Ratna tehnika
-
- Postovi: 6434
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
- Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
- Lokacija: Šid, Srbija
Re: Ratna tehnika
Bitka za skolu
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3epasKmWzs
7:50
Kako je moglo biti dobro su prosli...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3epasKmWzs
7:50
Kako je moglo biti dobro su prosli...
- BAJKER
- Postovi: 6086
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
- Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
- Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.
Re: Ratna tehnika
"Kalašnjikov" u privatnim rukama
IZVOR: B92, RUSSIA TODAY
Moskva -- Rusija će privatnicima prodati 49 odsto vlasništva u "Kalašnjikov grupi", najvećem proizvođaču oružja u toj zemlji, za gotovo 41 milion dolara.

Uprkos trogodišnjim naporima da prevaziđe dugove "Kalašnjikova", državni akcionar "Rostek" prodaće 49 odsto vlasništva privatnim investitorima, piše dnevnik "Vedomosti", a prenosi "Raša tudej".
Kako se navodi, kupci su biznismeni Aleksej Krivoručko, direktor "Aeroekspresa" (železničke linije koja povezuje Moskvu sa njenim aerodromima), i Andrej Bokarev, koji je i jedan od vlasnika "Aeroekspresa".
Bokarev je i suvlasnik železničko-transportne kompanije "Transmaš holding", preduzeća za eksploataciju uglja "Kusbasrasresugolj", i moskovskog metroa.
Uslov je bio da kupci budu ruski državljani, a dvojica biznismena su već najavili da će uložiti dodatnih 78 miliona dolara u naredne dve godine kako bi isplatili dug "Kalašnjikova", koji inače proizvođi čak 95 odsto ruskog lakog naoružanja.
Bokarev se odlučio za kupovinu akcija "Kalašnjikova" zato što poseduje "finansijski podsticaj", a Krivoručko veruje da će investicija samu sebe isplatiti kroz pet godina. Njih dvojica će voditi i poslove partnerstva sa stranim kompanijama u proizvodnji baruta i municije.
"Zeleno svetlo" za ovu transakciju dao je i predsednik Ruske Federacije Vladimir Putin, nakon sastanka sa direktorom "Rosteka" Sergejom Čemozovim.
"Javno-privatno partnerstvo je najefikasniji model da se reformiše industrija", ocenio je Čemozov, a prenose "Vedomosti".
Prodaja privatnim investitorima deo je strategije razvoja "Kalašnjikova" do 2020. godine, koju su zajednički izradili "Rostek" i Ministarstvo infustrije i trgovine Rusije.

Proizvodnja oružja je drastično opala s krajem Drugog svetskog rata, a novi udar došao je nakon pada Sovjetskog Saveza, i izlaska kompanije na globalno tržište.
"Kalašnjikov grupa" osnovana je u avgustu 2013, nakon što je fabrika "Iževsk", proizvođač legendarne puške AK-47, godinu dana ranije proglasila bankrotstvo.
"Kalašnjikov grupa" trenutno posluje u Tulu, gradu koji se nalazi južno od Moskve, i u Iževsku, gradu na Uralu, odakle potiče i dizajner njihovog najpoznatijeg proizvoda, Mihail Kalašnjikov.
Proizvodnja bi, kako se procenjuje, mogla da bude utostručena i da dostigne 1,9 miliona komada oružje godišnje, sa mogućnošću da se prihod uveća na više od 750 miliona dolara godišnje.
Mihail Kalašnjikov, tvorac legendarne puške, prebacio je svoja autorska prava na novoformiranu kompaniju oružja. Procenjeno je da njegov brend vredi čak 10 milijardi dolara.
Devedesettrogodišnji Kalašnjikov bio je komandir tenka u Drugom svetskom ratu, a pušku AK-47 razvio je u svrhu odbrane od nemačkog jurišnog oružja.
IZVOR: B92, RUSSIA TODAY
Moskva -- Rusija će privatnicima prodati 49 odsto vlasništva u "Kalašnjikov grupi", najvećem proizvođaču oružja u toj zemlji, za gotovo 41 milion dolara.

