Vazduhoplovi
Re: Vazduhoplovi
Zanimljivo je sletanje.
Piste su uglavnom kratke i sletanje treba da bude iza praga piste da bi ostalo duzine da se zaustavi.
Arresting gear je negde na kraju zone za sletanje.
Prvo se poravna avion i leti tako iznad oiste dok ne prodje arresting gear ispod tockova, a onda samo cucne. Pa puni riversi i maksimalno kocenje...
Kada je pista mokra, vojaci ne lete pa sklone ovu gumu. Inace bi bilo veselo kako se zaustaviti...
Piste su uglavnom kratke i sletanje treba da bude iza praga piste da bi ostalo duzine da se zaustavi.
Arresting gear je negde na kraju zone za sletanje.
Prvo se poravna avion i leti tako iznad oiste dok ne prodje arresting gear ispod tockova, a onda samo cucne. Pa puni riversi i maksimalno kocenje...
Kada je pista mokra, vojaci ne lete pa sklone ovu gumu. Inace bi bilo veselo kako se zaustaviti...
- H4wkeye
- Postovi: 8763
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
I ja prvi put vidim i da aerodromi neki imaju to, mislio sam da samo nosaci aviona. Interesantno.
Re: Vazduhoplovi
https://www.youtube.com/watch?v=SGXrwy1XMQg
On 14th July 2017, Emirates 703 (EK703) an Airbus A380-861 from Dubai (DXB) to Mauritius (MRU) was cruising at an altitude of 40,000 Feet before requesting descent to Mauritius for Runway 14. Seychelles 054 (HM054) an Airbus A330-243 was leaving Mauritius for Seychelles and given clearance by Mauritius ATC to climb and maintain 37,000 Ft. Upon requesting descent, EK703 was given clearance to descend and maintain 38,000 Ft due to crossing HM054 at time 13:07(UTC). EK703 read back Flight Level 360 (36,000 Ft) to Mauritius ATC instead of Flight Level 380 (38,000 Ft).
14. jula 2017. Emirates 703 (EK703) Airbus A380-861 iz Dubaija (DKSB) za Mauricijus (MRU) je krstario na visini od 40.000 stopa, pre nego što su zatražili spuštanje na Mauricijus za pistu 14. Sejšeli 054 (HM054) Airbus A330 -243 je napuštao Mauricijus i dobio odobrenje Mauricijus ATC-a da se popne i održi 37.000 Ft. Nakon zahteva za spuštanjem, EK703 je dobio dozvolu za spuštanje i održavanje 38,000 Ft zbog prelaska HM054 u vrijeme 13:07 (UTC). EK703 je pogrešno čuo Flight Level 360 (36,000 Ft) Mauricijus ATC-a umesto nivoa leta 380 (38,000 Ft).
Da li se meni čini da su ovde dve opake greške... pilot pogrešno čuo, a kontrolor nije obratio pažnju na readback - njegova dužnost je da ga upozori na tu grešku. Takođe, pilot A380 zvuči neverovatno premoreno.
On 14th July 2017, Emirates 703 (EK703) an Airbus A380-861 from Dubai (DXB) to Mauritius (MRU) was cruising at an altitude of 40,000 Feet before requesting descent to Mauritius for Runway 14. Seychelles 054 (HM054) an Airbus A330-243 was leaving Mauritius for Seychelles and given clearance by Mauritius ATC to climb and maintain 37,000 Ft. Upon requesting descent, EK703 was given clearance to descend and maintain 38,000 Ft due to crossing HM054 at time 13:07(UTC). EK703 read back Flight Level 360 (36,000 Ft) to Mauritius ATC instead of Flight Level 380 (38,000 Ft).
14. jula 2017. Emirates 703 (EK703) Airbus A380-861 iz Dubaija (DKSB) za Mauricijus (MRU) je krstario na visini od 40.000 stopa, pre nego što su zatražili spuštanje na Mauricijus za pistu 14. Sejšeli 054 (HM054) Airbus A330 -243 je napuštao Mauricijus i dobio odobrenje Mauricijus ATC-a da se popne i održi 37.000 Ft. Nakon zahteva za spuštanjem, EK703 je dobio dozvolu za spuštanje i održavanje 38,000 Ft zbog prelaska HM054 u vrijeme 13:07 (UTC). EK703 je pogrešno čuo Flight Level 360 (36,000 Ft) Mauricijus ATC-a umesto nivoa leta 380 (38,000 Ft).
