TNG vs Benzin

Iskustva u vezi autogasa, preporuke za ugradnju
Odgovori
Korisnikov avatar
McGruja
Site Admin
Reactions:
Postovi: 13449
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:48
Garaža: Suzuki Vitara 1.6 16v AT

Re: Plin vs Benzin

Post od McGruja »

To sa Eicom je razjašnjeno zašto se desilo? Garancija na kraju ništa?

Inače, za svećice je meni rečeno da ne menjam ništa od fabričke preporuke, što se tiče vožnje na gasu
Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Reactions:
Postovi: 32197
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: KIA Ceed JD 1.4
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Plin vs Benzin

Post od trojanac »

Iako je Mad Max loše ocenio BRISK svećice, potražio sam na njihovom sajtu informacije o specijalnoj svećici koja se koristi za automobile sa pogonom na TNG. Evo šta stoji u opisu:

Specijalna svećica za motore koje pokreće tečni naftni gas.

Sagorevanje tečnog naftnog gasa (TNG) ima specifične karakteristike. Mnoge naučne studije pokazale su da korišćenje TNG-a kao alternativnog goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem ima svoje prednosti. Najvažnija prednost je ta da motori koji koriste TNG proizvode gasove koji su mnogo pogodniji za okolinu nego gasovi koje proizvedu motori koji koriste benzin ili dizel kao gorivo. TNG sagorevanjem generisano je 10 – 25 % manje ugljen-monoksida nego pri benzinskom sagorevanju, što ima pozitivan uticaj na globalno zagrevanje (ugljen-monoksid doprinosi globalnom zagrevanju).
Aline Silver LPG-CNG Svećica

Međutim, sagorevanje TNG-a takođe ima i slabije strane. Jedna od njih je teže paljenje koje potiče od nehomogene smeše gasova u komori za sagorevanje. Kao posledica te nehomogene smeše povećana je potreba sistema za paljenje za naponom i mnogo je lošija startna sposobnost na niskim temperaturama. Svećica BRISK Silver koja je dizajnirana specijalno za paljenje gasa u motorima koje pokreće TNG pomaže da se ovi problemi otklone.

Svećica BRISK Silver ima specijalan oblik zazora koji omogućava lakši pristup gasa do flashover-a, srebrne centralne elektrode malog prečnika i samog zazora između centrane i bočne elektrode (0,55 mm, 0,7 mm, 0,9 mm).

Napon koji zavisi od svećice znatno je smanjen upotrebom centralne srebrne elektrode malog prečnika i smanjenom bočnom elektrodom.

  • Interval zamene:
    max. 30.000 km - TNG
    max. 45.000 km - benzin


Imao sam ranije kontakt sa čovekom iz predstavništva BRISK-a i mogu ih ponovo kontaktirati da napravimo neki test ukoliko su zainteresovani.
Posetite www.garaza.rs !
Korisnikov avatar
Sloba
Site Admin
Reactions:
Postovi: 10677
Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:03
Garaža: Ford Fiesta Ecoboost, Mazda CX-30 AWD
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Plin vs Benzin

Post od Sloba »

MAD MAX napisao:Drugo, sam odnos smeše, vazduh - TNG je neprecizan i ostavljen majstorima da ga podešavaju softverski, i u slučaju siromašne smeše temperatura gasova se značajno povećava. Vremenom i prljanjem dizni, sistemu se osiromašuje smeša. Ovaj problem se može videti i po svećicama, koje posle oštrije vožnje budu bele ili čak plavkaste - znači usijavane, pa odatle i priča za "specijalne" svećice za TNG.
Sloba napisao:"Specijalne" svećice namenjene za auto-gas imaju prilagođen zazor i napon zbog težeg paljenja smeše zbog njene nehomogenosti u komori, a ne zbog odnosa između sastojaka, prebogate ili preslabe smeše, kako si rekao.
MAD MAX napisao:Zazor svećice se podešava i to nije razlika. Zazor je preporučen od strane proizvođača vozila a ne svećica.
Razlika u svećicama za TNG i običnih je u kvalitetu i materijalu elektroda i često u njihovoj debljini (za TNG je obično tanja centralna elektroda i ona je bakarna, presvučena tvrdom legurom. Bakarna, i mala upravo radi lakšeg hlađenja zbog povišene temperature u komori. Opisao sam upravo NGK za LPG a one su naravno najbolje).
Napon varnice ne određuje tip svećice, već je to karakteristika bobina i zazora na svećici. Tip bobine određuje zahtevani zazor.
:opustanje:
BRISK napisao:Međutim, sagorevanje TNG-a takođe ima i slabije strane. Jedna od njih je teže paljenje koje potiče od nehomogene smeše gasova u komori za sagorevanje. Kao posledica te nehomogene smeše povećana je potreba sistema za paljenje za naponom i mnogo je lošija startna sposobnost na niskim temperaturama. Svećica BRISK Silver koja je dizajnirana specijalno za paljenje gasa u motorima koje pokreće TNG pomaže da se ovi problemi otklone.

