Vazduhoplovi

Razne teme, pitanja, iskustva
Odgovori
Korisnikov avatar
cozmo
Reactions:
Postovi: 5207
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo »

Ma gluposti. Kasnio im prtljag sa drugog leta pa čekali.
Inače, nažalost preminuo je instruktor letenja i kapetan. JATa Željko Štolba. Objavio je skoro knjigu Priče, sa dogodovštinama iz vazduha i drugim kratkim pričicama. Evo jedne o čuvenom kapetanu Maši Dragutinoviću, strmopizdu kako su ga zvali (Maša going to strmopizd, request pitching down). Jedan od legendi, tragično završio samoubistvom u staračkom domu u koji ga je oterao rođeni sin ne bi li mu oteo stan.

Zeljko Stolba
August 13, 2015 ·
Sledi jedna poslastica o Mashi Dragutinovicu !
MASA DRAGUTINOVIC
Nekada, postojala je JAT-ova linija Beograd-Zagreb-Lyon v.v. Mislim da je isla dva puta sedmicno. Nju je drzala Caravella i ja sam je letio cesto. Cak mi je na jednom letu pobijeglo 5-6 kilograma zivih zaba iz bagaznika 5 i 6 koji su bili smijesteni na kraju putnicke kabine i iza toaleta. Morao sam da lovim zabe podvlaceci se pod putnicka sijedista. Zene su dizale noge i vristale. Onda su ukinuli Caravellu, Lyon i generalnog direktora Krunoslava Vidica. Mnogo kasnije kao kopilot na DC-9 letio sam neki carter za Lyon sa kapetanom Masom Dragutinovicem. Let je dug pa smo malo i pricali. Kada sam mu u prici pomenuo da sam rodjen u Sarajevu rece mi da je on u Sarajevu na aerodromu Rajlovac 5. ili 6. Aprila 1941. godine (nisam najsigurniji dali je 5. ili 6.) diplomirao i postao potporucnik, pilot- lovac, Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva. Masa je letio za Lyon a ja nazad. Nedugo po poletanju kaze mi Masa: „Rodjenko, pusti ti tu tvoju navigaciju, to ti je kurs 137°, pravo za Beograd.“ Svi su mu bili „Rodjenko“. Ne vjerujem da nije pamtio imena. Nije nosio pilotsku torbu sa knjizurinama i drugim potrepstinama. Samo malu, rucnu, torbicu i plavu vjetrovku. Sve ostalo je imao u glavi. Sve aerodrome, sve kurseve, sve frekvencije. I sve to bez greske. Kruzile su i anegdote o njemu. Jednoj sam prisustvovao u staroj Letackoj operativi. Dosao Masa na let. Avion kasni sa linije. Masa odlucio da opere auto.Oprao auto pa smislio da je dosao sa leta. Sijeo u auto i otisao kuci. Avion dosao, a Mase nigdje. Frka u letackoj. Druga. Vracao se Masa kuci sa aerodroma pa sletio kolima u jarak pored puta. Pitali ga kako mu se to desilo. On kaze da mu je ispala cigareta pa se sageo da je trazi, a mislio je da je auto-pilot ukljucen pa zvrc u jarak. A pusio je pusio i tresao pepeo oko sebe i po sebi. Ja sam probao da ga sustignem ali nisam uspijeo.
Vec sam debelo bio kapetan bez ogranicenja na DC-9. Isplanirase me da letim sa Masom Beograd-Zagreb-Milano v.v. Masa ce da leti za Milano, a ja nazad. U Beogradu, vec u rulanju za poletanje Masa lijevom rukom vadi osigurac za upozorenje na preveliku brzinu (over speed warning). Ne mora ni da se okrene da gleda koji osigurac da izvuce. Ruka to sama od sebe. Vec navikla. Zagreb. Procedura: Picing down. Brzine na pretek i preko svih normi. Ali barem polovina evropskih kontrolora znaju Masu i za njegovu proceduru jos sa DC-3. Milano i procedura je ista. Masa premijesti svoju torbicu, a ja prevukoh moju torbetinu na lijevo sijediste. Dodjosmo u Zagreb. Sta sam ja krivo izracunao, ne znam. Ali visok, visok, do zla Boga visok. Moram i ja onaj famozni osigurac da iscupam. Brzina svira a procedura je picing down. Nemam hrabrosti da okrenem glavu i pogledam reakcije na Masinom licu. Gledam pravo, a krajickom oka vidim Masu. Ni ne buni se. Sletim u Zagreb ljut na sebe. Mislim, sve si majstore ukakio. Rulam isto onako brzo kao i Masa. Na pola rulanja Masa ce: „Rodjenko, picim ga ja, al' picis ga i ti.“ U Beogradu sam se malo popravio, ne skroz.

