Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
KDman
Banned
Reactions:
Postovi: 335
Pridružio se: 29 Jan 2014, 22:14

Re: Motorna ulja

Post od KDman »

Eto ti koristi FAM ulja kad si zapeo toliko. Sumljam da će bilo ko ovde poći tvojim stopama.
I lepo je kad znaš bolje od PSA šta je dobro za njih. Obavesti ih maill-om o svojim otkrićima.

PS
Da ti pojasnim moju gornju misao. FAM ulja su morala da uzimaju neka javna preduzeća i firme koje rade za njih, bar u nekim količinama. Nisu su se posle džabe zainteresovali i ovi iz spec suda :kezo:
Eto, a ti ubedi FAS da u nove 500L sipaju FAM. Ionako, Kruševac je blizu Kragujevca. To bi ti bio bolji biznis, nego ostali pokušaji. Nacionalno ulje u nacionalni auto :kezo: Kad imaš kvalitet zašto ne :kezo:
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Prvo, Petronas odnosno njihov brend Selenia je tradicionalno vezan za Fiat, a to vozilo je daleko od nacionalnog u smislu kako je to umelo da bude. U vezi Selenie bi moglo što šta da se kaže, jer su i oni brendovski vezani za Fiat. Kod pomenute PSA grupe, tzv, principal odnosno ugovor o zastupništvu tera one koji bi da budu u nekoj državi ovlašćeni za PSA da isključivo koriste Total ulja (ovo znamo jer je takav ugovor morao da ostvari zastupnik za citroene u BiH. To naravno nije obavezujuće za vlasnike (na to ih striktno gledano ne tera ni servisna knjižica), ali ovo pokazuje koliko su PSA i Total ekonomski vezani.

Po neko ume njih da kritikuje "na neviđeno" (kao što umeju mnogi to da čine sa drugim brendovima) - jer su totalova ulja praktično najpovoljnija, posebno u Srbiji. Ali bi taj neko morao da objasni ogromnom broju korisnika kako to oni sa njihovim uljima imaju višegodišnje/decenijsko najčešće sasvim pozitivno iskustvo.

U vezi specijalnog suda, verujem da misliš na poznat slučaj neuspelog privatizovanja FAM-a u kome je uhapšen bivši vlasnik. To se dešavalo pre više od četiri godine, tako da sa aktuelnim dešavanjima nema mnogo veze. Ono što ja mogu da kažem je da mi je inženjer iz FAM koji se bavi komercijalnim stvarima ispričao sledeće. Inače to dešavanje datira iz prošlih par meseci.

Jedna naša velika nacionalna ustanova u svojim potrebama ogromnog broja vozila raspiše tender kako i treba po zakonu o javnim nabavkama. I naravno tender osvoji firma, odnosno uvoznik, sa najjeftinijom ponudom. Tender se inače bavio nabavkom antifriza, tj. rashladne tečnosti. Čovek iz fama mi to možda i ne bi ispričao da u tom trenutku nije bio obavešten o rezultatima tendera, pa je bio prekinut u razgovoru sa mnom. A sa mnom je razgovarao krsteći se zašto hoću da dajem oko 1000 din za toliko skupo fenix psa energy ulje (posebno za vozilo koje je prešlo oko 300000 km), kad oni u svojih dvadesetak hondi jazz godinama sipaju skoro duplo jeftinije fenix premium 5W-40, što je doduše za posebnu priču (te honde uglavnom sada imaju preko 200,000 km pređenih).

Elem, u trenutku kad je primio informaciju, kaže egzaltiran da je firma koja je osvojila tender spustila u međuvremenu cenu antifriza za oko 100 din po litru (dakle skoro za duplo od prvobitne cene, a po kojoj nudi najveći broj ponuđača). Kaže da makar da je goli etilen-glikol bez ikakvih aditiva - ne bi bilo šanse da toliko košta koliko ovi ponudiše. Al` oni koji su raspisivali tender nisu se interesovali za detalje normi koji se tiču rashladnih tečnosti. Posle će neko drugi da razbija glavu zašto je nastala korozija onda kada nije trebala.

