Nemam običaj da prvi nastup na forumu iskoristim da postavljam novu temu, ali ovaj put nemam izbora, jer sam upravo iz želje da nešto bliže otkrijem u vezi onog što me zanima i došao do Garaža foruma.
Elem, vozio sam do sada Opel Zafiru B (2012) sa motorom Isuzu 1.7 dizel (125KS) i manuelnim menjačem i kasnije noviju Zafiru Tourer /C (2015) sa 2.0 dizelom (165KS) i automatskim menjačem. Ako sam dobro informisan, ovaj dizel je poreklom iz Fiata.
Uglavnom, sa obe Zafire sam prešao po nekoliko desetina hiljada km, pod punim opterećenjem (znači 6-7 osoba, krovni kofer, pun k'o oko), mahom po evropskim putevima i nemam nikakve zamerke na njihovu upotrebljivost, pouzdanost, potrošnju, niti bilo šta drugo. Apsolutno sam fasciniran tim automobilima i mislim da njihova kabasta pojava ljude ume totalno da dovede u zabludu, tako da pomisle da je u pitanju tromo, nestabilno i ne znam vec kakvo vozilo (a manje-više je sve suprotno od toga). Sada sam u situaciji da uzimam novu Zafiru (ovaj put baš za sebe) i evo već mesec dana lupam glavu oko izbora motora. Mnogi bi rekli "slatke muke", ali meni baš i nisu. Potpuno iskreno to kažem.
Izbor opreme je isti na obe potencijalne Zafire (automatik), a motori koje gledam su:
-1.6 Turbo Ecotec, benzinac s direktnim ubrizgavanjem (125 kW/170 KS), 260nm
-2.0 CDTI Ecotec, dizel s BlueInjection tehnologijom (AdBlue) (125 kW/170 KS), 400nm
Šta me buni... ja sam po svojoj prirodi "petrol-guy". Uvek sam u svom vlasništvu imao benzince, volim taj tip motora, volim zvuk, oštre reakcije na papučicu gasa i generalno sve po čemu su benzinci uvek bili zanimljivi. Ne mogu da kažem da volim i potrošnju, ali mi ona ne predstavlja problem u finansijskom smislu, koliko u smislu autonomije. I upravo tu i dolazimo do dileme. Ja savršeno znam koliko dobro funkcioniše ista ova Zafira sa TD motorom od 170KS. Malo je reći sjajno. Ali opet, imao sam žarku želju da saznam da li bih eventualnim izborom turbo benzinca dobio nešto na polju performansi? Obrtni moment je ad-acta... tu ovaj dizel šije i mnogo prestižniju klasu automobila, pa nema sumnji koji je bolji. Međutim, nekad nije sve u tome... nije ni u ubrzanju, već u tišini, rafiniranosti i prosto - užitku. Ubrzanje je teoretski bolje na benzincu, maksimalna brzina tek minimalno (mada mi to nije naročito bitno, jer čak i tamo gde vozim koliko god mogu (DE), ne trudim se da isteram klipove na auspuh), pa ostaje samo pitanje potrošnje.
Spreman sam na motor koji troši više... nemam nikakvih zabluda u tom smislu. Ali, na žalost, tu dolazim do manjka informacija. Sve što sam po netu gledao, manje-više se svodi na informacije iz zvaničnih brošura (a to bi bilo nekih ~6+ litara na otvorenom), koje retko kad (da se ne lažemo - nikad) nemaju veze sa realnošću. Neke informacije baš i nisu ohrabrujuće, poput onih da se potrošnja teško drži ispod 10l, čak i na otvorenom putu, uz normalnu (?!?) vožnju. Problem je što za razliku od dizel verzije (i to u svim mogućim varijacijama), nikog ne znam ko poseduje ovakvu benzinsku Zafiru. Zato sam počeo da tražim one koji ovaj motor imaju u nekim drugim kolima (npr. Insignia?). Znam da to nije isto, tim pre što ni aerodinamika, a ni masa pogotovo (Zafira je mini tenk, ali bez gusenica) nisu iste. Ali barem mogu da donesem neki sud na osnovu onoga što Insigniji i Astri znam po pitanju ekonomije sa drugim motorima.