Da li se meni čini da su ovde dve opake greške... pilot pogrešno čuo, a kontrolor nije obratio pažnju na readback - njegova dužnost je da ga upozori na tu grešku. Takođe, pilot A380 zvuči neverovatno premoreno.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”
- maxer
- Postovi: 6672
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
- Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
- Lokacija: Zaječar
Re: Vazduhoplovi
https://www.youtube.com/watch?v=Be7tzLWQBC8


- H4wkeye
- Postovi: 8763
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
Uf, bilo je blizu, A330 je lepo odreagovao. Ovde mi se cini i da pilot Emiratesa i ATC nisu bas obracali paznju. Ovaj cuo FL360 umesto 380, a ATC nije primetio da je readback bio pogresan.
Koja je sad procedura? A330 je podneo izvestaj o incidentu.
Koja je sad procedura? A330 je podneo izvestaj o incidentu.
Re: Vazduhoplovi
@cozmo, gde iskopas ove stvari? Kako te ne mrzi? Emirates jeste probio level, ali u najmanju ruku cudno ponasanje kontrole
@maxer, ja sam juce hteo da bacim bombu na Grka, svakakve stoke ima svuda...
@H4wkeye, vrlo je cudno da je na TRAFFIC ADVISORY, A330 krenuo u zaokret. Nema takvu instrukciju. To se radi u RESOLUTION ADVISORY i to samo climb ili descent, ne left ili right. To je samo jedna od cudnih stvari. Emirates je vratio pogresan klirens ali je kontrola trebala da ga koriguje. Kontrola se dogovara sa A330 da li ce pisati report? Koliko ja znam, bar sto se tice TA/RA, report se pise u slucaju RA. U ovom slucaju mogu da mu pisu za probijanje levela (ozbiljan incident) ali ce i sebe uvesti u govna.
Na kraju, nema sta njega kontrolor da ispituje "Sta mislite da ste culi?", Emirates je sasvim korektno odgovorio.
Nema svadje, nema rasprave i blokiranja frekvencije - sve se resava papirom, tu su trake pa neka preslusaju.

@maxer, ja sam juce hteo da bacim bombu na Grka, svakakve stoke ima svuda...
@H4wkeye, vrlo je cudno da je na TRAFFIC ADVISORY, A330 krenuo u zaokret. Nema takvu instrukciju. To se radi u RESOLUTION ADVISORY i to samo climb ili descent, ne left ili right. To je samo jedna od cudnih stvari. Emirates je vratio pogresan klirens ali je kontrola trebala da ga koriguje. Kontrola se dogovara sa A330 da li ce pisati report? Koliko ja znam, bar sto se tice TA/RA, report se pise u slucaju RA. U ovom slucaju mogu da mu pisu za probijanje levela (ozbiljan incident) ali ce i sebe uvesti u govna.
Na kraju, nema sta njega kontrolor da ispituje "Sta mislite da ste culi?", Emirates je sasvim korektno odgovorio.
Nema svadje, nema rasprave i blokiranja frekvencije - sve se resava papirom, tu su trake pa neka preslusaju.
- maxer
- Postovi: 6672
- Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:36
- Garaža: Ford Focus II Mk2 1.6 16V
- Lokacija: Zaječar
Re: Vazduhoplovi
Slažem se. Neki ljudi jednostavno nisu za ovakvu vrstu posla.
- H4wkeye
- Postovi: 8763
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
Da, kontrola leta je definitivno cudna bila. Nekako mi je delovao izgubljeno i umorno. Trazio sam po netu malo nadjoh ovaj tekst sa jos malkice informacija.zuzazu napisao:@cozmo, gde iskopas ove stvari? Kako te ne mrzi? Emirates jeste probio level, ali u najmanju ruku cudno ponasanje kontrole![]()
@maxer, ja sam juce hteo da bacim bombu na Grka, svakakve stoke ima svuda...