Na poljoinfo forumu, koji je izuzetno koristan za sve koji se bave poljoprivredom, (i pri tome imaju vekliku sreću jer je Stalker kao verifikovani stručnjak u oblasti fizičke-hemije tamo vrlo aktivan, razrešavajući dileme oko podmazivanja skupih mašina) - opisan je slučaj da je čovek u Vojvodini otišao kod uvoznika (ne ovlašćenog) koji je nudio Mobil ulja. Čovek dade nešto oko 1000 evra za bure kvalitetnog maziva ali kad ga je otvorio poklobac mu beše sumnjivo sveže prefarban. Skinu farbu pa se ispod pojavio logo Nestro grupe, tj Modriče. Prva reakcija prodavca je bila "pa niko se nije žalio". Cela priča šteti i Mobil-u ali i Modrči, jer niko od njih nema motiv za prevare ovog tipa.

Sistemske prevare su suptilnije. Već po ko zna koji put navodim primer da veliki strani proizvođač maziva nudi ulje istog naziva, ali kada odete na britanski ili nemački sajt onda vidite da to ulje zadovoljava jednu normu više nego ako odete na neki sajt koji pokriva ponudu za istočnu evropu. Što je najluđe, na britanskom tržištu čak može da se nabave obe varijante - jer se to nudi online ponudama (ipak, razlika u kvalitetu nije presudna jer je to ulje u obe varijante dovoljno kvalitetno)

Za taj isti brend sam već opisivao šta mi reče dragi rođak inače istaknuti profesor BU, ali i vrli fan mercedes brenda kome je inače od svih titula i diploma koje je mogao da nakačiu svojoj kancelariji - najdraža ona koju mu je mercedes izdao da je položio školu bezbedne vožnje. Pa ga upitah šta sipa od ulja u svoj benzinski kompresor (180e) te mi reče sledeće, a inače auto održava u mercedesovom specijalizovanom servisu ali koji nije vezan za mercedes-srbija. Reče - sipali su mi godinama (poznat)i XY brend, ali od prošle izmene rekoše da su mi sipali Mobil jer ne mogu više da garantuju kvalitet XY u Srbiji. Namerno ne pominjem ime tog brenda jer ga uvoze razni i ne bi bilo fer prema nekima od njih da to navodim kad već opisujem rekla/kazala bez sopstvenog iskustva.

Ono što hoću svim ovim pričama da kažem da sve ono negativno što bi palo na pamet nekome akonto domaćih proizvođača maiziva - isto može da se natura i akonto svetskih , a pogotovo uvoznicima istih.

Stoji da pisana specifikacija na ambalaži ne mora da odgovara onome što i jeste u njoj - ali to vrlo jasno (mada sasvim sitnim slovima) piše kod gotovo svih najpoznatijih brendova ulja. Nekima bi bilo dovoljno da samo to pročitaju pa da im se ovi zgade.

Čisto radi zgodne metafore, recimo zdravstveni sistem u Srbiji je vrlo problematičan - ali to ne znači da nema sjajnih lekara koji su svojim vrhunskim znanjem spasili gomile života.

Ako mi neko bude rekao "ma ja bih to sipao samo u juga", ili neki sličan kliše koji najpre govori o nedovoljnoj obaveštenosti - ja ću mu reći da sam to sipao u svoj laki citroen. I da to nisam učinio samo iz čistog kaprica već i zato što sam od učenih ljudi u oblasti maziva dobio potvrdu da tako nešto činim.
Nisotec, Modriča i FAM sigurno ne proizvode najbolja ulja, njihovi proizvođački i razvojni centri su daleko skromniji od najpoznatijih i najvećih brendova - ali oni proizvode po kvalitetu uporediva ulja u odnosu na navedene. Kada to ne budu bili u mogućnosti više ih i neće biti na tržištu.

Do tada, kada budem imao izbor biraću njihova maziva jer imam gotovo iste razloge da njih izbegavam - koliko imam razloge da izbegavam uvozne. Samo su mi ovi naši draži, i draže mi je da moje pare večim delom odu nekom od naših ljudi.

Takođe, iz sasvim sličnih motiva, svakom amerikancu koji je vlasnik nekog evropskog automobila a koji razmišlja da treba ultimativno da u njega sipa evropsko ulje - kažem da potraži odgovarakuće među odličnim za njega domaćim brendovima. Kao i što kažem svakom britancu da ne mora da traži dalje od castrola, holanđaninu od Kroon-a, skandinavcu od Statoila ili hrvatu od INA-e.

