http://www.politika.rs/sr/clanak/378518 ... -migova-21
Istraga u Ukrajini zbog remonta hrvatskih „migova 21”
Ukrajinsko državno tužilaštvo već tri dana vrši istragu u zavodu „Ukrspeceksport” u Odesi, a pod istragom je i remont 12 hrvatskih MiG-ova, piše današnji „Jutarnji list”.
„Istraga se provodi zbog sumnji da su vodeći ljudi zavoda falsifikovali remontnu dokumentaciju i tehniku. Takođe se sumnja u korupciju i mnoge druge nazakonite radnje vezane za delatnost preduzeća”, rekao je Oleksandar Žirnosenko, predstavnik državnog tužilaštva u Odesi.
Prema pisanju ukrajinskih medija, istražitelji su u hangaru zavoda pronašli jedan borbeni avion MiG 21 oružanih snaga Angole, za koji se tvrdilo da je nestao. Angola je sa „Ukrspeceksportom” remont svojih MiG-ova ugovorila 2010, a predstavnik tužilaštva u Odesi rekao je da je avion nakon remonta „otpravljen izvan granica Ukrajine”, ali ne u Angolu.
Ukrajinski mediji spominju da su falsifikovane fakture i lažirani računi za taj remont. Prema dostupnim informacijama, sumnja se da je Angoli isporučen drugi avion, a ne onaj poslat na remont.
Ova istraga ukrajinskih službi mogla bi rasvetliti i priču o remontu hrvatskih MiG-ova u Ukrajini, piše „Jutarnji list”.
Naime, dosadašnja istraga u Hrvatskoj, koju provode Vojna policija i Državno tužilaštvo, utvrdila je da je zastupnik ukrajinskog zavoda u Hrvatskoj dao mito članu komisije Ministarstva odbrane koja je odabrala koji će zavod dobiti posao remonta. Sudski proces je u toku.
Osim toga, istražitelji Vojne policije dosad su uz pomoć Bugarske utvrdili da je ukrajinska strana falsifikovala dokumentaciju za četiri avionska trupa, koji su oko pet godina stariji nego što tamo piše. Kako bi se prikrila malverzacija na trupovima i ostalim delovima, „prekucani” su serijski brojevi i dodati novi.
Hrvatska je u ukrajinski zavod poslala svojih sedam aviona na remont. S obzirom na slučaj angolskog MiG-a koji je zamenjen, sada se otvara pitanje je li isto učinjeno i sa hrvatskim avionima.
Sumnju u takvu mogućnost otvorio je zaključak bugarskih istražitelja, koji su utvrdili da četiri avionska trupa, koja je „Ukrspeceksport” ugradio u MiG-ove 21 i kao remontovane ih prodao Hrvatskoj, nemaju resurse za još 850 sati naleta, na koliko su deklarisani po ukrajinskoj dokumentaciji, već samo za od 100 do 200 sati. Bugari su potvrdili da je reč o trupovima aviona koje je koristila njihova vojska do 1998.
Sada je i zvanično potvrđeno da su resursi na četiri trupa pri samom kraju i da ne odgovaraju specifikacijama koje je ukrajinska strana navela u dokumentaciji. Takođe je utvrđeno da su motori u dva od pet kupljenih aviona nepoznatog porekla.
Hrvatska je od Ukrajine kupila pet MiG-ova 21, koji su nakon otkrića o loše izvedenom remontu prizemljeni. Posledice tako napravljenog remonta su već poznate - ratno vazduhoplovstvo po pravilu ima na raspolaganju četiri aviona, kvarovi su konstantni, a pilotima se motori sve češće gase u vazduhu.
I dok traje suđenje zastupniku ukrajinskog zavoda u Hrvatskoj, kao i istrage u Hrvatskoj i Odesi, Ministarstvo obrane i nadalje aktivno sarađuje sa firmom „Aeropartner”, zastupnikom „Ukrspeceksporta”, ukazuje „Jutarnji list”.
U sredu su u Ministarstvu odbrane vođeni pregovori s „Aeropartnerom” oko nabavke delova za MiG-ove po ugovoru koji je sklopljen pre podizanja optužnice protiv Ivice Josipovića, vlasnika „Aeropartnera”.
Osim toga, Ministarstvo obrane je mesec dana nakon otvaranja istrage za davanje mita, sa Josipovićem i „Aeropartnerom” sklopilo ugovor o remontu tri motora za MiG 21, dodaje zagrerbački list.