Svećica BRISK Silver ima specijalan oblik zazora koji omogućava lakši pristup gasa do flashover-a, srebrne centralne elektrode malog prečnika i samog zazora između centrane i bočne elektrode (0,55 mm, 0,7 mm, 0,9 mm).

Napon koji zavisi od svećice znatno je smanjen upotrebom centralne srebrne elektrode malog prečnika i smanjenom bočnom elektrodom.
MAD MAX
Banned
Reactions:
Postovi: 786
Pridružio se: 22 Feb 2012, 22:19

Re: Plin vs Benzin

Post od MAD MAX »

Proizvođač motora vozila određuje, vrstu, oblik i broj elektroda, zazor, i toplotnu vrednost svećica. Ovoga bi se trebalo pridržavati MAX.
Od zazora i aktivne površine koja generiše varnicu na svećici u određenoj meri zavisi i visoki napon bobine.
Zašto je bitan zazor? Veći zazor generiše jaču varnicu veće energije i napona pražnjenja, što samim tim više ili manje opterećuje bobine. Znači, veća varnica, veća snaga, usled bržeg sagorevanja - ekspanzije. Ali u složenim uslovima, recimo pri hladnom startu, na preterano velikom zazoru, varnica ne može da "padne" na elektrodama ili se prazni preko izolatora, što dovodi do prekida i otežanog paljenja.
Panjenje ili rad na hladnom motoru (želja da se što pre pređe na TNG) sa TNG, izaziva trzanje, što je posledica navedenog, a smanjenje zazora dovodi do poboljšanja u ovim uslovima, ali i smanjenje snage motora u normalnim uslovima eksplatacije.
Kao što sam ranije naveo, svećice za TNG imaju tanje elektrode, od materijala koji bolje odvodi toplotu, upravo zbog mogućnosti njihovog žarenja - usijavanja, na TNG-u.
Ja lično, ne bi stavljao takve svećice na današnja moderna kola, osim kao opciju ako već postoji evidentan problem sa TNG.
Svećice bi trebalo skidati i kontrolisati njihovo stanje i zazor (koji se slobodno može podesiti na tipovima svećica koji to dozvoljavaju) na 10 000km. Zazor se vremenom povećava, čime se svećica počinje da abnormalno troši a opterećuje i bobine koje brže pregorevaju. Prvi signal je jutarnje paljenje i na kratko odmah po paljenju, neravnomeran rad motora zbog nekog cilindra.

BRISK svećice koristim na jednostavnijim i starim kolima, tipa jugo, lada i sl. Ove svećice su nastali iz češke grupacije PAL a njihove svećice odlično znam sa Škoda. Cena je niska a kvalitet se ne može porediti sa brendiranom NGK grupom (NGK, Champion, Nipon Denso i sl) i u klasi je Bosna Super.
Zanimljiv podak je i njihova preporuka za češće menjanje svećica na TNG, koji je praksa dokazala davno.
Send from ZX Spectrum 8 bit 16kB
Korisnikov avatar
Med
Reactions:
Postovi: 591
Pridružio se: 14 Jan 2012, 21:23

Re: Plin vs Benzin

Post od Med »

А јел имају свећице каке везе са смањеним простором у гепеку након уградње гаса, а ?!?! :rofl: :loool:
Негде сам прочитао (можда овде на форуму) да су неког нашег камионџију заватали
у Немачкој и извукли му узорак дизела из резервоара (сипаног у Србији). Мислим да је платио 1500 ојра и
да је морао да испразни резервоар. Толико о квалитету горива код нас. А тек о гасу могу да мислим.