Što se Modriče tiče ona je uradila ono što mi je žao da nisu uradili fam ili nis - otvorila je Kuću ulja u kojoj se najpovoljnije nabavljaju njihova maziva http://optimamodricabg.rs/kuca-ulja/

Doduše, što se fama tiče, njihova najkvalitetnija ulja mi je teže da nabavim nego bilo kog drugog proizvođača jer ih imaju retke privatne pumpe u okolini Beograda. Pirotski Tigar je nekada imao par servisa po Beogradu gde je uz totalova nudio i famova ulja ali su oni zatvoreni, a online kupovina me ne zanima jer između ostalog ne mogu da vidim datum proizvodnje. Zbog toga one koji me pitaju i upućujem najpre na Nisotec jer su oni praktično najdostupniji a vrlo su unapredili blendaru u Novom Sadu (2011.). Kad onom iz gornje priče famovom inženjeru rekoh da od skora i Nisotec nudi par sličnih ulja kakva su neka famova, on mi reče da sam to dobro primetio jer je njihovih par ključnih ljudi upravo zaduženih za recepture i prešlo u NIS. Sledeći pu ću da ga pitam da li je onaj koji je ostao sada ažurniji pa je nedavno fam ponovo unapredio svojih par ulja.

Već sam možda to i na ovom forumu naveo - Sauerkraut odnosno nemački kiseli kupus se smatra najboljim po zapadnoj Evropi. I to nije nikakvo čudo jer nemci imaju veliku tradiciju domaćinske pripreme hrane. Al` ja ne moram da kupujem njihov kiseli kupus kad mi je dobar kupus dostupan na pljuvomet.
KDman
Banned
Reactions:
Postovi: 335
Pridružio se: 29 Jan 2014, 22:14

Re: Motorna ulja

Post od KDman »

Ajde sve teorije da preskočimo, pa i zavere. Samo mi objasni kakve veze ima datum proizvodnje na FAM ulju. Jel se kvari kao jogurt, ili je nešto drugo u pitanju. Kvalitet bolji u neko doba godine ili ????
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21750
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza »

Da li neko sem vas čita ove kilometarske postove, živo me zanima? :-D

U početku sam mislio da ću naučiti nešto, ali sad sam siguran da neću.

Tapatalk Pro
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9309
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Motorna ulja

Post od dragan »

hajde da malo presecemo -

da li je zamena ulja na maloj kilometrazi ( recimo na 2 ili 3 hiljade km ) stetna?
da li uopste moze biti stetna i posle koje kilometraze, i zasto?
Korisnikov avatar
methane.master
Reactions:
Postovi: 21561
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:30
Garaža: Clio III ph2 1,2 16V

Re: Motorna ulja

Post od methane.master »

Ako neko ima para i vremena, ne vidim zašto bi bila. :nemampojma:

Sent using Tapatalk
Širim haos!
Korisnikov avatar
nidza
Reactions:
Postovi: 21750
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza »

Jeste. Ulje sadrži deterdžente kojima ispira motor u prvih par stotina km. Treba se pridržavati preporuke fabrike.

Npr, ulje na Alfi potamni nakon zamene zbog tragova starog ulja, pa posvetli i onda par hiljada je potpuno prozirno. Tek pred zamenu dobije malo tamniju karamel boju (15000km).

Samo u izrazito teškim uslovima rada se ulje menja znatno češće. Ja sam samo na otvorenom sa potpuno rasterećenim motorom, tako da je i 15000 možda preterano, ali računam star auto, to je nešto manje od pola propisanog intervala tako da je kao to to.

Tako sam bar ja skapirao pravila igre.

Tapatalk Pro
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

KDman napisao:Ajde sve teorije da preskočimo, pa i zavere. Samo mi objasni kakve veze ima datum proizvodnje na FAM ulju. Jel se kvari kao jogurt, ili je nešto drugo u pitanju. Kvalitet bolji u neko doba godine ili ????
Ima veze na svakom ulju. Aditivi su generalno ispraljivija frakcija (kvalitetne specifikacije daju vrednosti po Noack-u, to recimo čini nisotec od skoro za svoja ulja), osim toga su u znatno manjoj količini pa njihova aktivnost ne mora da bude ista kod ulja koje staro tri godine (koliki je najčešći tzv. shell life) u odnosu na on koje je tek spravljeno. Ipak, u pitanju su nijanse jer se smatra da je sve do pet godina korektno - ali zbog tih nijansi neka ulja imaju povoljniju cenu tj, budu na akcijama (jer umeju da budu povučena sa drugih tržišta). Nisam hteo više o famu ali si me podsetio da mi je drago što njegova litarska pakovanja na grliću imaju alu foliju koju treba odlepiti il probušiti (pakovanja nekih uvoznih ulja to nemaju).