Uprkos trogodišnjim naporima da prevaziđe dugove "Kalašnjikova", državni akcionar "Rostek" prodaće 49 odsto vlasništva privatnim investitorima, piše dnevnik "Vedomosti", a prenosi "Raša tudej".
Kako se navodi, kupci su biznismeni Aleksej Krivoručko, direktor "Aeroekspresa" (železničke linije koja povezuje Moskvu sa njenim aerodromima), i Andrej Bokarev, koji je i jedan od vlasnika "Aeroekspresa".
Bokarev je i suvlasnik železničko-transportne kompanije "Transmaš holding", preduzeća za eksploataciju uglja "Kusbasrasresugolj", i moskovskog metroa.
Uslov je bio da kupci budu ruski državljani, a dvojica biznismena su već najavili da će uložiti dodatnih 78 miliona dolara u naredne dve godine kako bi isplatili dug "Kalašnjikova", koji inače proizvođi čak 95 odsto ruskog lakog naoružanja.
Bokarev se odlučio za kupovinu akcija "Kalašnjikova" zato što poseduje "finansijski podsticaj", a Krivoručko veruje da će investicija samu sebe isplatiti kroz pet godina. Njih dvojica će voditi i poslove partnerstva sa stranim kompanijama u proizvodnji baruta i municije.
"Zeleno svetlo" za ovu transakciju dao je i predsednik Ruske Federacije Vladimir Putin, nakon sastanka sa direktorom "Rosteka" Sergejom Čemozovim.
"Javno-privatno partnerstvo je najefikasniji model da se reformiše industrija", ocenio je Čemozov, a prenose "Vedomosti".
Prodaja privatnim investitorima deo je strategije razvoja "Kalašnjikova" do 2020. godine, koju su zajednički izradili "Rostek" i Ministarstvo infustrije i trgovine Rusije.

Proizvodnja oružja je drastično opala s krajem Drugog svetskog rata, a novi udar došao je nakon pada Sovjetskog Saveza, i izlaska kompanije na globalno tržište.
"Kalašnjikov grupa" osnovana je u avgustu 2013, nakon što je fabrika "Iževsk", proizvođač legendarne puške AK-47, godinu dana ranije proglasila bankrotstvo.
"Kalašnjikov grupa" trenutno posluje u Tulu, gradu koji se nalazi južno od Moskve, i u Iževsku, gradu na Uralu, odakle potiče i dizajner njihovog najpoznatijeg proizvoda, Mihail Kalašnjikov.
Proizvodnja bi, kako se procenjuje, mogla da bude utostručena i da dostigne 1,9 miliona komada oružje godišnje, sa mogućnošću da se prihod uveća na više od 750 miliona dolara godišnje.
Mihail Kalašnjikov, tvorac legendarne puške, prebacio je svoja autorska prava na novoformiranu kompaniju oružja. Procenjeno je da njegov brend vredi čak 10 milijardi dolara.
Devedesettrogodišnji Kalašnjikov bio je komandir tenka u Drugom svetskom ratu, a pušku AK-47 razvio je u svrhu odbrane od nemačkog jurišnog oružja.

Re: Ratna tehnika
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...



- BAJKER
- Postovi: 6086
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
- Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
- Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.
Re: Ratna tehnika
Sva službena oružja sveta (FOTO)
Iako je poklič "sve pištolje u futrole" - aksiom s kojim bi svi trebalo da živimo svaki dan, to jednostavno nije slučaj. Pogledajte mapu koja pokazuje šta je zvanično, službeno oružje u vojskama svih (ili većine) zemalja sveta.

Lako je uočiti poznate modele iz naše novije istorije, a izdvajaju se M4, AK-47, AK-74, M16 i još po neki model.
Ono što je bitno istaći, oružja koja su izdvojena nisu jedina koja se koriste kao "službena" i ova mapa više služi da pokaže trend nego šta predstavlja uvid u neku standardizaciju naoružanja. Za sve koje zanima kako koje oružje izgleda, tu je Wikipedija.
Iako je poklič "sve pištolje u futrole" - aksiom s kojim bi svi trebalo da živimo svaki dan, to jednostavno nije slučaj. Pogledajte mapu koja pokazuje šta je zvanično, službeno oružje u vojskama svih (ili većine) zemalja sveta.

Lako je uočiti poznate modele iz naše novije istorije, a izdvajaju se M4, AK-47, AK-74, M16 i još po neki model.
Ono što je bitno istaći, oružja koja su izdvojena nisu jedina koja se koriste kao "službena" i ova mapa više služi da pokaže trend nego šta predstavlja uvid u neku standardizaciju naoružanja. Za sve koje zanima kako koje oružje izgleda, tu je Wikipedija.

