Auto-klima

Iskustva sa servisima, cene održavanja, pranje i poliranje
Odgovori
Korisnikov avatar
nuk
Reactions:
Postovi: 7607
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:49
Garaža: Renault Espace 2.0dCi
Lokacija: Ns
Kontakt:

Re: Auto-klima

Post od nuk »

Ili Gedore :)
ljubitelj
Reactions:
Postovi: 11723
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Одг: Auto-klima

Post od ljubitelj »

dag81 napisao: Sta je uporedo sa freonom u boci sto drzi pritisak?
Freon, tj mesavina nekih gasova za tu svrhukoje zovemo opstim imenom freonima.


Isto kao sto je mesavina propana i butana ono sto drzi pritisak u boci /rezervoaru auta.

Nema freona, nema pritiska.
Nema auto gasa, nema pritiska. (zato su turbo motori osetljivi na mali nivo u rezervoaru.

Freon ima vise pritisaka, parcijalnih svaka komponenta gasa ima zasebni pritisak kao i temperaturu kljucanja.

Toplotna pumpa, tj klima u autu, radi na principu razmene toplote promenom agregatnog stanja.
Kompresor je nista drugo do pumpa koja omogucava podizanjem pritisaka prelazak gasa freona u tecnost freon.

Kada prokljuca freon, a za to mu je potrebna toplota, on oduzima toplotu iz kabine vozila (izmenjivaca toplote koji je tamo montiran). Mi to subjektivno osecamo kao hladjenje.
Sa druge strane, prelaskom iz gasa u tecnost oslobadja toplotu freon, tj greje se.

Sve to isto je ociglednije na primeru vode. Kada prokljuca i prelazi iz tecnosti u gas voda oduzima toplotu iz okoline, kada voda prelazi u led oslobadja toplotu u okolinu.

82 puta je koeficijent te razlike u toplotama.

Najbolji (teoretski) grejni uredjaj je onaj koji radi na led, tj na vodu koja se zamrzava.
Jedan od komercijalni grejnih uredjaja, toplotna pumpa, koja se trudi da iskoristi taj efekat je svedski "Ice Stick" koji se koristi vec 20tak godina, i patentiran je proizvod.
Ali u praksi ima i nekih nuspojava, mada sprava radi kao u teoriji.

U sustini freon se "gura" u bocu pod nadpritiskom da bi mogao da ostane tecnost, ujedno tako komprimovan zauzima manju zapreminu pa se daleko lakse (citati jeftinije) transportuje a laksa je i primena tj punjenje toplotnih pumpi.

Klima, frizider, zamrzivac, rashladna vitrina i slicno nije nista drugo do toplotna pumpa ili dizalica topline kako se jos zove.
Prepumpava odredjenu kolicinu toplote sa mesta A na mesto B a to radi putem razmene toplote kao nuspojavom promene agregatnog stanja.

Maksimalni moguci efekat je 15:1, sa 1 jedinicom ulozene energije u pumpu (kompresor na primer) prebacuje se 15 jedinica (dobija se) energije.

Osim kompresorskog tipa toplotne pumpe, tj klime koristi se jos jedan princip rada ali bez kompresora i bez pokretnih delova na bazi dodavanja spoljne toplote tj zagrevanjem se vrsi rashladjivanje. (apsorpiconi firizider je primer oko nas, isto tako i veliki klima sistemi koji rade na taj nacin koriste kao pogonski energent gas iz gasovoda kao izvor za grejanje). Te klime nemaju kompresor, ne koriste uopste elektricnu energiju kao pogonsku, "freon" kod njih je mesavina amonijaka.
Rade potpuno besumno.

Ja sam popravljao apsorpicone frizidere nekada svedske marke Electrolux, sada Dometic pa sam na njima naucio kako to radi iako izgleda cudno da se frizider greja spolja da bi hladio iznutra.

Uglavnom, termodinamicki zakoni resavaju sve dileme oko rada toplotnih pumpi. Ima tu dosta stiva, opsirna je materija.

Alkohol kada se prospe na kozu daje osecaj hladjenja. To nije nista drugo do posledica kljucanja alkohola koji prelazi time iz tecnog u gasovito stanje za sta mu je potrebna toplota spolja iz okoline.
Tu toplotu oduzima od nase koze, mi to osecamo kao hladjenje.

To je jedan prost primer razmene toplote.
Korisnikov avatar
dag81
Reactions:
Postovi: 7508
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Одг: Auto-klima

Post od dag81 »

Taj pritisak sto ostane u boci je nekondenzovani freon. Takodje je pritisak u sistemu sto sam opisivao da ga ima iako nema "freona" isto nekondenzovani freon a ne tecni.
Isti se moze reciklirati, tj. masina ga reciklira ali tu je ostala jako mala kolicina tecnog(upotrebljivog)freona. A pritisak u sistemu auta koji ne hladi a ipak ima pritiska da pali kompresor, stvara upravo nekonfenzovani freon i temperatura motora i spoljna temp.

