Izvod iz dnevnika kapetana Giga Mega svemirskog broda:
Nusic ne bi napisao ovakvu komendiju.
Avion kasni 3 sata (dosao prazan iz Dizldorfa - ima se, moze se, sprzio goriva jedno 7 tona za bzvz)
Ulja u oba motora 15 kvarata. 4 sahata do DUS I isto toliko nazad, bicemo ispod minimuma s uljem.
Disk 2 istrosen do limita.
Ajd da probamo kako motori rade bez ulja i kako avion koci bez 25% kocnica....
Mehanicara nema. A i sta ce nam?
Diseldorf se zatvara u 20:00Z zbog radova na pisti, mi sa cost indexom 100 stizemo u 19.45Z (CI 100 daje u penjanju i poniranju 330kts, a u cruise .80 Maha. Do pola rute turbulencija, nema sanse da ga przimo)
Hjuston zove. Kuka, moli, naredjuje:
"Ako dobijete shortcut MOZDA stignete da okrenete avion" (ti ces da mi kazes).
"MOZDA ako pozurite sa putnicima" (to kad ti izvuces dupe iz ofisa pa mi pokazes kako).
Elem, vidim da cemo biti teski na sletanju i loadsheetmenu trazim da odvoji zene i muskarce. Dobijemo skoro tonu i po manje na sletanju u odnosu na tezinu iz plana, i to pobedimo.
Po planu tezina za poletanje 75T, mi imamo 73,5 i - hop! Aj sto nismo mogli da sletimo, od jednom ne mozemo ni da poletimo. Moze no bleed take off. 35C, 1100m nadmorska visina aerodroma, staza 25.
Trazimo 07, naucnik na tornju ne kapira sta hocemo i zasto, i kaze da ima sletanje u 25 i da mora da poletimo u 25, a uz put imamo i slot koji istice za 10tak minuta.
Uglavnom, posle kulturnog natezanja da mu ne povredimo sujetu, poletimo u 07.
Ubedimo idiote u Hjustonu da ne mozemo da sletimo u 19.45, izbacimo 200 putnka, natankamo 9 tona i poletimo sve za 15 minuta, i oni mudro odluce da idemo za Keln sto nam je prva alternacija.
Toliko o tome koliko im je stalo do putnika. Mogu da kasne 3 sata, a moze i u Keln umesto u Dizldorf. Kakve to veze ima sad kad su oteli novac za kartu : )
Familija odavno ceka u Diseldorfu, pa kad vec gube vreme da bi se uslihtali bogatom amidzi, mogu da se dovezu i do Kolna.
Dogovorim se sa posadom da putnicima ne saopstimo lose vesti do poniranja. Prvo cemo da upalimo znak za vezivanje pojaseva, onda ce posada da se posakriva po bifeima, pa ce kopilot da im kaze surovu istinu.
Zamenim destination u RTE page da vidim kakvi smo sada sa vremenom i gorivom, kad zove perser u panici:
Na lcd ekranima u kabini se automatski promenila destinacija i putnici videli i uzjogunili se: "Gde idemo? Diseldorf ili Keln ??!"
Jebi ga - gasi taj izdajnicki airshow, ko ga izmisli??! Jos hoce i kamere da stave u kokpit da putnici dozivljavaju nadrazaje.
Temperatura u kabini ne moze da se regulise. Selektori na full cold a u kabini meri 50C. Perser malo malo pa zove i na kraju ulazi u kabinu znojav, bez gornjeg dela uniforme, u kosulji otkopcanoj do pola i moli da ohladimo sta se ohladiti ne moze.
Kopilot odluci da popravi stvar i izvadi check listu Cabin Temperature Hot bez komande, pa poce da gasi trim air. Kad je doso do packa, rekoh "sine aj ostavi to da ne skenjamo nesto". Dok se on igra s temperaturom, brzina mu s vremena na vreme pridje barber pulu a da on ne vidi, pa ja moram da uzmem gas u svoju magicnu kapetansku trojerucicu da ne udjemo u overspeed.
Ne znam dal su pasaziri galamili od besa jer neplanirano dodjose u Kolonj-Bon il radosti sto izadjose iz turskog hamama. Za kompletan ugodjaj falio samo brkati tellak da ih izubija.
Vido kopilot da sam dobar covek pa smislio da u povratku u tri ujutro leti na ruke ispod 10.000 stopa. Da vezba covek.
Cek da popijem gudru Ranisan, Rano moja, pa leti i na rucice i na nozice i radi sta ti padne na pamet. Pun je mesec, pun sam razumevanja.
Pa ništa, kao i avion. Ako se kreće brže od vetra, ima šanse da održi pravac, ako je sporiji, oduvaće ga. Jedino što avion može da padne, a dirižabl je letelica lakša od vazduha, pa mu neće biti ništa.
Inače, ne vidim što se toliko hvale tim čudom, takve letelice nije nikakva mudrost napraviti, postoje već sto godina. S jedne strane je bilo bolje je dok su ih punili vodonikom, jer je lakši od helijuma, pa su dimenzije manje. S druge strane - vodonik je zapaljiv, pa je opasan. Verovatno svi znate kako je izgoreo "Hindenburg" (leteo je od Nemačke do Amerike):
Kad ja dunem i Vetar sunem ... oduvaću ti taj "Airlander 10"
To je jedan od velikih problema kod ovih vazduhoplova ... nema letenja po takvom vremenu jer se ne zna gde ćeš da završiš ... plus što moraš da imaš hangar za njega u suprotnom ankeri (sidra) kojima ga fiksiraš za zemlju, mogu biti pokidani tj. sama letelica "pocepana" na tim mestima spanjanja kablova sa letelicom - ako je vetar dovoljno jak.
Nego, gledam nešto podatke o "Hindenburgu", bio je skoro tri puta duži od "Airlandera". Pogon su takođe obezbeđivali klipni dizel motori (4 x V16 od 1200 konja). Max. brzina je bila 135 km/h (dakle praktično ista), a nosivost naravno veća. Mislim da su posle 80 godina mogli da smisle nešto naprednije (npr. bar da stave turbo-elisne motore umesto klipnih koji imaju mnogo lošiji odnos snaga/masa). Izgleda kao da je neko uzeo ogromne pare, a nije ponudio ništa novo.
Zamisli da te na putu oduva vetar ... ko zna gde i nedostaje ti goriva da ga dovezeš do cilja. A ti lepo na prvu benzinsku pumpu koju vidiš odozgo ... i još tražiš da ti opere šoferku
Ovo su neverovatni kompleksi sitnih dusa.
Vojnici su profesionalci, i ono sto znam je da se npr. i pored dogadjaja u proslosti nasi i piloti iz Turske odlicno druze.
Turci su kod nas bili najmanje dva puta na standing show-u u Batajnici (jednom Turk Ayyildiz sa F-5 i jednom sa Casa). Zajedno sa nasima su odlazili na splavove, druze se i privatno.
Zna li neko detalje o BosnaAir-u? Na internetu nema ništa, pominje se samo "Air Bosna", a to je druga firma.
Ima i slika još jednog aviona sa njihovim oznakama, Yak-42, godina 1992, lokacija Zürich-Kloten:
Od podataka postoji samo ovo: https://www.planelogger.com/Airline/Fle ... Air/149962 . Piše da su od 1997. imali još jedan Yak-42. Mislim, BosnaAir... u sred rata u Bosni... ex-Aeroflot avioni, imena Ohrid i Vardar...WTF?