- kvcali
- Postovi: 3007
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
- Garaža: Omega B2 2.0
- Lokacija: Kraljevo
- Kontakt:
Re: Ratna tehnika

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling
http://www.opelteamserbia.com/forum
- maxer
- Postovi: 6672
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
- Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
- Lokacija: Zaječar
Re: Ratna tehnika
Koliko nisu bili svesni šta će se desiti 3 godine kasnije.
Re: Ratna tehnika
Nova srpska raketa vazduh-zemlja
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=758930
Beograd -- Srbija razvija vođenu raketu vazduh zemlja kalibra 128 milimetara, prenosi britanski časopis Džejns.
Prototip "glave" za navođenje rakete je prikazan na sajmu naoružanja i vojne opreme DSEI 2013 u Londonu.
Raketa je razvijena na osnovu postojećih nevođenih raketa tipa "munja" M-74 i protivoklopne M-80, koja se ispaljuje iz četvorocevnog lansera L-128, originalno razvijenog za ovaj tip rakete.
Novi projektil imaće kombinovano televizijsko i poluaktivno lasersko vođenje, na osnovu tehnologije koji je Srbija takođe razvila za sistem SAVA, odnosno srpsku verziju ruske protivavionske rakete Strela-10.
Korišćenje takve tehnologije popravlja preciznost, a time i ubojnost raketa, jer sada avion koji ih lansira mora da zauzme određeni ugao kako bi nanišanio i gađao cilj.
Inače rakete M-74 i M-80 razvio je beogradski Vojnotehnički institut i kako navode njima su naoružani svi tipovi aviona Vojske Srbije.
Rakete su namenjene za delovanje po površinskim ciljevima: vojnicima i borbenoj tehnici smeštenoj u utvrđenjima poljskog tipa, borbenoj tehnici, pontonskim mostovima i svim drugim ciljevima sa čeličnom zaštitom.
Raketa ja dugačka 1,8 metra, a raspon krila je 50 centimetara. Masa iznosi 43,7 kilograma, a početna brzina je 600 metara u sekudni.
Ubojno dejstvo rakete M-74 je 25 metara protiv žive sile, a M-80 probija čelični oklop debljine 45 centimetara. Rakete deluju na temperaturama od minus 40 do plus 50 stepeni.
Na sajmu naoružanja Partner 2013 lanser sa četiri rakete "munja" bio je izložen ispred školsko-borbenog aviona "kobac" koji takođe proizvodi srpska namenska industrija.
Osnovna namena aviona su protivpobunjeničke operacije jer avion može da leti sporo na manjim visinama.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=758930
Beograd -- Srbija razvija vođenu raketu vazduh zemlja kalibra 128 milimetara, prenosi britanski časopis Džejns.
Prototip "glave" za navođenje rakete je prikazan na sajmu naoružanja i vojne opreme DSEI 2013 u Londonu.
Raketa je razvijena na osnovu postojećih nevođenih raketa tipa "munja" M-74 i protivoklopne M-80, koja se ispaljuje iz četvorocevnog lansera L-128, originalno razvijenog za ovaj tip rakete.
Novi projektil imaće kombinovano televizijsko i poluaktivno lasersko vođenje, na osnovu tehnologije koji je Srbija takođe razvila za sistem SAVA, odnosno srpsku verziju ruske protivavionske rakete Strela-10.
Korišćenje takve tehnologije popravlja preciznost, a time i ubojnost raketa, jer sada avion koji ih lansira mora da zauzme određeni ugao kako bi nanišanio i gađao cilj.
Inače rakete M-74 i M-80 razvio je beogradski Vojnotehnički institut i kako navode njima su naoružani svi tipovi aviona Vojske Srbije.
Rakete su namenjene za delovanje po površinskim ciljevima: vojnicima i borbenoj tehnici smeštenoj u utvrđenjima poljskog tipa, borbenoj tehnici, pontonskim mostovima i svim drugim ciljevima sa čeličnom zaštitom.
Raketa ja dugačka 1,8 metra, a raspon krila je 50 centimetara. Masa iznosi 43,7 kilograma, a početna brzina je 600 metara u sekudni.
Ubojno dejstvo rakete M-74 je 25 metara protiv žive sile, a M-80 probija čelični oklop debljine 45 centimetara. Rakete deluju na temperaturama od minus 40 do plus 50 stepeni.
Na sajmu naoružanja Partner 2013 lanser sa četiri rakete "munja" bio je izložen ispred školsko-borbenog aviona "kobac" koji takođe proizvodi srpska namenska industrija.
Osnovna namena aviona su protivpobunjeničke operacije jer avion može da leti sporo na manjim visinama.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...