Neko spomenu da kada se puni direktno iz boce, boca se mora okrenuti naopako, sto jeste tacno, jer u suprotnom izlazi nekondenzovani freon koji nema funkciju. I zato kada se potrosi tecni freon iz boce kada se puni direktno, ostaje samo pritisak od nekondenzovanog freona.
Korisnikov avatar
nuk
Reactions:
Postovi: 7607
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:49
Garaža: Renault Espace 2.0dCi
Lokacija: Ns
Kontakt:

Re: Auto-klima

Post od nuk »

Opet pogrešno rezonuješ.
To što ostane u boci u gasnom stanju je ništa drugo nego zbog male količine gasa kojoj ostaje dovoljno mesta da se baškari :) što,znači, taj preostali freon ako sabiješ u manju bocu, on će opet postati tečan
Korisnikov avatar
sebekkg
Reactions:
Postovi: 10893
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Auto-klima

Post od sebekkg »

:plusone:

Kojima fizika nije jaca strana mogu nesto od osnova da uhvate ovde

Slika
Korisnikov avatar
dag81
Reactions:
Postovi: 7508
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Одг: Auto-klima

Post od dag81 »

Pa jel nisam napisao da taj gasoviti ostatak moze masina reciklirati i "izvuci" upotrebljivi tecni gas.
Sta je sporno?

Ali svi nesto pisu sa googla, ali konkretne materije nigde.
Ne secam se da je neko spomenuo sta ostane u sistemu auta kao pritisak. A pise se 10 strana o tome.

A eto ja sam samo pitao sta je taj pritisak koji istaje u sistemu auta i boci jer nisam znai. A ispistavilo se da niko ne zna, iako ima dosta obrazovanih Googlivaca koji se sto je najgore prave pametni i rugaju se a ne znaju, ali to se tu ocigledno ne moze sve naci.
Jedino je Zveroljub bio skrt sa recima ali je dao deo odgovora "Da ostane ono nesto sto se izdvojilo" misleci na f u gasovitom a. stanju.

Najmanji je problem ukucati 3 reci u Google videti od cega se sastoji nesto, kako nesto funcionise ali jbg ne pise sve na tom Googlu.
Poslednja izmena od dag81 u 17 Avg 2014, 01:33, izmenjeno 4 puta ukupno.
Zveroljub
Reactions:
Postovi: 932
Pridružio se: 14 Jan 2012, 20:33
Garaža: Astra j

Re: Auto-klima

Post od Zveroljub »

ljubitelj napisao:
Zveroljub napisao:Dag, freon je mesavina vise sastojaka(R12 koji se nekad upotrebljavao u auto klimama je sastava CCl2F2, za R134 koji se sad koristi ne znam ovako iz glave sastav), a u gasovitom stanju se neki od njih izdvajaju. Zato kad punis nesto direktno iz boce punis iz prevrnute boce kako bi ulazio tecan. U suprotnom, dobices pritisak u instalaciji koju punis, ali ne i potrebnu kolicinu freona, te ti uredjaj nece pravilno funkcionisati i pored dobrog pritiska. Ono sto ti ostaje u "praznoj" boci je ono sto se izdvojilo i ostalo u gasovitom stanju i samo ne vrsi posao ;) .

Ukratko. :plusone:

Mesavine "freona" se sipaju u tecnoj fazi sto je jedini ispravan nacin, a to obavezno znaci sa bocom naglavacke.

Ne mora tako ako ide cela boca nakon cijeg ubacivanja je u sistemu i dalje vakum pa treba da se doda i iz druge ili vise njih.
Malo mi je dosadno pa teoretisem.
PS: Nije cika Google, nego cika Iskustvo :kezo:
Korisnikov avatar
sebekkg
Reactions:
Postovi: 10893
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Одг: Auto-klima

Post od sebekkg »

dag81 napisao:Pa jel nisam napisao da taj gasoviti ostatak moze masina reciklirati i "izvuci" upotrebljivi tecni gas.
Sta je sporno?

Ali svi nesto pisu sa googla, ali konkretne materije nigde.
Ne secam se da je neko spomenuo sta ostane u sistemu auta kao pritisak. A pise se 10 strana o tome.

A eto ja sam samo pitao sta je taj pritisak koji istaje u sistemu auta i boci jer nisam znai. A ispistavilo se da niko ne zna, iako ima dosta obrazovanih Googlivaca koji se sto je najgore prave pametni i rugaju se a ne znaju, ali to se tu ocigledno ne moze sve naci.
Jedino je Zveroljub bio skrt sa recima ali je dao deo odgovora.

