Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48212
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

Za sada ih košta 100 miliona evra.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Na danasnji dan - da.
Za mesec dana, vec - ne.

Moguce je da je ovo najveca glupost ikad. Videcemo da li gresim.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

U zanosu zbog, navodno, odlično obavljenog posla malo ko se ozbiljno zamislio nad pitanjem šta, kome i za koliko para naša država prodaje.

U suštini, ništa nije zarađeno na ovoj "prodaji", a ništa nije ni ušteđeno. Po ugovoru Etihad u zajedničko preduzeće treba da uloži 100 miliona evra, a isto toliko će uložiti i Srbija, mada je ranije bilo reči o investicijama od po 40 miliona evra uz opcionalnu doplatu još 60 miliona za većinski paket akcija.

JAT je poslednjih godina pravio godišnji gubitak od 30 miliona evra koji je pokrivala država. Ovaj minus od 30 miliona uz pomoć sada planirane investicije od 100 miliona evra država je lako mogla da preokrene u dobitak, samo da je htela, i da na taj način državnu aviokompaniju učini atraktivnijom za potencijalnog stranog kupca.

Oko 300 zaposlenih u JAT-u (piloti, horde direktora i menadžera) imaju prosek neto plate po oko 3.000 evra mesečno, odnosno oko 4.333 evra mesečno bruto (sa doprinosima). Oni, dakle, mesečno JAT i državu Srbiju koštaju 1.299.900 evra, a godišnje 15.598.800 evra, odnosno: to je polovina godišnjeg minusa koji je JAT pravio u svom poslovanju.

Ako su piloti i poneki direktor, odnosno menadžer i bili neophodni za poslovanje JAT-a, preko 700 radnika je bilo i ostalo tehnološki višak. Umesto da se pristupi njihovom odstranjivanju iz kompanije preko socijalnog programa i to pre prodaje Etihadu, država je nastavila da ih dotira sa ukupno oko 12.250.000 evra godišnje, a što je više od trećine godišnjeg gubitka ove kompanije.

Najstrašnije je bilo bahato ponašanje prethodnog rukovodstva, koje se ponašalo kao pijani baron, razbacujući na sve strane pare siromašnog srpskog naroda. Pod stavkom "ostali poslovni troškovi" (AOP212) u finansijskom izveštaju za 2012. godinu, navodi se trošak od čak 7.933.993.000 dinara ili oko 69,59 miliona evra, odnosno više nego duplo koliko je iznosio prosečni godišnji gubitak kompanije!?

Da se radi o poslu koji će Srbiju skupo da košta jasno je svakom ko se iole razume u poslovanje avio-kompanija.

Air Berlin je po veličini druga nemačka putnička avio-kompanija i nalazi se na sedmom mestu u okvirima Evropske unije. Ima 127 letelica uz još 48 naručenih, zapošljava 9.284 radnika i prošle godine je ostvarila poslovni obrt od 4,3 milijarde evra. Radi se, dakle, o neuporedivo većem preduzeću od nekadašnjeg JAT-a, a interesantno je da je daleko veće i od samog Etihada (ukupno 77 letelica), koji je od decembra 2011. godine najveći pojedinačni vlasnik akcija Air Berlina (29,21 odsto).

Više od četvrtine akcija Air Berlina, koje je kupio Etihad 2011. godine, plaćeno je 73 miliona evra.

Bez obzira na pomenute činjenice, Etihad je uspeo da nametne svoje menadžere nemačkoj kompaniji, koji su odmah počeli da najkvalitetnije letačke kadrove prebacuju u arapsko preduzeće. Takođe su preko Air Berlina arapski investitori došli i do dozvola za sletanje na mnoge svetske aerodrome koji su im do juče bili nedostižni. Rezultat su bili štrajkovi zaposlenih i nepoverenje potencijalnih investitora koji su izgubili interesovanje za akcije Air Berlina.

Slično kao što se planira i sa JAT-om, Etihad je menadžmentu Air Berlina "preporučio" da se njihovi avioni gorivom snabdevaju preko kompanija Ujedinjenih Arapskih Emirata, što bi dovelo do toga da se plaćaju niže cene.

JAT-ovi avioni će, zbog toga, smanjiti kupovinu goriva od Naftne industrije Srbije i povećati ukupnu sumu para koje se izdvajaju za uvoz nečega što i u Srbiji postoji. Opadanjem prometa NIS-a dovešće i do pada ukupnog profita ove kompanije u manjinskom vlasništvu Srbije, što će neminovno dovesti i do pada vrednosti njegovih akcija. Sa druge strane, povećanje obima prodaje kompanija u vlasništvu emira iz Ujedinjenih arapskih emirata (UAE) dovešće do povećanja njihovih prihoda i berzanske vrednosti.