-
- Postovi: 6434
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
- Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
- Lokacija: Šid, Srbija
Re: Ratna tehnika
Bugari izgleda odustaju od polovnih F-16 i idu na modernizaciju 29-ki
http://www.pan.bg/view_article-49-19054 ... omvri.html
plan
.
.
РД - 33 сер.3, сопло с ОВТ - Климов
EL/M-2052M - AESA radar - IAI/ELTA
LITENING AT gen.IV - RAFAEL
TARGO helmet-mounted avionics (HMA) technology-2012 - Elbit Systems
COCKPIT NG - Elbit Systems
EL/L-8247/8 Radar Warning and Jamming Systems (RWJS) - IAI/ELTA
DL-2000 Guided Missile Data-Link Operational range beyond 200 km - RAFAEL
COMMUNICATIONS SYSTEMS
- Rafael UHF/VHF radio and an HF radio,
-IAI/Elta satellite communications
-IAI integrated tactical video data link.
NAVIGATION SYSTEM:
-combined ring laser gyro
-inertial navigation system and global positioning system (RLGINS/GPS)
-digital terrain system
Interrogator Friend/Foe (IFF) - IAI-MALAT
GUITAR – 350 electro-optical totally passive warning system - RAFAEL
NANO ENABLED COATING / stealth paint carbon nanotube – NANOFLIGHT Co
http://www.pan.bg/view_article-49-19054 ... omvri.html
plan
.
.
РД - 33 сер.3, сопло с ОВТ - Климов
EL/M-2052M - AESA radar - IAI/ELTA
LITENING AT gen.IV - RAFAEL
TARGO helmet-mounted avionics (HMA) technology-2012 - Elbit Systems
COCKPIT NG - Elbit Systems
EL/L-8247/8 Radar Warning and Jamming Systems (RWJS) - IAI/ELTA
DL-2000 Guided Missile Data-Link Operational range beyond 200 km - RAFAEL
COMMUNICATIONS SYSTEMS
- Rafael UHF/VHF radio and an HF radio,
-IAI/Elta satellite communications
-IAI integrated tactical video data link.
NAVIGATION SYSTEM:
-combined ring laser gyro
-inertial navigation system and global positioning system (RLGINS/GPS)
-digital terrain system
Interrogator Friend/Foe (IFF) - IAI-MALAT
GUITAR – 350 electro-optical totally passive warning system - RAFAEL
NANO ENABLED COATING / stealth paint carbon nanotube – NANOFLIGHT Co
- kvcali
- Postovi: 3007
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
- Garaža: Omega B2 2.0
- Lokacija: Kraljevo
- Kontakt:
Re: Ratna tehnika
dal je realno da dobiju vektoring, jel to rusi imaju u ponudi za export ?

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling
http://www.opelteamserbia.com/forum
-
- Postovi: 6434
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
- Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150, Opel Corsa D 1,4 FL
- Lokacija: Šid, Srbija
Re: Ratna tehnika
Mislim da imaju, tj imaju u ponudi za Mig-35. Ne znam kakvo je stanje kod budzenja starih letelica.. 

- BAJKER
- Postovi: 6086
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
- Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
- Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.
Re: Ratna tehnika
Srbija sama čuva svoje nebo
Većina bivših jugoslovenskih republika još nije rešila problem zaštite vazdušnog prostora. Crna Gora, Makedonija i BiH uopšte nemaju borbenu avijaciju, a Sloveniju čuvaju Italijani