***

Sportisti menjaju ulja na maloj kilometraži. Ali ulja koja oni koriste su drugačijeg sastava od standardnih, obaška što su sve komponente takvog automobila prilagođene ozbiljnom maltretmanu. Pre bi moglo da se kaže da se višekratnim sukcesivnim izmenama na vrlo kratkoj kilometraži - nedovoljno iskorišćava ulje, jer je ono takvog sastava da se koncipira za duže kilometraže. sad sve zavisi o kom/kakvom se ulju radi. Za neku mineralku mu to dođe polovina intervala, a za neko modernije long-life ulje i desetina intervala. Dakle zavisi. Generalno se najpre smatra da za tako nečim nema potrebe i da je to najpre neodgovoran stav prema životnoj sredini. Amerikanci i dana danas umeju da se tradicionalno drže onoga što su činile i njihove dede pre pedesetak godina, tj. menjanja na 3000 km i to ide na ruku naftnim kompanijama. Ipak za tim nema realne potrebe.

Lično, ukoliko neko nabavi auto iz uvoza, posebno dizel - ne bi bila loša praksa da odradi par izmena sa toliko skraćenim intervalom (jer je uočeno da mnogim vozilima karter nije ni otvaran već su sve izmene vršene vakuumom) ali je to ekonomski uglavnom neisplativo, a umesto toga može i drugačije da se ispere motor. Sad, da sam se ja držao onoga što piše u servisnoj knjižici menjao bih ulje na 30,000 ali sam smatrao da je bolje da prve dve izmene izvršim na 10,000. Sa poslednjim vrlo kvalitetnim uljem koje je koncipirano za duge intervale - menjaću na 15,000 km. Ove izmene na dve hiljade mogu da se smatraju preteranim ali kako i reče methane.master ko hoće neka se zeza. Ako to čini otvarajući čep kartera - onda će morati da računa na promenu bakarne podloške koja se generalno zahteva kod mnogih vozila pri svakom otvaranju, a eventualno ulazi i u rizik da mu posle par godina takve prakse oblajzne navoj.
nidza napisao:Jeste. Ulje sadrži deterdžente kojima ispira motor u prvih par stotina km. Treba se pridržavati preporuke fabrike.

Npr, ulje na Alfi potamni nakon zamene zbog tragova starog ulja, pa posvetli i onda par hiljada je potpuno prozirno. Tek pred zamenu dobije malo tamniju karamel boju (15000km).
Ovo ima veze vrlo i sa dobrom filtracijom, S tim što se taj navedeni efekat teško uočava kod dizela jer kod njih vrlo brzo ulje postane gotovo zift crno. Mislim da si naveo primer alfe koja se vozi na benzin ili na tng.
Poslednja izmena od DS9 u 01 Apr 2014, 22:24, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva »

Koliko se ja razumem u ulja, kada se uspe mora da prodje tzv. period razrade.

To bi nekako oslikao sa taman si digao temperaturu motoru i ugasio ga :D I onda cekas da se skroz ohladi da opet upalis i tako stalno :)


Edit: postoje neka racing ulja koja se menjaju na malim kilometrazama, ali su i te kilometraze makar duplo vece od navedenih.
Mozda bi neka mineralna najjeftinija ulja menjao na malo vecoj kilometrazi, recimo 5000km.
Sve ispod toga mi je non sense, pogotovo za sintetiku, koja moze da gura u odlicnim uslovima i 10 puta vecu kilometrazu.


Edit2: Evo uleteli su i neki odgovori pre mene. Nisam ih citao u celosti, mislio sam da je opet o nekom profi i njegovom mercedesu :D
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

nikaragva napisao:Koliko se ja razumem u ulja, kada se uspe mora da prodje tzv. period razrade.