@H4wkeye, vrlo je cudno da je na TRAFFIC ADVISORY, A330 krenuo u zaokret. Nema takvu instrukciju. To se radi u RESOLUTION ADVISORY i to samo climb ili descent, ne left ili right. To je samo jedna od cudnih stvari. Emirates je vratio pogresan klirens ali je kontrola trebala da ga koriguje. Kontrola se dogovara sa A330 da li ce pisati report? Koliko ja znam, bar sto se tice TA/RA, report se pise u slucaju RA. U ovom slucaju mogu da mu pisu za probijanje levela (ozbiljan incident) ali ce i sebe uvesti u govna.
Na kraju, nema sta njega kontrolor da ispituje "Sta mislite da ste culi?", Emirates je sasvim korektno odgovorio.
Nema svadje, nema rasprave i blokiranja frekvencije - sve se resava papirom, tu su trake pa neka preslusaju.
http://avherald.com/h?article=4abb6417
U komentarima ima interesantnih opazanja. Neko je spomenuo da u Evropi ATC ima opremu koja bi uzbunila kontrolora da je avion krenuo da se spusta na pogresan flight level u odnosu na onaj za koji mu je on da clearance.
Because both aircraft fly in European airspace, they must be Mode S EHS equipped (since 2007) which downlinks among other data the selected FL. In Europe, the controller would have received an alert that selected FL differed from cleared FL, and they would use voice to correct.
Re: Vazduhoplovi
Ne znam gde si iskopao ovaj poslednji isecak, ali nije ti tacan svakako.
Sto se tice vazduhoplova ne znam da li su obavezni da imaju mode s u svim zemljama evrope, licno ne verujem, a clanice eurokontrola nisu trenutno obavezne da rade sa modom s.
Sto se tice regiona svi su manje vise u procesu uvodjenja i mode s stvarno moze biti koristan, jer se u osnovnim podacima izmedju ostalih moze dobiti podatak o unetom odobrenom nivou u vazduhoplovu, dosta koristan podatak.
Nisam stigao preslusati ovaj snimak gore, nadam se da cu danas...
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Sto se tice vazduhoplova ne znam da li su obavezni da imaju mode s u svim zemljama evrope, licno ne verujem, a clanice eurokontrola nisu trenutno obavezne da rade sa modom s.
Sto se tice regiona svi su manje vise u procesu uvodjenja i mode s stvarno moze biti koristan, jer se u osnovnim podacima izmedju ostalih moze dobiti podatak o unetom odobrenom nivou u vazduhoplovu, dosta koristan podatak.
Nisam stigao preslusati ovaj snimak gore, nadam se da cu danas...
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Re: Vazduhoplovi
Regulation (EU) No 1207/2011 requires that all flights operating as general air traffic in accordance with instrument flight rules within the EU are equipped with mode S transponders.
Nas avion svakako ima mod S jer mogu da mu postavim ID tj. callsign koji kontrolor ocitava na zemlji.
Ovo je elementary opcija, enhanced opcija (EHS) dodatno omogucava da kontrolor "vidi" i selektovanu visinu, selektovanu brzinu, kurs, trek, indikovanu brzinu.
Ne znam da li nas svaki avion ima opciju, ali sam cuo na vezi da kontrolor opominje pilota da mu je zadao brzinu za prilaz koju ovaj nije selektovao sto bi znacilo da (bar u Istanbulu) i ATC i avion imaju mogucnost S transpondera EHS.
Ovaj lik sto se javlja na AV Heraldu ocigledno nije mrdnuo iz Evrope, tzv. "salonsko letenje", jer u svetu postoje manje napredni regioni gde letenje izgleda kao Divlji Zapad.
Ja sam leteo u Zapadnoj Africi gde dobar deo obale u opste nije pokriven kontrolom letenja vec piloti sami vrse razdvajanje i mislio sam da je to jedino takvo mesto na planeti, dok nisam naleteo na isto u delu Saudijske Arabije.
Hocu da kazem da je i ovaj Mauricijus verovatno neka zabit, ali da je kontrolor morao da upozori pilota A380 da nije vratio korektan klirens, a pilot A330 nije smeo da krene u manevar na svoju ruku. To je samo pocetak, a sve ostalo je "slag na tortu".
Nas avion svakako ima mod S jer mogu da mu postavim ID tj. callsign koji kontrolor ocitava na zemlji.