SRBIJA je jedina država bivše Jugoslavije koja je u stanju da, uprkos svim problemima, sama brani svoj vazdušni prostor. U svoje snage uzda se još samo Hrvatska, iako je njena flota borbenih aviona odavno zrela za kompletni remont. Nijedna od ostalih republika SFRJ nema lovačku avijaciju, već zaštitu dobija ili očekuje od NATO.
Pitanje odbrane neba našlo se u središtu pažnje javnosti regiona posle najave da bi Hrvatska uskoro mogla da preuzme brigu o nebu Crne Gore, ali i Bosne i Hercegovine i Makedonije. Ova tema, iako tek u najranijoj fazi, izazvala je buru reakcija u više država. Jedan od razloga za salve komentara jeste i u činjenici da su vazduhoplovstva gotovo svih balkanskih država u izuzetno nepovoljnoj situaciji, što pod veliki znak pitanja stavlja sigurnost neba.
Vazduhoplovstvo Vojske Srbije, iako suočeno sa zastarelošću tehnike, istekom resursa letilica i tankom kasom, ima solidnu osnovu da se izdigne u regionalnog lidera na nebu. Najava nabavke jedne eskadrile aviona „MiG 29M2“, koji pripadaju naprednoj četvrtoj generaciji višenamenskih vazduhoplova znatno će da ojača snagu države na nebu. Modernizacija aviona „supergaleb G4“, koja se već godinama odlaže zbog manjka novca, zajedno sa produženjem resursa letilicama „MiG 21“, trebalo bi da zaokruži ovaj proces. Srbija je pritom kako-tako uspela da očuva proces obuke pilota i sistem logistike.
U potpuno drugačijoj situaciji je Crna Gora, koja je definitivno odustala od bilo kakve ideje da ima lovačku avijaciju, a čije je nebo nezaštićeno još od razlaza za Srbijom 2006. godine. Od flote koja je posle referenduma ostala u Crnoj Gori, ostalo je svega pet helikoptera „gazela“. Vlasti Crne Gore poslednjih godina prodale su pet aviona „supergaleb G4“ jednoj hrvatskoj privatnoj firmi, dok je šest istih letilica ustupljeno Srbiji.
Zvaničnici najmlađe evropske države već godinama ističu da će čuvanje njihovog vazdušnog prostora biti rešeno kroz saradnju sa NATO, a odbrana neba uzima se i kao jedan od glavnih razloga za pristupanje ovom savezu.
- Konačnu zaštitu svog neba rešićemo kada budemo članica Severnoatlantskog saveza - izričit je ministar odbrane Crne Gore Dragan Samardžić. - Vlada je početkom septembra dala zeleno svetlo za potpisivanje sporazuma sa Hrvatskom, BiH i Makedonijom za izradu studije o o zaštiti vazdušnog prostora, koja će se odnositi na razvoj radarskih i PVO sistema.
Ključ za dugoročno rešavanje pitanje otvorenog neba u Briselu vide i Makedonija i BiH. Njihova situacija je veoma slična crnogorskoj, jer još nisu rešile pitanje čuvanja vazdušnog prostora. BiH uopšte ne poseduje borbene avione, a Makedonija je osnovnu snagu svoje avijacije - četiri aviona „suhoj“ - nedavno trajno prizemljila zbog zastarelosti.
Istoričar i vazduhoplovni analitičar Bojan Dimitrijević zato ističe da je logično da države regiona sve intenzivnije razmišljaju kako mogu zajedničkim snagama da se zaštite.
- Razumljivo je što se Crna Gora okreće Hrvatskoj, koja ima kakvu-takvu lovačku avijaciju, jer to podrazumeva i bliže odnose sa NATO - objašnjava Dimitrijević.
- Srbija, za razliku od suseda, ima dobar potencijal da čuva svoje nebo avionima i raketnim sistemima. Moramo imati na umu da male države kakve su Crna Gora, BiH ili Makedonija veoma teško mogu da uspešno same organizuju čuvanje svog neba. To je glavni stub ideje o zajedničkoj kontroli vazdušnog prostora, koja bi rešila problem nesigurnih visina svim zemljama koje nemaju lovačku avijaciju.
Dimitrijević podseća da je čuvanje vazdušnog prostora važno za bezbednost svih građana, ali i izuzetno skup posao koji pored avijacije podrazumeva i radarske sisteme i sredstva PVO. On napominje da prisustvo NATO ne bi trebalo da zakomplikuje komšijske odnose, jer je razvoj sistema regionalne bezbednosti trend i u svetu.
- Srbija u oblasti zaštite neba vrlo dobro sarađuje sa Bugarskom, ali i sa Rumunijom, koje su članice NATO. Zanimljiv je i model koji se primenjuje na Baltiku, gde se vojske NATO redovno rotiraju u čuvanju vazdušnog prostora baltičkih država - podseća Dimitrijević.
Rizike iz visine od bivših republika SFRJ temeljno je rešila samo Slovenija, koja plaća Italiji da njeni borbeni avioni dežuraju na slovenačkom nebu. Na ovaj potez pod Alpima se gleda različito, jer je reč o izuzetno skupom aranžmanu. Procene troškova su različite, a prema nekim Ljubljanu to košta i do 40 miliona evra godišnje. Problem bezbednosti u vazduhu na sličan način rešila je i Albanija, na čijem nebu se smenjuju grčki i italijanski avioni.
Bezbednosni problemi približili su države regiona usmerene ka NATO zajedničkom delovanju. Pod okriljem Brisela u povoju je koncept sistema „pametne odbrane“, u koji su pored Crne Gore i Hrvatske, i Bih i Makedonija. Iako se u medijima pojavila informacija da će crnogorsko nebo štititi hrvatski borbeni avioni, tekav scenario teško da je realan. Hrvatska država i sama već godinama ozbiljno kuburi sa ograničenim resursima kada su u pitanju vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana.
Na ovaj aranžman Hrvatska gleda kao na deo šire slike koju određuje savezništvo u NATO. Vojni analitičar iz Zagreba Igor Tabak kaže da se trenutno radi tek na prvom koraku - izradi studije koja će pokazati da li je ova vrsta saradnje uopšte moguća.
- Većina država regiona, kada je reč o vazduhoplovstvu, ima iste probleme - podseća Tabak. - Sa izuzetkom Italije, koja je vojna velesila, i Mađarske, koja je nabavila savremene avione, ostale države raspolažu samo ostatkom ostataka resursa JNA. Gotovo sve države razmišljaju o nabavci novih aviona, ali konkretnih koraka gotovo da nema. To su sve motivi da se ozbiljnije razmisli o udruživanju resursa malih država, naročito ako imaju isto opredeljenje što se tiče članstva u NATO. To je osnovni preduslov za saradnju, jer ukoliko članice ili zemlje koje žele u savez sarađuju na nizu drugih odbrambenih projekata, zašto ne bi bile partneri i u odbrani neba.
I dok se kuvaju ideje o zaštiti balkanskog neba, Hrvate muče druge brige. Nebo ove zemlje seku „migovi 21“ a resursi su im na samom izdisaju. U vazduhoplovnim bazama „Zemunik“ kod Zadra i „Pleso“ kod Zagreba stacionirano je svega deset zastarelih sovjetskih letilica. Iako zvanične potvrde ne postoje, procenjuje se da je svega šest letilica u operativnoj upotrebi. Svim vazduhoplovima ove godine ističe vek trajanja, a Hrvatska se već opredelila da ne kupuje novu eskadrilu. Umesto toga, u maju ove godine vojni vrh Hrvatske otvorio je proceduru ponovnog remonta starih letilica, koji bi im obezbedio još koju godinu života.
Hrvatski borbeni avioni nabavljeni su kao polovni još devedesetih godina, a kupljeni su od Poljske i Ukrajine. Ove letilice remontovane su 2003. godine u Rumuniji, a posao modernizacije 12 aviona koštao je tada više od osam miliona dolara. Hrvatski avioni su poslednjih godina imali niz incidenata a dva „MiG-a 21“ izgubljena su 2010. godine u vazdušnom sudaru iznad Slunja.
Većina bivših jugoslovenskih republika još nije rešila problem zaštite vazdušnog prostora. Crna Gora, Makedonija i BiH uopšte nemaju borbenu avijaciju, a Sloveniju čuvaju Italijani