E tu dolazimo do poente - ima li neko iskustva sa ovim turbo benzincem i spreman je da ih izloži REALNO, bez lovačkih priča ("troši k'o upaljač", "prelazim 1000km po gradu"...) i tako toga?
Znam, lakše je izabrati ono što već znam da ide dobro, posebno što je dizel uvek bolji tegljač, ali eto - kopka me ovo, jer imam neki kretenski osećaj da bih mogao da se kajem što nisam izabrao benzinca, ako uzmem dizel. Na stranu što me kod dizela nervira DPF igranka, Ad-Blue rezervoar (kao da mi nije dovoljno jedno tankovanje) i skuplja registracija. Verovatno čak i skuplji servis.
Drugo, ne ohrabruju me dosadašnja (mada ipak skromna) iskustva koja imam sa turbo benzincima. Deklarisana potrošnja kod njih često blage veze nema sa realnom i čini se da je to drastično izraženije nego kod atmosferaca. Primera radi, moj tast je nedavno kupio novu Suzuki Vitaru S, 1.4 turbo sa 140KS, automatik i načisto se izbedačio po pitanju potrošnje. Umesto deklarisanih 5.5 ili koliko već litara na 100km, njegov pegla (po njegovim rečima) dobrih 70-100% više i to bez mamuzanja gasa, na otvorenom, ali uz krovni kofer (i ukupno dve osobe unutra). Čudno mi je bilo to što u gradu nije naročito lošije. Zapravo, nekako mi se čini da turbo benzinci ne variraju preterano s potrošnjom, bez obzira da li je gradska, mešovita ili vožnja na otvorenom putu. Skoro kao gliser. S obzirom da nemaju klasični menjač, gliseri troše po satu vožnje. E tako deluje i iskustvo sa ovom Vitarom. Na otvorenom prelazi 450km i sve i da dubiš na glavi, neće više. A mene užasava mogućnost da me auto "njaka" svakih par sati da moram da se tankujem. Sa Astrom H (1.4 atmosferac), koji takođe posedujem, stignem do Soluna sa pola rezervoara i mogu odmah nazad do Beograda. Sa Suzukijem nazad mogu već kad stignem do Niša i pitanje je da li bih dobacio do Bubanj Potoka.
Dacia Sandero Stepway, sa sličnim 1.4 turbo benzincem od 140KS prilično dobro drži potrošnju u okviru tolerancije deklarisanih vrednosti, zbog čega sam pomislio da je Vitara samo malo iščašena i da sličan ishod sa Opelovim benzincem uopšte nije obavezan.
Dakle, potrošnja prilično prebacuje deklarisanu kod jedne Vitare, što me je i pokolebalo oko nabavke ovog bezinca, jer ako on troši proporcionalno, uz Zafiru koja je drastično masivnija (a pogotovo sa mojim opterećenjima, kada 'ladno prelazimo 2 i kusur tone), te je motor snažniji (170 naspram 140KS), potrošnja može biti još i gora. Rezervoar jeste veći kod Zafire (58 litara, spram 47 kod Vitare), ali to ne obezbeđuje nešto bitno veću autonomiju.
Ono što me odvraća od dizela je to što meni duga putovanja nisu toliko učestala. Ja prelazim sulude distance u cugu (i po 6000km za jedno putovanje), ali ne više od 1-2 puta godišnje. Ukupna kilometraža ni na mišiće ne prelazi 20.000, jer se ostatak godine auto vozi pomalo po gradu, ali veoma često to budu vožnje od par minuta. Baš ono što dizeli baš i ne vole. Benzincu je dovoljno 5 minuta normalne vožnje da se čak i po veoma jakoj zimi zagreje na radnu temperaturu. Dizel za isto vreme može samo da dostigne 1/3 radne temperature, a ja ne volim da uzalud arčim vreme, vozeći se u krug, samo da dizel ne bi bacio kašiku pre roka. Ipak, volim da poštujem mašinu i ne volim da gasim motor ako barem malo duže nije radio.
Neki savet?
Hvala na pažnji!