To bi nekako oslikao sa taman si digao temperaturu motoru i ugasio ga :D I onda cekas da se skroz ohladi da opet upalis i tako stalno :)
Razrada bi mogla da se razmatra u smislu delovanja ZDDP-a tj. antihabajućih aditiva. ZDDP je prekursor supstanci koje na visokoj temperaturi i visokim pritiscima u motoru stvaraju nanometarski tribofilm na metalnoj površini. Ipak, priča oko toga je preširoka i vredi jedino ukoliko se pozivaju reference naučnih radova. Količina ZDDP u modernim uljima je do 1 % i to je količina koja je dovoljna za više desetina hiljada km (standardne, ali ne striktno sportske vožnje). Ko menja na kratkoj kilometraži baca većinu ZDDP-a, ali to i nije toliko bitno. Ostaju mu i detergenti koji nisu sasvim zasićeni, TBN (totalni bazni broj) koji se nije približio donjoj granici, pa praktično baca ulje.

Ono što bi moglo da bude pozitivno je - da u slučaju nekvalitetnog ulja (tj onog sa nedovoljno aditiva i slabijeg baznog ulja) smanjuje rizik od naslaga usled pregorevanja ulja. Ali, u današnje vreme je teže nabosti falš ulje nego neko koje je kvalitetno.
Poslednja izmena od DS9 u 01 Apr 2014, 22:45, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Motorna ulja

Post od nikaragva »

A zakljucak bi mogao da glasi, kraaaaaajnje nepotrebna radnja, ako se koristi sintetika, a cak i ako se koristi mineralno :)
Korisnikov avatar
DS9
Reactions:
Postovi: 873
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 »

Tačno tako.
Današnje mineralke umeju da budu sasvim kvalitetne. Recimo za totalovu Quartz 5000 15W-40 imam informacije od nekoliko korisnika koji je dugogodišnje koriste pa su im motori u vrlo korektnom stanju.

Ipak, moderniji trend su tečljivija ulja - i za skeptike ova liqui moly-jeva animacija (na sredini strane) pokazuje na očigledan način zašto su u određenim namenama tečljivija ulja pogodnija. Treba imati u vidu da se podrazumeva da spoljna temperatura 0 C. Ko bude smatrao da ovo ne odgovara stvarnosti - neka se žali njima. Ipak, na dobar način ukazuje na određenu problematiku (hladnog starta)

http://www.liqui-moly.com/liquimoly/web ... bakrw.html
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9309
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Motorna ulja

Post od dragan »

bas sam na drugom mestu napisao, mislim da to mnogo zavisi od automobila i uslova voznje. na renoovom 1.4 16v sam elf 5w40 menjao na 12-13hiljada km, posle sa plinom i do 15 ( inace je na zapadu interval za taj motor 20k km ).
na rs197 menjam na manje, u proseku na oko 8k km. jeste ulje nesto kvalitetnije, tj zadovoljava vise standarde, ali je to spram motora, ipak je koliko toliko sportski orijentisan sa velikom specificnom snagom za tu vrstu motora.
zanimljivo je da kod oba auta ulje potamni posle mozda 2 hiljade km, a povecana potrosnja se javlja kasnije na oko 6-7-8k km kod rs-a i na 10-12k km kod 1.4 16v, sto tumacim znakom da su odredjeni aditivi potroseni i da se vreme zamene polako priblizava...
kod forda je ponasanje nesto drugacije, koristi se fordovo 5w30, menja na 10k km, i drugu polovinu intervala pocne da ga trosi ravnomerno. inace ti zetec motori umeju da popiju ulje, mada mislim da je moj u korektnom stanju jer ne dosipam uopste, sto kod tih fordovih motora cesto nije slucaj. mada, u principu nemam mnogo gradske voznje, ni ostre osim kod 197, mada i tu kad bi se procentualno izrazilo, udeo forsirane voznje je relativno mali...
KDman
Banned
Reactions:
Postovi: 335
Pridružio se: 29 Jan 2014, 22:14

Re: Motorna ulja

Post od KDman »

Moj prijatelj koji drži servis kaže da čim se poveća potrošnja ulja treba odma da se menja ulje. Valjda počinje da se raspadaju sastojci. Na kojoj kilometraži ne znam.
FAM i Galaks se valjda menjaju mesečno :rofl:
Korisnikov avatar
Markoni
Reactions:
Postovi: 9960
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:47
Lokacija: Београд

Re: Motorna ulja

Post od Markoni »

Meni je Motul na Altei posle 6-7000 km pocinjao naglo da trosi. 300V u Golfu mi je jeo bukvalno od starta. Sa Liqui Moly je sve doslo u neku normalu i potrosnja je linearna, iako bi trebalo da bude obrnuto...

Tapatalk Post
Odgovori