Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
BAJKER
Reactions:
Postovi: 6086
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:34
Garaža: Suzuki SX4 1.5 MTB Cannondale bike
Lokacija: Zemun,Beograd,SRBIJA.

Re: Vazduhoplovi

Post od BAJKER »

Poslednja šansa za srpskog avioprevoznika.

BIRN ekskluzivno objavljuje detalje iz nacrta ugovora potpisanog između Etihad ervejza iz Abu Dabija, Jat ervejza i Vlade Republike Srbije

BIRN je imao uvid u nacrt ugovora od 26. jula 2013. godine koji je Vlada Republike Srbije potpisala sa Etihad ervejzom na svečanosti u Beogradu 1. avgusta 2013. godine.
BIRN objavljuje detalje nacrta sporazuma motivisan interesom javnosti da zna na koji način Vlada Republike Srbije raspolaže državnom imovinom i troši novac poreskih obveznika.
Ugovor između Vlade Republike Srbije i Etihad ervejza je bio predmet kontroverzi od trenutka kada je potpisan jer je na njega stavljena oznaka poverljivosti i u javnost su dospele samo kontrolisane informacije. Ono što je Vlada Srbije želela da predstavi objavljeno je na infografici koja je bila postavljena na novu internet stranicu srpskog avioprevoznika koji je promenio ime u Er Srbija.
Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka ličnosti Rodoljub Šabić u dva navrata je naložio kompaniji da objavi ugovor, ali se to do sada nije dogodilo.
BIRN je imao uvid u pet pojedinačnih nacrta ugovora kojima se regulišu odnosi i obaveze Vlade Republike Srbije i Etihad ervejza (Ugovor o transakcionom okviru, Ugovor o uslugama podrške, Ugovor o ulaganju, Ugovor o konsultantskim uslugama, Ugovor između akcionara), kao i u dokument koji je pripreman za postupanje pred Komisijom za zaštitu konkurentnosti koja se nalazi u Beogradu.
U ovim nacrtima ugovora pobrojane su obaveze ugovornih strana na poslu koji ima za cilj formiranje uspešne i samoodržive aviokompanije.
Ugovori su potpisani i predstavljeni kao deo Sporazuma o saradnji Vlade Republike Srbije i Vlade Ujedinjenih Arapskih Emirata od 17. februara 2013. godine.
BIRN ovde citira delove iz preambule onako kako su napisani u nacrtu Transaction Framework Agreement:
1.1 This Agreement is agreed in furtherance of the principles underlying the Intergovernmental Agreement on Mutual Incentives and Protection of Investment and the Intergovernmental Agreement on Co-operation entered into between the GoS and the Government of the United Arab Emirates on 17 February 2013 (the "Treaties").

