Iz Sahare u Sibir i natrag
Posada tenka M-84 pokrenula motor na minus 30 stepeni Celzijusa u komori gde je držan prethodna 24 sata, izvezla na plus 40 i odmah obavila borbeno gađanje bez ijednog zastoja
Tenk M-84 čije ispitivanje je završeno ovih dana
Čačak – U Tehničkom remontnom zavodu u Čačku završena su ispitivanja klimomehanike, naoružanja, kupole i automatskog punjača na tenku M-84, koji je tačno pre četvrt veka, pod brojem 21.337, proizveden u fabrici „Đuro Đaković” u Slavonskom Brodu. Potvrđeno je, još jednom, da je to najpouzdanije borbeno vozilo ikad napravljeno na ovom području a Zavod iz Čačka, koji je juče obeležio 88 godina rada, upravo je osposobljen za potpuni remont ovih tenkova.
– Do kraja godine Zavod će imati kompletnu tehničko-remontnu dokumentaciju za sve sisteme tenka M-84. Sam proces generalnog remonta završićemo u prvoj polovini iduće godine. To podrazumeva okončanje tehnoloških postupaka integracije moto-tehničkog dela i sprovođenje trupnih ispitivanja posle generalnog remonta, u obimu od 3.000 do 5.000 kilometara – kaže za „Politiku” inženjer Ratko Simović, načelnik odseka za razvoj u TRZ-u.
Najstroži zahtev koji je bio postavljen kada je u pitanju ovaj primerak tenka ticao se promena sredine. Sa poligona u Nikincima, gde je prošlog leta temperatura bila 40 stepeni Celzijusa, tenk je odvezen u komoru na minus 30, i tu ostao naredna 24 sata. Na isteku tok roka posada je u komori iz prve pokrenula motor tenka, izvezla ga na poligon i u sledećih 20 minuta obavila borbeno gađanje. Tenk je, tako, za samo jedan dan prešao put od Sahare do Sibira i natrag pri čemu nijedan deo nije otkazao, iako se po izlasku iz komore na čeliku uhvatilo desetak centimetara inja.
Ovo borbeno vozilo, u vreme kad je proizvođeno, vredelo je između 750.000 i 1,000.000 dolara, a stručnjaci procenjuju da nije izgubilo od vrednosti. Tenk M-84 je naoružan topom kalibra 125 milimetara, koji u režimu kosog hica ima domet zrna od 45 kilometara, ali to je nekontrolisani projektil.
– Prevashodna namena ovog topa je da, dok se tenk kreće po neravnom terenu, sa verovatnoćom od najmanje 95 odsto pogodi cilj na udaljenosti do 3.000 metara, koji se takođe kreće i to bočno u odnosu na tenk. Inače, osnovni projektil u ovom tenku je potkalibarni projektil od 125 milimetara koji ima početnu brzinu veću od 1.700 metara u sekundi. On sadrži iglicu, u stvari manji projektil kalibra 30 milimetara koja nastavlja kretanje na trasi. Za taj projektil, zbog sastava materijala od kojeg je načinjen i brzine kretanja, ne postoji nijedan oklop koji se ne može probiti – veli Simović.
Na smotri u krugu Zavoda prikazana su i ostala sredstva na kojima su majstori i inženjeri ove kuće radili tokom godine. To su, recimo, terenska vozila „puh” i borbena vojno-policijska vozila namenjena našoj mirovnoj misiji u sastavu Ujedinjenih nacija u Libanu. U ta vozila sada su prvi put ugrađeni uređaji za klimatizaciju, jer to zahtevaju uslovi u kojima se koriste.
Jedna ekipa Zavoda prikazala je kako radi upravo remontovani tenk nosač mosta MT-55A. Za postroj ove pokretne ćuprije uzet je stari tenk T-55 a nadgradnja je dvodelni čelični most raspona 18 metara, koji trupe časom postavljaju kao prelaz preko vodotoka. Taj most češke proizvodnje težak je 6,5 tona ali ima nosivost od 40 tona, i dvočlana posada nosača za samo 90 sekundi polaže ga i čini spremnim za upotrebu. Postavljanje i podizanje mosta obavlja se pomoću hidrauličnog sistema koji u svojim čeličnim cevima ima 350 litara ulja pod pritiskom od čak 300 bara.
Obeležavanju dana Zavoda prisustvovao je brigadni general Žarko Lazarević, načelnik štaba KOV VS. Pukovnik Goran Marjanović, direktor TRZ-a, saopštio je da je od kraja 2011. godine i uspostavljanja vojne organizacije Zavoda, u kolektiv primljeno 98 novih radnika, uglavnom majstora i inženjera. Jedan od osnovnih zadataka u ovoj poslovnoj godini, koji je već uspešno obavljen, bilo je remontovanje 25 borbenih i neborbenih sredstava za potrebe sastava Vojske Srbije u mirovnoj misiji UN u Libanu, gde je građanski rat buknuo sredinom sedamdesetih godina prošlog veka.