Zimske gume - da ili ne?

Sve vezano za gume i felne
Odgovori
Korisnikov avatar
carov2
Reactions:
Postovi: 5183
Pridružio se: 23 Apr 2012, 20:24
Garaža: Audi A4
Lokacija: Pirot, Kladovo
Kontakt:

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od carov2 »

A ako se istroše i deformišu?

Pa u suštini sam zadovoljan, nije to malo kilometara, a vožen skoro kao sa letnjim, sad sam se setio kad sam dao bratu u Sloveniji da vozi, pratio nekog Arteona, rekoh nemoj da preteruješ, nemoj preko 240 zbog indeksa

A on krenuo, 210-220, kaže auto ne oseća brzinu, rekoh, ok, a da sada ovaj kamion krene u preticanje jer te nije video na vreme...

Tako da je bilo puno puta jako brze vožnje na autoputu.

Sent from my CPH2581 using Tapatalk

Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 427
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od Romanticni_Piroman »

Ja sam nankang na BRZu morao da balansiram, a montirane nove prosle sezone. Nebo i zemlja razlika, ne znam da li su bile lose postavljene iz prve, ili su izasle iz balanse posle godinu i po dana...
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 22028
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od nidza »

Ma kako da izađu iz balansa na autu sa ABS? Može teg da otpadne, ako je to ikad bilo dobro urađeno.
Korisnikov avatar
noob
Reactions:
Postovi: 1305
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:24
Lokacija: Beograd

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od noob »

DukeNS napisao: 21 Okt 2025, 12:25 Meni je po uputstvu pritisak na zimskim niži nego na letnjim:

- zimske napred/nazad 2,1/2,3
- letnje napred/nazad 2,3/2,5
Meni ovo nema logike jer je motor napred, napred valjda treba doduvati više zbog težine (osim ako nije Tesla pa nema motora napred) ?

Saša napisao: 21 Okt 2025, 14:19 Kod mene piše isto i za zimske i za letnje (odnosno ne piše ništa za zimske):

Punto: 2.0/1.9

Kadjar: 2.3/2.1
Ovo mi ima logike.

Propustio sam tu diskusiju oko pritiska, šta je zaključak?
Vazno da je tvoj auto u top stanju, gram dima ne izbacuje, kocnice guzvaju asfalt, a signalizacija svetli kao svetla stadiona.
Korisnikov avatar
Saša
Reactions:
Postovi: 14401
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od Saša »

Zaključak je da se treba držati fabričke preporuke (kakva god da je), zavisno od opterećenja auta i načina (brzine) vožnje, ako želiš da se gume pravilno troše i da je auto udoban maksimalno koliko je to moguće.

No i meni ovo za Stelvia nema logike, moguće da je neka greška, i to se dešava.
Korisnikov avatar
YUgisa
Reactions:
Postovi: 935
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.3EFI Stroker i Yugo 1.3EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od YUgisa »

Moj zakljucak je uvek bio da je fabricka preporuka samo preporuka za ljude koji ne znaju bolje od toga. Gume toliko variraju u konstrukciji i nacinu izrade u istoj dimenziji, mislim cak i u istoj dimenziji na papiru u praksi mogu drasticno da se razlikuju efektivne dimenzije gume, ne treba slepo verovati fabrickim preporukama. Naravno ne kazem i da treba na silu odstupati, ali zato i imamo svakih par nedelja nekoga ko se javlja da su mu se gume cudno potrosile u kratkom periodu. Nikad nisam shvatio zasto ljudi toliko beze da probaju visi ili eventualno nizi pritisak da li ce biti bolje, niko ne kaze da treba odstupati 1 ili 2 bara, ali 0.2 ili 0.5 bara nista se nece desiti.

Takodje meksa guma ne mora da znaci uvek da je udobnija, jer ako je guma sa jako mekanim bokovima vrlo lako moze da se desi da bude sabijena do te mere da se preko neravnina sabije do felne. Niti logika da napumpanija guma ima veci rizik od pucanja ne stoji, jer guma se greje pre svega od deformacija same gume. Tako da premekana guma ima puno veci rizik od pucanja i sa te strane, a i da se isece.