U ovim nacrtima ugovora podrobno su opisane etape realizacije sporazuma između kompanije iz Emirata i Vlade Republike Srbije čiji završetak (closing date) je trebalo da bude najkasnije do 1. januara 2014. godine. Bilo je predviđeno da posle tog datuma Etihad zvanično bude uveden u vlasništvo Akcionarskog društva za vazdušni saobraćaj Jat ervejz tako što će se njegov udeo u transformisanom preduzeću predstaviti u Agenciji za privredne registre i u Centralnom registru hartija od vrednosti gde bi Etihad trebalo da se pojavi kao vlasnik 49% akcija Er Srbija.
I pored zvaničnih najava to se još uvek nije dogodilo, niti je objavljen ugovor koji su Vlada i Etihad potpisali, u kom stoji klauzula o poverljivosti do roka završetka posla (closing date).
Jedan od dokumenata u koje je BIRN imao uvid je Ugovor o transakcionom okviru (u formi nacrta) koji definiše dinamiku sprovođenja finansijskih obaveza koje su preuzele ugovorne strane.
Investicija Etihad ervejz u sledeće tri godine treba da bude do 100 miliona dolara, od čega 40 miliona dolara (convertible loan facility) treba da bude uplaćeno 14 dana nakon potpisivanja ugovora.
S druge strane, tačan iznos investicije Vlade Srbije nije naznačen u dokumentima u koje je BIRN imao uvid jer u trenutku zaključenja nije bilo poznato koliki su tačno troškovi restrukturiranja, kao ni ukupni dugovi i obaveze Jat ervejza i kompanija u njegovom sastavu, uključujući i Ketering, koje se Vlada obavezala da isplati.
U tabeli koju objavljujemo nabrojane su obaveze Vlade Srbije i Etihad Ervejza, kao i dinamika investiranja. Neke od obaveza koje je Vlada Srbije preuzela su:
- Da obezbedi novac za izradu kompletnog Poslovnog plana kompanije
- Da obezbedi novac za isplatu otpremnina višku zaposlenih, kao i da podmiri sve dugove prema zaposlenima
- Da vrati u vlasništvo ranije izdvojeno privredno društvo Jat Ketering i da uloži do 5 miliona dolara u ojačavanje ovog društva (50% ukupnog ulaganja, ostatak ulaže Etihad)
- Da obezbedi otpis svih dugova koje su dobavljači potraživali i da reši sve postojeće i potencijalne sudske sporove koji bi mogli da ugroze poslovanje komapnije. Ovde je značajan dug prema privrednom društvu Beogradski aerodrom koji je procenjen na najmanje 13 miliona dolara.
- Da obezbedi na beogradskom aerodromu ekskluzivno pravo koršćenja Terminala 1 ili Terminala 2, koji treba da bude prilagođen najvišim standardima (ulaganje obe strane u procentu reciprocnom vlasništvu)
- Da obezbedi nove ugovore sa komapnijama Jat Tehnika i NIS od kojih se očekuje da daju povlašćene cene domaćem avioprevozniku
Vlada Srbije i Etihad Ervejz obavezali su se da će, svako u svom domenu, raditi na tome da stvore povoljne uslove za poslovanje kompanije. Vlada će osigurati sprovođenje bilateralnih međudržavnih sporazuma o avio uslugama koje Republika Srbija ima sa trećim državama i pomoći Jat ervejzu da obezbedi slotove na aerodromima van Srbije. Sa druge strane, Etihad će pomoći srpskom avio prevozniku da sklopi povoljnije poslovne ugovore sa trećim stranama i već postojećim komercijalnim partnerima arapskog avio prevoznika.
Novac koji Etihad kao deoničar pozajmljuje kompaniji se konvertuje u deonice, dok Republika Srbija ulaže novac u svojstvu države, a ne deoničara Jat ervejza, i on može da bude uložen po više osnova, uključujući i državnu pomoć.
Izvod iz Transaction framework agreement
1.1 Etihad proposes to provide funding to JAT of up to US$100,000,000 (one hundred million US Dollars) through a combination of equity, debt and other financial facilities and/or funding arrangements as may be mutually agreed (the "Total Etihad Investment Amount").
1.2 The GoS's investment in, and ongoing commitment to JAT, will be in the form of grants and undertakings including a combination of equity, debt and other financial facilities and/or funding arrangements as may be mutually agreed.

Zbog ovakvog pristupa reagovala je i Komisija za kontrolu državne pomoći Ministarstva finansija početkom decembra 2013. godine tražeći od kabineta Aleksandra Vučića da dostavi „potpunu prijavu državne pomoći“.
BIRN saznaje da je kabinet poslao prijavu državne pomoći i da će u narednom periodu Komisija izdati Rešenje sa obrazloženjem ovog postupka. Takođe, ugovorom je predviđeno da će Vlada Republike Srbje tražiti odobrenje od Komisije za kontrolu državne pomoći.
Takođe, Etihad postavlja menadžment kompanije, plaća ga a docnije se naplaćuje iz Er Srbija. Etihad ima u Upravnom odboru četiri člana od devet, a ostale imenuje Vlada Srbije. Jedan od članova UO koga je imenovala Vlada predsedava tim telom.
Završne odredbe nacrta Ugovora o transakcionom okviru bave se pitanjima arbitraže u slučaju sporova i poverljivošću informacija. Predviđeno je da se sporovi vode pred Londonskim sudom za međunarodnu arbitražu (trojica sudija, jednog bira Etihad, jednog Er Srbija, a trećeg zajedno ova dvojica) i da sva dokumenta budu u skladu sa engleskim zakonima.
U delu o poverljivosti kaže se da do zatvaranja posla, koje je trebalo da se dogodi do 1. januara ove godine ne bi smeli da se objavljuju podaci iz ovih dokumenata osim u slučajevima kada to traže institucije koje bi mogle da imaju potrebu da se bave ovim sporazumom.
BIRN je poslao pitanja Kabinetu prvog potpredsednika Vlade Republike Srbije u želji da dobije dodatna objašnjenja u vezi sa ovim sporazumom, uključujući i to zašto nije došlo do zaključenja posla u predviđenom roku. Do objavljivanja teksta odgovor nije stigao.

