Ono sto je postovao sa izvestaja komisije je bilo suvise neprecizno za bilo kakav zakljucak pa sam u medjuvremenu nabasao na ono zbog cega sam ovo i pitao.
Iz vazduhoplovne meteorologije se zna da je vidljivost horizontalno radtojanje izmedju posmatraca i posmatranog objekta pri cemu posmatrani objekat mora biti jasno uocljiv. Radi se o tzv "horizontalnoj vidljivosti".
Odredjuju ga ili posmatrac na zemlji ili uredjaj koji se zove vizibilimetar i koji meri transparentnost atmospfere. Ovaj uredjaj pored piste imaju bolje opremljeni aerodromi i podatak koji daju se uzima kao referentni.

Magla nije uniformna celina i najcesce se intenzitet menja po horizontali a po vertikali sa donje strane nije odsecena kao nozem vec je nize ili vise baze sto se takodje brzo menja u jedinici vremena.
Bazu odredjuje posmatrac u odnosu na obliznje objekte ili se gleda kada ce avion u prilazu da "iskoci" iz magle. Uredjaj koji meri bazu oblaka se naziva silometar i nije mi poznato da ga ima aerodrom NT i vrlo mali broj aerodroma koristi ovaj uredjaj (znam samo za Cirih).

Zbog toga je pre vise godina iz prilaznih karata za minimume ukinuta formulacija "ceiling required" i zbog toga uporno pokusavam da objasnim cozmu da baza nije bitna za low visibility vec samo i jedino vidljivost
E sada, ono sto pilot vidi iz aviona nije horizontalna vec kosa vidljivost (slant visibility) i pilot tacno uci sta ce videti od prilaznih svetala u kategoriji 1 kakva je bila te noci na NT, ili kategoriji 2 ili kategoriji 3a.
Ovako izgledaju prilazna svetla piste

NT na pragu piste 30 ima tzv Calvert System koji izgleda ovako

Iz aviona, zbog konstrukcije kokpita, vidljivost na dole, prema svetlima je odsecena mrtvim uglom i to sematski izgleda ovako


Jer pilot aviona gleda u napred i na dole.
Sa obzirom na konstrukciju kokpita MI17, vidi se da pilot helikoptera moze gledati na dole skoro pod 80 stepeni


Prema tome, da je pilot bio iznad svetala, nema sanse da ne bi video njihovo sijanje 40m ispod njega.
Medjutim, pilot u opste nije bio u pravcu piste, vec bocno od nje

Te iznad njive i nije mogao videti nista.

Ovde se vidi gde se nalazio kada mu je kontrolor rekao da je iznad praga piste.
Po mom misljenju, umor od nekoliko zapocetih prilaza (koje je izuzetno tesko precizno leteti "na ruke") ucinio je da u poslednjim trenutcima pilot ode desno od linije pravca i da verovatno navodjen pogresnim instrukcijama kontrolora da je iznad praga, vizuelno pocne da trazi pistu cime mu je pogled na kratko odlutao od instrumenata a vazuhoplov od pravca piste.
Sve ovo gore posledica je odsustva ozbiljnog shvatanja prilaza u uslovima lose vidljivosti. Sve ovo je daleko strozije regulisano u civilnom letenju.
Priprema za sletanje u uslovima smanjene vidljivosti se pravi daleko daleko ranije a ne "hocemo li na Banjicu ili Batajnicu, ajde na Surcin" i izmedju ostalog, ide do toga da se i sediste posebno podesava za ovakav prilaz.
Procitao sam izvestaj i posebno stipa za oci prazna kolona "krivci" i "preporuke" jer je najveca svrha ovakve istrage saznanje sta je pogresno ucinjeno i koraci da se u buducnosti to vise ne ponovi.