Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Automatska klima bi trebala i o tome da vodi računa, da snaga motora ima prioritet. Pošto ne postoji kvačilo, on sam koriguje stepen cirkulacije gasa i opterećenja motora, i morao bi da prati algoritam (ako je pametno implementiran).
Stilo recimo nije gasio klimu kad se pričepi pun gas, ali to je stara klima sa kvačilom, manuelna.
Stilo recimo nije gasio klimu kad se pričepi pun gas, ali to je stara klima sa kvačilom, manuelna.
- Delija
- Postovi: 18946
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:48
- Garaža: BMW M340i | Honda CR-V
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Manuelna je bila na Astri.
Life is not measured by the number of breaths you take but by the moments that take your breath away...
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Ako je iole noviji auto, bez obzira da li je manuelna ili automatska klima, verovatnije je da ima sistem bez kvačila. E, sad, koliko je to pametno odrađeno i u sprezi sa ECU to stvarno ne znam. Ako je kilavio auto sa upaljenom klimom, onda je čak moguće da nešto nije bilo u redu sa njim.
- nmaric1993
- Postovi: 516
- Pridružio se: 15 Maj 2015, 15:13
- Garaža: Volvo v40 1.9 TD
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Ima i manuelna klima to za gasenje kompresora kad se od motora zahteva puna snaga.
Bar moj model iz 98 ima, a ne vidim razloga sto ne bi imali i ostali. Koliko se secam kad sam citao u vadisu, ako se papucica drzi 3 sekunde do poda, kompresor se iskljucuje sam na 30 sekudni da bi motor ostvario snage koliko moze...
Bar moj model iz 98 ima, a ne vidim razloga sto ne bi imali i ostali. Koliko se secam kad sam citao u vadisu, ako se papucica drzi 3 sekunde do poda, kompresor se iskljucuje sam na 30 sekudni da bi motor ostvario snage koliko moze...
- Delija
- Postovi: 18946
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:48
- Garaža: BMW M340i | Honda CR-V
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Sve savrseno ispravno. Probao sam i drugi 1.8 (Astra H) koji su imali u servisu posto im nisam verovao da to tako treba. Tek caletov 1.4 je kada je to u pitanju ocajan.nidza napisao:Ako je iole noviji auto, bez obzira da li je manuelna ili automatska klima, verovatnije je da ima sistem bez kvačila. E, sad, koliko je to pametno odrađeno i u sprezi sa ECU to stvarno ne znam. Ako je kilavio auto sa upaljenom klimom, onda je čak moguće da nešto nije bilo u redu sa njim.
Isao je on i sa klimom, nije trokirao, naravno - ali stiskam gas, a vuce se kao slina. U istim takvim uslovima se Civic daleko bolje ponasao.
Life is not measured by the number of breaths you take but by the moments that take your breath away...
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
U ovakvim savetima treba biti oprezan da se ne nabije iracionalan strah kod ljudi koji nisu informisani na temu, jer znam par slucajeva gde zavrsi tako gde do postizanja radne temperature saltaju na 1500rpm i voze u ospegu do 1500rpm da "ne pate motor" uz sve pipkanje papucice gasa, od takvog davljenja se sahrani zamajac, egr, a na dizelima i dpf, samo treba biti umeren 

- Delija
- Postovi: 18946
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:48
- Garaža: BMW M340i | Honda CR-V
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Zato 90% Amera voze automatik - idiot proof 

Life is not measured by the number of breaths you take but by the moments that take your breath away...
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Ima mnogo vrsta kompresora klime, a najprostiji su kao na puntu, koji uvek isto rade. Ti kompresori uzimaju veliku snagu, a na žalost, obično su bili na jeftinim i slabim kolima.
Imaju kompresori sa varjabilnim radom, nešto kao kućne invertorske klime, koje stalno rade a angažuju samo nepohodnu snagu. One opterete motor samo po paljenju dok postignu, recimo pola minuta - miunut. Ne razmem se u konstrukciju posebno, ali mislim da ti kompresori imaju varjabilan rad (radnu kubikažu), tako da mogu da rade i bez otpora. Mislim da danas sva nova vozila imaju te savremene kompresore koji smanjuju potrošnju.
Na novom Meganu automatska kilma ima i ECO mod u kome klimatizacija radi osetno slabije, a ja je upošte ne mogu osetiti u vožjni da daje bilo kakav otpor. Automatski se aktivira taj mod u ECO modu vozila.