Sent from my m2 note using Tapatalk
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
Korisnikov avatar
maxer
Reactions:
Postovi: 6672
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
Lokacija: Zaječar

Re: Vazduhoplovi

Post od maxer »

Pa posle ove priče, pitam se da li je tačno jedno ili drugo?


Nevezano za to:
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1206565

Izdvojiću neke od interesantnih pisanija:

"Više od 570.000 aviona preletelo je Srbiju i Crnu Goru za 11 meseci 2016. godine, a do kraja decembra biće ostvareno najmanje 600.000 preleta."

To je izjavio direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) Radojica Rovčanin, koji je naveo da je do kraja novembra iznad Srbije i Crne Gore zabeleženo 571.659 preleta, što je za tri odsto više nego prošle godine.

"Desilo se da smo samo u jednom danu imali oko 3.000 preleta, a u satu 269 koliko ih je nekada bilo na godišnjem nivou. Kada se na radaru vidi koliko aviona ima u jednom trenutku nad Srbijom i Crnom Gorom ne može da iznenadi činjenica da kontrolori leta kojih ima više od 300, rade dva sata, a jedan obavezno odmaraju", rekao je Rovčanin.

"Eurokontrol nam obračunava prelete i isplaćuje zarađeno, a to zavisi od broja letova, veličine aviona i dužine rute", rekao je Rovčanin i podsetio da najviše novca dolazi od Turkiš erlajnsa i Lufthanze.

SMATSA kontroliše vazdušni prostor nad Srbijom, Crnom Gorom, južnim Jadranom kao i 55 odsto gornjeg vazdušnog prostora u BiH. Po sigurnosnim kriterijumima u 2015. godini ocenjena je kao najbolja kontrola letenja u Evropi.

Dragane,
Ako si ovo pročitao ... imaš li neki komentar? :)
Korisnikov avatar
blaugrana
Reactions:
Postovi: 7290
Pridružio se: 26 Jan 2012, 17:08
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od blaugrana »

Zu, kad soferi idu u penziju? :)
Sinoc sam gledao Sully, pa me zainteresovalo, posto bih rekao da je Sully "imao godina"

Sent from my SM-J500FN using Tapatalk
Korisnikov avatar
Kornjaca Rade
Reactions:
Postovi: 3929
Pridružio se: 15 Feb 2014, 08:57
Garaža: Lancia Delta 1.8 Di T-Jet
Lokacija: Bg

Re: Vazduhoplovi

Post od Kornjaca Rade »

Pa i nije bas mnogo imao, 57, skoro 58. Ja sam bio ubedjen da je vise. Inace, meni je dosta bolji NG dokumentarac nego ovaj film. Osim Henksa, bas je tanak.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Kod nas max sa 63, u nekim zemljama sa 65.

Do nedavno je moglo min sa 50, sada je donji limit mislim 53-54.

Skinuo sam Sullyja, mozda je nezanimljiv gledaocima koji nisu strucni.
Korisnikov avatar
dragan
Reactions:
Postovi: 9310
Pridružio se: 13 Jan 2012, 13:09
Garaža: BMW M340i, Peugeot 2008

Re: Vazduhoplovi

Post od dragan »

Maxeru, nemam nikakav poseban komentar, manje vise su tacni podaci. Prosle godine je vrsni dan bio jaci nego ove, za nekih par procenata ali se desio zbog nekih drugih razloga ( strajka jedne od kontrola letenja cime se deo saobracaja prebacio da leti preko nas ), ali je ove godine generalno najveci obim saobracaja ikad i povecanje je tih 2 do 3 posto u odnosu na proslu godinu. Jedino sto se tice vrsnog sata mislim da je ova cifra zapravo manja, mogu bas da pogledam koliko je tacno imao najjaci sat ove godine i kad je bio.
Ostalo je takodje tačno, imacemo preko 600k preleta ove godine, i dalje su nam neki dani jaki. Ja sam juce recimo u jednom momentu imao preko 20 aviona na vezi u trajanju od nekih 10tak minuta :)
I ovo za Eurocontrol je tacno,to sam vec pisao, naplata i kvote za naplatu idu preko njih, i bili smo prosle godine najbezbednija kontrola od tih 44 koje su njihovi clanovi :)
Sa Zagrebom kontrolisemo prostor iznad BiH iznad Fl325, i ovih dana krecemo sa tim direktnim rutama, ne znam da li smo bas prvi ili ne ali generalno se prate svi aktuelni koncepti i projekti Eurocontrola, sad su aktuelne te rute i uvodjenje backup sistema za vodjenje vazduhoplova u slucaju nužde.