I to jos ni ne ulazimo u pricu da je manje vise svaki manometar prica za sebe po pitanju toga sta meri...

Inace te stvari koje se nekad cine nelogicne odnosno da su nazad tvrdje gume od prednjih na autima gde je pretezno masa na osovini sa meksim gumama mogu biti greska, ali najcesce su pokazatelj nekog dinamickog problema setapa auta. Najcesce da se postigne to da zadnja osovina pre proklize jer bi u suprotnom se verovatno izvrnuo. To se najcesce vidi u testovima severnog jelena da nakon skoro svake senzacije da se nesto desilo prilikom testiranja, fabrike rade korekcije u pritisku gume (u secanju mi Mecka A klase i Dacia Logan) i u novije vreme kako elektronika reaguje.
Being second is to be the first of the ones who loose...
Korisnikov avatar
DukeNS
Pobednik Garaža - Head 2 Head lige
Reactions:
Postovi: 7940
Pridružio se: 26 Nov 2012, 17:07
Lokacija: Ravnica

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od DukeNS »

noob napisao: 24 Okt 2025, 08:07
DukeNS napisao: 21 Okt 2025, 12:25 Meni je po uputstvu pritisak na zimskim niži nego na letnjim:

- zimske napred/nazad 2,1/2,3
- letnje napred/nazad 2,3/2,5
Meni ovo nema logike jer je motor napred, napred valjda treba doduvati više zbog težine (osim ako nije Tesla pa nema motora napred) ?






Slika




Evo iz uputstva...

Trebalo bi napomenuti da je odnos mase po osovinama na Stelviu 50:50, ali ne znam kojom logikom je utvrđen pritisak. Sva scenarija iz tabele imaju kao rezultat veće vrednosti za zadnje točkove.
Korisnikov avatar
Romanticni_Piroman
Reactions:
Postovi: 427
Pridružio se: 09 Maj 2019, 22:49
Garaža: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od Romanticni_Piroman »

YUgisa napisao: 24 Okt 2025, 09:59 Moj zakljucak je uvek bio da je fabricka preporuka samo preporuka za ljude koji ne znaju bolje od toga. Gume toliko variraju u konstrukciji i nacinu izrade u istoj dimenziji, mislim cak i u istoj dimenziji na papiru u praksi mogu drasticno da se razlikuju efektivne dimenzije gume, ne treba slepo verovati fabrickim preporukama. Naravno ne kazem i da treba na silu odstupati, ali zato i imamo svakih par nedelja nekoga ko se javlja da su mu se gume cudno potrosile u kratkom periodu. Nikad nisam shvatio zasto ljudi toliko beze da probaju visi ili eventualno nizi pritisak da li ce biti bolje, niko ne kaze da treba odstupati 1 ili 2 bara, ali 0.2 ili 0.5 bara nista se nece desiti.

Takodje meksa guma ne mora da znaci uvek da je udobnija, jer ako je guma sa jako mekanim bokovima vrlo lako moze da se desi da bude sabijena do te mere da se preko neravnina sabije do felne. Niti logika da napumpanija guma ima veci rizik od pucanja ne stoji, jer guma se greje pre svega od deformacija same gume. Tako da premekana guma ima puno veci rizik od pucanja i sa te strane, a i da se isece.

I to jos ni ne ulazimo u pricu da je manje vise svaki manometar prica za sebe po pitanju toga sta meri...