Imaju kompresori sa varjabilnim radom, nešto kao kućne invertorske klime, koje stalno rade a angažuju samo nepohodnu snagu. One opterete motor samo po paljenju dok postignu, recimo pola minuta - miunut. Ne razmem se u konstrukciju posebno, ali mislim da ti kompresori imaju varjabilan rad (radnu kubikažu), tako da mogu da rade i bez otpora. Mislim da danas sva nova vozila imaju te savremene kompresore koji smanjuju potrošnju.
Na novom Meganu automatska kilma ima i ECO mod u kome klimatizacija radi osetno slabije, a ja je upošte ne mogu osetiti u vožjni da daje bilo kakav otpor. Automatski se aktivira taj mod u ECO modu vozila.
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
]Miljankg napisao:Koliko ja kontam, sigurno je da se mora malo ohladiti turbina nakon duzeg opterecenja.
Mora kod turbina iz doba pre oko 1988. godine koje su se hladile jedino uljem.
Od ranih 90tih prakticno nema turbo auta sa obavezom da se ohladi turbina jer je uvedeno vodeno+uljno hladjenje sa adekvatnom recirkulacijom vode i nakon gasenja motora.
Duze opterecenje turbine je da vozis sa recimo 3/4 pritisnutom pedalom gasa vise od pola sata a to bi znacilo da nadjes negde neki jaci (tipa 20%) planinski uspon dugacak 30-50km, da imas 5 osoba, 100kg na krovu i zakacis prikolicu pa ti je potrebno da toliko jako stisnes pedalu gasa.
To se kod nas prakticno nikada ne dogodi, mi nemamo velike uspone niti dugacke da bi nastalo duze opterecenje.
Na autoputu to znaci da vozis 180+km/h par sati sto je opet kod nas prakticno nikada.
Tvoja turbina, kao i sve druge, se hladi vodom a hladjenje se nastavlja i nakon gasenja motora jer ima elektro pumpu vode za to namenjenu.
Rezime, ne postoji obaveza da se mora hladiti turbina osim u veoma specificnim situacijama.
Klima non stop radi i nema nikakvih udara koji jos stete. Stariji kompresori imaju kvacilo koje ima istu svrhu kao i kvacilo menjaca, nista posebno ne udara i ne postoji nikakav problem.
Noviji kompresori, kao sto ce biti kod tebe, stalno rade i stalno se vrte a protok rashladnog fluida usmerava po potrebi elektro ventil.
Rezime, ne interesuje te rad klime osim da podesis prema svojoj potrebi.
Niti turbina niti klima odavno ne zahtevaju nikakvu posebnu paznju osim rukovanja shodno uputsvu.
Sve sto treba je vec fabrika preduzela pri konstruisanju vozila i rashladnih/ uljnog sistema.
Samo je veoma obavezna redovna zamena ulja, i koriscenje tacno propisanog ulja kao preduslov za sve turbo motore.
Svaka turbina (spolja kada se gleda) benzinaca se usija do zuto crvenog za svega par minuta rada pod opterecenjem i to je normalno stanje tokom voznje. Isti takvi su i izduvni ventili, isto normalno stanje.
Ako se i pregreje kojim cudom turbina preko 900C elektronika (koja ima merenje temperature izduvnih gasova tj turbine) ce aktivirati zastitu i upaliti lampicu na tabli da te upozori a motor prelazi u safe rezima rada.
Isto tako vrlo mnogo automobila ima elektronsko ogranicenje opterecenja motora dok se ne zagreje ulje pa i oko toga ne moras da se brines. (proveri u uputstvu sta kaze VW za tvoje godiste i tip motora). I ako stiskas pedalu gasa (koja je elektronska) bice blokiran motor dok se ne zagreje ulje za vise od onoga sto je pretprogramirano kao dozvoljeno.
Da dodam, kod mnogih turbo motora postoji interkuler voda-ulje tako da postoji kako hladjenje ulja tako i grejanje ulja motora u funkciji temperature antifriza. (brze se zagreva ulje zimi a bolje hladi leti).