Evo koliko Bosne kontrolisemo


Slika

Ova plava linija je linija podele izmedju nas i Zg.
Ispod Fl325 radi bosanska kontrola letenja, ali je prica ta da je najveći deo saobracaja iznad tog nivoa pa zapravo najveci deo kolaca uzmemo mi sto radimo iznad. Zasto je to tako uopste, malo je duza prica, da ne ulazim sad u to.
Edit - evo bacio sam pogled, u 2016. najjaci sat u oblasnoj oko 200 operacija, najjaci dan oko 2750. U prilaznim jos dnevno 200tinak i vise,par desetina po satu, u peakovima, tako da su one cifre iz clanka manje vise ok.
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Korisnikov avatar
Kornjaca Rade
Reactions:
Postovi: 3929
Pridružio se: 15 Feb 2014, 08:57
Garaža: Lancia Delta 1.8 Di T-Jet
Lokacija: Bg

Re: Vazduhoplovi

Post od Kornjaca Rade »

zuzazu napisao:Skinuo sam Sullyja, mozda je nezanimljiv gledaocima koji nisu strucni.
Meni bas toga fali, vise strucnih termina i podataka. Ovako deluje kao da je pravljen za decu do 12god.
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Skinuo sam film ali ga nisam odgledao.
Steta ako je tako.

Film Space Cowboys, sa Istvudom, Saterlandom i Tomi Li Dzonsom, i ako ima preko 15 godina i radnju koja je mozda "onako", je jedini film koji sam ja gledao sa slicnom tematikom gde su 100% realno preneli neke tehnike sletanja i prolazak lekarske komisije :D

Apsolutno tacno.
Korisnikov avatar
TheWickerMan
Reactions:
Postovi: 11205
Pridružio se: 13 Jan 2012, 12:46
Garaža: AR Stelvio Estrema, AR Giluietta TCT
Lokacija: Stuttgart,DE

Re: Vazduhoplovi

Post od TheWickerMan »

A "Ima li pilota u avionu"? :mrgreen:

sent via TT using 640 DS
Korisnikov avatar
maxer
Reactions:
Postovi: 6672
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
Lokacija: Zaječar

Re: Vazduhoplovi

Post od maxer »

dragan napisao:... Ja sam juce recimo u jednom momentu imao preko 20 aviona na vezi u trajanju od nekih 10tak minuta :)
:bravo:
Hvala na informacijama :thumbup:
Korisnikov avatar
H4wkeye
Reactions:
Postovi: 8763
Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
Lokacija: PO

Re: Vazduhoplovi

Post od H4wkeye »

Da, jako je interesantno videti kako funkcionise kontrola leta iznutra i koliko je obiman posao u stvari. :)

Sent from my LG-H500 using Tapatalk
Korisnikov avatar
mića
Reactions:
Postovi: 2217
Pridružio se: 10 Apr 2013, 09:43
Garaža: Corolla
Lokacija: beograd

Re: Vazduhoplovi

Post od mića »

TRAGEDIJA Srušio se avion u Pakistanu sa 47 putnika, preživelih verovatno nema http://www.blic.rs/y1z26zr
Jos jedan Slika

Послато са SM-J500FN
Korisnikov avatar
cozmo
Reactions:
Postovi: 5207
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Vazduhoplovi

Post od cozmo »

Kažu prijavio problem s motorom. Taj je skoro imao kvar na motoru a pre 5-6 godina je izleteo s piste pa popravljen i vraćen u saobraćaj.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
zuzazu
Reactions:
Postovi: 4641
Pridružio se: 13 Jan 2012, 15:13

Re: Vazduhoplovi

Post od zuzazu »

Kornjaca Rade napisao:Pa i nije bas mnogo imao, 57, skoro 58. Ja sam bio ubedjen da je vise. Inace, meni je dosta bolji NG dokumentarac nego ovaj film. Osim Henksa, bas je tanak.
Pogledao sam film, i u opste nije los.