Ovo je elementary opcija, enhanced opcija (EHS) dodatno omogucava da kontrolor "vidi" i selektovanu visinu, selektovanu brzinu, kurs, trek, indikovanu brzinu.
Ne znam da li nas svaki avion ima opciju, ali sam cuo na vezi da kontrolor opominje pilota da mu je zadao brzinu za prilaz koju ovaj nije selektovao sto bi znacilo da (bar u Istanbulu) i ATC i avion imaju mogucnost S transpondera EHS.
Ovaj lik sto se javlja na AV Heraldu ocigledno nije mrdnuo iz Evrope, tzv. "salonsko letenje", jer u svetu postoje manje napredni regioni gde letenje izgleda kao Divlji Zapad.
Ja sam leteo u Zapadnoj Africi gde dobar deo obale u opste nije pokriven kontrolom letenja vec piloti sami vrse razdvajanje i mislio sam da je to jedino takvo mesto na planeti, dok nisam naleteo na isto u delu Saudijske Arabije.
Hocu da kazem da je i ovaj Mauricijus verovatno neka zabit, ali da je kontrolor morao da upozori pilota A380 da nije vratio korektan klirens, a pilot A330 nije smeo da krene u manevar na svoju ruku. To je samo pocetak, a sve ostalo je "slag na tortu".
- H4wkeye
- Postovi: 8763
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
Neko je u komentarima na Aviation Heraldu to postavio.dragan napisao:Ne znam gde si iskopao ovaj poslednji isecak, ali nije ti tacan svakako.
Sto se tice vazduhoplova ne znam da li su obavezni da imaju mode s u svim zemljama evrope, licno ne verujem, a clanice eurokontrola nisu trenutno obavezne da rade sa modom s.
Sto se tice regiona svi su manje vise u procesu uvodjenja i mode s stvarno moze biti koristan, jer se u osnovnim podacima izmedju ostalih moze dobiti podatak o unetom odobrenom nivou u vazduhoplovu, dosta koristan podatak.
Nisam stigao preslusati ovaj snimak gore, nadam se da cu danas...
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
@Zuzazu Saudijska Arabija ima delove koje nisu pokriveni kontrolom leta?

Re: Vazduhoplovi
I dalje se pravi ludi.Geza napisao:Niti smeju da objave kako direktor trći sekretarice...
http://www.danas.rs/drustvo.55.html?new ... riznaju%3f
Re: Vazduhoplovi
Hahah
Ne znam sta mi je smesnije...
@zuzazu i h4wkeye - mi imamo od pre nekoliko meseci ehs i na pomocnom sistemu imamo ocitavanja gomile podataka, izmedju ostalog svih koje je zuzazu pobrojao. Kao i svaka tehnologija, usvaja se u simulatorima, a zatim postepeno i u operativnom radu, i znam sigurno da ima kontrola oko nas koji su malo dalje u procesu kao npr madjari, i koji su iza nas, ima ih vise...
Nisam u toku sa planiranim tempom implementacije mode s ehs u glavni sistem, mislim da se radi o mesecima.
Isto tako sam siguran da iznad nas bude i jako mali deo saobracaja sa kojeg nemamo mode s ocitavanje, sto moze biti iz vise razloga, pa da sad ne spekulisem.
Isto tako se desava da piloti ne postave tacan callsign recimo, i mi imamo upozorenje na ekranu u tom slucaju, i propisanu frazu kojom zahtevamo od pilota da to ispravi, e sad zasto ovo pisem, ima slucajeva gde pilotima nije bas jasno sta im trazimo, ali se radi uglavnom o letovima aviokompanija van evrope, ovi evropski bez sumnje znaju i odmah se regulise bez problema ( uglavnom bude slovna greska koja se lako ispravlja ), tako da je sasvim moguce da su avikompanije malo ispred kontrola letenja po tom pitanju, bar u evropi.
Sledeci korak u napretku opreme je cpdlc gde ce se moci nevokalno komunicirati izmedju kontrolora i pilota u nekim parametrima, nisam se puno interesovao ali koliko sam cuo nije bas neka sreca jer postoje neka poveca ogranicenja u operativnom radu sa tim.
Zuzazu da li si ga ikad koristio, imas li neka iskustva sa tim?
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Ne znam sta mi je smesnije...