http://www.skockajtebudzet.rs/rs/clanak ... prevoznika
Slika
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4632
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Obrazlazem:
..." iz dokumenata vidi da bi investicija Etihad ervejza u sledeće tri godine trebalo da bude do 100 miliona dolara, od čega 40 miliona dolara (convertible loan facility) treba da bude uplaćeno 14 dana nakon potpisivanja ugovora."
Da prevedem - tih 40 mil dolara je ulozeno tako sto su uzeti avioni na lizing, a garant tog lizinga je drzava Srbija !!! Da prevedem - Etihad je ulozio NULA !
"Novac koji Etihad kao deoničar pozajmljuje kompaniji se konvertuje u deonice, dok Republika Srbija ulaže novac u svojstvu države, a ne deoničara Jat ervejza" - e ovo je tek sramota !!! ZATVOR BRE...
(ADVOKAT, 12. mart 2014 18:25)
ftj
Reactions:
Postovi: 13878
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od ftj »

Pa i nije mu baš ispravno tumačenje ni po prvoj ni po drugoj stavci.

Pretpostavljam da je razlog pozajmice pa konverzije u vlasništvo zapravo osiguranje etihada da će država ispuniti svoje obaveze i u slučaju da ih ispuni, etihad stiče vlasništvo tj. ta pozajmica mu se praktično računa kao osnivački kapital koji nisu hteli u startu tako da upišu da bi 'motivisali' državu da odradi svoju stranu. Al da im je tako manji rizik(a nama veći) svakako jeste.
Ix.
Reactions:
Postovi: 48
Pridružio se: 20 Jan 2014, 08:59

Re: Vazduhoplovi

Post od Ix. »

zuzazu napisao:Obrazlazem:
..." iz dokumenata vidi da bi investicija Etihad ervejza u sledeće tri godine trebalo da bude do 100 miliona dolara, od čega 40 miliona dolara (convertible loan facility) treba da bude uplaćeno 14 dana nakon potpisivanja ugovora."
Da prevedem - tih 40 mil dolara je ulozeno tako sto su uzeti avioni na lizing, a garant tog lizinga je drzava Srbija !!! Da prevedem - Etihad je ulozio NULA !
"Novac koji Etihad kao deoničar pozajmljuje kompaniji se konvertuje u deonice, dok Republika Srbija ulaže novac u svojstvu države, a ne deoničara Jat ervejza" - e ovo je tek sramota !!! ZATVOR BRE...
(ADVOKAT, 12. mart 2014 18:25)
Garantovanje lizinga nije isto što i isplata rata. Ugovor predviđa da Etihad pozajmi Srbiji 40 miliona za prvu fazu reorganizacije i da se to zatim konvertuje u 49% vlasništva (u kom slučaju se pozajmica naravno neće vraćati). Etihad je taj novac uplatio a sredstva su iskorišćena za ono što se radilo u prethodnim mesecima. Ukoliko do konverzije vlasništva iz bilo kog razloga ne dođe, Srbija će Etihadu vraćati pozajmicu umesto vlasničkog udela.
Korisnikov avatar
cozmo
Reactions:
Postovi: 5194
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo »

Pomirite se da je ovaj ugovor bu*a.

Znaci teska.