Tako vlada Srbije JAT "prodaje" za 100 miliona evra, a tu cenu odmah poništava sopstvenom investicijom od 100 miliona evra, pa tako emirima u suštini poklanja domaćeg avioprevoznika, usput urušavajući ne samo njegovu, već i vrednost nekih drugih domaćih kompanija. Uz to, Srbija je dužna i da pokrije sve dosadašnje nepokrivene gubitke JAT-a, koji se procenjuju na 170 do 195 miliona evra.

Biće otpušteno najmanje 500 radnika, dok neki izvori govore i o cifri od preko 700 zaposlenih. Ko će snositi troškove socijalnog programa za otpuštene, još nije do kraja poznato.

Novi JAT, odnosno Air Serbia će od manjinskog vlasnika, Etihada, odmah iznajmiti deset aviona tipa Airbus, za šta će ovom preduzeću biti plaćena ista cena koja bi se dobila i zakupom letilica od bilo koje kompanije na svetu. Neki od tih aviona su isti oni koje je Etihad preuzeo od Air Berlina, gde je, takođe, manjinski vlasnik.

Pošto je Etihad ugovorom dobio pravo na postavljanje sopstvenog menadžmenta, može da se očekuje kako će ovakvih poslovnih bisera biti i u budućnosti. Uz to, ozbiljni svetski investitori će, poučeni ranijim iskustvima sa arapskim muljatorima, izbegavati da uđu u zajednički posao sa Etihadom, pogotovo tamo gde ova kompanija ima takozvanu zlatnu akciju koja joj obezbeđuje upravljačka prava. Samim tim će država Srbija ili morati da zadrži svojih 51 odsto akcija, ili će iste prodati u bescenje. Ozbiljna tržišna cena, svakako, neće biti ostvarena. ©Geto Srbija
ftj
Reactions:
Postovi: 13984
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od ftj »


JAT je poslednjih godina pravio godišnji gubitak od 30 miliona evra koji je pokrivala država. Ovaj minus od 30 miliona uz pomoć sada planirane investicije od 100 miliona evra država je lako mogla da preokrene u dobitak, samo da je htela, i da na taj način državnu aviokompaniju učini atraktivnijom za potencijalnog stranog kupca.
Eto pogrešne premise u startu. Ne, nije mogla što je i dokazala u dugogodišnjoj praksi.
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48212
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

Slično kao što se planira i sa JAT-om, Etihad je menadžmentu Air Berlina "preporučio" da se njihovi avioni gorivom snabdevaju preko kompanija Ujedinjenih Arapskih Emirata, što bi dovelo do toga da se plaćaju niže cene.

JAT-ovi avioni će, zbog toga, smanjiti kupovinu goriva od Naftne industrije Srbije i povećati ukupnu sumu para koje se izdvajaju za uvoz nečega što i u Srbiji postoji. Opadanjem prometa NIS-a dovešće i do pada ukupnog profita ove kompanije u manjinskom vlasništvu Srbije, što će neminovno dovesti i do pada vrednosti njegovih akcija.
Bolje da plaćaju domaćem skupljem, nego stranom jeftinijem. :ccc:
Šta misliš gde se snabdeva pola Vojvodine zato što je hrana kod nas skuplja ?
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Mozda se pola Vojvodine snabdeva u Segedinu, ali je cena hrane ista u Srbiji kada u prodavnicu udje Madjar, Srbin ili Kongoanac.

E, vidis, godinama u nazad, a mozda vise od decenije, Jat na aerodromu Beograd placa vecu cenu istog avionskog goriva, kod istog dobavljaca nego ostali avioprevozioci.

Zamisli, nacionalni avioprevoznik cija karta direktno zavisi od cene goriva, placa to isto gorivo vise od svoje direktne konkurencije (Wizz, Montenegro ili ostali) u svojoj rodjenoj zemlji. Ima li to negde?

Meni nije poznato, a potpisujem dostavnicu za gorivo svaki dan...
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48212
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

Ako se niko do sada nije bunio zbog toga, to znači da je svima odgovaralo takvo stanje, i JAT-u i državi. Da je menadžment JAT-a hteo da posluje tržišno, kupovao bi gorivo na drugom mestu.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

Najlakse je bilo drzavnu sisu muzti.
Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Geza napisao:Ako se niko do sada nije bunio zbog toga, to znači da je svima odgovaralo takvo stanje, i JAT-u i državi. Da je menadžment JAT-a hteo da posluje tržišno, kupovao bi gorivo na drugom mestu.
Vidis, neko se ipak bunio. Cesto se gorivo dovlacilo avionima, medjutim tzv. tankovanje nije isplativo jer avion vise trosi a struktura se izlaze vecim opterecenjima. Dugo je to tako islo, dok neko iz "garniture" nije shvatio sta se radi i zabranio dovlacenje goriva da bi Jat prinudio da uzima gorivo od NIS. Povremeno se oglasavalo udruzenje pilota i rukovodstvo ali su brzo bili medijski poklopljeni. Otuda i dug Jat prema NIS.