Inace te stvari koje se nekad cine nelogicne odnosno da su nazad tvrdje gume od prednjih na autima gde je pretezno masa na osovini sa meksim gumama mogu biti greska, ali najcesce su pokazatelj nekog dinamickog problema setapa auta. Najcesce da se postigne to da zadnja osovina pre proklize jer bi u suprotnom se verovatno izvrnuo. To se najcesce vidi u testovima severnog jelena da nakon skoro svake senzacije da se nesto desilo prilikom testiranja, fabrike rade korekcije u pritisku gume (u secanju mi Mecka A klase i Dacia Logan) i u novije vreme kako elektronika reaguje.
Slazem se ali treba prihvatiti da fabriku treba da prati 99% ljudi. Pritisak gume je kompleksna stvar i utice na mnogo vise stvari nego sudbjektivna udobnost i koliko brzo se guma trosi. Naveo si par, kao sto je dinamika auta, ali letnja bi se trebalo pumpati drugacije leti na +40 i u Aprilu na +5. Po gradu/stazi/auto-putu, u zavisnosti od opterecenja auta, itd itd... Mnogo ovde faktora postoji, osim ako nisi neko zaludjen da se bavi ovime, bezbedno je drzati se fabrickih preporuka, jer su negde na sredini i nece te odvesti ni u jedan ekstrem. Ja sam na stazi sa Hyundai Veloster-om radio razne eksperimente cisto da vidim kakvi ce rezultati biti, uspeo sam da rotiram zadnji kraj na autu sa prednjom vucom tako sto sam bas dosta napumpao pozadi i smanjio pritisak napred, ali sam kao rezultat ima razlicite propratne efekte o kojima necu sada... Uglavnom, eksperimentisanje sa pritiskom nije lako, i nije za svakoga. Ne treba biti genije da bi znao, ali treba dosta pokusaja, strpljenja, i znanja da znas kako zapravo sve da uporedis i izmeris.

O da, kacio sam klip na forumu kad sam isao na onaj auto cross sa Swiftom, tu su mi bile na vecem pritisku sve 4 gume jer je poenta u brzom i konstantnom menjanju pravca, i to je bilo mnogo lakse kada gume brze reaguju na pokrete volana, a to se desava kad su tvrdje. Isto vazi i za vesanje... Imale su manje trenja sa podlogom u krivini, cujem kako skripe ranije nego obicno, ali dobitak na brzini odziva je bio mnogo bitniji.
Korisnikov avatar
YUgisa
Reactions:
Postovi: 935
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.3EFI Stroker i Yugo 1.3EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od YUgisa »

Pa dobro, zato kazem da je preporuka za ljude koji ne znaju/nisu zainteresovani da znaju vise o autima. Ja sam imao druga u srednjoj koji je bio u fazonu gume se pumpaju tako sto odes na benzisku pumpu, roknes kompresor na max i pumpas dokle ti se cini da je ok :kezo: Desilo se i par puta dok nisam imao svoj kompresor da pumpam i ja na benziskoj i dodje lik iza mene i u fazonu jel ce to biti ok i za njegov auto.

Ali posto smo na auto forumu i tu smo u glavnom jer zelimo nesto vise da znamo o autima, onda mislim da nema razloga da ne prosirimo vidike. Ne kazem da sad svako treba biti analan i testirati auto do limita u svim mogucim situacijama i da pravi excel tabele sa svim podacima da moze da izvuce najbolju mogucu kombinaciju, ali toliko sam prosao puta da ljudi insistiraju na fabrickim podacima po svaku cenu iako i sami vide da ne pruza rezultate i ne mogu da shvate zasto. Pogotovo ljudi koji modifikuju aute pa i dalje pokusavaju iz nekog razloga da ispostuju neke fabricke preporuke koje jednostavno vise ne vaze.

Naravno ako je neko zadovoljan kako se auto ponasa i gume, ne treba da cacka, ali ako vidi da ima problem onda ne treba slepo insistirati na fabrickoj preporuci jer je vrlo lako objasniti zasto postoji problem i da iako jeste dobra startna mera, ne mora da znaci da je uvek i idealna konacna.

Za Yuga je preporuka 1.6 napred i 1.8 nazad, tako nesto je nemoguce voziti na modernoj gumi :D Ja sam vozio sve moguce kombinacije (zavisi od dimenzije i proizvodjaca i sezone) od 1.9 do 2.75 bara napred i od 1.6 do 2.3 bara pozadi. I standardno 0.3-0.4 bara mekse pozadi nego napred.
Being second is to be the first of the ones who loose...
Korisnikov avatar
Markoni
Reactions:
Postovi: 10044
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:47
Lokacija: Београд

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od Markoni »

DukeNS napisao:Evo iz uputstva...

