Tom Kruz, Keli, Top Gun, F-14… Ha, ha, ha! Nije li murikanska mornarica imala godinama slogan tipa „Prijavite se u mornaricu, avantura je zagartovana“?
Dakle, mornarici fale piloti pa ih regrutuju filmom. OK, kapiram i to jeste, po meni, ispravno. Isto tako, smatram ispravnim da se najgori proizvod najvise reklamira. U ovom slucaju to je KRSINA od F-14. Licno, iako postoji jaz gledano i generacijski, i po nameni i po karakteristikama, skuter ima veliku prednost u odnosu na F-14.
Razloga ima mnogo. Mornarica kaze da je maksimalna brzina F-14D 2,38M na velikoj visini. Pouzdano znam (izvestaji, clanci, izjave pilota, uputstva…) da je kanta limitirana na 1,88M BEZ naoruzanja. Dakle samo sa topom (mada nigde nije pomenuta kolicina municije). Kanta se na vecim brzinama raspadala. I zaista je malo pilota koji mogu da se pohvale da su na F-14D leteli brzom preko 1M. Razlog – zabrana upotrebe forsaza osim u izuzetnim slucajevima!!!
Vec pomenuh jednom raspad konstrukcije u vazduhu pa da nastavim dalje sa raspadom. Kaze dalje mornarica „pri brzini od 2M na velikoj visini moze da izvodi evoluciju sa opterecenjem od +7,5g“!!! Mislim, jer to mornaricki avion ili akrobatski avion (Su-26 trpi opterecenje u limitu -10/+12g). Ha, ha! Pa cemu onda sve te lagarije kad na malim visinama na 4g otpadaju paneli oplate!!! Zato je i limitiran na samo 3,5g.
„Zbog promenljivog ugla strele krila avion ima izuzetne manevarske karakteristike.“ P….c Milojke!!! Pa zbog toga je tezak ko cigla! Problem je bila brzina aviona, i ovo je jedina mogucnost da ga uspore uz upotrebu SILNE mehanizacije (baci pogled na fotke sa sletanja – split flapsovi, hendli pejdz pretkrilce i spojleri duz citavog raspona polukrila). Krilo je veoma optereceno, reda 470kg/m2. Poredjenja radi, Spitfire je imao opterecenje od 158 a Bf-109 173 kg/m2. Malo novije avijacije za poredjenje, kod Eurofightera - 311, MiG-23 - 420, Mirage 2000 - 337 , MiG-21bis - 380kg/m2. Samo kanta zvana F-104 ima vece opterecenje krila, nekih 514kg/m2. Od opeterecenja krila zavisi dalje mnogo parametara, brzina poletanja/sletanja (evo ga razlog krila promenljive strele), brzina penjanja (sporiji je cak i od MiG-21PFM koji je koriscen u Vijetnamu krajem ’60 i pocetkom ’70 – imam proracun negde kuci, igrala se deca na faksu), veca potrosnja goriva na rezimu krstarenja (aerodinamicko i konstruktivno vitoperenje krila), sporije ubrzanje u horizontalnom letu, pad roll rate-a i samim time brzine stacionarnog zaokreta (osim ako pilot ne prekrsi zabranu upotrebe forsaza i predje u dinamicki zaokret), problemi sa oscilovanjem (poprecna i uzduzna stabilnost su uocljivo bili veliki problem – ogromni ventral finovi ispod motora i dorsali sa gornje strane centralnog dela krila/trupa – ne, to nisu usmerivaci struje vazduha kao sto ima Karavela, Orao ili G4)… Da ne gnjavim vise kada je konstrukcija u pitanju…
Onda su kantu hvalili da moze da istovremeno prati 24 cilja i moze da gadja 6! Ha, ha! Uradjeno samo jednom, na poligonu, u idealnim uslovima. Rezultat, 5 pogodjenih ciljeva. Pa da je taj hjuzov sistem, zajedno sa sve feniksima nesto valjao, koristilo bi ga i vazduhoplovstvo (vec se dogodilo ranije ali je trebalo da se proguta MNOGO veci zalogaj od rakete i radarskog sistema, ceo avion, F-4B za mornaricu, F-4C za vazduhoplovstvo)! Taj cuveni feniks je isao kao ala koja guta pare i sluzio da se pokazuje na izlozbama. Bio je prvo GAR-1(2)/AIM-4 Falcon, pa GAR-11/AIM-26A Falcon, pa GAR-9/AIM-47 Falcon da bi na kraju postao AIM-54. I koliko je bio efikasan? Dva puta (zvanicno) lansiran u borbenim dejstvima, Irak 1999. da bi 2004. bio i zvanicno povucen iz upotrebe. A, da, oba puta promasio metu. Mada, ni sam radar nije bio nista bolji. Taj AN/AWG-9 je imao srednje vreme otkaza rede 9-9,5 sati (akle, toliko ti vremena u vazduhu radi cak i uz manje kvarove ali ti daje tacne podatke koliko je ju njegovoj moci), bio tezak ko djule, zahtevao obucenog operatera – RIO i jeo vreme odrzavanja ko gladna godina. Zatu su ga i brze-bolje zamenili derivatom AN/APG-70, radarom koji se koristi na F-15E (F-15E bese poznat i pod nazivom STRIKE EAGLE?) sa novim imenom AN/APG-71.
Ma sta ima vise da napisem ovde o toj kanti, pogledaj snimak pa sam zakljuci jesam li ili nisam u pravu.
http://www.youtube.com/watch?v=7qMtnFtB38I
@aviator
Ne trci pred rudu, ni F-15A a ni F-15C nisu postedjeni kada su eksploataciona ogranicenja u pitanju. Mozda najvise u korist ovih mojih reci ide cinjenica da su svi noviji primerci dvosedi kojima je primarna uloga ne lovacka nego lovacko-bombarderska. Bese i nas Orao lovac-bombarder?