Оно што сам сигуран и потписујем да сам у ХР и ГР дуже возио са гасом сипаним на њиховим пумпама.

Моје искуство: пошто до обданишта имамо 5 км а кола нису у гаражи, на оној цичи од -15 у фебруару је
пребацивао на плин тек кад сам прешао 3. километар. Говорим о првом јутарњем паљењу. Након тога без обзира на интервал
у току дана, пребацивање је било већ у првом километру.
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12126
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Plin vs Benzin

Post od Bax »

McGruja napisao:To sa Eicom je razjašnjeno zašto se desilo? Garancija na kraju ništa?

Inače, za svećice je meni rečeno da ne menjam ništa od fabričke preporuke, što se tiče vožnje na gasu
Nista, auto je sredjen, ali od njegovih para, sad se tuzi sa njima.
Lopovi...

I dalje se vozi na plin, polomilo se nesto u zoni ventila, a mislim i da je neki klip menjan..
Nemam potvrdu da je gas uzrok te price.

Ovo pominjem jer ja sumnjam da je gas krivac, mada opet ko moze tu sa sigurnoscu da dokaze bilo sta ako nije inzenjer i ne uradi ekspertizu....
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9310
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Plin vs Benzin

Post od dragan »

MAD MAX napisao: Smešno jeste, ali možda najbezbolnija vožnja na TNG je gradska, taksi uslovi i to kad se motor danima ne gasi, što sam lično video za vreme skorašnjih mrazeva. Radi Dacija 1.6 deset dana bez gašenja :think:
nisam razumeo, vozio je 10 dana bez gasenja auta da bi sipao gorivo?

sto se tice temperature sagorevanja, u servisu su mi spominjali jedno istrazivanje iz italije sa tojotinim 1.0 68ks motorom i rekli su mi da je razvijao nekih 5 posto vecu temperaturu na punom gasu na plin nego na benzin, sto jeste nesto ali ne znacajno...na nekoliko stotina stepeni povecanje je bilo par desetina, 20-30C...
ja na plin vozim isto kao i na benzin vec nekih 35.000km i nema nikakve razlike u ponasanju motora u smislu da je motor degradiran sada u odnosu na odmah posle ugradnje plina...bar koliko ja mogu da primetim...
naravno, jedan primer ne cini pravilo, ali pokazuje da je svasta moguce... u medjuvremenu sam ustedeo toliko da mi se plin otplatio i da sad mogu komotno da uradim generalnu motora i da nisam u minusu...

sto se tice ulja, posto ga sam menjam ( na kliu 2 ) ono mnogo kasnije pocrni i ne trosi se nista vise nego po voznji na benzin...to su moja iskustva do sada...
Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Reactions:
Postovi: 32197
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: KIA Ceed JD 1.4
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Plin vs Benzin

Post od trojanac »

Imamo celu temu o iskustvima vožnje na TNG... http://www.garaza.rs/forum/viewtopic.php?f=47&t=193

Nisam u prilici da sad čitam celu temu, ali ne sećam se da sam naišao na neko izuzetno loše iskustvo. Da je TNG toliko štetan po motor siguran sam da bi se u mnogo većem procentu javljali nezadovoljni korisnici.
Posetite www.garaza.rs !
Korisnikov avatar
Texonja
Reactions:
Postovi: 4510
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:09
Garaža: X3
Lokacija: Poker table

Re: Plin vs Benzin

Post od Texonja »

dragan napisao: sa tojotinim 1.0 68ks motorom
To je vvt-i motor, a ja sam negde cuo/procitao da u njega ne moze plin, jer on ima neka promenljiva ubrizgavanja, ovo-ono, nmm pjm... Sad sam zbunjen. :think:
Everything happens for a reason. Sometimes the reason is that you're stupid and make bad decisions!
MAD MAX
Banned
Reactions:
Postovi: 786
Pridružio se: 22 Feb 2012, 22:19

