Delija napisao:@ljubitelj
Opstepoznato je da ne smeju tockovi na osovinama da se razlikuju u precniku vise od 1%. 2% je neki "maksimum maksimuma" i to samo za vrlo kratku voznju - recimo sa rezervnim tockom ili probusenom run-flat gumom.
Lik koji je otvorio temu na nemackom forumu ciji link si postovao je promenio prvo prednje (skroz potrosene!), a onda 3 meseca kasnije zadnje. Tu se prica zavrsava.
Koliko vidim - nije jedini. I ostali koji su se naredjali su uradili isto to
To se sa 4x4 pogonom NE RADI, pogotovo kada ni u startu prednji i zadnji tockovi nisu iste velicine (kada su zadnji siri). Tacka.
BTW, ne treba ti nikakav dodatni manometar jer ima sasvim dovoljno precizan TPMS sistem.
Jeste, glupi BMW je mogao (i trebao!) da bude pametniji i da napravi sistem koji nije tako osetljiv, ali nisu - to i dalje ne opravdava vlasnike koji krse osnovna pravila.
Tako je, ljudi ne citaju uputstva za upotrebu, ne pridrzavaju se doslovno i nastanu problemi. BMW je mogao da stavi centralni diferencijal, mada koliko citam i neki drugi SUV su slicne imitacije 4x4 bez difa sa istim problemom habanja.
Jos sam se malo raspitivao kod Nemaca, ima tu jos dodataka na pricu o razlicitim gumama. I nije tako komplikovan niti skup kvar ako se otklanja van zvanicnog BMW servisa.
Nije strasno ni ako se dogodi problem, znaju se metodi i moze trajno da se resi uz samo malo vise paznje korisnika auta na odrzavanje.
BMW je jos 2006. izdao uputstvo koje se tacno gume po oznaci modela mogu koristiti i te gume oznacio kao posebne (zvezdicom) uz X drive. Znaci samo odredjene gume je BMW preporucio za upotrebu. Ima spisak modela guma na forumu.
Dalje, TPMS sistem je vrlo precizan, i ceo X drive je vrlo precizno zamisljen i konstruisan i tu potice deo problema. Ta preciznost. I netolerancija na promenu tj razlicito habanje guma.
U uputstvu (Nemci navode na 52. strani njihovog uputstva) navode korisnici na forumima da pise da se TMPS mora kalibrisati posle svakog naduvavanja makar jedne gume, nakon zamene guma po bilo kom osnovu, nakon stavljanja tezeg tereta u gepek pa vadjenja, nakon kacenja prikolice na kuku pa skidanja, i slicnim situacijama koje mogu da promene precnik tocka.
Nemci kazu i da BMW nije nigde zvanicno jasno deklarisao koji je to stepen razlicitosti guma koji se tolerise, navodno ne zna se tacna mera vec je stvar procene servisera kada je vreme za zamenu guma.
Za manometar kazu da je najjednostavnija provera koja nista ne kosta i nije potrebna poseta servisu da se ocita dijagnostika TPMS.
Takodje navode da je X drive razlog za ogranicenje voznje run flat probusene gume na 150km rastojanja.
BMW je napravio "previse savrsen, precizan" X drive sistem koji zahteva male tolerancije, cak toliko male da se preporucuje uparivanje guma iz iste proizvodne serije, istog kalupa.
X drive nema kao klasican 4x4 pogon centralni diferencijal.
VG (verteiler getriebe) koji strada prosto nema diferencijal i stoga ima vrlo ogranicenu toleranciju na razliku obrtanja prednje i zadnje osovine (guma).
X drive zahteva da na istoj osovini budu identicne gume.
Na X drive forumima serviseri pisu da u slucaju da se ekserom probusi jedna guma treba (i BMW ocekuje) da se menjaju sve 4 gume i iznova kalibrise sistem.
U sustini od vlasnika vozila zavisi mogucnost nastanka problema. Ako na vreme reaguje nije skupo a ako saceka da se pojedu zupci na vratilima (splines) i stane auto onda vlasniku treba dubok dzep.
Citam da je za jesen 2016. BMW najavio novo tehnicko resenje X drive sistema koje otklanja rizike i ove kvarove.
Sa druge strane, aftermarket trziste je reagovalo i u ponudi su zamenski delovi, samo oni koje pohabaju. Tako ima da se kupi samo plasticni zupcanik iz servo elektro motora za VG, i moze samo on da se zameni a ne ceo VG. Nista posebno komplikovano, pola sata posla.
Nije ni priblizno gadan kvar, niti skup ako se radi popravka van ovlascenog. Problem mogu biti specificni delovi. BMW kazu ne popravlja vec menja ceo VG (menjac da ga nazovem) kao komplet.
To naravno kosta.
Zamena plasticnog zupcanika se moze izvrsiti u kucnoj radionici, vrlo je jednostavno.
https://www.youtube.com/watch?v=3_S8VP4CVho
Da postoji neko jasnije upozorenje BMWa na to u vezi guma mozda bi bilo manje slucajeva, i ovako nije to mnogo. Ionako obicno ljudi na vreme menjaju ili rotiraju gume.