zex napisao:
Zaboravljas da je obrtni moment energija
Ako nije problem, koliko je 10Nm izrazeno u Dzulima?
zex napisao:
i da je snaga sila*brzina....
S obzirom da sam ja uveo ovu formulu u topic, i da insistiram na njoj kao najlaksem nacinu za dolazak do zkljucka, da li deluje realno da sam ovo zaboravio?
Ono sto cini mi se ti zaboravljas je sta je uzrok cemu. Sila na tockovima je posledica rada motora a ne obrnuto. Sto motor razvija vecu snagu, sila na tockovima pri odredjenoj brzini ce biti veca, a samim tim i ubrzanje. Tu je zanimljivo zapaziti da je pri manjim brzinama potrebno mnogo manje snage da bi se ostvarali pogonska sila na tockovima.
Ako ugasis motor i pritisnes kvacilo, sila na tockovima ce biti nula, bez obzira na brzinu kretanja. Dakle snaga koju motor razvija nije posledica sile koja se javlja na tockovima vec obrnuto.
zex napisao:
i ako uzmes hipoteticku situaciju da si na 76 km/h vratio u II brzinu, dobio vece ubrzanje jer je rpm skocio, postavlje se pitanje sta je na tocku vece, Moment*iIII ili Moment*iII...Racunaj da je prenosno odnos trece brzine oko 1 a druge oko 1,5 zavisno od menjaca...
Uopste se ne postavlja pitanje, jasno je ko dan da je moment na tockovima veci u drugoj brzini, a to je ono sto uporno drvim da preko max snage motora odredjujete max moment na tockovima birajuci odgovarajuci prenos. Pri odredjenoj brzini kretanja UVEK cete max moment na tockovima ostvariti tako sto cete menjac staviti u prenosni odnos sa kojim ce se motor vrteti u obrtajima max snage.
zex napisao:
Kao sto znas snagu ne mozes transformisati i onaje uvek ista...
To je jos jedna stvar na kojoj insistiram od pocetka, samo sto vi iz nekog razloga pogresno izvodite zakljucke iz toga. Dakle slazemo se da moment na tockovima mozemo menjati radom menjaca dok snagu ne mozemo? Odavde je logicno da je snaga ogranicavajuci faktor a ne moment koji mozemo prakticno menjati po volji (jos kad bi imali beskonacnu snagu, stvarno bi mogli po volji...)
zex napisao:
Kad si na leru i das gas do daske, koliku snagu isporucuje motor? Kolenasto vratilo se vrti na 6000 obrtaja a snaga je minimalnajer je moment motora jako mali jer je opterecenje jako malo i snaga na kolenastom vratilu je jednaka snazi da se savladaju mehanicki gubici motora...Zasto ti ovo govorim? I tada si po tvom misljenju na spoljasnjoj brzinskoj karakteristici a u stvari nisi...
Ni blizu nije tako.
Ako stisnes gas do daske i ne popustas ga, mogu se desiti samo tri scenaria:
1. Na odredjenom broju obrtaja elektronika ce se ukljuciti i oduzeti gas, te ma koliko ga ti drzao patosiranog motor ce raditi sa vrlo malim gasom.
2. Motor se nece zaustaviti na 6000rpm vec ce nastaviti suludom brzinom da skace u vise obrtaje gde ce se razleteti.
3. Skacuci u vece obrtaje kao sto se sa raznih grafika tice, snaga i moment motora ce poceti da opadaju jako brzo. U jednom trenutku ce njegova snaga i moment biti toliko mali da ce biti dovoljni taman da podmire gubitke koji se javljaju. To moze biti na 8, 9, 10 hiljada obrtaja, ebem li ga. U toj tacki motor nije u stanju da obezbedi ni jedan jedini KW ili Nm na tockove vec bi svako novo opterecenje na radilicu dovelo do njenog usporavanja i pomeranja u tacku na levo gde ima neku snagu i obrtni moment.
Iako ti nemas opterecenje na radilici, samim tim sto se u cilindirma odvija sagorevanje goriva motor razvija snagu a ona se u ovom slucaju trosi iskljucivo za ubrzavanje radilice. Na radilicu deluje moment (te na nju deluju sve sile uvijanja kao da je opterecena) i posto se sva snaga motora koristi za ubrzanje radilice obrtaji motora suludo brzo skacu. Pokusas li u bilo kom trenutku da uhvatis radilicu shvatices da ce ona trenutno biti u stanju da ti isporucu punu snagu i obrtni moment koji motor razvija na tim obrtajima.
Jos jedan primer, ako motor ne radi, ti mozes radilicu da zabetoniras u zid i pruzis joj beskonacan otpor, snaga i moment koji motor razvija je nula, isto tako mozes da je opteretis beskonacno malim otporom a da ona dostavlja punu snagu motora.
zex napisao:
Ti uvek imas istu snagu motora i moment, a ono sto transformises je moment, tako da menjacem utices na ubrzanja vozila...Menjacem ne mozes uticati na snagu.
Vracamo se na ono sto kazem da je to tacno ali da je zakljucak koji ti izvlacis iz toga pogresan i da je to jos jedan razlog zasto treba da koristimo snagu kao glavnu velicinu koja nam opisuje mogucnosti motora.
zex napisao:
Jos jedna stvar, ugradite u auto mase 1000 kg motor sa 100 kW. Jedan sa max momentom od 1000 Nm i jedan sa 300 Nm, znaci jedan prastari motor sa jako dugackim hodom klipa i jedan sa jako kratkim i stavite isti menjac...Koji bolje ubrzava? A koji ima vecu max brzinu?
Prvo zasto bih to radio, tj zasto bi kod dva razlicita motora stavljao isti menjac? A drugo, max brzina je ista a sa CVT menjacem (koji je idealan) i ubrznje je isto.
zex napisao:
Povecanje momenta u beskonacnost nije moguce jer ne bi bilo moguce krenuti iz mesta zbog proklizavanja tockova.
Ne kontam sta zelis da kazes, tj kakve veze to ima sa bilo cim o cemu pricamo.