SRBIJA je jedina država bivše Jugoslavije koja je u stanju da, uprkos svim problemima, sama brani svoj vazdušni prostor. U svoje snage uzda se još samo Hrvatska, iako je njena flota borbenih aviona odavno zrela za kompletni remont. Nijedna od ostalih republika SFRJ nema lovačku avijaciju, već zaštitu dobija ili očekuje od NATO.
Pitanje odbrane neba našlo se u središtu pažnje javnosti regiona posle najave da bi Hrvatska uskoro mogla da preuzme brigu o nebu Crne Gore, ali i Bosne i Hercegovine i Makedonije. Ova tema, iako tek u najranijoj fazi, izazvala je buru reakcija u više država. Jedan od razloga za salve komentara jeste i u činjenici da su vazduhoplovstva gotovo svih balkanskih država u izuzetno nepovoljnoj situaciji, što pod veliki znak pitanja stavlja sigurnost neba.
Vazduhoplovstvo Vojske Srbije, iako suočeno sa zastarelošću tehnike, istekom resursa letilica i tankom kasom, ima solidnu osnovu da se izdigne u regionalnog lidera na nebu. Najava nabavke jedne eskadrile aviona „MiG 29M2“, koji pripadaju naprednoj četvrtoj generaciji višenamenskih vazduhoplova znatno će da ojača snagu države na nebu. Modernizacija aviona „supergaleb G4“, koja se već godinama odlaže zbog manjka novca, zajedno sa produženjem resursa letilicama „MiG 21“, trebalo bi da zaokruži ovaj proces. Srbija je pritom kako-tako uspela da očuva proces obuke pilota i sistem logistike.
U potpuno drugačijoj situaciji je Crna Gora, koja je definitivno odustala od bilo kakve ideje da ima lovačku avijaciju, a čije je nebo nezaštićeno još od razlaza za Srbijom 2006. godine. Od flote koja je posle referenduma ostala u Crnoj Gori, ostalo je svega pet helikoptera „gazela“. Vlasti Crne Gore poslednjih godina prodale su pet aviona „supergaleb G4“ jednoj hrvatskoj privatnoj firmi, dok je šest istih letilica ustupljeno Srbiji.
Zvaničnici najmlađe evropske države već godinama ističu da će čuvanje njihovog vazdušnog prostora biti rešeno kroz saradnju sa NATO, a odbrana neba uzima se i kao jedan od glavnih razloga za pristupanje ovom savezu.
- Konačnu zaštitu svog neba rešićemo kada budemo članica Severnoatlantskog saveza - izričit je ministar odbrane Crne Gore Dragan Samardžić. - Vlada je početkom septembra dala zeleno svetlo za potpisivanje sporazuma sa Hrvatskom, BiH i Makedonijom za izradu studije o o zaštiti vazdušnog prostora, koja će se odnositi na razvoj radarskih i PVO sistema.
Ključ za dugoročno rešavanje pitanje otvorenog neba u Briselu vide i Makedonija i BiH. Njihova situacija je veoma slična crnogorskoj, jer još nisu rešile pitanje čuvanja vazdušnog prostora. BiH uopšte ne poseduje borbene avione, a Makedonija je osnovnu snagu svoje avijacije - četiri aviona „suhoj“ - nedavno trajno prizemljila zbog zastarelosti.
Istoričar i vazduhoplovni analitičar Bojan Dimitrijević zato ističe da je logično da države regiona sve intenzivnije razmišljaju kako mogu zajedničkim snagama da se zaštite.
- Razumljivo je što se Crna Gora okreće Hrvatskoj, koja ima kakvu-takvu lovačku avijaciju, jer to podrazumeva i bliže odnose sa NATO - objašnjava Dimitrijević.
- Srbija, za razliku od suseda, ima dobar potencijal da čuva svoje nebo avionima i raketnim sistemima. Moramo imati na umu da male države kakve su Crna Gora, BiH ili Makedonija veoma teško mogu da uspešno same organizuju čuvanje svog neba. To je glavni stub ideje o zajedničkoj kontroli vazdušnog prostora, koja bi rešila problem nesigurnih visina svim zemljama koje nemaju lovačku avijaciju.
Dimitrijević podseća da je čuvanje vazdušnog prostora važno za bezbednost svih građana, ali i izuzetno skup posao koji pored avijacije podrazumeva i radarske sisteme i sredstva PVO. On napominje da prisustvo NATO ne bi trebalo da zakomplikuje komšijske odnose, jer je razvoj sistema regionalne bezbednosti trend i u svetu.
- Srbija u oblasti zaštite neba vrlo dobro sarađuje sa Bugarskom, ali i sa Rumunijom, koje su članice NATO. Zanimljiv je i model koji se primenjuje na Baltiku, gde se vojske NATO redovno rotiraju u čuvanju vazdušnog prostora baltičkih država - podseća Dimitrijević.
Rizike iz visine od bivših republika SFRJ temeljno je rešila samo Slovenija, koja plaća Italiji da njeni borbeni avioni dežuraju na slovenačkom nebu. Na ovaj potez pod Alpima se gleda različito, jer je reč o izuzetno skupom aranžmanu. Procene troškova su različite, a prema nekim Ljubljanu to košta i do 40 miliona evra godišnje. Problem bezbednosti u vazduhu na sličan način rešila je i Albanija, na čijem nebu se smenjuju grčki i italijanski avioni.
Bezbednosni problemi približili su države regiona usmerene ka NATO zajedničkom delovanju. Pod okriljem Brisela u povoju je koncept sistema „pametne odbrane“, u koji su pored Crne Gore i Hrvatske, i Bih i Makedonija. Iako se u medijima pojavila informacija da će crnogorsko nebo štititi hrvatski borbeni avioni, tekav scenario teško da je realan. Hrvatska država i sama već godinama ozbiljno kuburi sa ograničenim resursima kada su u pitanju vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana.
Na ovaj aranžman Hrvatska gleda kao na deo šire slike koju određuje savezništvo u NATO. Vojni analitičar iz Zagreba Igor Tabak kaže da se trenutno radi tek na prvom koraku - izradi studije koja će pokazati da li je ova vrsta saradnje uopšte moguća.
- Većina država regiona, kada je reč o vazduhoplovstvu, ima iste probleme - podseća Tabak. - Sa izuzetkom Italije, koja je vojna velesila, i Mađarske, koja je nabavila savremene avione, ostale države raspolažu samo ostatkom ostataka resursa JNA. Gotovo sve države razmišljaju o nabavci novih aviona, ali konkretnih koraka gotovo da nema. To su sve motivi da se ozbiljnije razmisli o udruživanju resursa malih država, naročito ako imaju isto opredeljenje što se tiče članstva u NATO. To je osnovni preduslov za saradnju, jer ukoliko članice ili zemlje koje žele u savez sarađuju na nizu drugih odbrambenih projekata, zašto ne bi bile partneri i u odbrani neba.
I dok se kuvaju ideje o zaštiti balkanskog neba, Hrvate muče druge brige. Nebo ove zemlje seku „migovi 21“ a resursi su im na samom izdisaju. U vazduhoplovnim bazama „Zemunik“ kod Zadra i „Pleso“ kod Zagreba stacionirano je svega deset zastarelih sovjetskih letilica. Iako zvanične potvrde ne postoje, procenjuje se da je svega šest letilica u operativnoj upotrebi. Svim vazduhoplovima ove godine ističe vek trajanja, a Hrvatska se već opredelila da ne kupuje novu eskadrilu. Umesto toga, u maju ove godine vojni vrh Hrvatske otvorio je proceduru ponovnog remonta starih letilica, koji bi im obezbedio još koju godinu života.
Hrvatski borbeni avioni nabavljeni su kao polovni još devedesetih godina, a kupljeni su od Poljske i Ukrajine. Ove letilice remontovane su 2003. godine u Rumuniji, a posao modernizacije 12 aviona koštao je tada više od osam miliona dolara. Hrvatski avioni su poslednjih godina imali niz incidenata a dva „MiG-a 21“ izgubljena su 2010. godine u vazdušnom sudaru iznad Slunja.