Najmanji je problem ukucati 3 reci u Google videti od cega se sastoji nesto, kako nesto funcionise ali jbg ne pise sve na tom Googlu.
U idealnom slucaju vazi sledece, na 0 stepeni celzjusa, 1MOL gasa zauzima 22.4l zapremine ili dm3 pri cemu je pritisak oko 100 kPa ili ti 1bar. Te mora ostati nesto smese gasa, koja stvara taj pritisak u sistemu. :sesir: .
Slika
Korisnikov avatar
Laki021
Reactions:
Postovi: 13095
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Auto-klima

Post od Laki021 »

dag81 napisao:Pa jel nisam napisao da taj gasoviti ostatak moze masina reciklirati i "izvuci" upotrebljivi tecni gas.
Sta je sporno?

Ali svi nesto pisu sa googla, ali konkretne materije nigde.
Ne secam se da je neko spomenuo sta ostane u sistemu auta kao pritisak. A pise se 10 strana o tome.

A eto ja sam samo pitao sta je taj pritisak koji istaje u sistemu auta i boci jer nisam znai. A ispistavilo se da niko ne zna, iako ima dosta obrazovanih Googlivaca koji se sto je najgore prave pametni i rugaju se a ne znaju, ali to se tu ocigledno ne moze sve naci.
Jedino je Zveroljub bio skrt sa recima ali je dao deo odgovora "Da ostane ono nesto sto se izdvojilo" misleci na f u gasovitom a. stanju.

Najmanji je problem ukucati 3 reci u Google videti od cega se sastoji nesto, kako nesto funcionise ali jbg ne pise sve na tom Googlu.

Ja mislim da sam ti (nisam bio jedini) odavno bar 5x pomenuo da je to freon (sto sad i sam kazes). To sto tebi i dalje nije bas jasno da su gasoviti i tecni freon ista stvar to je vec druga stvar.
Xepoj87
Reactions:
Postovi: 28240
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: Auto-klima

Post od Xepoj87 »

Ne Laki, ti ne razumes, kada se isprazni boca freona, ona je i dalje pod pritiskom...
To je zato sto je to omadjijano, da vecno ima pritisak.
Magija mu daje pritisak, a ne gas.
A ne, hemijska reakcija je u pitanju, kako dag rece...
Pa onda, kako on kaze, kada nestane gasa, a pritisak je i dalje tu, vise nije hemijska reakcija, nego verovatno magija stupa na scenu.
I ja lazem, nikada nisam video bocu freona, a cale mi se preko 45 godina bavi prodajom droge, servis bele tehnike je paravan.
Dokle je covek spreman da ode, samo da bi ispao u pravu...
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Auto-klima

Post od nikaragva »

Samo da dodam što se tiče patenta on ima rok važenja 25 godina. Posle toga postaje public. To je jedan od razloga zašto koka kola nikad nije patentirana :)
A smorili ste sa gasovima :)
Sećam se da mi je jedan majstor za plin tvrdio pre pa godina da boca za plin puna plina može da se otvori i da plin neće izaći napolje, jer je tečan.
Zveroljub
Reactions:
Postovi: 932
Pridružio se: 14 Jan 2012, 20:33
Garaža: Astra j

Re: Auto-klima

Post od Zveroljub »

Dobar ti taj majstor :D
Xepoj87 napisao: I ja lazem, nikada nisam video bocu freona, a cale mi se preko 45 godina bavi prodajom droge, servis bele tehnike je paravan.
Ima li neki popust za forumase? :rofl:
Korisnikov avatar
dag81
Reactions:
Postovi: 7508
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Одг: Auto-klima

Post od dag81 »

Laki jesi napisao da je freon ali nisi obrazlozio da postoji tecni upotrebljivi deo i gasni neupotrebljivi deo koji je potrebno reciklirati da bi bio koristan.
A moje pitanje je bilo sta je taj pritisak koji istane u boci ili u autu, jer nisam znao. A inace se kopcam na ledja pa ne znam da je nesto pod pritiskom sto ste vi uporno ponavljali. Ali odgovor pravi niko nije dao osim priblizno zveroljuba.

Xeroj ti si veoma drzak i bezobrazan,kao i uvek ne samo samnom. To sto ti tata ima servis 45 godina ne znaci da si ti pametan i da ista radis u tom servisu.
Korisnikov avatar
swemir
Reactions:
Postovi: 3878
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:52
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Одг: Auto-klima

Post od swemir »

A i meni cudno bilo od servisa bele tehnike toliko bahacenje

Mada radis sa belim

Послато са GT-I9105P уз помоћ Тапатока
Korisnikov avatar
nikaragva
Reactions:
Postovi: 14755
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Auto-klima

Post od nikaragva »

:D
Odgovori