Re: Plin vs Benzin

Post od MAD MAX »

Sve mane TNG i moguće realne štete nadoknadi jedna prednost, a to je ušteda na gorivu, koja u odnosu na benzin, za mala kola iznosi recimo 4din/km, što za 100 000km otplatii i uređaj i održavanje TNG i komplet kola (polovna recimo 3000€, clio, punto, fabia...), tako da onaj kome treba i ko dosta prelazi, neka ne razmišlja. Pri kupovini kola treba obratiti pažnju da se uzme jednostavniji polovnjak, koji dobro podnosii TNG...
Nisam baš za opciju, nov auto - TNG, posebno zbog servisa, raznih uslovljavanja i cene, kao i većeg gubitka u slučaju štete.
I kad se vozi na TNG uvek treba imati to na umu i ne treba dužom vožnjom siliti vozilo 100%. Navući negde 1-2min vožnje na MAX neće ga ubiti....
Recimo Dacije TAXI znam koje su prešle 600-700 000km na TNG, uz manje probleme na razvodu ventila i benzinski sistem ubrizgavanja koji nije u funkciji.
Vozila koja imaju podešavanje ventila a idu na TNG, treba učestano proveravati zazore, jer prvi znak da počnu da tonu sicevi je nedostatak zazora, zbog koga navedeni sklop izgori.
Send from ZX Spectrum 8 bit 16kB
Korisnikov avatar
Ji 4Tze
Reactions:
Postovi: 8226
Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
Lokacija: Beograd

Re: Plin vs Benzin

Post od Ji 4Tze »

Na motorima koji su se već navozali, plin će samo da ubrza sve one procese koji dovedu do nekog kvara. Ona priča "bolje ide na plin nego na benzin" je obično jedan od početnih simptoma :)
Druga stvar koja može da pravi problem je uglavnom samo siromašna smesa - od lošeg podešavanja ili potrebe da se uštedi (na pogrešan način). Ona dovodi do samodetonacija, ali uz pravilan sistem nema problema ni na i-VTEC motorima (sa više ciklusa varijabilne smese). Noviji sistemi više koriste benzina ali to je da bi zaštitili sve one sklopove motora projektovanih za rad na benzin.
Jeste poenta u štednji ali TNG se sastoji od smese propana i butana. U benzinu ima koječega, npr. benzen, naftalin, toluen i još 10-ak raznoraznih aditiva, sve živo kancerogeno u priličnoj meri (pogotovo benzen). Znate valjda kako smrdi benzin a kako plin (a na plinu to je samo zbog toga što se dodaje miris inače ga nema) i kad Mange kaže da sagorevanjem TNG-a nastaju naslage, mogu samo da zamislim šta nastaje sagorevanjem benzina - pa svi znaju kako se guši motor gradskom vožnjom - toga prosto nema u toj meri sa TNG-om jer ima manje "taloga" samim tim što ima manje komponenti koje sagorevaju.
TNG ima veću oktansku vrednost ali ne i energiju po litri, otud gubitak snage kad se vozi na TNG, primetnije na motorima sa manjom kompresijom.
Što se kapalice tiče, to se koristi I za motore koji troše TNG, ali nije zato izmišljena. Jeste malo debilski da izgleda i radi ko infuzija ali radi radnju svugde na svetu gde se podržava prelazak na alternativna goriva (kod nas je tek pre godinu-dve ukinut olovni benzin pa mislim da mi tu stvarno nismo reper za bilo šta).
Uglavnom je najbitnije naći nekog majstora koji drži mozak upaljen jer će većina da uzme motor koji nije 100% ispravan i zavrne slavinu i kupac će da bude srećan, do prvog kuršlusa, naravno.