- kvcali
- Postovi: 3007
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
- Garaža: Omega B2 2.0
- Lokacija: Kraljevo
- Kontakt:
Re: Ratna tehnika
mi ako ne nabavimo bar i tih 6 migova-35 necemo imati cime da vrsimo ovu obavezu u nastupajucem periodu,
em sto ih dobijamo na kredit em, su visenamenski i za ove sve postojece nase avione tehnoloski kvantni skok, em, "ultra jeftini" za zapadnu konkurenciju, cak po ceni koju dobija rusko rv, em obezbedjuju kontinuitet ratnog vazduhoplovstva, podizu nivo odbrambene moci kolko tolko, ...
dobili smo penal, poslednji minut utakmice, igra se na nasem terenu i pobeda za opstanak u ligi, samo treba pogoditi gol !
em sto ih dobijamo na kredit em, su visenamenski i za ove sve postojece nase avione tehnoloski kvantni skok, em, "ultra jeftini" za zapadnu konkurenciju, cak po ceni koju dobija rusko rv, em obezbedjuju kontinuitet ratnog vazduhoplovstva, podizu nivo odbrambene moci kolko tolko, ...
dobili smo penal, poslednji minut utakmice, igra se na nasem terenu i pobeda za opstanak u ligi, samo treba pogoditi gol !