Nisam puno gledao izvestaje udesa i komunikaciju ali je ovo sasvim dovoljno.

Prikazivati u filmu ono sto je prikazano na NG bilo bi besmisleno, jer nikoga ne zanima kako se racuna rastojanje do piste, finesa, ili kako se radi, kako izgleda i da li je odradjena check lista.

Sasvim dovoljno su usli duboko u profesionalni deo, Komunikacija sa kontrolom je malte ne identicna, obratila se paznja da glumac zove check listu tacno onako kako se zove, cak je i evakuacija verna do poslednje stavke.U Henksovoj ruci kod evakuacije obratili su paznju da ponese i dokumenta sa leta (nekome to sto je u njegovoj ruci prilikom napustanja aviona nije bitno ali je obavezan deo evakuacije).

Na animacijama je verno prikazano zanosenje aviona usled inercije, Henks cak nosi i prsten iz vojske (svi vojaci su u tom fazonu). Malo je nerealno prikazan otkaz motora jer je suvise "nezan", a udarci ptica malte ne - necujni, kako to zvekece o avion.

Veca je drama kakvom su sikaniranju bili izlozeni on i kopilot o cemu sam dosta citao, a u filmu recimo, to nije sire prikazano, jer bi mozda dodatno ugusilo film i gledaoci ne bi ukacili kako se sve podmecu noge posadi posle sr@nj@.

Henks je pravi izbor za Sullyja.
Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Reactions:
Postovi: 48098
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Vazduhoplovi

Post od Geza »

Hrvatska, Srbija, Crna Gora i BiH ujedinile zračne prostore
http://www.vecernji.hr/hrvatska/hrvatsk ... re-1135483

Zrakoplovi odsad mogu slobodno planirati letove iznad četiriju država, a to znači uštedu u vremenu i gorivu te manje zagađenja

Hrvatska, srpsko-crnogorska i bosanskohercegovačka kontrola zračne plovidbe ujedinile su zračni prostor iznad 9000 metara i tako omogućile zrakoplovima da 24 sata dnevno slobodno planiraju i provode letove bez obzira na podjelu zračnog prostora među državama.

U Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe kažu da je od 8. prosinca ove godine uveden 24-satni koncept prekograničnog zračnog prostora slobodnih ruta na jugoistočnoj osi. Zrakoplovi koji prelijeću Hrvatsku, Srbiju, Crnu Goru i BiH više ne moraju ići cik-cak po točkama ruta kao dosad, a koje je određivala svaka kontrola zračne plovidbe posebno, nego će moći letjeti najkraćim rutama. To znači da će skratiti vrijeme preleta preko tog područja, uštedjeti gorivo i manje zagađivati okoliš. Maksimalne moguće uštede su 3,4 tisuće tona goriva, 11.000 tona CO2 i 40 tona NOx-a godišnje.

U HKZP-u navode i da je ovo prvi put da je u Europi uveden zračni prostor slobodnih ruta na području četiriju država te ističu da će se tako godišnje potrošiti oko tri tisuće tona goriva manje na letovima iznad njih. Ideju pokretanja tog projekta osmislili su stručnjaci za upravljanje zračnim prometom iz HKZP-a, srpsko-crnogorske SMATSA-e i bosanskohercegovačke BHANSA-e radi povećanja sigurnosti i učinkovitosti usluga te zaštite okoliša smanjivanjem potrošnje goriva i emisije stakleničkih plinova.

Aktivnosti oko SEAFRA koncepta pokrenute su u skladu s europskom Uredbom 716/2014 i provode se čak pet godina prije 1. siječnja 2022., kad je krajnji rok za uvođenje neograničenog slobodnog korištenja zračnog prostora iznad 9000 metara visine diljem Europe. Ovaj projekt jedan je od ključnih postignuća u okviru inicijative EU za uspostavu jedinstvenog europskog neba neovisnog o državnim granicama ili granicama funkcionalnih blokova zračnog prostora radi povećanja sigurnosti i učinkovitosti, kao i kapaciteta zračnog prometa u Europi, poručuju iz HKZP-a.
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika
Odgovori