Da se razumemo, u opste nema razloga da branim Jat ali je red ako se prica, da se pomene i istina. Nije sve tako kako mali Djokica zamislja da je procitao u novinama
Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Reactions:
Postovi: 13449
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Vazduhoplovi

Post od McGruja »

Ako smo prodali Jat koji generise gubitak svakog meseca, nemamo/ne znamo/necemo da od te kompanije napravimo profitabilnu, ne vidim razlog da se ne proda

Steta jeste, ali je to samo posledica, a uzrok su Rusi, Srbi, Ameri... Ko da ima veze kada ne znamo/necemo/ne smemo/nemamo
Dzoni_m
Site Admin
Reactions:
Postovi: 1912
Pridružio se: 12 Jul 2013, 12:38
Garaža: BMW 118i, CX-60
Lokacija: DE

Re: Vazduhoplovi

Post od Dzoni_m »

Vecito se provlaci ona premisa "drzava da je htela" alo, NIJE HTELA. Drzava je najgori poslodavac, vlasnik, investitor, itd koji mozete zamisliti. Zato sve mora biti u privatnim rukama ili ostaviti prostor za delovanje privatnih kompanija pa ako drzavna "ustanova" pretekne u trzinsnoj utakmici (a nece) onda svima super.
Sasvim je logicno da se Etihad vodi zdravom ekonomskim logikom. Ako to znaci da mu vise para ostane kupujuci gorivo od svojih kompanija onda ce to i raditi. Ako mu se isplati da otpusti sve radnike i zaposli nove on ce to i uraditi. I tu nema ljutis.
JAT je (uz telekom) knjiski primer pogubnog uticaja drzavne intervencije u kompaniji koje itekako moze da bude profitabilna ali cilj drzave nije profit. Zato drzava nije nikada mogla da resi pitanje JAT-a kao ni more drugih firmi.
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48212
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

zuzazu napisao:Povremeno se oglasavalo udruzenje pilota i rukovodstvo ali su brzo bili medijski poklopljeni. Otuda i dug Jat prema NIS.
Da se razumemo, u opste nema razloga da branim Jat ali je red ako se prica, da se pomene i istina. Nije sve tako kako mali Djokica zamislja da je procitao u novinama
Aha, znači imamo gomilu pilota kukavica, praktično ljudi bez mooda, koji neće da stupe u štrajk, koje ne interesuje šta se dešava sa njihovom firmom i državu koja samo sipa novac nas poreskih obveznika.
Tako mali Đokica zamišlja bez novina...
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Moderator, ne jedi se. :pivo: "Mali Djokica" se ne odnosi na tebe vec je figure of speech.

Za konstataciju o pilotima i 00 si potpuno u pravu.
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

Amin za prve avione za Er Srbiju
Kako tangoshit javlja :mrgreen:
Beograd -- Bord direktora i skupština Jat ervejz usvojili su zaključak Vlade Srbije o početku procesa iznajmljivanja prvih Erbas letelica za Er Srbiju.

Slika

Početak ovog procesa obuhvata plaćanje depozita u iznosu od 750.000 dolara za pet aviona Erbas A319-100, piše vazduhoplovni portal Tangosix.

Vlada Srbije usvojila je prethodno zaključak o iznajmljivanju koji je potvrđen od strane borda direktora i skupštine Jata.

Avioni će biti iznajmljeni od kompanije CIT Aerospace i predstavljaju prvih pet od 10 Erbas letelica koji će činiti flotu Air Serbije.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=744627
Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4644
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Kao sto Dzoni rece, drzava nije htela.

A sada hoce. Sve ovo je moglo i bez Etihada...

Zanimljivo je da Etihad preusmerava Erbasove iz Er Berlina u Kinu. 737NG dolaze u Tursku jer je ovdasnja porodica, drugi po velicini akcionar u Er Berlinu.

A mi, po trzisnoj ceni ( zapravo, i to je pitanje jer sve ide bez tendera) uzimamo avione od trece kuce.

Bojim se da nema besplatnog rucka.

Tango Shit Blog je posebna prica.
Odgovori