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling
http://www.opelteamserbia.com/forum
Re: Ratna tehnika
Kad procitam ovakve vesti odmah shvatim na sta su spale sve EX YU drzave i automatski mi se podigne kosa na glavi. Za drzave regiona me bas briga, dabogda propale sve od reda, ali me dusa boli kad vidim gde smo mi - ne ispunjavamo najosnovnije uslove da odbranimo nebo u najnuznijim sulovima (da ne govorim o vodjenju bilo kakvog rata). Majka mu stara, kakav je bio problem kupiti bar jednu jedinu eskadrilu savremnih lovaca koji bi mogli da zastite ovo malo parce neba nad Srbijom. Ajde da se ne poredimo sa velikim zemljama, ali pogledajmo koliko su vojno opremljene Grcka, Portugalija i druge zemlje slicne velicine. Jos i o kupovini tih sest aviona pregovaramo kao da se radi o kupovini nosaca aviona u najmanju ruku.
Jbm ti ovu drzavu kad je pokradena do te mere da ne moze da vodi racuna ni o svojim najosnovnijim potrebama, nego svake godine moraju da poginu bar dva pilota u proseku leteci na krsevima starim po 30+ godina koji se uz to i ne odrzavaju kako treba.
I ko je posle lud da uopste ratuje za ovu zemlju ukoliko bi doslo do toga "stani-pani".
Jbm ti ovu drzavu kad je pokradena do te mere da ne moze da vodi racuna ni o svojim najosnovnijim potrebama, nego svake godine moraju da poginu bar dva pilota u proseku leteci na krsevima starim po 30+ godina koji se uz to i ne odrzavaju kako treba.

- kvcali
- Postovi: 3007
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:02
- Garaža: Omega B2 2.0
- Lokacija: Kraljevo
- Kontakt:
Re: Ratna tehnika
RV i PVO JNA pocetkom 91. raspolaze sa 8 cisto lovackih eskadrila 7 na mig-21 i 1 sa 29-kama i u planu nabavku cak 250 NA (novi avion - nesto slicno danasnjem daso rafalu) aviona.
necu da navodim broj izvidjackih, jurisno bombarderskih, skolskih, transportnih i helikopterskih eskadrila
danas posle nesto vise od 20 godina sve te sada "nezavisne" zem;je ne mogu da skrpe jednu poluispravnu lovacku eskadrilu tehnoloskog nivoa od pre 40 godina pa cak i vise, eto tada nismo imali demokratiju , sada je imamo
necu da navodim broj izvidjackih, jurisno bombarderskih, skolskih, transportnih i helikopterskih eskadrila
danas posle nesto vise od 20 godina sve te sada "nezavisne" zem;je ne mogu da skrpe jednu poluispravnu lovacku eskadrilu tehnoloskog nivoa od pre 40 godina pa cak i vise, eto tada nismo imali demokratiju , sada je imamo

GS, GS/E, GSE, GTE, GSI, OPC # Irmscher, Mantzel, Steinmetz, Zender, Lexmaul, Mattig, Rieger, Kissling
http://www.opelteamserbia.com/forum