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Izvanredno detaljno objašnjenje, 100% tačno i ispravno.Slobodno se može reći da je u novijim motorima tzv."temperaturni menadžment motora" doveden do perfekcije. Kao prilog ovim objašnjenjima ide i činjenica, da ako npr.vozite auto-putem par sati, čak i visokim putnim brzinama, potom se zaustavljate iz raznoraznih razloga, ako vam je start-stop sistem u funkciji, tj.nije ugašen, on se aktivira i vozilo se gasi, bez šokova po turbinu. "Brigu" o turbini tada preuzima vodeno/uljno hladjenje sa adekvatnom recirkulacijom vode, ukoliko je to potrebno i nakon gasenja motora,kako je ljubitelj sjajno pojasnio.
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Imaju to gasenje kompresora kada se stisne gas do poda- treba puna snaga i modeli iz 1982.nmaric1993 napisao:Ima i manuelna klima to za gasenje kompresora kad se od motora zahteva puna snaga.
Bar moj model iz 98 ima, a ne vidim razloga sto ne bi imali i ostali. Koliko se secam kad sam citao u vadisu, ako se papucica drzi 3 sekunde do poda, kompresor se iskljucuje sam na 30 sekudni da bi motor ostvario snage koliko moze...
To je kod bosovih elektronskih ubrizgavanja prakticno standard, verovatno i kod drugih slicnih godista.
Osim toga, prakticnos sve sto je konstruisano u ovom veku je ispeglano elektronskom kontrolom kroz sisteme drive by wire gde sve kombinacije nepravilnosti blokiraju racunari po automatizmu i stite sisteme od tretmana vlasnika auta tokom voznje.
- Delija
- Postovi: 18946
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:48
- Garaža: BMW M340i | Honda CR-V
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
@Masa
Tako je - to kako radi start-stop stavlja tacku na pricu.
Tako je - to kako radi start-stop stavlja tacku na pricu.
Life is not measured by the number of breaths you take but by the moments that take your breath away...
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Vodom (tj antifrizom) se hladi turbina, kojoj je crveno-žuto usijanje (do 900°C) normalno stanje?
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
ljubitelj
koji to automobili sa turbokompresorom imaju ta "vodena" hlađenja turba, pa onda tu "cirkulaciju" ulja i vode kad se ugasi motor. Ima li to 1,2 TSI od 90ks ?? Ili 0,9 TCE ?? Koliko njima treba "gasa" da idu 130, to jeste procenata snage od maksimalne?
Mogu li oni da idu autoputem 180+.
Imaju li te sisteme 1,6 TDI, 1,5 DCI, 1,3 MJ, i sl ??
Kome se to upalio "safe mod" kad se usijala turbina?
Ja sam doživeo da se upali "safe mod" na turbodizelu zbog zaribavanja turba, koje je bilo posledica gašenja posle duže vožnje autoputem od 130 km/h i gašenja na graničnom prelazu.
lubitelju, rekao bi da opet pišeš bajke. Možda to negde tehnički postoji (mada to "vodeno hlađenej turba od 900 stepeni nisam čuo, a na kraju bi i pukao), ali o ovim motorima o kojima pišemo, toga nema.
koji to automobili sa turbokompresorom imaju ta "vodena" hlađenja turba, pa onda tu "cirkulaciju" ulja i vode kad se ugasi motor. Ima li to 1,2 TSI od 90ks ?? Ili 0,9 TCE ?? Koliko njima treba "gasa" da idu 130, to jeste procenata snage od maksimalne?
Mogu li oni da idu autoputem 180+.
Imaju li te sisteme 1,6 TDI, 1,5 DCI, 1,3 MJ, i sl ??
Kome se to upalio "safe mod" kad se usijala turbina?
Ja sam doživeo da se upali "safe mod" na turbodizelu zbog zaribavanja turba, koje je bilo posledica gašenja posle duže vožnje autoputem od 130 km/h i gašenja na graničnom prelazu.
lubitelju, rekao bi da opet pišeš bajke. Možda to negde tehnički postoji (mada to "vodeno hlađenej turba od 900 stepeni nisam čuo, a na kraju bi i pukao), ali o ovim motorima o kojima pišemo, toga nema.
Re: Voznja turbobenzinca i kako koristiti klimu
Takodje bilo mi cudno ono za elektricnu vodenu pumpu za turbo, posto vecina kola nema elektricnu pumpu, ovde kazu:
"It is true that during normal engine operation
water fl ows through the turbocharger mostly due to pressure created by the engine’s
water pump. However, an additional phenomenon known as “thermal siphoning” pulls water
through the turbo’s center housing if the water lines are properly routed, even after the engine
is shut off and the water pump is no longer pumping. "