@zuzazu i h4wkeye - mi imamo od pre nekoliko meseci ehs i na pomocnom sistemu imamo ocitavanja gomile podataka, izmedju ostalog svih koje je zuzazu pobrojao. Kao i svaka tehnologija, usvaja se u simulatorima, a zatim postepeno i u operativnom radu, i znam sigurno da ima kontrola oko nas koji su malo dalje u procesu kao npr madjari, i koji su iza nas, ima ih vise...
Nisam u toku sa planiranim tempom implementacije mode s ehs u glavni sistem, mislim da se radi o mesecima.
Isto tako sam siguran da iznad nas bude i jako mali deo saobracaja sa kojeg nemamo mode s ocitavanje, sto moze biti iz vise razloga, pa da sad ne spekulisem.
Isto tako se desava da piloti ne postave tacan callsign recimo, i mi imamo upozorenje na ekranu u tom slucaju, i propisanu frazu kojom zahtevamo od pilota da to ispravi, e sad zasto ovo pisem, ima slucajeva gde pilotima nije bas jasno sta im trazimo, ali se radi uglavnom o letovima aviokompanija van evrope, ovi evropski bez sumnje znaju i odmah se regulise bez problema ( uglavnom bude slovna greska koja se lako ispravlja ), tako da je sasvim moguce da su avikompanije malo ispred kontrola letenja po tom pitanju, bar u evropi.
Sledeci korak u napretku opreme je cpdlc gde ce se moci nevokalno komunicirati izmedju kontrolora i pilota u nekim parametrima, nisam se puno interesovao ali koliko sam cuo nije bas neka sreca jer postoje neka poveca ogranicenja u operativnom radu sa tim.
Zuzazu da li si ga ikad koristio, imas li neka iskustva sa tim?
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Re: Vazduhoplovi
@dragan, nisam koristio. Nemamo data link u avionima. Mislim da sam cuo da imaju u THY, sad' da li je na svim ili na long range - ne znam.
- H4wkeye
- Postovi: 8763
- Pridružio se: 12 Feb 2013, 02:48
- Garaža: Citroen C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
- Lokacija: PO
Re: Vazduhoplovi
Fino, znaci uskoro bi trebalo i kod nas da bude u realnoj upotrebi. Nego, kakvo je stanje ove godine, jel ima jos vise preleta nego pre? Ako se secam prosle godine ili kad vec je bio neki novi rekord u broju preletadragan napisao:Hahah
Ne znam sta mi je smesnije...
@zuzazu i h4wkeye - mi imamo od pre nekoliko meseci ehs i na pomocnom sistemu imamo ocitavanja gomile podataka, izmedju ostalog svih koje je zuzazu pobrojao. Kao i svaka tehnologija, usvaja se u simulatorima, a zatim postepeno i u operativnom radu, i znam sigurno da ima kontrola oko nas koji su malo dalje u procesu kao npr madjari, i koji su iza nas, ima ih vise...
Nisam u toku sa planiranim tempom implementacije mode s ehs u glavni sistem, mislim da se radi o mesecima.
Isto tako sam siguran da iznad nas bude i jako mali deo saobracaja sa kojeg nemamo mode s ocitavanje, sto moze biti iz vise razloga, pa da sad ne spekulisem.
Isto tako se desava da piloti ne postave tacan callsign recimo, i mi imamo upozorenje na ekranu u tom slucaju, i propisanu frazu kojom zahtevamo od pilota da to ispravi, e sad zasto ovo pisem, ima slucajeva gde pilotima nije bas jasno sta im trazimo, ali se radi uglavnom o letovima aviokompanija van evrope, ovi evropski bez sumnje znaju i odmah se regulise bez problema ( uglavnom bude slovna greska koja se lako ispravlja ), tako da je sasvim moguce da su avikompanije malo ispred kontrola letenja po tom pitanju, bar u evropi.
Sledeci korak u napretku opreme je cpdlc gde ce se moci nevokalno komunicirati izmedju kontrolora i pilota u nekim parametrima, nisam se puno interesovao ali koliko sam cuo nije bas neka sreca jer postoje neka poveca ogranicenja u operativnom radu sa tim.
Zuzazu da li si ga ikad koristio, imas li neka iskustva sa tim?
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