Trebalo bi napomenuti da je odnos mase po osovinama na Stelviu 50:50, ali ne znam kojom logikom je utvrđen pritisak. Sva scenarija iz tabele imaju kao rezultat veće vrednosti za zadnje točkove.
Verovatno ima veze sa tim što je zadnja osovina primarno pogonska.


Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk

Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 22028
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od nidza »

To sam i ja pomislio, na merc su sve 4 isti pritisak, 2.5, ali nazad je šira guma. Pritom sam nazad spuštao da spasim od udobnosti šta se spasti može ali i dalje ne mogu da sustignu prednje sa temperaturom, čak ni kad je preopterećen.

Možda još nečije iskustvo sa 4 vuče na 50/50 autu?
Korisnikov avatar
mironiko
Reactions:
Postovi: 942
Pridružio se: 05 Jan 2017, 10:46
Garaža: Subaru Forester e-Boxer Basic 2024. + Škoda Fabia 1.2 HTP 2004.
Lokacija: Petrovaradin
Kontakt:

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od mironiko »

Ne znam kakav je odnos težine na Foresteru, ali je 4x4, a za gume stoji 2.3 za prednje i 2.2 za zadnje.

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

Astra >> Lambo
Korisnikov avatar
dag81
Reactions:
Postovi: 7596
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od dag81 »

Markoni napisao:
DukeNS napisao:Evo iz uputstva...

Trebalo bi napomenuti da je odnos mase po osovinama na Stelviu 50:50, ali ne znam kojom logikom je utvrđen pritisak. Sva scenarija iz tabele imaju kao rezultat veće vrednosti za zadnje točkove.
Verovatno ima veze sa tim što je zadnja osovina primarno pogonska.


Sent from my 2306EPN60G using Tapatalk
Upravo tako. BMW, Porsche, Alfe svima se zadnje duvaju jace bez obzira sto su 4x4.

Ovo za Nankang, debalans posle voznje, takva je guma verovatno. Nokian je bio takav u nizim profilima, Kumho isto. Nesto izbegavam da ih prodajem iskreno, dobrim delom zbog toga. Vrate se ljudi prebalansiramo i posle bude dobro. Uzalud i mazanje i duvanje na visi pritisak da nalegne na felnu lepo, kad se pomeri.
Moram raditi 2x balans, plus oni se zale, neka ih prodaju drugi.

Sent from my SM-S918B using Tapatalk

Korisnikov avatar
motorista
Reactions:
Postovi: 1029
Pridružio se: 09 Avg 2020, 18:11

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od motorista »

@dag81 , da li misliš na situaciju gde se guma zarotira na felni, praktično sklizne nekoliko stepeni? Koliko je to česta pojava?
DukeNS napisao: 24 Okt 2025, 13:31..
Trebalo bi napomenuti da je odnos mase po osovinama na Stelviu 50:50, ali ne znam kojom logikom je utvrđen pritisak. Sva scenarija iz tabele imaju kao rezultat veće vrednosti za zadnje točkove.
Ukoliko bi auto podelili na prednju i zadnju polovinu, svakoj odredili težišnu tačku pa kroz te dve tačke povukli liniju, ona kod većine auta ne bi bila paralelna sa tlom, tako da u krivini prednji i zadnji kraj ne bi imali ista bočna dejstva. Ovo ima direktan uticaj i na gume.
Korisnikov avatar
YUgisa
Reactions:
Postovi: 935
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.3EFI Stroker i Yugo 1.3EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Zimske gume - da ili ne?

Post od YUgisa »

Ovo za debelans posle voznje moze biti da svi samo stave gumu na felnu i to je to. Kad se pogleda kako radi montiranje guma za trke i premijum brendove, nakon sto se guma razvuce na felnu, izduvaju gumu i bacaju tocak u krug da guma nalegne svuda ravnomerno, ko je montirao ikad gumu na bicikli verovatno je isto to radio.

Meni se desilo da se okrenu obe prednje gume za oko 10ak cm od kocenja pa sam poceo da ih duvam na visi pritisak :D
Being second is to be the first of the ones who loose...
Odgovori