A to cemo tek da vidimo, mi poreski obveznici. Ima da boli.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Korisnikov avatar
Velja
Banned
Reactions:
Postovi: 12135
Pridružio se: 06 Avg 2013, 18:43

Re: Vazduhoplovi

Post od Velja »

Da nas boli bu*a ?
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4632
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Ix. napisao:
zuzazu napisao:Obrazlazem:
..." iz dokumenata vidi da bi investicija Etihad ervejza u sledeće tri godine trebalo da bude do 100 miliona dolara, od čega 40 miliona dolara (convertible loan facility) treba da bude uplaćeno 14 dana nakon potpisivanja ugovora."
Da prevedem - tih 40 mil dolara je ulozeno tako sto su uzeti avioni na lizing, a garant tog lizinga je drzava Srbija !!! Da prevedem - Etihad je ulozio NULA !
"Novac koji Etihad kao deoničar pozajmljuje kompaniji se konvertuje u deonice, dok Republika Srbija ulaže novac u svojstvu države, a ne deoničara Jat ervejza" - e ovo je tek sramota !!! ZATVOR BRE...
(ADVOKAT, 12. mart 2014 18:25)
Garantovanje lizinga nije isto što i isplata rata. Ugovor predviđa da Etihad pozajmi Srbiji 40 miliona za prvu fazu reorganizacije i da se to zatim konvertuje u 49% vlasništva (u kom slučaju se pozajmica naravno neće vraćati). Etihad je taj novac uplatio a sredstva su iskorišćena za ono što se radilo u prethodnim mesecima. Ukoliko do konverzije vlasništva iz bilo kog razloga ne dođe, Srbija će Etihadu vraćati pozajmicu umesto vlasničkog udela.
Da li je Etihad do closing date navedenom u ugovoru, dao i dolara?
"etihad je taj novac uplatio, a sredstva su iskoriscena za ono sto se radilo u prethodnim mesecima"

Mozes li mi pomoci i navesti gde si ovo procitao, posto se u sredstvima javnog informisanja lome koplja oko ovog ulaganja. Samo nemoj ko Nebojsa Stefanovic..... Rekli su mi, cuo sam, procitao sam delove..... I tako te varijante.

Daj, molim te link gde se vidi ono sto svi traze ovih meseci a samo ti imas odgovor. Sta je to i koliko Etihad uplatio?

Molim te.
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 47976
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

Slika
Slika
Slika
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Reactions:
Postovi: 24626
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vazduhoplovi

Post od dragvorl »

Stizu novi avioni za AS.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od ljubitelj »

cozmo napisao:Pomirite se da je ovaj ugovor bu*a.

Znaci teska.

A to cemo tek da vidimo, mi poreski obveznici. Ima da boli.
Nista posebno, mogucih 40 miliona dodatnog troska za poreske obveznike ako propadne posao.
Nista ne kosta ako uspe posao i pocne da se puni budzet.
Sve ostale troskove ionako smo placali nekoliko decenija a koje je JAT ulupao bez efekta na poslovne rezultate.

U principu, ako su i ostali delovi ugovorenog paketa na slican nacin dogovoreni treba ocekivati dobre efekte po poreske obveznike. Slicno kao sto se pokazalo sa NISom.

Ono sto nije dobro je sto ne vazi srpski pravni sistem vec engleski u slucaju spora, no to pokazuje nepoverenje u vladavinu prava u Srbiji sto se ne moze uzeti za zlo kada niti domaci gradjani nemaju poverenje u postovanje zakona apsolutno i jednako za sve.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4632
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

40 Million? Nickel an dime's...... :rofl:
Korisnikov avatar
cozmo
Reactions:
Postovi: 5194
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo »

:srbin: :rofl: :mrgreen:

Slika
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9309
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan »

ne postoji bolje objasnjenje -

http://www.youtube.com/watch?v=MsuD44mjneo

:kezo:
Korisnikov avatar
snork
Reactions:
Postovi: 4937
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od snork »

Gezo, koji to avion prevoze u muzej?