Na nekim motorima se stvarno ne preporučuje i izbegava se ugradnja, znam za novije Subaruove boxer motore (Impreza, Forester), ali kod nas je cela priča malo skučenija pa nema puno dodira sa poslednjim tehnologijama, a ne znam dokle se stiglo sa LPI sistemima kod nas (ubrizgavanje TNG-a u tečnoj fazi).
Uzgred, litra plina ima pola kg, tako da priče o nekakvom balastu u gepeku su malo pretenciozne (na kraju, taj balast je ionako na sredini vozila).
Boringly average, but also perfect for school run mums
Korisnikov avatar
TheWickerMan
Reactions:
Postovi: 11196
Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
Garaža: AR Stelvio Estrema, AR Giluietta TCT
Lokacija: Stuttgart,DE

Re: Plin vs Benzin

Post od TheWickerMan »

Pun mi krasni gluposti koje navodni strucnjaci navode kao protiv plina. Kaže ,zapalio se auto zbog plina! 'Oce malo morgen,zapalio se zbog nevožnje na benzin,istrulila creva i kapao benzin i zapalio se ;) Gomile ljudi voze na plin,cak i na tim starijim automobilima,i ja sam sa Yugom nekad prešao gomilu kilometara i nikad nijedan kvar što se tice TNG instalacije.
Pucaju klipovi zbog plina? Vidi sliku ;)
Slika

Pukao ventil na Cliu 1.5 dCi ,znaci treba da se klonimo nafte jer pucaju ventili,klip nisam slikao ;)

Ne prave se automobili na TNG? Vidi vidi ;)
http://www.worldcarfans.com/10711163080 ... as-powered

Još jednom da kažem,mnogi ovde NE RAZUMEJU se u TNG pa pljuju po njemu kao da su neki vajni majstori :) i da imam keša,vozio bi na plin jer je cistiji i bolji po motor ;)
Ji 4Tze napisao: znam za novije Subaruove boxer motore (Impreza, Forester)
Uzgred, litra plina ima pola kg, tako da price o nekakvom balastu u gepeku su malo pretenciozne (na kraju, taj balast je ionako na sredini vozila).
Subaru Tribeca,3.6 boxer 2010. godište,Zavoli sa FlashLube-om, vec 40k km bez problema ;) a gustina plina je od 0,52 do 0,57 kg/l na 15C,u zavisnosti od smeše...
Korisnikov avatar
Bax
Reactions:
Postovi: 12126
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Plin vs Benzin

Post od Bax »

Ovaj BMW je na CNG, ne na TNG, cisto da ne bude zabune..
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.
Korisnikov avatar
TheWickerMan
Reactions:
Postovi: 11196
Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
Garaža: AR Stelvio Estrema, AR Giluietta TCT
Lokacija: Stuttgart,DE

Re: Plin vs Benzin

Post od TheWickerMan »

Ne,LPG je Liquid Petrol Gas, u pitanju je TNG ;)
2700 refuelling stations offering liquid gas in Germany
MAD MAX
Banned
Reactions:
Postovi: 786
Pridružio se: 22 Feb 2012, 22:19

Re: Plin vs Benzin

Post od MAD MAX »

@TheWickerMan
Ma baš se slažem sa tobom sram nas bilo! Ja za razliku od tebe imam dovoljno keša pa ne vozim TNG. Inače da nemam kao ti, baš bi prešao na TNG! :sreckovic:
Gde nađe baš 1.5 DCI ??? On je možda išao na ložak, a na jednom sličnom mestu, slični tebi su se ubili od dokazivanja da je ložak baš blagotvoran za CR i to baš na DCI!

Inače da dodam, taj navodni "FlashLube" što je po tebi neki spas, je dokazan štetočina, po pitanju lamda sondi i katalizatora, tako da nov auto taman traje 50 tak hiljada km da valja.

Gde nađe baš AC Schnitzer za primer proizvodnje vozila na TNG? Pa oni karabudže kola po narudžbini, slično meni samo malo bolje :rofl:
Ajde nađi kola koja siđu sa montažne trake iz matične fabrike sa ugrađenim TNG-om. Prvo kad bi tako nešto i postojalo, trebala bi da im bude jedinstvena ECU jedinica, a ja bar ne znam da tako nešto postoji. Ovako TNG laže ECU, to jeste TNG je jedan običan emulator. Što to tolike fabrike, giganti, to u fabrici ne ugrade kad je to sve tako dobro, pouzdano, blagotvorno? Recimo VW, najveći svetski proizvođač?
Send from ZX Spectrum 8 bit 16kB
Odgovori