@dragvorl, da. Klasicni stari modeli imaju to prosto resenje sa relejima, noviji modeli pocevsi od 1998. imaju ventilator sa svojim internim ECU koji se kaci na CAN Bus i samostalno odlucuje kada ce raditi a obrtaji su promenljivi kontinualno. Zamena ventilatora ide u paketu sa njegovim ECU i kosta nesto preko 1.000 evra sa ukljucenim programiranjem i softverom. Polovni ventilator treba da se sofverski reprogramira i aktivira softverska licenca u servisu sto opet ne ispadne jeftino.
dag81 napisao:Ventilator hladi turbinu? E ovo prvi pu cujem, i to se upali kada secugasi auto fa bi je ohladio po potrebi.
Kanda si se malo zaneo.
Ventilator hladi vodu koja kruzi i hladi turbinu, a upali se kada "mali pametni" u ECU zakljuci da tako treba i to radi nezavisno od stanja motora da li je uljucen ili iskljucen i nezavisno od kontakta na bravi.
Najveci rizik po koksiranje ulja u turbini je njeno pregrevanja upravo onda kada prestane ulje da cirkulise stoga nekoliko zadnjih decenija postoji vise resenja za minimizaciju tog nezeljenog efekta.
Neke turbine, tj sistem hladjenja imaju dodatnu pumpu za vodu koja se aktivira po gasenju motora neke imaju termosifonski sistem spojenih sudova kroz koji cirkulise rashladna tecnost po gasenju motora, neki imaju gumene membrane tj razdelnik toka rashladne tecnosti, neki imaju rashladni sistem iz dva toka kruzenja vode koja su povezana kapilarom, itd.
Volvo ima od uvodjenja turbina sa vodenim hladjenjem dodatno predvidjeno hladjenje turbine nakon gasenja motora, negde od sredine 80tih mislim od 1986. godine.
Pre toga turbine samo sa uljanim hladjenjem su tipicno trajale 120-180.000km a nakon uvodjenja hladjenja i sa vodom 250.000-400.000km zavisno od stepena maltretiranja po vrucinama.
Volvo je pravljen da podnese klimu Teksasa ili Arizone i standardno rashladni sistem ima dovoljan kapacitet cak i na +50C za rad motora pod punim gasom i opterecenjem.
Klima sistem sadrzi 900grama R134a freona i oko 5-6kW trosi sa radilice sto znaci da je oko 15tak kW rashladni kapacitet ili priblizno kao 3komada kucnih 12-ica.
Da bi se odvelo tih 15tak kW kroz kondenzator klime mora i ventilator da bude na nivou potrebnog zahteva. Taj jedan vent ima sistem zakrivljenih lopatica kao sto se primenjuje na velikim industrijskim cilerima. Takvo resenje imaju i drugi automobili, samo jedan ventilator ekstra velikog protoka.
Obican ventilator sa obicnim lopaticama ne bi zadovoljio.