Cozmo, ta Zvezdana ne zna da je Sirijus zvezda, a ne planeta. :kezo: Inače me stil pisanja podseća na neke delove knjige "Teslino tajno oružje" Aleksandra Milinkovića (tipa "tada se Tesli ukazao vanzemaljac, koji je prešao iz četvrte u treću dimenziju". :rofl: Ili, pominje DoD, a onda u zagradi: "šifra organizacije koju nismo uspeli da odgonetnemo". Nije čuo za Department of defense. :kezo:
Ђенерал Јанковић
Ix.
Reactions:
Postovi: 48
Pridružio se: 20 Jan 2014, 08:59

Re: Vazduhoplovi

Post od Ix. »

zuzazu napisao: Da li je Etihad do closing date navedenom u ugovoru, dao i dolara?
"etihad je taj novac uplatio, a sredstva su iskoriscena za ono sto se radilo u prethodnim mesecima"

Mozes li mi pomoci i navesti gde si ovo procitao, posto se u sredstvima javnog informisanja lome koplja oko ovog ulaganja. Samo nemoj ko Nebojsa Stefanovic..... Rekli su mi, cuo sam, procitao sam delove..... I tako te varijante.

Daj, molim te link gde se vidi ono sto svi traze ovih meseci a samo ti imas odgovor. Sta je to i koliko Etihad uplatio?

Molim te.
Etihad se ugovorom obavezao da će u roku od 14 dana po potpisivanju uplatiti 40 miliona dolara pozajmice koja je konvertibilna u vlasništvo:

2.3 Within fourteen (14) days from the date of this Agreement, Etihad shall provide a convertible loan facility to JAT in the amount of US$40 million

Koliko je meni poznato, ni Etihad ni Air Serbia nisu zvaničnim dopisima obaveštavali javnost o izvršenju ovih transakcija. Takav nivo transparentnosti ne postiže se ni u daleko uređenijim zemljama od Srbije, pogotovo ako se ne zahteva zakonom. Postoji ugovor i ugovoreni penali za one koji ga prekrše.

Za to vreme izvršena su značajna ulaganja u kompaniju. Nisam imao prilike da vidim SWIFT naloge za prenos 40 miliona dolara sa računa Etihada na račun Er Srbije ali sve što sam pročitao na tu temu i čuo od par ljudi koji rade što za Etihad što za Er Srbiju, upućuje na to da je Etihad uplatio taj novac.

Etihad nije imao ni jedan razlog da ne uplati tu pozajmicu jer je ugovorom potpuno obezbeđen. Dobiće 49% vlasništva u zamenu za 40 miliona, a ako ne dobije vlasništvo (tj. ugovor propadne) Srbija će mu otplaćivati pozajmicu. Vrlo jednostavan mehanizam.

I ako nemaš ništa protiv predložio bih da se malo pomerimo sa te dijabolične zavere u kojoj Srbija ulaže 300 miliona a Etihad ne daje ništa plus pride dobija aerodrom, pola Vojvodine i 70 hiljada devica. To naprosto nema nikakvog smisla. Ako hoćeš da pričamo o štetnim odredbama po Srbiju, uzmi pa makar pročitaj onaj nacrt ugovora. Na primer, videćeš član u kojem se Srbija obavezala da će od NIS-a izdejstvovati najmanje 50% popusta na into-plane gorivo, a ako taj popust ne dobije finansiraće razliku između 50% i onoga što NIS bude voljan da odobri (a to će biti max. nekih 3%).

Dakle, ovaj nacrt ugovora koji je objavljen, de facto predviđa da će Republika Srbija dotirati polovinu troškova goriva Er Srbiji, što em je štetno po državu em krši pravila EU o zabrani državnih subvencija avio prevoznicima.

Nisam još stigao da pročitam ceo taj nacrt ali imam osećaj da će biti još nekih pikantnih detalja. Pa ako hoćeš možemo da pričamo o tim detaljima (činjenicama) jer za onu histeriju o Etihadu koji daje nula, zero, ništa... a uzima milijardu dolara vredne slotove od čistoga zlata... stvarno nemam vremena.
Odgovori