BAJKER napisao:Neka moderatori oproste zbog duplog posta.
Ovo sto cu napisati ima veze sa ovom temom o vazduhoplovstvu i ugovoru Etihada i drzave pa ga u celosti citiram a obajavljenio je u Blicu.
Ugovor s Etihadom do kraja kampanje.
Osvrćući se na optužbe, prvipotpredsednik Vlade i lider SNS je najavio da će ugovor sa Etihadom biti objavljen do kraja izborne kampanje."Pitaju se kako to mi pravimo aranžamane. Pre nekoliko mgodina postigli su ugovor s Fijatom ali taj ugovor niko nije video. Ja sam video, ali to je služebna tajna pa ne mogu da kažem šta je u njemu. Mi ćemo naš ugovor s Etihadom pokazati pre kraja kampanje", rekao je Vučić.
Obećanje da će javnost videti taj ugovor vredi taman koliko i kredibilitet onog ko je to obećanje izrekao. Dakle tu negde oko nule, ili malo manje.
Ako ugovor i bude pokazan, biće pokazan onako kao što je bio "pokazan" ugovor sa Fiatom (neko je pre par strana okačio fotografiju onih stranica prekrivenih crnom bojom).
No, to su sve stvari na koje smo oguglali sa našim političarima. Pogledajmo šta na ovu temu ima da kaže James Hogan, generalni direktor Etihada u autorskom tekstu za portal Arabian Business:
On 1 January, we will acquire a 49 percent stake in Air Serbia, the national carrier of the Republic of Serbia, of which we already have a five-year management contract.
Drugi deo rečenice je indikativan jer ukazuje da postoji ugovor o ustupanju upravljanja kompanijom. Ljudi kao što je Hogan ne lupetaju i ne lažu kao političari, tako da se ova izjava može uzeti za ozbiljno. Srbija je sa Etihadom potpisala ugovor o ustupanju upravljanja Jatom na period od pet godina.
Takav ugovor nije neuobičajena pojava, imao ga je Emirates sa Sri Lankom (na 10 godina) a u poslovnom svetu nije retkost da nesposobni vlasnici firmi koje imaju nekakav potencijal ustupe upravljanje nekom ko nešto zna o istom. Kvaka je u tome što ustupanje upravljanja obično ide u paketu sa još nečim a to nešto može biti kupovina vlasničkog udela, pokretanje novog posla, dokapitalizacija, ulaganje u osnovna sredstva... Tako je Emiratesov paket za SriLankan uključivao 43% vlasništva i ustupanje upravljanja. Etihadov paket je na prvi pogled veoma sličan (49% vlasništva i ustupanje upravljanja) osim što deo o preuzimanju vlasništva za sada nije ispunjen tj. nema potvrde da je ispunjen. Odvija se samo onaj deo koji se tiče ustupljenog upravljanja.
Rekao bih da su dva moguća razloga što se ugovor drži u tajnosti:
1. Vlada ne želi da baš svi, crno na belo vide da su ustupili upravljanje manjinskom partneru koji pri tome dolazi izvan EU
i/ili
2. Ne postoji ništa drugo osim upravljanja tj. u pitanju je državni projekat revitalizacije Jata koji će u potpunosti finansirati država, s tim da je upravljanje povereno nekom ko je daleko sposobniji od države (koja samo daje pare i u tom procesu naravno plaća i šta treba i šta ne treba, kao što obično sleduje nesposobnjakovićima i Mrkonjićima).
Možda ima i još nešto, videćemo jednog dana (ali ne u ovoj kampanji).
Realno ne bih rekao da neko kao Hogan ne govori istinu kada kaže da Etihad planira da preuzme 49% kompanije ali ostaje činjenica da to nikako da se desi. Mogući razlog bi bio taj da je ugovorom navedeno da prvo treba da se ispune neki uslovi (npr. stignu iznajmljeni avioni, završi obuka posada i sl.) pa onda sledi preuzimanje. Tako Etihad štiti sebe od snošenja 49% gubitaka koji se prave zbog kašnjenja svih ovih procesa, a to kašnjenje je verovatno posledica sodome i gomore koju su zatekli u Jatu odnosno činjenice da ono malo sposobnih ljudi nije moglo da izgura sve rokove.