto jesu. Niko im nigde ne nalaže u kom će standardu da pišu potrošnju i da li će uopšte da je navode. To mu dođe otprilike kao reklamni prospekt. Kao da se žališ kad kupiš tečnost za sudove kako ne može da opere tanjir kao na reklami.Koliko sam shvatio @pedalaš oni su u katalogu ABS naveli WLTP vrednosti.
pedalaš napisao: 23 Sep 2025, 10:34 Kog Agencije za bezbednost saobraćaja je za aktuelni Geely Coolray registrovana potrošnja od 7,4 ( po WLTP ), a na sajtu Geely Srbija u cenovniku u specifikacijama piše samo 5,8 ( pri čemu ne piše da je to možda po NEDC ).
Ne može naš uvoznik ( pa ni za kinesko vozilo ) da na svom sajtu za neko vozilo deo informacija o tom vozilu navede deklaraciju potrošnje po NEDC ( a ne napiše istovremeno da je to po NEDC ), a da je za to vozilo kod AEBS-a pri tome registrovan samo podatak po WLTP.
To je čista obmana potrošača kao primalaca tih oglasnih poruka.
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Pa jeste, ali za to svakako nije odgovorna ABS (ne znam što koristiš AEBS). Ne prati ona kako se uvoznici oglašavaju. Ministarstvo trgovine je tu nadležno rekao bih.
Što se tiče UN pravilnika R84 (potrošnja goriva) on nije obavezan već 7-8 godina jer je implementiran u R83, kao i R85 (neto snaga) od kada je uveden WLTP.
Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk
Što se tiče UN pravilnika R84 (potrošnja goriva) on nije obavezan već 7-8 godina jer je implementiran u R83, kao i R85 (neto snaga) od kada je uveden WLTP.
Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk
- carov2
- Postovi: 5112
- Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
- Garaža: Audi A4
- Lokacija: Pirot, Kladovo
- Kontakt:
Re: WLTP vs NEDC standard i šta je tu realno
Jedina tema za koju je potreban državni fakultet.
Sent from my CPH2581 using Tapatalk
Sent from my CPH2581 using Tapatalk